Ik bedoel het helemaal niet rot ofzo en in het belang van het visje. Het is nu al een tijdje zo, terwijl Ivo je al de goede richting wees.
Bij (constante) te hoge temperaturen worden deze vissen gewoon aktiever, raken sneller opgebrand en eerder kans op een ziekte. Negen van de tien keer iets bacteri�els, daar zijn ze gewoon vatbaar voor. De ene soort meer als de ander.
Ik zou je zieke vis eruit halen en in een apart bakje met aqua-water plaatsen. Geen verwarming, het is warm zat of je moet een airco in de buurt hebben staan. Zet het liefst op een donkere plaats, zodat het visje nauwelijks sress heeft.
Behandelen met een goed anti-bacterieel middel, Sera Baktopur is goed.
Dus niet je hele bak behandelen zolang de andere vissen niets hebben, het verpest je bacterie-cultuur.
Ik voel me echt geen expert oid en al lijkt het zo met wat ik beweer hoeft heus niet het beste te zijn, maar praat enkel uit ervaring. Toen ik begon met Killi's had ik ook regelmatig zieke visjes en leefden ze niet lang. De oorzaak in mijn ogen waren de warme temperaturen en overbevolking/meer afvalstoffen). Vooral in deze zomertijd, heb zelfs visjes in m'n koele kelder gehad.
Nu zijn de temp. bij mij ook soms veel te hoog, maar lijkt het de vissen niet meer te deren. De thermostaat staat ingesteld op 20/21 graden of kamertemperatuur(min.17/18 graden), een koele tijd voor swinter's en de warme tijd hebben ze nu.
Aphyosemion's zou ik zeker niet te warm houden, Epiplatys (dageti) waar John (Jessicapilon) over heeft zijn sterker. Die houd ik wel koeler, maar had vroeger een ander Epiplatys-soortje die ook ontzettend oud werden ondanks de constante tropische temperatuur (25+).
Al deze prachtige visjes komen uit de tropen waar het ontzettend heet kan worden, maar geloof me, bij lagere temperaturen worden ze veel ouder, bijv mijn Dageti's zijn ouder dan 3,5 jaar! Een A.australe man zo'n 2,5 jaar..
Een precieze oorzaak is moeilijk vast te stellen van je zieke Aphyosemion en kan het aan verschillende factoren liggen. Vooral stress, in combinatie met water/temp schommelingen, en/of meer vervuild water dmv hoge temperaturen. Met daarbij nog het opjagen van het mannetje.
Hopelijk red ze het, veel succes!
En anders vraag maar gerust, maar weet ook niet alles. 😉
Groet, Rick