Wat is er nieuw

Schemerlamp met een thema? (Bonky)

• Onderwerp starter Onderwerp starter Bonky
  • Startdatum Startdatum
B

Bonky

Guest
Vanmorgen bij een bezoek aan de aquariumwinkel kwam ik dit alleraardigste voorwerp tegen, het eerste wat in me op kwam was; "Een schemerlamp met een thema".
Toch kon ik het niet laten om het voorwerp mee naar huis te nemen, en, tot grote tevredenheid van m,n vrouwlief.

Schemerlamp met een thema 001.JPG

Schemerlamp met een thema 002.JPG

Schemerlamp met een thema 003.JPG

Schemerlamp met een thema 004.JPG

Schemerlamp met een thema 005.JPG

Ziet er heel leuk uit! Wat ga je erin houden?

Garnalen moet je met minimaal 10 houden en voor Guppies is die bak ook echt te klein denk ik😉.
Welke garnalen komen er dan in?

Garnalen moet je met minimaal 10 houden en voor Guppies is die bak ook echt te klein denk ik😉.
Welke garnalen komen er dan in?

K,heb in de aquariumwinkel Guppy,s gezien welke opmerkelijk klein waren alhoewel ze al wel op kleur waren, en omdat een Vis zich aanpast aan z,n omgeving (dus in een kleine ruimte beduidend in groei achter blijft) denk ik dat de ruimte voor die visjes wel mee zal vallen.
Vwb de garnalen denk ik dat ook een drietal zich prima in dit bakkie zal thuis voelen John.
Met alle respect overigens hoor.:thumbs:

vissen die kleiner blijven dan dat ze horen te worden vergoeien dus ik zou er zeker geen guppen in zetten

Vergroeien?
Wat moet ik me daar bij voorstellen?
Ze gaan dan toch hoop ik geen vreemde vervormingen aan nemen?
Voor zo ver ik me herinner blijven ze alleen een stuk kleiner dan wanneer ze in een groter aquarium zouden zijn geplaatst.

Het klopt dat ze wat kleiner zullen blijven, helaas geld dat alleen voor de buitenkant van de vis, de binnenkant, ingewanden, groeien gewoon door, na tijd zal je diverse vervormingen aan dit dier zien welke met diverse pijnen dan wel ongemakken komt te zitten en daaraan zal overlijden.
Dus geen goed idee, beter 10 vuurtjes erin doen.

Wat zijn de maten van de bak lxbxh?

Bovenstaand is al goed uitgelegd dat de vis zich niet zomaar aanpast en dat dit problemen zal gaan geven voor de vissen. Als dat niet zo was dan zou je in iedere bak een Maanvis kunnen steken. Ook is het een bekend gegeven dat garnalen groepsdieren zijn en ze vanaf 10 stuks zich lekker voelen en hun normale gedrag gaan vertonen. Ik zou er zeker dus een aantal nog bijhalen gaan😉

Het bakje word pas in de laatste helft van volgende week bevolkt aangezien ik hem eerst nog een beetje wil laten indraaien.
Heb het bakje voor 1/3 gevuld met water uit een aquarium wat reeds langere tijd in optima forma draait, verder aangevuld met 1/3 Leiding water en 1/3 Osmose water.
Uit m,n Garnalen bak kan ik wel een drietal Vuur garnalen halen (zitter er wel 100 in).

Dan zou ik er ook een leuk groepje indoen hoor Willem. Waarom gebruik je osmose?

Ik gebruik osmose omdat ik het leidingwater hier bijzonder hard vind en bovendien vergeven is van diverse chemicalién.
Wanneer ik s,morgens bij het opstaan mijn tanden poets dan proef ik bij het spoelen allerlei vieze zaken zoals bitter e.d. en dat kan nooit gezond zijn voor mens en dier (lees Vissen).

Ik zou er echt meer dan drie instoppen🙂🙂

Mijn ervaring leert dat er al gauw gezinsuitbreiding komt bij die Vuurtjes, het zijn zogezegd "Vurige minnaars".😉

Ja dat is zo maar voordat je kleintjes hebt ben je even verder en ze laten zich goed zien met 10 of meer en je hebt er toch genoeg las ik😉

Ik gebruik osmose omdat ik het leidingwater hier bijzonder hard vind en bovendien vergeven is van diverse chemicalién.
Wanneer ik s,morgens bij het opstaan mijn tanden poets dan proef ik bij het spoelen allerlei vieze zaken zoals bitter e.d. en dat kan nooit gezond zijn voor mens en dier (lees Vissen).

Haha, ik zit in Oosterhogebrug maar dat is me niet eerder opgevallen hoor😀😀. Kh is hier 7 en de gh rond de 13 en ik gebruik al jaren gewoon leidingwater in de plantenbakken.

Zal me er ook nog even tegenaan bemoeien, ik zou er (net als iedereen hier) ook gewoon 10 garnaaltjes in doen. Krijgen ze jongen dan kun je die overzetten naar het grotere aquarium.

Die guppen is helaas een slecht idee. Ik heb er 3 gehouden in een soort vaas die denk ik 2x zo groot is als jou bakje. Dat ging een tijdje goed maar op het laatst (de kat had er eentje op) waren de twee die overwaren duidelijk niet op hun gemak. (Kapotte vinnetjes, sloom/loom gedrag). In een grote bak leefde ze weer helemaal op. Guppen lijken misschien klein maar zijn vrij energieke beestjes. Slakjes kun je er ook nog wel bij doen, is ook leuk om te zien!

Overigens, heb je wel eens in de LFS gekeken naar Rasbora Galaxy? Dat zijn super kleine visjes (veel kleiner dan guppen) die ze bij tuincentra etc vaak in bakjes houden zoals jij nu hebt staan. Gevolg: allemaal bulten en boggels. Vaak krijgen ze een beetje een kromme vorm en zijn ze super mager door de stress. Ik overdrijf echt niet, ziet er niet uit ga maar eens kijken. Kom je nou bij een goede LFS waar ze gewoon wel in een 60cm bak worden gehouden dan zien ze er zo veel mooier uit: goed gevoed, recht zonder rare fratsen, en ook vaak veel beter op kleur. Grootte zegt lang niet alles.

Laatst bewerkt:
Ja dat is zo maar voordat je kleintjes hebt ben je even verder en ze laten zich goed zien met 10 of meer en je hebt er toch genoeg las ik😉

Vergeet niet dat ik er ook nog een trio (dwerg) Guppy,s bij doe hé.😉

Haha, ik zit in Oosterhogebrug maar dat is me niet eerder opgevallen hoor😀😀. Kh is hier 7 en de gh rond de 13 en ik gebruik al jaren gewoon leidingwater in de plantenbakken.

Hier spreekt een ervarinsdeskundige.:thumbs:

Zal me er ook nog even tegenaan bemoeien, ik zou er (net als iedereen hier) ook gewoon 10 garnaaltjes in doen. Krijgen ze jongen dan kun je die overzetten naar het grotere aquarium.

Die guppen is helaas een slecht idee. Ik heb er 3 gehouden in een soort vaas die denk ik 2x zo groot is als jou bakje. Dat ging een tijdje goed maar op het laatst (de kat had er eentje op) waren de twee die overwaren duidelijk niet op hun gemak. (Kapotte vinnetjes, sloom/loom gedrag). In een grote bak leefde ze weer helemaal op. Guppen lijken misschien klein maar zijn vrij energieke beestjes. Slakjes kun je er ook nog wel bij doen, is ook leuk om te zien!

Overigens, heb je wel eens in de LFS gekeken naar Rasbora Galaxy? Dat zijn super kleine visjes (veel kleiner dan guppen) die ze bij tuincentra etc vaak in bakjes houden zoals jij nu hebt staan. Gevolg: allemaal bulten en boggels. Vaak krijgen ze een beetje een kromme vorm en zijn ze super mager door de stress. Ik overdrijf echt niet, ziet er niet uit ga maar eens kijken. Kom je nou bij een goede LFS waar ze gewoon wel in een 60cm bak worden gehouden dan zien ze er zo veel mooier uit: goed gevoed, recht zonder rare fratsen, en ook vaak veel beter op kleur. Grootte zegt lang niet alles.

Had in eerste instantie gedacht aan het Formosa tandkarpertje ook erg klein maar qua kleur ziet het er niet uit, vandaar Guppy,s.

😳 nog kleiner dan ik verwachte.

Ja dat is de inhoud van mijn koffiemok ongeveer:juggle:

Uhuh, totaal ongeschikt voor vissen dus... Ik vind het zelfs te klein voor garnalen , maar soit. Wat is het volgende, garnalen in een koffietas?

Bonky: Probeer er misschien soms eens aan te denken dat het water dat wij voorzien de enige en volledige leefwereld wordt van de bewoners... Akkoord, al onze dieren zitten gevangen maar dit is echt vergelijkbaar met een schattige, kleine isoleercel/toilet...
Dus als je geen reden hebt om dieren te straffen doe het dan ook niet...
En nog iets:

omdat een Vis zich aanpast aan z,n omgeving

Totaal verkeerde redenering: de bak moet aangepast worden aan zijn bewoners, laten we ernstig blijven hé..
Het is wel leuk voor plantjes en zou eigenlijk alleen daarvoor gebruikt mogen worden... 😉

Laatst bewerkt:
Da,s een gezonde zaak John.:thumbs:

Haha, ja maar het blijft wel bij koffie hoor😉. Maar alle gekheid op een stokje. weet je al wat je wil houden in dit bakje? Ik heb zelf een noodbakje voor garnalen staan en daar zitten nu erg veel in die deze week verkocht worden. Die zitten op een ph verlagende bodem en dat heb jij niet dacht ik. Maar heb je al een idee wat het gaat worden?

Hallo John,
Na rijp beraad (intern) heb ik besloten om toch maar geen Visjes in het bakje te doen, mede naar aanleiding van dit filmje: is nu definitief gekozen voor een aantal Garnaaltjes.
Dus vwb jouw aanbod zou dat mooi uitkomen (vermits je aan mij wilt verkopen uiteraard).
In het bakje is een ph verlagende bodem aangebracht dus dat kan geen bezwaar zijn.
Als je me even een PBtje stuurt dan kunnen we de zaak verder afhandelen.

Super tof bakkie!

Garnalen gaan het prima naar hun zin hebben daar hoor.
Goede keuzen om er geen vissen in te doen hoor.

Ben heel erg benieuwd wat het gaat worden!

K,heb nog steeds niets van je gehoord John, (inzake onze deal over de evt. af te geven Garnalen).:S

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan