Schimmel spiderwood


G

Goudvisfan

Guest
Na ongeveer bij dag 10 te zijn van het opstarten van een aquarium door middel van salmiak. Zoals in het topic hieronder te zien is.. constateer ik een wit/grijzige waas over mijn gehele spiderwood. Een soort schimmel lijkt het wel. Na zelf al research te hebben gedaan.. waar veel forumgenoten overigens van kunnen leren.. lijkt het dus een schimmel te zijn die zal verdwijnen na een tijd en is ontstaan door het afsterven van de bacteriele cultuur die in het hout zat.

Oja.. mijn komma knop is kapot dus vandaar dat ik zo vervelend schrijf.

Toch heb ik zo mijn vragen nog. De reden dat ik vertelde dat ik in het opstarten zit van het aquarium op de manier van dat topic was niet om dat topic de schuld te geven.. maar om de precieze staat van het aquarium te tonen. Geen licht dus nog. Of leven. Op de startende bacteriecultuur na.

Ik vroeg mij af wat mensen mij adviseren om nu te doen. Ik heb toch het liefst niet dat ik mijn bak ga beplanten of dat ik een visbestand ga toevoegen met die lelijke troep erin. Dan wacht ik liever tot het uitsterft. Of voedt het zich aan mijn handmatig toegevoegde ammoniumchloride??

Ik hoop dat jullie wat tips kunnen geven of ervaringen kunnen delen. Hier het topic: https://aquaforum.nl/threads/met-sa...starten-in-3-tot-4-weken.166695/#post-2127096

Mvg Timo :)
 
de schimmel staat los van de salmiak methode, mijn mangrove was al aan het schimmelen voordat ik salmiak in het filter deed.
het schijnt ook van glucose te zijn wat in het hout zit ( heb ik me pas laten vertellen) en daar leven ze van tot de glucose op is.
ik draai trouwens salmiak alleen in het bioloog en niet boven in het aquarium.
Jan heeft in zijn topic gezegd geen hout in het aquarium tijdens de salmiak methode, het zuigt de ammonium op wat later tot algen gaat leiden.

beter haal je hout eruit en gooi je dat in een speciekuip.
 
Maar dan zou het toch gewoon terugkomen als ik het later terugplaats? Waarom dan niet uit laten schimmelen? Of werkt dat niet zo eenvoudig
 
uit laten schimmelen in de speciekuip bedoel ik.

nu in je aqua gaat het alleen maar ammonium zuigen waar je later spijt van krijgt, tenminste zo begrijp ik het verhaal van Jan
 
En hoe lang dan uitschimmelen? Ik heb alleen emmers staan. En dat is dus kamertemperatuur en geen 26 graden.

Moet ik ze dan gewoon een paar weken in die emmers leggen.. geen water verversen in de emmer.. en dat dan die schimmel verdwijnt? En komt het uiteindelijk niet terug als ik ze weer terug plaats?
 
Zou graag willen weten wat jullie zouden doen.

Hout eruit halen en in emmer houden tot het weg is

Of het laten zitten in de hoop dat het verdwijnt.

Anders zou ik het ook eruit kunnen halen en wegschrobben als dat werkt. Geen idee.
 
In een emmer. En wanneer je met salmiak klaar bent doe je het weer in het aquarium.
Niet schrobben. Gewoon zijn gang laten gaan.
 
Prima.

Nu net ook waarden gemeten en mijn nitraat zit onder de 0.5. Ik snap dus echt niet hoe dat mogelijk is en het is geen mismeting want ik geloofde mn ogen ook niet. Komt dit door die schimmel of ben ik nu die hele indraaifase aan het verkloten?
 
Bedoel je nitriet?
Schimmel staat er volgens mij los van.
Misschien moet je Jan even vragen.
 
Dat schimmel moet je even los zien van die salmiak methode.

elke hout kan even schimmelen zodra het in water terecht komt, maar spiderwood spant de kroon wat dat betreft :)
Hier onlangs 2 weken spiderwood ingewaterd, toen alle slijm/schimmel eraf gehaald met de hand (was zo gebeurd) en daarna is het niet meer terug gekomen.
 
Nee nitraat bedoel ik. Dat zit enorm laag ondanks dat ik al meerdere keren mijn ammonium heb zien dalen en mijn nitriet heb zien stijgen en dalen.

Ik heb nu echt wel het idee dat ik het heb verkloot op een of andere manier. Ook met dat spiderwood.. heb het er nu uit gehaald en terwijl ik dat deed kwam mn hele bak onder die troep te zitten en dat vliegt maar wat door het water nu. Enorm demotiverend nu en zit echt te overwegen om gewoon te kappen. Heb het al zo druk m'n hoofd stroomt over.

Ik ga wanneer ik tijd heb wel dat hout schoon boenen met mn handen indien mogelijk en dan plaats ik het terug.

Op het gebied van die salmiak methode zie ik wel wat ik doe. Nitraat zou volgensmij niet zo laag moeten zitten dus snap er geen pepernoot van.
 
We zijn jammer genoeg wat posten kwijt maar volgens Ben is het geen schimmel en ik vraag me dan af wat het wel is wat we op het hout zien.
 
Waarom zou je nitraat niet zo laag mogen zijn?
Nitraat kan ook zonder planten verminderen. Ergens een deftige anaerobe plek is genoeg.

Ik denk dat je van de illusie van een aquarium perfect onder controle te hebben moet afstappen. Een aquarium kan je enkel wat bijsturen en hopen dat het de richting uitgaat die je wil. Maar het heeft een eigen wil en zal zeker niet altijd doen wat jij wil.

En wat de schimmel betreft, het er afhalen heefr meestal maar een zeer kortstondig effect. Geduld is een schone zaak, zeker als je een gans ecosysteem aan het opbouwen bent
 
Schimmel is helemaal niet erg en normaal bij de opstart. Gewoon de eerste weken bij verversen wegzuigen met een slang en na een poosje komt het niet meer terug.
 
Vandaag ook bij mijn spiderwood gevonden. Gister niks tijdens dry start vandaag hele tak onder. Heb de tak gelijk verwijderd.
 

Bijlagen

  • 20200222_092242.jpg
    20200222_092242.jpg
    55.6 KB · Weergaven: 126
Vandaag ook bij mijn spiderwood gevonden. Gister niks tijdens dry start vandaag hele tak onder. Heb de tak gelijk verwijderd.

Het komt toch terug en het kan geen kwaad dus ik zou hem zelf lekker in de bak laten.
 
Het komt toch terug en het kan geen kwaad dus ik zou hem zelf lekker in de bak laten.
Vindt het nu beetje teveel risico bij mijn groeiende dry start dalijk eet het al mijn mos weg. Het stuk kan weer terug komen als het water erin gaat. Het ligt nu buiten in het water, voor straf.
 
En dat met temperaturen dan mag je dat zeker straf noemen :D :D
 
Die genoemde schimmel is een gevolg van een gestart afbraakproces door bacteriën die met zuurstof in aanraking komen. Het overblijvende product is een slijmachtige witte substantie. Mijn garnalen en vissen schenen het destijds lekker te vinden. Ze aten ervan. Moet je niks aandoen, gaat vanzelf weg.
 
Mijn stukje wortelhout schimmelt ook nog steeds na 4 weken in het water. Heb het een aantal keer onder de kraan eraf gespoeld, maar komt steeds terug. Ik laat het nu met rust omdat ik er nu garnalen in heb zitten en niet steeds de hele bak overhoop wil trekken. Ik ga ervan uit dat dit zoals iedereen aangeeft vanzelf minder gaat worden
 
Het enige nadeel dat de schimmel kan hebben is dat, indien er veeeeel is tov de hoeveelheid water, er zuurstoftekort kan ontstaan.
 

Terug
Bovenaan