Wat is er nieuw

"Samengeknepen" staart en vinnen?

Hmm.... Thuisgekomen heb ik de indruk dat ze aan het opknappen is. Ik heb 'r redelijk levendig zien zwemmen. Bij het voeren bleef ze in de stroming van de pomp hangen en joeg achter de granulaatkorrels aan. Ik heb haar ook zien eten. Verder laat ze weer meer staart en vin zien en vertoont ze sociaal gedrag. Ze zoekt af en toe het mannetje op en draait wat om het andere vrouwtje heen. Wel trekt ze zich af en toe helemaal terug in een hoekje en hangt/ligt helemaal stil in een gat in de stenen achterwand.

De gevolgen voor de gewenste bacterien zijn te overzien. Ik kan de externe pomp zolang aan een reservebakje hangen met een paar onderhoudsguppen en een klein intern pompje in deze. Na de behandeling zou de boel redelijk snel weer in evenwicht moeten kunnen zijn.

Ik heb eens die plakvinnen bij de tetra s gehad in de 80cm. een deel heeft het overleefd en ik heb toen dacht ik op advies van Alex iets anti bacterieels gebruikt ertegen.

Ok�, nu kan ik het niet meer aanzien hoor en kom ik op voor het visje. 🙂
Maar voordat ik weer vanalles op ga schrijven..

Hoe gaat het nu met het vrouwtje Peter?

Ik heb vanaf het begin al twijfels gehad bij de oorzaak temperatuur. Ik heb zelf ook enige exemplaren gehad en dit gedrag nooit waargenomen op deze manier.
Ik ben ook benieuwd hoe het nu met de vis gaat.

Ze was gisteren en vandaag levendiger en voor een leek als ik lijkt dat verbetering. Maar verder ziet ze er onveranderd slecht uit en twijfel ik dus.

John: De topics die je noemt gaan over stress EN/OF een ziekteverwekker. Het mannetje is veel rustiger is sinds de temperatuur fors verlaagd is. De dames zijn daardoor ook veel rustiger en verstoppen zich niet meer. Maar ik geloof ook niet dat dat afdoende is om het ontstane problem op te lossen. Wellicht had ik dus ook direct medicatie moeten toevoegen, maar niemand gaf dat aan en zo ja wat dan.

Panchax: Ik wil alles weten wat ik in het belang van het visje moet weten! Ik vraag hier om hulp omdat ik er niet uitkom.

Als leek zie ik 3 opties:
1) Verder niets doen en er vanuit gaan dat het goedkomt (heb ik geen vertrouwen in.)
2) Behandelen met medicatie. (Welke?!)
3) Het vrouwtje uit haar lijden verlossen (en wellicht morgen alsnog naar Beilen om te laten onderzoeken of er een ziekteverwekker is waarvoor ik de bak verder moet behandelen?)

?

Het lijkt erg op wat ik met een van mijn apistogramma had. Dat heb ik uiteindelijk met een bactopur direct kunnen verhelpen, en nu is die weer de mooiste vis in de bak.

Wellicht dat ze iets rustiger zijn nu maar het probleem is denk ik meer een ziekteverwekker bij die vis.
Ik weet wel dat het een bacterie betrof die ik zelf destijds had en heb bestreden met medicatie.
Zelf zou ik de bak behandelen met een antibacterieel middel zoals Jelle eigenlijk ook al beschrijft.

Dan ga ik nu Bactopur halen.

Ik bedoel het helemaal niet rot ofzo en in het belang van het visje. Het is nu al een tijdje zo, terwijl Ivo je al de goede richting wees.

Bij (constante) te hoge temperaturen worden deze vissen gewoon aktiever, raken sneller opgebrand en eerder kans op een ziekte. Negen van de tien keer iets bacteri�els, daar zijn ze gewoon vatbaar voor. De ene soort meer als de ander.

Ik zou je zieke vis eruit halen en in een apart bakje met aqua-water plaatsen. Geen verwarming, het is warm zat of je moet een airco in de buurt hebben staan. Zet het liefst op een donkere plaats, zodat het visje nauwelijks sress heeft.
Behandelen met een goed anti-bacterieel middel, Sera Baktopur is goed.
Dus niet je hele bak behandelen zolang de andere vissen niets hebben, het verpest je bacterie-cultuur.

Ik voel me echt geen expert oid en al lijkt het zo met wat ik beweer hoeft heus niet het beste te zijn, maar praat enkel uit ervaring. Toen ik begon met Killi's had ik ook regelmatig zieke visjes en leefden ze niet lang. De oorzaak in mijn ogen waren de warme temperaturen en overbevolking/meer afvalstoffen). Vooral in deze zomertijd, heb zelfs visjes in m'n koele kelder gehad.
Nu zijn de temp. bij mij ook soms veel te hoog, maar lijkt het de vissen niet meer te deren. De thermostaat staat ingesteld op 20/21 graden of kamertemperatuur(min.17/18 graden), een koele tijd voor swinter's en de warme tijd hebben ze nu.
Aphyosemion's zou ik zeker niet te warm houden, Epiplatys (dageti) waar John (Jessicapilon) over heeft zijn sterker. Die houd ik wel koeler, maar had vroeger een ander Epiplatys-soortje die ook ontzettend oud werden ondanks de constante tropische temperatuur (25+).
Al deze prachtige visjes komen uit de tropen waar het ontzettend heet kan worden, maar geloof me, bij lagere temperaturen worden ze veel ouder, bijv mijn Dageti's zijn ouder dan 3,5 jaar! Een A.australe man zo'n 2,5 jaar..

Een precieze oorzaak is moeilijk vast te stellen van je zieke Aphyosemion en kan het aan verschillende factoren liggen. Vooral stress, in combinatie met water/temp schommelingen, en/of meer vervuild water dmv hoge temperaturen. Met daarbij nog het opjagen van het mannetje.

Hopelijk red ze het, veel succes!

En anders vraag maar gerust, maar weet ook niet alles. 😉

Groet, Rick

Het is jammer dat je vaak niet precies weet wat een vis onder de leden heeft. Als ik de foto zo bekijk dan lijkt het erg veel op de plakvinnen die ik destijds had bij de Tetra s en wellicht dat dit komt doordat je vissen te warm zaten en dus actiever werden en weer vatbaarder voor ziekten.
elf heb ik wel de hele bak behandeld omdat de hele groep het had en ik de indruk had dat het wel besmettelijk was.
Ik heb de externe filter die dagen in een emmer laten draaien waardoor de bacterien niet werden aangetast tijdens de behandeling. Het heeft op die manier dan ook goed gewerkt.
Vaak is een ziekte wel een gevolg van bepaalde omstandigheden. En dat zou de warmte misschien best eens kunnen zijn geweest.

Panchax: Bedankt voor je input. Ik ben me er van bewust dat het te lang duurt en dat frustreert me ook. Dat van de te hoge temperatuur was ik op basis van de info van Ivo ook direkt van overtuigd.
Mij was toen niet duidelijk of er ook sprake was van een ziekteverwekker die wegbehandeld moest worden. De conclusie was toen dat het de moeite waard was eerst de temperatuur te verlagen.
Dat heb ik toen zsm gedaan en dat leek ook inderdaad effect te hebben. Er wordt niet meer gejaagd door het mannetje en de dames zwemmen ook weer gewoon door de bak.
Verder heeft dat helaas niet het gewenste resultaat opgeleverd en heeft wel tijd gekost. Toch was het niet ondoordacht.

Ik ben vandaag bij de zaak in Beilen langsgeweest. Met het verhaal en de fotos vroegen zij direkt naar de pH, die inderdaad te hoog is. (Moet nog CO2 bij.) Ook misten zij alle karakteristieke afwijkingen en gedrag van bacteriele infecties en raadden daarom Omnipur aan.
In de bijsluiter zie ik dat die ook een antibacteriele component heeft, maar belangrijker: de symptomen (knijpen van vinnen) worden er expliciet in genoemd.

John: Zoals eerder genoemd knijpt ook het tweede vrouwtje de met de vinnen, dus ik behandel nu inderdaad ook de hele bak.

Als dit achter de rug is dus weer regelmatig NH4/NO2 testen.....
Ik kan het opnieuw opstarten hopelijk wel beter laten verlopen door af en toe een spons uit mijn andere bak uit te knijpen.

Het gaat niet goed hier.

Een van de ringbandsnoek dames is vandaag plotseling overleden. Gisteren was er nog niets van te merken. Einde van de ochtend hing ze tegen de korf van de pomp en nu is ze dood. Toeval? Of door de medicatie? De rest van de vissen ziet er prima (kleur, gedrag) uit en gezien de snelheid en ontbreken van symptomen kan het eigenlijk niet hetzelfde zijn als waar de australe dames last van hebben.

Bij de australe dames zie ik geen verbetering.

Ik weet het even niet meer...

Medicatie de voorgeschreven tijd (1 week, is nog tot zondag) in de bak laten? Of eerder stoppen?

Ik had het destijds ook alleen bij de Tetra s a en de rest liet geen kenmerken zien.
Of het toeval is of niet is natuurlijk niet te zeggen maar als er nog vissen met plakvinnen aanwezig zijn zou ik de behandeling niet afbreken. Als je daartegen niks doet zullen die ook het niet gaan redden.
Bij mij heeft meer dan de helft het wel overleeft maar niet allemaal moet ik zeggen.
Het enige wat ik me herinner is dat het flink groen was het water.
Ik hoop voor je dat het alsnog aanslaat.

Het is niet anders...

Wel een trieste tussenstand:

Dood:
1 australe vrouwtje
1 annulatus vrouwtje

Nog altijd ziek:
1 australe vrouwtje: wel meer meer kleur (rode stipjes net als het gezonde mannetje.)

Nieuw:
annulatus man met een worminfectie?
CRW_7652.JPG

Ik lees dat wormen tot infecties kunnen leiden. Het is me bij de dode vissen niet opgevallen dat ze ze hadden, maar het zou wel een logische verklaring zijn. Het lijkt me een ankerworm en de medicatie zou daar effectief tegen moeten zijn.

Volgens de bijsluiter moet ik nu beslissen of ik de behandeling herhaal of niet. Het vrouwtje is nog niet beter. Het annulatus mannetje heeft die zichtbare afwijking/worm. Tenzij er anders over gedacht wordt, zou ik door willen gaan. (EENS? ONEENS?)

Moet ik eerst nog water wisselen (ophoping ammoniak/ammonium door dood filterbacterien)? Of gaat dat wel goed en kan ik het behandelde water beter laten zitten?

Als het om wormen gaat kun je ook eens Levamisole 10% gebruiken dat de veearts kan leveren. Dan zijn de wormen in dik 24 uur dood.
Ik denk dat je om (verder) te behandelen goed moet weten wat nu er aan de hand is want anders behandel je straks met medicatie wat niet zal aanslaan.
Als je voor jezelf zeker bent dat het wormen zijn dan kun je dat middel gaan proberen. Er is net ook een ander lid die dit heeft gebruikt met goed gevolg.

Zekerheid krijg ik nergens. Ik zou erg blij zijn als iemand me de diagnose zou kunnen bevestigen.

Als ik naar de foto kijk dan lijkt het me een ankerworm. Alleen de vrouwtjes daarvan zijn parasieten. Een van de kenmerken van ankerwormen is dat ze eierzakjes hebben aan het uiteinde. Op de foto heb ik de indruk dat aan het puntje inderdaad zo'n verdikking aan het onstaan is. Via google vond ik ook plaatjes met voorbeelden die zo'n verdikking aan de vis-kant hebben.
Het verwarrende is dat het wel "worm" heet, maar het niet is.

Maar zoals gezegd: Ik loop hier nu tegen dingen aan die voor mij compleet onbekend zijn. Ik zou erg dankbaar zijn als iemand het zou kunnen bevestigen of een alternatieve diagnose voor me heeft.

Tja, dat durf ik ook niet te zeggen dus. Misschien dat er leden zijn die dit wel weten.

Het enige dat ik weet is dat de Levimasole 10% tegen heel veel wormen goed werkt dus als het in ieder geval wel een worm is dan is dit een heel goed middel.

Uit de bijsluiter: "Ankerwormen, karperluizen en bloedzuigers kunnen niet met Lernex Pro worden behandeld, het product Lernex (zonder Pro) is hiervoor zeer geschikt."

Als de consensus is dat het wel een worm is, en geen ankerworm (=kreeftachtige, geen worm!), dan haal ik een anti-worm product, maar het is dus inderdaad wel belangrijk een diagnose te hebben.

Het overgebleven australe vrouwtje knapt nu zichtbaar op:
CRW_7659.JPG

Ze knijpt nog licht met de staart, maar buik en rugvin zien er weer normaal uit. Ze heeft nu ook dezelfde rode stippen als het mannetje! Voor zover ik me kan herinneren hebben de dames dit geen van beide ooit gehad!

De zaak waar ze vandaan komen adviseert op basis van de foto en het verhaal eventueel de Omnipur door te doen, maar in elk geval ook Dacticyd (Colombo) te geven om de worm kwijt te raken.

Ik dacht het volgende te doen:
1) Nu flink water te wisselen en nog een volle dosis Omnipur te geven
2) Komend weekend weer water te wisselen en dan Dacticyd te geven

Is dat een logische aanpak?

Over de medicatie durf k niks te zeggen maar het is top dat er verbetering is Peter.

De Dactycid is schadelijk voor de Anentone helena's. Kan ik die veilig in een ander bakje doen en later terugplaatsen? Of kunnen ze drager zijn van visziekten en zo later de bak weer besmetten?

Wie heeft het antwoord? Kan ik de helena's tijdelijk elders onderbrengen? Of besmetten de bak weer als ik ze later terugzet?

Goed nieuws op alle fronten:
1) De overgebleven australe dame knap verder op! Ze knijpt nog nauwelijks met haar staart.
CRW_7665.JPG

2) De worm-achtige afwijking bij de annulatus man is verdwenen!

Ik zie nu geen problemen meer in de bak.

De grote vraag is nu wel wat wijsheid is: Alsnog preventief behandelen met anti-worm medicatie? Dan kan volgens de CO2 er nog niet op. Direkt de CO2 erop zou de pH veel gunstiger maken voor de vissen en ze daarmee weerbaarder maken.

Is het nu niet logischer om alleen nog de Omnipur behandeling af te maken (tot maandag in de bak laten), dan verwijderen, de CO2 aansluiten en de wormbehandeling achter de hand houden voor als er toch nieuwe problemen ontstaan?

Mooi dat het beter gaat Peter. Als er verder geen tekenen zijn dat er vissen echt wormen hebben dan zou ik zelf het achter de hand houden.
Misschien dat een ander daar anders overdenkt maar ik zou zelf de bak zsm weer "uitrusten" met goede waarden voor de vissen. Die hebben heel wat stress en ellende achter de rug denk ik nu.

Tenzij er dan voorspelbaar iets fout gaat (please, let me know!), ga ik dat doen.

Zoals op de foto te zien is, ziet de bak er niet meer uit. Alles zit onder de bruine aanslag. Lijkt het meest op opstartalg. Op de ramen ontstaan bruin-rode vlekken. De Valisneria en Nymphea verliezen blad (bruine resp. zwarte randen en vervolgens lijkt het blad afgestoten te worden.)

Klopt het volgende plan:

1) Volgende week dinsdag 75% water wissel om de Omnipur resten te verdunnen.
2) 24 uur lang een panty met actieve kool in het externe filter.
3) Dinsdag de bak opnieuw starten met de koolspons uit mijn rekord800.

Die koolspons is allang uitgewerkt en wilde ik toch al eens vervangen door een wat grotere gewone blauwe spons, maar kan zo misschien wel heel snel de behandelde bak weer opstarten?

Ik denk ook opstartalg omdat je bacteriecultuur het te verduren heeft gehad.

Vanavond de Omnipur eruit gehaald (40 liter water verschoond en kool in het filter gelegd.) Ook vast de CO2 aangesloten om de pH gunstiger te maken. Het australe vrouwtje lijkt gezond:
CRW_7692.JPG

Ze knijpt niet meer. Haar rugvin is beschadigd, maar dat lijkt me restschade. Van deze kant is haar huid gaaf en goed op kleur. Wel vind ik de kieuwen wat aan de rode kant. Echter, de andere kant ziet er slechter uit:
CRW_7694.JPG

Er zijn duidelijk 3 beschadigingen te zien. Het zijn putjes (deukjes). Is dit nu het gevolg van agressie van de man? Of is er toch nog/weer sprake van ziekte?

In mijn bak zijn temperaturen boven de 25 graden funest. Sinds gisteren liep het weer op naar 26-27 graden en het australe mannetje is sindsdien weer vreselijk agressief. Nu er nog maar 1 vrouwtje is, heeft die het zwaar te verduren, terwijl hij zo'n 2 weken niet naar haar omgekeken heeft toen het koeler (~23 graden) was.

Wat is nu wijsheid: Ik heb geen andere bak waar ik de man in kan zetten. Een (twee?) vrouwtjes erbij om tijdens warmere dagen de agressie te verdelen? Zo ja, dan dat zsm doen? Of eerst de bak weer stabiel op gang brengen?

Licht aan het einde van de tunnel!

De conditie van het vrouwtje verslechterde vorige week toch weer. Daarom vorige week donderdag alsnog besloten de Dactycid te geven. Alles ziet er nu gezond uit. Ik zal de Dactycid volgende week donderdag wel moeten herhalen, maar daarna kan ik de bak weer in evenwicht gaan brengen. Achteraf had ik dus twee problemen in de bak. Een ziekte die gevoelig was voor Omnipur en een worminfectie.

Voor wie later nog eens op zoek is naar de vraag of helenas Dactycid verdragen: Het antwoord is ja. Ik zie twee van de drie kruipen en zelfs paren. De derde zal er ook wel zijn.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan