Samzee's 60cm beginnersbakje


De Ludwiga repens Rubin en een stukje mos bij geplaatst.
Ook even easylife fosfo besteld aangezien ik een fosfaat te kort heb naar mijn idee.
De Lilaeopsis novae-zelandiae begint een beetje bruin te worden.

IMG_20161206_170413.jpg
 
Eraf wrijven en evt proberen weg te zuigen met een slangetje. Meestal gaat zoiets snel weg als de eerste bewoners er in zitten.
 
Het is zo glad dat het er bijna niet af te poetsen is:D
Als ik morgen geen no2 meer meet komen volgende week zaterdag de eerste bewoners. (3 weken en 4 dagen)
Gisteren was het amper waar te nemen dus zeg 0.25 mg/l en een week lang 0 meten lijkt me stabiel genoeg.
 
Je kan ook een oude betaalpas nemen om de ruiten handig en veilig schoon te maken. Wel altijd van boven naar beneden werken zodat je geen zandkorrels mee neemt over de ruit. -> krassen
 
Heb het net met filterwatten geprobeerd en dat ging aardig goed.
Zo de mini pat met spraybar maar in de bak plaatsen en gelijk de ook net bezorgde fosfo maar toevoegen.
 
Net te laat om mijn vorige bericht aan te passen.

Originele filter was compleet verslijmd, voor de 2de keer deze week even uitgeknepen in aquarium water.
Over een week of 6 gooi ik die er sowieso uit.
Pat mini plus dubbel sponsfilter en spraybar word het hoofdfilter

Zo genoeg beweging in het oppervlak?
IMG_20161208_132943.jpg


Zie nu een hele duidelijke circulatie door de hele bak heen, een stuk beter dan met dat originele filtertje alleen.
Als het originele filter er uit is zal ik nog een beetje passen en meten om het beter te positioneren, ding zit gruwelijk in de weg.

1481200998580-20047822.jpg
 
Hahaha ik heb nog antraciet schuim liggen dat zal ik er morgen tegen aan plakken.
Zit ook onder en achter dat kleine bakje.

Zal dan ook even een fatsoenlijke camera gebruiken in plaats van mn telefoon.
 
Achterwandje in dezelfde kleur als het zand gefabriceerd en er op geplakt met een stukje plakbland.
IMG_20161210_122621.jpg


Alleen een beetje jammer van de bacteriebloei die er nu voor de 2de dag in hangt.
Voordeel van die bacteriebloei is dat ik vandaag voor het eerst deze uitslag heb sinds de piek begon.
IMG_20161210_122159.jpg


Dinsdag draait die 3 weken en afhankelijk van de bacteriebloei en of ik nog nitriet meet of niet zat ik te denken vrijdag of zaterdag de eerste bewoners te gaan halen.
 
Eraf wrijven en evt proberen weg te zuigen met een slangetje. Meestal gaat zoiets snel weg als de eerste bewoners er in zitten.


Net voor de 2de dag op rij een verstopt filter door slijm.
Kwam helemaal niets meer uit zo veel slijm zat er in dus weer uitgeknepen.
 
De slijm opruim ploeg zat lang genoeg op een plek voor een snelle foto met de telefoon.

IMG_20161213_084443.jpg
 
Ze zijn echt leuk en constant bezig.
Overigens zijn er met de cory's ook 2 slakken meegekomen, geen idee wat voor soort maar ze zijn welkom.

IMG_20161213_110939.jpg
 
Pas wel op dat de slakken geen plaag worden.

Ja dat is wel iets waar ik over nagedacht heb maar toch besloten om ze er in te doen.
Heb overigens echt geen idee wat voor slakken het zijn en hoe snel ze voortplanten maar voor nu vind ik het prima dat ze er inzitten.
Zal sowieso uitkijken met overvoeren, weet nu dat ik vanmorgen te veel gegeven heb aan de cory's.
Halve vipachip is veel te veel, meer dan de helft ligt er nog.
Vanavond geef ik niets en morgen geef ik 1/8 vipachip om te kijken hoe snel ze dat op hebben.
 
1/8 vipachip lijkt me wel heel weinig. Ik heb hier 8 trilineatus zitten en die eten ongeveer 1.5 chip per dag. Misschien dat ze later nog wat meer gaan eten als ze gewend zijn :D
Eten je Corydoras dat slijm? Heb ik ze namelijk nog nooit zien doen, maar zou wel handig zijn ;)
 
Nou het verdwijnt voor mijn ogen, bodem, planten, steen, filter alles word geschrobt tot het glimt:D
Kan natuurlijk zijn dat ze weinig eten van die vipachip omdat ze dat slijm weg aan het werken zijn.
 
Dat zou natuurlijk ook kunnen. Goed dat ze het zo goed opeten dan, heb je er vast ook een stuk minder last van :)
 
Inmiddels eten ze de halve chip wel sneller op maar de hoeveelheid slijm is ook al ¾ weg.
Ze hebben inmiddels ook 15 medebewoners in de vorm van Caridina Denticulata Sinensis var. red die het overigens ook prima naar hun zin hebben.

IMG_20161214_172826.jpg
 
De bewoners zijn heel druk aan het poetsen, vooral de planten zijn ze druk mee.
Water word steeds helderder, denk dat die flink stabieler word.

Eerste vervellingen van de garnalen al zien liggen, maar de garnalen laten zich niet veel zien.
Ook de eerste met eitjes is gespot.
Met moeite zie je er af en toe een tussen de ambulia.

Gras gaat er waarschijnlijk uit, word er niet mooier op en blijf dode stukjes er uit plukken.

IMG_20161215_151751.jpg


IMG_20161215_151806.jpg


IMG_20161215_151921.jpg


IMG_20161215_152712.jpg


Zoek de garnaal.
IMG_20161215_151949.jpg



Ben blij dat er nu eindelijk leven in zit, vooral de cory's zorgen voor veel actie.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dat plantje gaat er sowieso uit, blijf er dood blad uit halen.
Is vanaf dag 1 al moeilijk aan het doen terwijl de rest wel goed aanslaat.
Las later ook dat co2 wel aan te raden is bij dat plantje.

Edit:
Plantje weg, stonk wel aardig dus zal inderdaad wel blauwalg geweest zijn.
Ook niet echt fijn in een opstartende bak.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bewoners doen het goed, cory's zijn lekker actief en eten de ½ vipachip nu in 20 minuten op (2x daags)
Blijf het voeren van de cory's een beetje lastig vinden, wil niet te veel voeren maar ook zeker niet te weinig.

Garnalen zijn lekker actief door de hele bak heen en vandaag maar een restje paprika er in gegooid voor ze.
Word gewaardeerd.
IMG_20161218_103357.jpg



Water is met de hulp van uv mooi helder geworden en ook de plantvoeding heb ik nu denk ik wel redelijk voor elkaar.
Zitten hier en daar nog wel wat plukjes slijm zoals je op de foto ziet maar dat word steeds minder.

IMG_20161218_112608.jpg


IMG_20161218_112737.jpg



Zit overigens naar kwekende vuurtjes te kijken.
Schieten de hele bak door:D
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Klopt, als straks het originele filter er uit is dan zie je helemaal niets meer.
Volgende week weer snoeien denk ik, groeit als kool.
Twijfel of ik links nog wat stekjes ambulia plant of dat ik het even zo laat en het groeiproces afwacht.
 
Zijn weer even wat dagen verder en het groeit redelijk.
Wat bruin alg op het glas, beetje punt en baardalg op de steen en een paar plukjes blauwalg in het mos zitten.
Co2, en uv zal dat wel in toom houden hoop ik.
Bizar hoe snel alles groeit.

IMG_20161228_103752.jpg



IMG_20161228_103819.jpg


Straks maar even snoeien en de stekjes voor de co2 diffuser zetten.
Over een paar dagen gaat het originele filter er gelukkig ook uit en ben ik dat verstoppende ding ook kwijt.

Inmiddels 2 nieuwe bewoners gespot,
Een van 5mm en een van 3mm, vermoed dat die met de plantjes mee gekomen zijn.
Vermoed een posthoorn slakje?
IMG_20161228_105017.jpg
 
Rustig? De corydoras en garnalen racen door de bak heen:D
Er is eigenlijk de hele dag wel actie, de cory's grondelen bijna de hele dag voor in de bak en af en toe worden de planten van boven tot onder gepoetst.
De garnalen zitten meestal op de lava steen op de algjes te plukken.
 

Terug
Bovenaan