Wat is er nieuw

"Samengeknepen" staart en vinnen?

Peter74

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
31 januari 2015
Sinds een dag of 2 zwemt een van de Australe vrouwtjes wat moeilijk en zien staart en vinnen er niet goed uit:
CRW_7469.JPG

Het verschil is goed zichtbaar als je vergelijkt met het andere vrouwtje:
CRW_7472.JPG

Is er iets met haar vinnen? Of knijpt ze ze samen en is er sprake van stress? Zoals gezegd: het lijkt haar te hinderen bij het zwemmen.

(Er lijkt iets mis met mijn verbinding naar dropbox waardoor de fotos er niet opkomen. Zal zo wel komen...)

Gelukt! De foto's zijn nu zichtbaar.

Ja die knijpt de vinnen behoorlijk Peter. Ze is ook magerder dan de gezonde vrouw vind ik.
Lijkt me geen plakvinnen hoor zoals ik destijds had. Wat deze vis heeft durf ik niet te zeggen maar gezond lijkt het niet zoals je al zegt nee. Zijn er omstandigheden wat de stress veroorzaakt misschien? Jaagt de man veel op haar of een andere vis?

Het mannetje jaagt inderdaad behoorlijk op de vrouwtjes. Ze schuilen ook best veel (en daar is op zich ook veel gelegenheid voor.)

Ik heb de Gardneri hier en daar doet de man het ook vrij regelmatig dat jagen. Zou best kunnen dat de vrouw zich dus opgejaagd voelt. Eet ze wel gewoon bij het voeren??

Ja, het mannetje jaagt bijna continu.

Ik heb haar de vorige dagen nog wel zien eten, maar gisteren deed ze niet mee. Ik heb bijna 20 minuten moeten zoeken tot ik haar vond in een donkere schaduwplek tussen de stenen in de achterwand.

Hoe warm is het nu in je bakje?
Verwarming niet te hoog ingesteld toch?

Standaard is het volgens mij ~23-25 graden. De bak staat alleen wel op zolder en daar is het de vorige weken wel warmer geweest. In het tropische weekend van 2 weken geleden heb ik de helft van het water moeten verwisselen om onder de 30 graden te blijven.

Zal ik heb instellen op 21 als basistemperatuur? (Dat is de ondergrens die ik op Seriously Fish lees.)

Dat 60cm bestand kun je onverwarmd houden.
Bij hogere temperaturen kunnen killi mannen wel eens irritant gaan doen.
Wat je voor nu kan overwegen: geef hem een 'time-out'. Uurtje of wat in een emmer (wel afdekken!) om tot bedaren te komen.

~ Ivo

Tja, ik zou wel een beetje kijken naar het gehele bestand. Met die temp is denk ik niks mis hoor. Ik heb hem hier ook rond de 24 graden en met die warmte werd dat ook snel 28-29.
Zelf denk ik eerder dat het gedrag van het mannetje mevrouw in de stress laat schieten dan de temp die je noemt.

jessicapilon zei:
Met die temp is denk ik niks mis hoor.
Ik kan me herinneren dat jij een dageti man had die bij die temperatuur irritant ging doen?

~ Ivo

Er zouden natuurlijk verschillen tussen individuele exemplaren kunnen zijn. Deze jaagt in elk geval behoorlijk. Ik ga het het mannetje tijdens het voeren isoleren in een afgedekte emmer om het vrouwtje een time-out te geven

Verder zal ik kijken of ik de temperatuur daar kan verlagen. Of het er nu wel of niet aan ligt: er is op zich geen reden om het niet te proberen. Het hangt wel een beetje af van de temperatuur in die kamer. Als het daar niet kan, dan is dit voor de directrice misschien wel een doorslaggevend argument om toch een tweede bak toe te laten tot de woonkamer ;-P

Hmm, dat kan ik me weer niet herinneren dan?? Ja ze zijn soms wat irritant moet ik zeggen maar ik heb de temp nog op zo n 24 graden en in de regel valt dit wel mee. Ik heb de temp niet verlaagd om te bekijken of het dan anders zou uitpakken in ieder geval. Ze zitten hier nog op die 24 graden namelijk. Samen met de Gardneri gaat dat best samen hoor. Het is denk ik vrij natuurlijk dat de man af en toe achter de vrouwen aan gaat jagen en soms zullen ze dat niet op prijs stellen.

Soms zie ik zowel de Dageti als de Gardneri mannen achter de vrouwen aan jagen. Maar ja dat lijkt me eerder normaal dan dat dit door de temp zou komen. Ik wil het dan eerder een natuurlijk irritant gedrag noemen 😉

Die range daar betekent absoluut niet dat 30 graden C. nog goed is. Dat kun je daar niet in lezen. Zoals voor zoveel soorten geldt.
Had je ook verder gekeken bij 'reproduction', waar naar wordt verwezen? Let ook vooral op de man-vrouw ratio bij verschillende temperaturen. Dat zegt veel.
West-Afrika killi's houd je niet warm. Opwarming in de zomer prima, maar bij wat hogere temperaturen worden de mannen al snel veel feller naar de vrouwen en feller naar elkaar.

Ik heb zelf diverse soorten al gehad en allemaal op zo n 24 graden. Verder heb ik geen problemen hierbij ondervonden. Ja de man kan eens irritant uit de hoek komen maar dat doen veel mannen wel als ze iets "willen" van de vrouw denk ik. In het algemeen leven ze vreedzaam met elkaar en naar andere vissen toe.
De Ts heeft de Australe:
http://www.seriouslyfish.com/species/ap ... -australe/

Ik zou denken dat de genoemde temp van 23-25 wel goed is als je de waarden in de link leest.
Zoals ik al zei heb ik op 24 graden geen problemen met de Dageti, Australe of de Gardneri s gehad. In ieder geval niet van dien aard dat dit tot vreemd gedrag leidt. 2 van de 3 genoemde soorten heb ik momenteel nog zwemmen in de meterbak.
Dat de mannen wat feller worden dat is heel goed mogelijk bij wat "hogere" temperaturen.

Mijn bak is natuurlijk wel maar 60cm. Irritant gedrag is dan misschien eerder een probleem voor het slachtoffer dan in een bak van 100cm?

Wij hebben 6 soorten killi's gehad of nog steeds en het met allen het beschrevene waargenomen bij wisselende (oplopende) temperaturen.
Als je iemand als Panchax die nog meer en nog andere soorten heeft gehad vraagt zul je exact hetzelfde verhaal horen.

Maar lees nu eens verder op seriouslyfish. Niet zo statisch de opgegeven temperatuurranges interpreteren.
Ik weet trouwens niet of je al eens een australe bij 31 graden C. hebt gezien, maar daar zit weinig leven meer in. Totaal lusteloos geslagen door de warmte. Zie dat maar als temperatuur waarbij ze nog net niet meteen omvallen.

Dageti:
"Incubation is around 11-14 days at 21 �C/69.8 �F with cooler temperatures between 21-23 �C/69.8-73.4 �F apparently favouring a relatively even sex ratio, while higher values result in more males than females."
Dat moge duidelijk aangeven dat er met hogere temperaturen wel degelijk iets aan de hand is.

Australe:
"The water should be soft and acidic with a pH of 6.0-6.5 (although there are instances of this species being bred in water of up to pH 8.0) , and a temperature of 70-75�F."
75 Fahrenheit is ca. 24 graden C. en dat gaat om kweektemperaturen (!) die vaak al hoger liggen. Eveneens veelzeggend.

En dan nog iets: dageti's worden soms wel eens (ook in databases omschreven als onverdraagzaam of zelfs roofzuchtig. Niets van waar! Ja, als je ze warm gaat houden. Eigen schuld dikke bult heet dat. Ligt niet aan het visje.

Sorry voor eventueel off-topic Peter, maar het zal je duidelijk zijn dat ik de temperatuur als mogelijke boosdoener zie. En ik wilde alle moeite doen om dat te onderbouwen.

~ Ivo

Peter74 zei:
Mijn bak is natuurlijk wel maar 60cm. Irritant gedrag is dan misschien eerder een probleem voor het slachtoffer dan in een bak van 100cm?
Dat spreekt voor zich zou ik zeggen.

Mascha&Ivo zei:
En ik wilde alle moeite doen om dat te onderbouwen.

Ik geloof ook wel dat temperatuur wat doet en zie in elk geval geen enkele reden om hem niet te verlagen, dus dat ga ik zeker proberen.

Wat nu vooral ook belangrijk is: Jullie lijken het er in elk geval over eens dat staart en vinnen op zich in orde zijn en dat ze het zelf doet door stress? Er is dus geen sprake van een ziekteverwekker/aantasting?

Hogere temperaturen zullen ook best een bepaalde invloed hebben hoor. Ik zal niet zeggen dat dit niet zo is, maar ik neem dit bij 24 graden niet waar.
Bij de warmte van de laatste tijd liep de temp op naar 27-28 graden en heb ik steeds veel ververst om deze lager te houden.

Er lijkt mij geen sprake van ziekte nee. Je geeft zelf al aan dat een 60cm bak anders is dan een 1 meter en dat zal misschien ook meespelen.
Ik denk dat er meerdere factoren kunnen meespelen zoals de temp, het karakter van de man, de inhoud van de bak.
Je kan dus de temp proberen te verlagen en kijken of dit helpt. Ik ben benieuwd hoor.

Het is zeker weten de temperatuur. Ik zat vanochtend op mijn werk en kon dus niet de huidige temperatuur aflezen, maar die is 27 graden. Het is domweg te warm op zolder en ik krijg de temperatuur dus ook niet omlaag. (Dagelijks veel water wisselen lijkt me ook ongezond.) Er zit maar 1 ding op: Verhuizen naar de woonkamer.

Dat wordt alleen een enorme klus. De rekord800 moet dan ~30 cm verplaatst worden. Dat betekent wel dat hij grotendeels leeg zal moeten. Als die dan op zijn plek staat, moet het bakje van zolder grotendeels leeg en verhuizen naar beneden.

Ik wilde het water maar opvangen en proberen te her-gebruiken. Kan dat in een speciekuip? Of zijn die van een verkeerde kunststof? Ik lees vaak over curverboxen, maar die zijn me wat te duur en te klein. (Er zal zo'n 80 liter uit de rekord800 moeten...)

Het water niet te lang in zo n kuip bewaren zal wel kunnen denk ik. Even goed schoonmaken van te voren. Tja, 27 is ook meer dan de 23-24 die ik dacht dus.
Maar ja als het maar weer goedkomt met de vis dus.

Ik vind het niet goed gaan. Ik heb de temperatuur de afgelopen dagen wel omlaag gekregen (24 graden), maar het zorgelijke was dat ik het vrouwtje sinds vrijdagavond niet meer kon vinden.
Vanavond heb ik de bak alsnog naar beneden verhuisd omdat ik daar de temperatuur nog wat lager kan krijgen. Na de verhuizing zag ik haar ineens weer rondzwemmen, maar het gaat helemaal niet goed met haar. Hieronder een paar fotos.

CRW_7508.JPG
CRW_7511.JPG
CRW_7513.JPG

Ze is enorm vermagerd. Ze lijkt ook behoorlijk bleker dan het andere vrouwtje en lijkt vlekkerig. Ze wordt wel met rust gelaten, maar zoekt af en toe het mannetje zelf op.

Wat is wijsheid. Is er toch ziekte in het spel, en zijn maatregelen nodig voor de veiligheid van de rest van de bewoners? Of toch uitgaan van stress en hopen dat ze, nu ze weer rondzwemt, gaat eten en weer aansterkt?

Google eens op columnaris.

Hmmm.... Vind het er niet zo uitzien. Wat ik daar van op internet zie zijn vlekkerige infecties. Dat zie ik bij dit vrouwtje niet. Op de fotos vond ik de wat bruinige kleur van de kop wel opvallend. Welke symptomen doen je in die richting denken?

De kleur ziet er slecht uit, maar is al wat bijgetrokken. De foto's zijn genomen ~10 minuten nadat ik de bak opnieuw gevuld had ivm verhuizing van zolder had naar de woonkamer. (Bij die onrust is ze ook weer tevoorschijn gekomen.) Het tumult lijkt ook de harmonie in het harempje hersteld te hebben: Ze trekken nu gezellig met zijn drieen de bak door en er is vrijwel geen gejaag meer.

Bij nader inzien: Ze lijkt nu wel een zadelvormige vlek op de rug te hebben! Misschien dan toch. Maar waar moet ik dan specifiek naar kijken?

Misschien dan toch voor de zekerheid behandelen?

Je kan proberen te behandelen, maar helaas is de kans groot dat het niet werkt. Het is wel erg besmettelijk, misschien heb ik het helaas zelf ook in m'n grote bak zitten.

Zie je toevallig iets als:
Sneller ademhalen, Schimmelplekken bij de bek en staart, Kieuwrot, Vinrot, Witte "puistjes"?

Nee, eigenlijk niets van dat alles. Ik heb wel het idee gehad bovenop wat witte puntjes gezien te hebben, maar dat was ook direkt na het hervullen van de bak en er was ook wat drijvend vuil waar ze tussen hing.

Feit is wel dat het 2e vrouwtje ook de vinnen begint te knijpen.

Het vervelende is natuurlijk dat als ik anti-bacterieel ga behandelen (welk middel?), ik ook het evenwicht in de bak volledig om zeep help. Ik denk alleen wel dat ik snel wat moet doen, anders is het sowieso te laat. Kan het ook schimmel zijn? Misschien gelijk breed behandelen?

Het beste is denk ik om een afstrijkje te laten maken, dan weet je zeker of het columnaris is of niet. Alleen, dan moet je natuurlijk wel zelf een goede microscoop hebben of iemand kennen die het kan doen voor je.

De enige mogelijkheid die ik dan kan bedenken is de LFSen langsbellen om te zien wie dit zou kunnen/willen. De enige waar ik het van weet zit in Beilen, maar dan zou ik met een zieke vis 40km heen en 40km terug moeten reizen, wat ze vermoedelijk niet zal overleven.

Is het ook mogelijk/zinvol ongericht te behandelen? Algemeen schimmel en bacterie remmend? Ik heb nog wel een glazen bakje wat ik in kan richten als behandelbakje. Ik zit klem tussen werk en kids, maar zou wel bij een LFS wat medicatie kunnen scoren en vanavond een behandelbakje inrichten en starten?

Zelf ga ik zaterdag 75 km rijden heen en terug om te kijken wat ik in m'n bak heb zitten, overleven de visjes het, fijn, zo niet, dan weet je in ieder geval wat er aan de hand is, dus kan je zorgen dat de rest het overleven. Zelf ben ik op dit moment 15 corydoras pygmaeus, 10 neon-tetra's en 2 platy's kwijtgeraakt en dan misschien garnalen, maar die ga ik niet tellen. Zaterdag neem ik sowieso 1 neon-tetra mee, die het het ergste aan toe is, ik moet kijken of ik toevallig nog een ander zie, die er niet gezond uit ziet (ene moment zien ze er wel gezond uit, andere moment niet), dan neem ik die ook mee.

het probleem met medicijnen is, en zeker bacteriedodend, is dat ook goede bacterie�n doodgaan.

Vermagert en vlekkerig,in je post.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan