Sander-fish Trofis colisa 1000


S

Sander-fish

Guest
05-03-2016
Na het voorstellen en vragen over een toekomstig vissenbestand is eindelijk na 2 weken mijn aquarium binnen. Ben hem gister avond gaan halen en ben dan ook heel de avond lekker bezig geweest.

Ik heb o.a gekozen voor:
Trofis Colisa 1000 wit met meubel 100x42x65
JBL Crystalprofi e901
JBL staafverwarming 300w
De bak werd geleverd met een witte en roze lamp.

Ik ga vanmiddag planten halen en nog een zakje extra grind, dus er volgt meer...
Graag jullie reacties en/of tips.

177159sanderfish_0_82_0520160305_105411.jpg

747493sanderfish_0_82_0320160305_105337.jpg

544865sanderfish_0_82_0420160305_105350.jpg
 
Mooie bak! :thumbs: En inderdaad ik ben ook erg benieuwd hoe het eruit gaat komen te zien!
 
Let it grow! Let it grow!
328743sanderfish_0_82_20160305_202246.jpg


Ben blij met het resultaat! Uiteraard staan er achterin nog 2 planten groepjes alleen zijn de nu nog lager dan het hout.
 
Mooi gevuld direct! Die Valisneria rechts zal waarschijnlijk wel snel hoger worden, ik heb ze ook en de stengels zijn bij mij wel 80cm hoog.
 
Mooi hoor!
Laat alles nu maar even lekker groeien.
Laat het water goed rijpen. Dus niet te snel verversen. Bacterie huishouding moet in balans gaan komen.
 
739835sanderfish_0_82_0620160315_112246.jpg


Even een kleine update!

We zijn nu 1 1/2 week verder. De meeste plantjes zijn goed aangeslagen. Alleen de kleine plantjes links voorin heb ik gister vervangen omdat deze helemaal kapot waren. Ook heb ik de hoge plant rechts achter opnieuw geplant en daarbij de bruine blaadjes onderin verwijderd. Ook zijn er gister de eerste bewoners in gegaan. Ik heb gekozen voor 20 vuurneon's. Ik heb ook gelijk een halve kokosnoot geplaatst voor de toekomstige bewoners. Ben van plan elke week een stukje uit te breiden.
 
Sander-fish zei:
We zijn nu 1 1/2 week verder. De meeste plantjes zijn goed aangeslagen. Alleen de kleine plantjes links voorin heb ik gister vervangen omdat deze helemaal kapot waren. Ook heb ik de hoge plant rechts achter opnieuw geplant en daarbij de bruine blaadjes onderin verwijderd.
Ik zou niet te snel plantjes weghalen die je net nieuw hebt geplant. Veel planten worden boven water (emers) gekweekt, en moeten eerst hun onderwatervorm (submers) nog krijgen. Vaak lijkt het of de hele plant wegrot, maar net wat geduld zal je zien dat ze na verloop van tijd in hun submerse vorm weer gaan groeien. Ik kan niet goed zien welke plantjes je links voor had staan, maar bijvoorbeeld Cryptocoryne staan erom bekend dat ze na het planten of verplaatsen helemaal wegrotten; ze komen altijd weer terug ! Als ze gaan rotten knip ik ze soms net boven de wortels af, en uit de wortels groeien dan nieuwe bladeren. Maar meestal laat ik ze gewoon met rust.
 
Je hebt inderdaad helemaal gelijk. De drie voorin in het midden zijn gekleurde crypto. Deze zijn zoals je zegt helemaal gaan verslijmen en doen het nu voor mijn idee weer prima. De plantjes die ik links voorin had vervangen waren volgensmij iets van javavaraan. Zelf toen ik deze uit de grond haalde waren de wortels ook helemaal verrot. Maar ik snap wat je bedoeld en dan komt bij sommige plantjes voor. :thumbs:
 
Update:

Vandaag de lampen vervangen voor 2 lampen van JBL.
- JBL T5 Buis Solar Color (achter)
- JBL T5 Buis Solar Natur (voor)

Paar dagen geleden was 1 van mijn lampen kapot gegaan, dus ben maar gelijk voor 2 goeie gegaan.
Vind wel dat dit licht een stuk rustiger oogt. Misschien is het op de foto niet helemaal goed te zien, waarschijnlijk omdat de foto's met mijn telefoon zijn gemaakt.

Het is nu 3 1/2 week sinds de eerste druppel in de bak is gegaan en ben nog steeds zeer tevreden.
Het bestand staat nu op:

10x Gemarmerde Bijlzalm , Carnegiella strigata
20x Vuurneon , Hemigrammus erythrozonus


658817sanderfish_0_82_20160329_153136.jpg


787383sanderfish_0_82_20160329_153532.jpg
 
Als je meer dan 1 lamp hebt is het over het algemeen beter om de lampen niet beide tegelijk te vervangen maar met een tussen pauze van 1 a 2 maanden.
Alhoewel het menselijk oog dat niet kan zien is er vaak een erg groot verschil in lumenstroom ( is licht opbrengst per watt/per seconde) tussen de oude en de nieuwe lampen.
Je planten moeten de kans krijgen om zich hierop in te stellen, anders kan het zomaar zijn dat je te maken krijgt met "verbrande" bladeren ( vergl. verbranden als je te lang in de zon zit), en da ngaat de assimilatie juist teruglopen.
Door de overvloed aan licht zullen dan algen zeer dankbaar het (groei/assimilatiestokje) van de planten overnemen!
Voor de rest goede lampen hoor!
 
De lampen zitten er nu al in. Ik weet dat je na een jaar de lampen moet vernieuwen met pauzes van een maand. Ik dacht zelf dat dit momenteel wel in 1 keer kon omdat het een nieuwe bak is. Ik heb de verlichting wel terug geschroefd naar 8 uurtjes. Zal ik hem anders op 7 zetten?
 
Ik heb, op aangeven van JurgenD, eens gaan neuzen bij de diverse fabrikanten van T5 lampen.
Als de fabrikanten gelijk hebben, dan gaan de lampen zo'n 20.000 uur mee en hebben dan nog 90%(!) van hun lumenstroom.
Dat is heel anders dan ik altijd heb geleerd en ervaren en betekent dat de lampen bij 10 uur per dag branden zo'n 5 jaar meegaan en dan p[as vervangen hoeven te worden.

Scheelt nogal veel geld, maar weet niet echt of alles waar is....Merk zelf dat de plantengroei na 2 jaar toch echt wel achteruit gaat en na vervangen van mijn 4 lampen is dat euvel meteen weer verholpen.

Nu ik anders lees, ga ik dat eens echt uitproberen, 5 jaar lang en elk jaar met een fotolichtmeter de lumenstroom meten. Meten is immers weten. Zo ben je nooit te oud om (bij) te leren.
 
Ben benieuwd naar je bevindingen tzt ;).
 
Mooi aquarium, heb dezelfde lampen alleen de color voor en de nature achter
En het zijn goede lampen, de planten groeien er goed op, met natuurlijk de nodige plantenvoeding.

groeten

Albert
 
Kleine update!

Aquarium ondertussen zo 6 weken oud. Planten doen het goed. Geniet nog steeds elke dag van het aquarium. Ben 2 weken geleden begonnen met ijzer toevoegen omdat ik wat planten zag met bruine bladeren en/of gaten. Lijk nu wel iets verschil te zien.

Van het koppel Altispinosa heeft de man het helaas niet gered. Ze hebben de eerste paar dagen samen voorin gezwommen maar de afgelopen week zat het mannetje alleen nog maar achterin en aan de bodem vastgeplakt. Het vrouwtje is nog steeds actief en laat zich heel de dag voorin zien.

691547sanderfish_0_82_20160417_182532.jpg
 
Bak ziet er mooi uit! Wel een grote bos groen in het midden wat in mijn ogen de bak een beetje in 2en deelt en hij kleiner doet aanzien dan hij volgens mij is. Al kan dat ook aan de foto liggen
 
Bedankt! De bos in het midden is idd hard gegaan. In het echt valt het op zich wel mee. Moet m binnenkort toch maar eens gaan snoeien. Denk ook wel dat het een groen een beetje door de foto komt. Als je goed kijkt heb ik 2 planten aan het hout bevestigd, misschien lijkt het daarom meer. In het echt schept het juist diepte, wat op de foto niet naar voren komt.
 
Zal ook wel aan de foto liggen. Daarbij is het wel zo dat als je iets middenin de bak plaatst, deze het visueel splitst als het ware. Je leest hier ook wel vaker dat het aangeraden wordt om dingen niet in het midden te zetten. Maar zoals al aangegeven; het kan ook aan de foto liggen. Vind het zelf ook lastig om mn aqua op een re�le manier op de foto te zetten. Vooral qua kleur is het lastig
 
We zijn weer iets verder! Ondertussen weer een man Altispinosa gekocht voor bij het vrouwtje. Gelukkig had de winkel nog hetzelfde nest in de bak zitten. Nu krijgen we toch ook last van alg, maar hier wordt aan gewerkt. Bestand staat nu op:

10x Gemarmerde Bijlzalm
20x Vuurneon
10x Corydoras Panda
1x koppel Altispinosa

133815sanderfish_0_82_20160429_193222.jpg


381845sanderfish_0_82_20160429_193439.jpg


198779sanderfish_0_82_20160429_193644.jpg


648641sanderfish_0_82_20160429_193941.jpg


166266sanderfish_0_82_20160429_194007.jpg
 
Mooie weelderige plantengroei! Je gebruikt geen CO2 toch? Welke plantenvoeding voeg je toe en hoeveel per week? Hoe lang verlichting per dag?
 
Wouter18 zei:
Mooie weelderige plantengroei! Je gebruikt geen CO2 toch? Welke plantenvoeding voeg je toe en hoeveel per week? Hoe lang verlichting per dag?

Hey Wouter,

Ik vind het persoonlijk mooi als de planten lekker wild zijn. Ik gebruik voor CO2 zo paddenstoel van Sochting. Deze staat rechts achterin. Ik ben hier niet echt tevreden over, deze gaat er ook uit als binnenkort me laatste navulling op is. Op deze plek wil ik dan een plantje die weer wat extra zuurstof afgeeft. Ik heb momenteel wat alg en heb ingegrepen voordat het erger wordt. Ik ben gestopt met voeding geven omdat ik eerst me alg wil oplossen. Als deze weg is ga ik er weer mee verder maar dan minder hoeveelheid. Ik gaf Easylife Carbo: 5ml per dag. Advies 1ml per 50l en 2ml voor veel planten. En Easylife profito: 20ml per week. Advies: 5ml per 50l per week. Me aquarium leeg is 273 liter. Ik had 9 uur verlichting en heb deze even terug gezet naar 8,5 uur.
 
Ziet er allemaal goed uit ! Mooi..lekker groen al, en water lijkt me kraakhelder.

leuke vissen ook...Altispinosa blijft toch wel een heel mooie blikvanger. Heb er ook over gedacht (net als over vuurneons overigens), maar uiteindelijk toch niet aangedurfd omdat ze toch de naam hebben vrij kwetsbaar te zijn.

Al bedacht of en wat je er nog bij zou nemen? Zou niet te veel meer toevoegen overigens, lijkt me zo al een heel mooi bestand
 
Mooie bak, planten groeien goed zo te zien!
 
Bedankt voor jullie reacties!

Ik zit er nog over te denken om wat Helena slakken te kopen maar wil daar eerst nog wat meer over weten.
 
wat wil je weten? ze eten andere slakken en als die er niet zijn eten ze met de pot mee...
 
Die Helena's zou ik niet te lang over twijfelen hoor. Heel nuttig, houden een eventuele slakkenplaag in toom laten je planten met rust, planten zich wel voort naar het schijnt maar langzaam.
Alleen als je andere slakken wil, zoals appelslakken, dan is het niet zo'n goed idee. En ik heb wel eens gelezen dat ze zich ook wel eens op een garnaaltje willen storten. Ik weet niet of dat laatste waar is.
 
Haha bedankt! Dat waren idd een paar van mijn vragen! :thumbs:
 
Hier sinds een tijdje geen plantenvoeding/co2 meer in de bak en ook mijn algen zijn hiermee verdwenen. Nu heb ik niet zo'n hele volle plantenbak en wellicht niet zulke hele moeilijke soorten, maar ik heb mijn co2 set op mp gezet omdat hij bij mij overbodig is geworden.
Hier ook Helena's icm oa corydoras en garnalen en ik merk eigenlijk niet dat de slakken actief jagen op de garnalen en heb ze ook eigenlijk nooit een garnaal zien opeten. Ik zou je daar dus niet te druk om maken. Nou eb ik er hier wel de wat sneller kwekende vuurtjes bij-in zitten, kan zo even niet zo snel vinden welke jij hebt? Mogelijk is dat een verklaring van het niet opeten, maar ik heb het in ieder geval nog niet gezien en heb de combi al vrij lang.

Edit; Bak ziet er mooi uit!
 
TS heeft geen garnalen, het was een algemene opmerking over Helena's
 
Bedankt voor alle reactie's!

Ik heb idd geen garnalen. Hier heb ik het helemaal niet over gehad hihi!
 

Terug
Bovenaan