Roseafolie alternanthera: bladuitval en gaatjes in bladeren.


Me door dit topic geworsteld. Is eigenlijk heel simpel probleem:
1) gaten en tukken uit de plant: Vraat en niks anders.
2) reden: Plant is aan het verslijmen, dus lekker zacht, schuldigen kunnen alle bewoenrs zijn.
3) reden verslijming, HONGER, de plant maakt heel veel waterwortels, omdat ze in de bodem niks vindt.
4) oplossing: LEEMbolletjes in de bodem bij de wortels en elk dag 3 druppels Duplaplant 24 in he twater. Klaar.
5) er is idd een licht probleem, niet zozeer de hoeveelheid, (Lumen) denk ik, maar de kleur (K getal) waarschijnlijk veel te laag, moet voor deze plant minimaal 6000K zijn.
 
Bedankt voor je analyse; klinkt aannemelijk
Ik heb een stuk of 4 kleibolletjes van aquariumbemesting.nl in de bodem gedaan toen ik de plant 7 mnd geleden plantte en later nog eens 1, iets kleiner dan knikkers. Is dat te weinig geweest? Geen idee hoeveel honger een plant heeft.
 
De meeste planten in ons aquarium zijn moerasplanten, dat zijn eigenlijk landplanten, die echter geleerd hebben om tijdens overstromingen ( soms tijdelijk) ondergedoken te leven. daartoe ontwikkelen ze dan ook onder water bladeren waarmee ze voedingsstoffen uit het water kunnen halen. De wortels blijven echter het belangrijkste verhouding is 35% bladeren ( mits submers ontwikkeld) en 65@ wortels. vandaar ook dat ik constateer dat de plan thonger heeft, hij maakt zelfs waterwortels omdat er IN de bodem niks meer et halen valt. Om ervoor te zorgen dat de plant(en) ook uit het water kunnen "eten" geef ik aan om elke dag duplaplant24 toe te voegen.
Beetje duidelijk zo?
 
  • Leuk
Waarderingen: Miro
Super interessant. Ik weet eigenlijk weinig van wat een plant nodig heeft aan voeding. Ik ging ervan uit dat het lang zou duren voordat ze die kleibolletjes op hadden. Laatst kwam ik er een paar tegen in de bodem (stoft dan heel veel), dus ik dacht: ze zijn er nog steeds. Maar het kan natuurlijk dat de mineralen er uit gehaald zijn.

Die Duplaplant24 bevat ijzer en andere mineralen lees ik. Ik heb wel dit spul: https://aquariumbemesting.nl/nl/onze-producten/vloeibaar-kant-en-klaar/basis
Ik gebruik het echter niet veel meer sinds ik eens per 2 maanden ben gaan verversen; omdat de dosering natuurlijk afhankelijk is van hoeveel waterwissels je doet.

Ik heb een wesdijk testset, maar daar kan ik niet al die micronutrienten mee meten. Hoe kom ik erachter hoeveel ik er van moet toevoegen?

Maar vloeibare bemesting zoals duploplant24 is geen vervanging van een voedingsbodem of kleibolletjes toch?

Maar wat ik n.a.v. jullie posts in ieder geval kan concluderen: er zijn meer kleibolletjes en meer vloeibare bemesting nodig, want de waterwortels van de althernanthera (RIP) wijzen op een tekort aan (micro? macro?)nutriënten.

Nogmaals dank
 
Eerder om de 2 maanden herhalen
Dit staat op de site van aquariumbemesting.nl waar de kleibolletjes van zijn. Dat is best wel in tegenspraak met jouw advies. Mis ik iets?

"Gebruiksaanwijzing:
Duw eens per jaar één of meerdere balletjes, afhankelijk van de grootte van de planten, in de bodem in de buurt van de wortels. Ik raad aan om dit bij planten te doen, die via de wortels hun voedingsstoffen opnemen, zoals bijvoorbeeld echinodorus soorten. Buiten onze mix heeft u alleen een bakje, wat water en geduld nodig."
 
Mijn Roseafolie groeit ca 5 cm per week en moet ik dan ook om de week toppen en herplanten. Maar daarmee knip je toch iedere keer weer de wortels weg en moet de plant weer opniew wortels aanmaken. Voordat die eenmaal goed in de bodem zijn doorgedrongen en voedsel kan opnemen miet er alweer worden getopt. Mijn planten doen het verder redelijk goed. Alleen de onderste blaadjes hebben het moeilijk. Hie dien jullie dit ?

Ronald
 
Ik ben niet je beste bron voor roseafolie advies (want die is bij mij dus dood). Maar toen hij het nog wel goed deed + bij alle andere stengelplanten die ik heb, trek ik na het toppen niet het plantje uit de bodem. Ik haal de top eraf en laat het onderste deel vd stengel staan. Daar groeit dan weer een nieuw topje uit. Als het een lelijke stengel is kan je hem ook dichter bij de bodem afknippen. De wortels blijven dan gewoon behouden.

Het afgeknipte topje plant ik soms wel en soms niet terug, afhankelijk of ik wel of niet wil uitbreiden.
 
Mijn Roseafolie groeit ca 5 cm per week en moet ik dan ook om de week toppen en herplanten. Maar daarmee knip je toch iedere keer weer de wortels weg en moet de plant weer opniew wortels aanmaken. Voordat die eenmaal goed in de bodem zijn doorgedrongen en voedsel kan opnemen miet er alweer worden getopt. Mijn planten doen het verder redelijk goed. Alleen de onderste blaadjes hebben het moeilijk. Hie dien jullie dit ?

Ronald
Roseafolie is inderdaad een plant die je beter niet kunt toppen en herplanten. Beter is om hem zo lang mogelijk met zijn wortels in de grond te laten staan en zijscheuten en lelijke bladeren weg te knippen.
Mijn indruk is dat na herplanten deze plant een lange herstelperiode (hergroei wortels??) nodig heeft voordat hij weer mooi gaat groeien.
 
Kijk ff, zie je het verschil....roseafolie geplant vanuit gelcultuur in vitro https://dennerle.com/nl/producten/aquaristiek/planten/plant-it
tijdsverschil tussen fotos is 1 week
3e foto...je ziet mooi het verschil tussen de onderste blaadjes emers en de nieuwe subemers onder water gevormd.

Nitraat, tussen 5 en 10
fosfaat tussen 0.5 en 1
kalium rond de 10
CO2 rond de 20
Mijn ervaring is dat deze plant graag in wat stroming zit, meer dan standaard licht nodig heeft en voor mooie rode kleur een laag nitraat gehalte.
Ik voeg geen klei toe wel https://www.tetra.net/nl-nl/producten/tetra-crypto
15-11.jpg

22-11-2020.jpg

22-11-2020-2.jpg
 
Dat ziet er bij mij toch een stuk anders uit....
 

Bijlagen

  • IMG_2122.jpg
    IMG_2122.jpg
    453.2 KB · Weergaven: 74
en zo ziet het dan bij mij uit na een paar maanden en dan haal ik alles weer eruit en begin opnieuw met stekjes.
5-12.jpg
 
Roseafolie is inderdaad een plant die je beter niet kunt toppen en herplanten. Beter is om hem zo lang mogelijk met zijn wortels in de grond te laten staan en zijscheuten en lelijke bladeren weg te knippen.
Mijn indruk is dat na herplanten deze plant een lange herstelperiode (hergroei wortels??) nodig heeft voordat hij weer mooi gaat groeien.
Nou, je kan de koppen rustig terug planten. Een Alternanthera maakt in de oksels waar de bladeren zitten vaak al wortels aan. wanneer je dan ook de kop afknipt met nog wat van die wortels in de blad oksels aan de onderkant dan is het terugzetten geen probleem meer. Er is dan ook geen sprake meer van een herstelperiode, de plant groeit meteen door. Wel is het dan ook goed om de eventuele wortels die hoger zitten weg te halen zodat de stek alleen nog wortels aan de onderkant heeft en geen energie elders verspilt. Mijn Alternanthera's zijn hoger als die van @janjdk en staan ook in een groep. Daarmee moet je wel oppassen, de plant vraagt nu eenmaal licht. Dus een stengel of 5, 6 met wat tussen ruimte is dan aan te bevelen.

IMG_20201003_154928.jpg
 
Dit staat op de site van aquariumbemesting.nl waar de kleibolletjes van zijn. Dat is best wel in tegenspraak met jouw advies. Mis ik iets?

"Gebruiksaanwijzing:
Duw eens per jaar één of meerdere balletjes, afhankelijk van de grootte van de planten, in de bodem in de buurt van de wortels. Ik raad aan om dit bij planten te doen, die via de wortels hun voedingsstoffen opnemen, zoals bijvoorbeeld echinodorus soorten. Buiten onze mix heeft u alleen een bakje, wat water en geduld nodig."
proberen en ondervinden
 
Nou, je kan de koppen rustig terug planten. Een Alternanthera maakt in de oksels waar de bladeren zitten vaak al wortels aan. wanneer je dan ook de kop afknipt met nog wat van die wortels in de blad oksels aan de onderkant dan is het terugzetten geen probleem meer. Er is dan ook geen sprake meer van een herstelperiode, de plant groeit meteen door. Wel is het dan ook goed om de eventuele wortels die hoger zitten weg te halen zodat de stek alleen nog wortels aan de onderkant heeft en geen energie elders verspilt. Mijn Alternanthera's zijn hoger als die van @janjdk en staan ook in een groep. Daarmee moet je wel oppassen, de plant vraagt nu eenmaal licht. Dus een stengel of 5, 6 met wat tussen ruimte is dan aan te bevelen.

Bekijk bijlage 312726

Het kan uiteraard wel. 1 keer in de zoveel tijd doe ik het ook want ik ga niet 3 jaar lang bijknippen. Dan worden het lelijke stronken denk ik :p
Maar mijn ervaring is dat ik de plant mooier en voller houdt door bijknippen in plaats van elke keer herplanten.
Mijn ervaring is dat ik altijd een terugslag zie na herplanten. Het kan natuurlijk best komen door de enorme bak licht die ik er op heb staan, wellicht heeft de plant het dan even lastig vlak na herplanten. Ook ben ik vrij zuinig met kleibollen dus de wortels zullen even moeten gaan zoeken, dat zou ook de reden kunnen zijn.

Dat deze plan het best bijgewerkt kan worden ipv toppen telkens herplanten zie je terug op andere sites en op youtube (aquascapers etc). Mijn ervaring sluit daar bij aan.
 

Terug
Bovenaan