Wat is er nieuw

Scaper 140 van Jermain

Crypto's? Die groeien meestal gewoon weer terug.
Deze gaan eigenlijk wel goed, de Eriocaulon cenerium en Bolbitis zijn helemaal bruin geworden en de bucephelandra is allemaal gesmolten. Ik moet ook zeggen dat de achterste in-/uitstroom helemaal bruin is en de voorste eigenlijk helemaal niet.


IMG_4059.jpeg

IMG_4060.jpeg

ik wil eigenlijk wat duppeltests gaan kopen maar ik weet eigenlijk niet welke de belangrijkste zijn mbt de plantengroei.
 
Jammer van de planten. En smeltende buce🤔

ik wil eigenlijk wat duppeltests gaan kopen maar ik weet eigenlijk niet welke de belangrijkste zijn mbt de plantengroei.
@jessicapilon , @Cornelius of iemand anders weet dat wel. Ik test zelf geen water dus iemand anders kan je dat beter vertellen.
 
Vervelend dat je tegen problemen aanloopt met je visbestand. Het kan inderdaad moeilijk zijn om goede info te vinden in deze hobby. 🙂 Behalve dierenwinkels geven ook websites info die wisselend van kwaliteit is. Goede bronnen raadplegen is een zeldzaamheid en er wordt veel van elkaar overgenomen. Net zoals mensen dat doen in het echte leven. 😉

Ik moet zeggen dat ik wat dat betreft ook bij aquainfo vraagtekens zet. Er lijkt veel willekeur in te zitten. Bijvoorbeeld als je kijkt naar hoe specifiek (in het engels noemen ze dat "anal") ze zijn in de waterwaarden die ze voorschrijven. Ook in het geval van de brokaatbarbeel zijn ze daar nogal precies in. Terwijl het water die vis nauwelijks iets kan schelen. :-/

En de meer "onderbouwde" websites (fishbase bijv) houden het qua grootte op 6-7 cm voor een brokaatbarbeel. Ik vraag me nu hard af of ik er ooit een van 10 cm heb gezien. Al houd ik een uitschieter hier en daar (of een groter wordende ondersoort) niet voor onmogelijk.
Ja en als internet je enige bron van informatie is, dan is het best lastig af en toe, denk dat proberen dan het beste is. Maar de eerste keer doet altijd pijn zeggen ze. Als je er maar van leert 😃

Ik moet trouwens wel zeggen dat de winkel waar ik altijd ga, daar heb ik wel vertrouwen in en als er een probleem is, is er altijd wel een oplossing. Zelfs met de vissen die ik niet daar gekocht heb.

Ik doe dit ook nog niet zo lang en heb ook nooit barbeeltjes gehad, het is ook 3 of 4 dagen goed gegaan, maar ineens was de goerami de Sjaak en die was er niet blij mee. Ik weet niet waarom ze dit gedrag ineens gingen vertonen. Best jammer want het waren best leuke vissen.
 
Ik test eigenlijk ook nooit.
maar de waarden die je kan testen voor plantengroei worden bepaald wat er in je bemesting zit.

Maar als je dat gemeten hebt; weet je welke waarden je moet nastreven?
 
Ik test eigenlijk ook nooit.
maar de waarden die je kan testen voor plantengroei worden bepaald wat er in je bemesting zit.

Maar als je dat gemeten hebt; weet je welke waarden je moet nastreven?
Dat is eigenlijk het volgende probleem.

IMG_3676.jpeg

Dit is wat ik gevonden heb, maar in hoeverre dit klopt en toepasbaar is van mij weet ik niet. Ook dit zal voor iedereen verschillend zijn denk ik.
 
Dit is wat ik gevonden heb, maar in hoeverre dit klopt en toepasbaar is van mij weet ik niet. Ook dit zal voor iedereen verschillend zijn denk ik.
Dit zijn de waarden die hoofdzakelijk worden gebruikt icm een goede kwaliteits aquasoil, osmosewater en veel licht.

edit: dit zijn de streef targets van Greenaqua. Ik gebruik soortelijks
 
Dit zijn de waarden die hoofdzakelijk worden gebruikt icm een goede kwaliteits aquasoil, osmosewater en veel licht.

edit: dit zijn de streef targets van Greenaqua. Ik gebruik soortelijks
Ik heb dit inderdaad van greenaqua. Maar ik gebruik dan geen osmose en mijn verlichting is ondermaats.
 
Dit zijn de streefwaarden die worden gebruikt door Greenaqua. Maar dat is een richtlijn wat door veel scapers als basis word gezien.

En of je nu een KH van 0.5 of 8 hebt; het zal de plant een worst wezen.
Als je een aquasoil gebruikt is het wel belangrijk dat je dezelfde NPK nastreeft, dan heb je al heel veel gewonnen.
Lichtintensiteit is niet alles zeggend. Het zal iedergeval geen invloed hebben op de kwaliteit van de planten. Als je maar niet onder de 25 lumen per liter komt
 
Wat extra beknopte info voor de meelezers:

Dit zijn de streefwaarden als je werkt met een aquasoil.

GH van 6. Dit bestaat uit 2/3 magnesium en 1/3 calcium
KH van 2. De bovengenoemde GH en KH worden samengesteld vanuit remineralisatie. (KH+ en GH+) Dat word na een waterwissel (osmose) toegevoegd tot er een waarden tussen een TDS van 120 - 150 is bereikt
De pH word bepaald door het gebruik van aquasoil en om daar zo lang mogelijk mee te doen word er RO water gebruikt.
Chloor, ammoniak en nitriet zijn altijd 0
NO3 is laag, mede om de rode kleuren te forceren en de groeisnelheid te beperken. Hoger dan 5 gaat ten koste van de rode kleuren.
Fosfaat is altijd laag en vissen zijn hier voornamelijk verantwoordelijke voor. Zonder bewoners is dit een onderdeel van de bemesting
Kaliumspiegels zijn altijd hoog.
Co2 waarden variëren tussen de 20 en 30ppm. Afhankelijk van het plantenbestand en de lichtbehoefte
Temperatuur is gemiddeld
 
Vervelend dat je tegen problemen aanloopt met je visbestand. Het kan inderdaad moeilijk zijn om goede info te vinden in deze hobby. 🙂 Behalve dierenwinkels geven ook websites info die wisselend van kwaliteit is. Goede bronnen raadplegen is een zeldzaamheid en er wordt veel van elkaar overgenomen. Net zoals mensen dat doen in het echte leven. 😉

Ik moet zeggen dat ik wat dat betreft ook bij aquainfo vraagtekens zet. Er lijkt veel willekeur in te zitten. Bijvoorbeeld als je kijkt naar hoe specifiek (in het engels noemen ze dat "anal") ze zijn in de waterwaarden die ze voorschrijven. Ook in het geval van de brokaatbarbeel zijn ze daar nogal precies in. Terwijl het water die vis nauwelijks iets kan schelen. :-/

En de meer "onderbouwde" websites (fishbase bijv) houden het qua grootte op 6-7 cm voor een brokaatbarbeel. Ik vraag me nu hard af of ik er ooit een van 10 cm heb gezien. Al houd ik een uitschieter hier en daar (of een groter wordende ondersoort) niet voor onmogelijk.
Ik heb voor deze soort een aantal zaken aangepast. Dit is al een oudere beschrijving, we zijn inmiddels al heel wat jaren verder en is er over heel veel soorten veel meer informatie beschikbaar die er toen nog niet was.
 
Doet de plant dan helemaal niks met carbonaten want dat is me niet duidelijk tot op heden.
Hard water bestaat uit HCO3 (bicarbonaat) en er zijn soorten planten die dit ook gebruiken om aan hun koolstof te komen.
Deze planten bevinden zich voornamelijk in de groep Easy Plants
Maar de hoeveelheden die daar voor nodig hebben zijn minimaal, daarom moet er altijd wel iets van carbonaat aanwezig (>0.5) Zachtwater planten gebruiken CO2 voor koolstofassimilatie en hebben doorgaans niet de mogelijkheid om bicarbonaat te gebruiken, zelfs als het beschikbaar is. Hardwaterplanten geven de voorkeur aan CO2, mààr veel van hen hebben aangepaste strategieën om bicarbonaat effectief te gebruiken voor de koolstofassimilatie

Voor je bewoners is dit natuurlijk een ander verhaal
 
Hard water bestaat uit HCO3 (bicarbonaat) en er zijn soorten planten die dit ook gebruiken om aan hun koolstof te komen.
Deze planten bevinden zich voornamelijk in de groep Easy Plants
Maar de hoeveelheden die daar voor nodig hebben zijn minimaal, daarom moet er altijd wel iets van c arbonaat aanwezig (>0.5) Zachtwater planten gebruiken CO2 voor koolstofassimilatie en hebben doorgaans niet de mogelijkheid om bicarbonaat te gebruiken, zelfs als het beschikbaar is. Hardwaterplanten geven de voorkeur aan CO2, mààr veel van hen hebben aangepaste strategieën om bicarbonaat effectief te gebruiken voor de koolstofassimilatie

Voor je bewoners is dit natuurlijk een ander verhaal
Ja klopt en de Vallisneria is wel goed hierin en dat heet dacht ik biogene ontkalking als je de witte resten op het blad ziet. Maar met voldoende co2 voor de planten zullen ze hier geen of niet snel gebruik van maken.
 
Gisteren de druppeltestjes voor fosfaat en nitraat gekregen, meteen maar een meting gedaan.

PO4 0
NO3 25

Wellicht dat de NO3 aan de hoge kant is?
 
Opzich is 25 niet erg maar een po4 van 0 mag wel hoger.
 
Opzich is 25 niet erg maar een po4 van 0 mag wel hoger.
Ah oké, ik gebruik op het moment plantenvoeding van dennerle zonder fosfaat en nitraat, moet ik dan fosfaat apart toedienen? Als over zou stappen naar een all in one dan zou het nitraat weer te hoog worden, denk ik? Ik heb ook wel wat last van groene puntalg dus dat het fosfaat te laag is zou wel kunnen?

Ik heb ook maar een NO2 en NH3/NH4 test besteld omdat ik ook nog steeds veel last bruinalg heb en niet echt de oorzaak kan vinden. Ik had vorig weekend al seachem purigen toegevoegd (ik weet niet of het helpt), gisteren een deel van de aan getaste plantjes weggehaald, de bodem en hardscape schoongemaakt en een waterwissel gedaan en ipv 1x week waterwissel, wil ik dit om de 2 dagen gaan doen, kijken of het mss helpt.

IMG_4033.jpeg
 
Bruinalg zie je vaak na de opstart en duidt op een hoge organische belasting.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan