Schoolaquarium (Killerfish)


Killerfish

Well-known member
Lid geworden
13 maart 2011
Berichten
9,463
Leeftijd
29
Locatie
Hellendoorn
Sinds begin dit jaar gestart op een school en na een thema over dieren en water, aangegeven dat ik wel voor een tijdje een aquarium in de klas kan zetten zolang het thema duurt. Kids en duo waren echter zo enthousiast dat ie de rest vh schooljaar is blijven staan. De valse neons die ik heb gekregen hebben zich hierin vermaakt met een enkele betta. Bakje van zo'n 40L, maar meer hoog dan breed.

De donderdag voor de corona afgestudeerd, dus ja.. dat was wel een rare start van je carrière. Maar ik kon en mocht blijven en vanaf het nieuwe schooljaar mn eerste, eigen klas. Fulltime baan dus tijd voor een upgrade!

Vorige bakje draaide prima en de vissen hadden het naar hun zin, maar was niet helemaal optimaal. Via marktplaats afgelopen week een 60x30x30 bakje gescoord. Tja, de prijs van €20 was er ook naar, want dat werd een flinke schoonmaak. Alsof ie al weken had staan draaien zonder enige vorm van onderhoud. Ook het vermoeden van een flinke beestenboel daar, gezien het kastje.

Maar mooi stuk hout, wat minder levende planten dan verwacht en een filter en verwarming. Die laatste had ik al, dus die gaan weer in de verkoop.
Screenshot_20200722-140852_Marktplaats.jpg20200722_142616.jpg20200722_142621.jpg20200722_142627.jpg20200722_143022.jpg

Water er uit, de rest doet de koper, ik, maar. Spul uit de auto en naast het huis maar afgespoeld/geborsteld en schoongemaakt. Grind stonk als de neten dus is eigelijk rechtstreeks de kliko ingegaan; wat verwacht je ook als je een zandmix/fijn grind gaat mixen. Bak schoon en buiten onder de veranda voor een lektest. Daar heeft ie van woensdag op donderdag gestaan en is ie prima doorgekomen
20200722_151351.jpg
Gisteren tussendoor beetje bezig geweest met het filter, terwijl de velgenlak mocht drogen. Die was helaas net wat te groot, maar niks wat een ijzerzaagje niet op kan lossen. Filter vastgekit, net als het stuk hout. Bak vannacht weer zo laten drogen.
20200723_140636.jpg20200723_141222.jpg20200723_142839.jpg

Plan voor vandaag is de achterkant zwart maken, bak naar binnen en inrichten. Zandbodem erin en de anubias die er bij kwam; de enige die het eigenlijk hebben overleefd, in de bak. In de vorige bak nog wat crypto en evt langs de LFS voor wat extra's. Die foto's volgen

Oh, wel voor de zekerheid een nieuwe lamp gehaald. Zo duur zijn die niet en geen idee hoelang de T8 al heeft gebrand; gezien het gebrek aan logo en de hoeveelheid aan kalkaanslag had ik daar niet veel vertrouwen in. Kosten tot dusverre; €30,-
20200723_131640.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
afgestudeerd, dus ja.. dat was wel een rare start van je carrière. Maar ik kon en mocht blijven en vanaf het nieuwe schooljaar mn eerste, eigen klas. Fulltime baan

Top! :thumbs:
Succes met de job!
En veel plezier met de nieuwe bak.
 
gefeliciteerd en veel succes in je carrière ?
Heerlijk bakje voor in de klas!
 
Top! :thumbs:
Succes met de job!
En veel plezier met de nieuwe bak.
Tnx, komt vast goed! Zin in, maar eerst nog even van de vakantie genieten en alles voorbereiden

gefeliciteerd en veel succes in je carrière ?
Heerlijk bakje voor in de klas!
Tnx! Ja precies. Groep 6 dus als er interesse is het onderhoud door de leerlingrn laten doen. Sbo dus wel even meekijken :DD

Overigens staat de bak op mn kamer, maar het uitspoelen van zand blijft een ding. Nu de bak zo, als ie helder is de planten maar op de juiste plek
20200724_114305.jpg
 
Leuk! Een van mijn grootste plezieren in onze hobby is van zo'n puinbak weer een mooi draaiend aquarium te maken. Bedankt voor het delen en succes er mee!
 
Fijn dat er weer nieuwe aanwas is op sbo! Als ouder van een sbo-leerling (groep 6) doet me dat extra veel goed???
 
Leuk! Een van mijn grootste plezieren in onze hobby is van zo'n puinbak weer een mooi draaiend aquarium te maken. Bedankt voor het delen en succes er mee!
Precies dat, wat kan je maken van eigenlijk niks

Fijn dat er weer nieuwe aanwas is op sbo! Als ouder van een sbo-leerling (groep 6) doet me dat extra veel goed???
Van mijn duo van het afstuderen (eerste helft vh schooljaar) de tip gekregen dat er een vacature was en ze vond me er wel geschikt voor. Halfjaartje ingevallen en mocht blijven; beviel van beide kanten. Een uitdaging, maar wel 1 waar ik zin in heb. Weer extra man voor de klas :p
 
Verwarming krijgt de bak warm, dus het water er even uit om te planten
20200724_145157.jpg
20200724_145208.jpg


Vullen met schoon water. Biologische media uit de bak met vissen en de vissen over. Planten kijk ik even een week aan hoe die het doen; anubias is sterk maar heeft wel even moeten afzien. Links en voor blijft een inkijk in de klas. Rechts tegen een kast en achter tegen de muur. Hier is de scape ook pp gebouwd. Mist is iets minder, maar nog steeds wel aanwezig. Even geduld.

20200724_151950.jpg
 
Gefeliciteerd met je baan! En veel plezier met dit nieuwe bakje.
 
Van harte Mike en veel plezier met het bakje.
 
Van harte met je vaste aanstelling.

Zou het filter bewaren en de heater ook, heaters gaan geen jaren mee dus dan heb je een vervanger alvast, en een extra filter is nooit weg
 
Leuk idee! En een mooie uitdaging, je nieuwe baan.

In welke cluster werk je? Ik werk op een cluster 4 school. Afgelopen jaar ook groep 6 gedraaid, internaliserende problematiek, volgend jaar groep 7 maar dan externaliserend. Ook weer een leuke uitdaging!
 
Tnx allen!

Zou het filter bewaren en de heater ook, heaters gaan geen jaren mee dus dan heb je een vervanger alvast, en een extra filter is nooit weg

Heb ondertussen denk ik nog 5 of 6 heaters als reserve liggen. Ook nog een aantal filtertjes. En ach, als ik ze niet kan verkopen blijven ze lekker liggen. Ook geen probleem verder.

In welke cluster werk je? Ik werk op een cluster 4 school. Afgelopen jaar ook groep 6 gedraaid, internaliserende problematiek, volgend jaar groep 7 maar dan externaliserend. Ook weer een leuke uitdaging!
Ja.. 3, maar ook weer niet echt. Vooral met leerachterstand/autisme. Wel wat gedragsproblematiek bij sommige leerlingen, maar gelukkig niet bij allemaal. Werk op de Horizon in Raalte, weet niet of je dat wat zegt. Jij hebt er ook wel een uitdaging aan :DD
 
3, maar ook weer niet echt. Vooral met leerachterstand/autisme. Wel wat gedragsproblematiek bij sommige leerlingen, maar gelukkig niet bij allemaal. Werk op de Horizon in Raalte, weet niet of je dat wat zegt. Jij hebt er ook wel een uitdaging aan :DD

Ligt een beetje uit de richting... Ik werk in Tiel. ?

Lesgeven aan kinderen met autisme is echt fantastisch. Ik heb twee jaar aan dezelfde klas lesgegeven. Twee prachtige jaren.

Ik krijg nu vooral kids met hechtingsproblematiek. Is wel andere koek, maar ook dat komt wel goed.
 
Nieuwe planten toegevoegd en wel de cyperus helferi die ik onlangs ook in de dubai heb toegevoegd en een potje naaldgras (eleocharis acicularis). Flink potje want heb er toch het linker zanddeel vrijwel compleet mee kunnen bedekken. Nu lekker aan laten slaan, de vissen zijn in ieder geval veel op de voorgrond te vinden. De neons wel redelijk bij de bodem, maar hopelijk helpt de hogere beplanting ze aan te moedigen. Maar ja, wat wil je; gisteren overgezet en vandaag de planten in de bak. Nu alles een goede 2,5 week laten groeien, voor de bak mag verhuizen naar werk en daar een schooljaar niet meer van z'n plek komt.

Flinke weerspiegeling, maar laat de lampen vnv even aan om een beter foto te kunnen maken
20200725_143648.jpg
 
Leuk zeg! Leerzaam ook! En gefeliciteerd met je diploma en baan, ik wens je een super fijn schooljaar toe!
ik ga deze Tread iig volgen :)
 
Mn, ik hoop toch man en vrouw, doen het echt goed. Lekker nieuwsgierig en veel voor in de bak te vinden. Mooie eyecatcher en hoop dat ze dit gedrag blijven houden. Vanmorgen wat foto's van gemaakt en lijkt alsof ze het naar hun zin hebben, veel met z'n 2en door de bak te vinden. Man is wat minder op kleur, maar vond juist zijn vinnen erg gaaf
Beetje impulsaankoop wellicht, maar kan de naar mijn idee wel de juiste bak/plek geven
20200726_104739_capture.jpg
20200726_104932_capture.jpg
20200726_105540_capture.jpg
20200726_105737.jpg
20200726_105244.jpg
20200726_105230.jpg
20200726_105206.jpg
20200726_105035.jpg
20200726_104841.jpg
20200726_104757.jpg
 
Gefeliciteerd met je diploma en baan Mike. Ook weer een leuk bakje, gaan je leerlingen (en jijzelf ?) vast heel mooi vinden.
 
Tnx! Gaan ze vast, weet ik vrij zeker
 
Vissen raken steeds meer op hun gemak en water is mooi helder. Hier blijft het ook bij; mooi rustig bakje zo
20200726_163153.jpg
 
Schitterend.
Je heb geen bril nodig voor de thermometer.
24 graden.

Mvg ronald
 
Laatst bewerkt:
Ja klopt :stom: Had het vermoeden dat mijn thermostaat het niet helemaal zou trekken dus even voor de zekerheid voor in de bak gehangen. Kreeg hem inderdaad niet warm genoeg dus maar een andere, zwaardere unit gepakt. Die werkt wel zoals je ziet :DD
 
Bak draait prima en alles leeft nog, op de ramirezi man na helaas. Eerste paar dagen niks aan de hand, at goed maar 's morgens dreef hij in eens rond. Mevrouw heeft nergens last van en zwemt nog net zo vrolijk. Spijtig, maar ga hem ook niet aanvullen.
Vandaag de waterwissel op de bak en verder niks gedaan dan wat zand terugduwen. Of het de kuhli's zijn, mevrouw of toch de stroming geen idee. Vermoeden zijn de vissen, want dit zitten veel in deze hoek.
20200802_190316.jpg


En ondanks dat het hout eigenlijk niet droog heeft gelegen, begint dit toch te pluizen. Kijk het even aan, zal vanzelf wel wegtrekken.
20200802_191301.jpg
 
Mooi bakje, en alsnog van Harte Proficiat met je diploma en je vaste aanstelling...
Tnx. Nog een paar daagjes dan gaat de bak over en mag ik alweer starten met de vergaderingen en het overleg met collega's.. Ook wel weer zin in hoor, na die lange coronaperiode
 
Hier ook maar eens even een update plaatsen, zag dat ik die vergeten ben de laatste keer dat ik een foto heb gemaakt. Bak ging prima en was niks mee aan de hand. De vrouw ramirezi heeft het helaas ook niet gered, ik vermoed door de bodemrot. Een week een invaller gehad (met een verkoudheidje en een drukke testperiode ben ik bijna een week thuis geweest) en ik denk teveel gevoerd. Bodemrot viel me pas later op, maar dat zal er gezien de ernst al wel even in gezeten hebben.
In de herfstvakantie dus de bak maar even onder handen genomen en de bak leeggehaald en een nieuwe bodem toegevoegd. Grasveldje er ook uit, want die deed het niet lekker. De paar plukjes die ik over had maar thuis in de lido gezet. Om toch wat planten in de hoogte te hebben, de helferi hebben de reis in de eerste week niet overleefd en kwamen niet terug, maar de crypto balansae er neergezet voor wat hoogte.

In de herfstvakantie, nu bijna een maand geleden, zag de bak er zo uit. Zal binnenkort eens kijken als het wat donkerder buiten is voor een nieuwe foto.
20201017_190310.jpg


Bestand op het moment is:
9 valse neons
1 betta
5 corydoras albino (denk 2 dames/ 3 mannen)

De vissen doen het prima en gaan perfect met elkaar om. De betta kan de aandacht die hij krijgt door de kids niet op en door deze vis zwemmen de neons ook veel meer op de voorgrond. De vissen krijgen elke dag een beetje eten; dit vinden de kids erg leuk om te doen. De bak doet tegenwoordig ook dienst tijdens de spellinglessen. De v/f en s/z lessen maken even wijzen naar de VISsen snel duidelijk welke letter ze moeten gebruiken. De bak staat voor in de klas en je merkt hoe enthousiast de kinderen zijn door de dag heen. Het onderhoud doe ik zelf, maar veel meer dan een waterwissel en sponsje uitknijpen is dit niet in een week tijd.
 
Leuk om te zien!

Ik denk dat Mike, zonder dat wij ons dit wellicht realiseren een grote inspiratiebron is voor deze kinderen en hieruit een hoop nieuwe aquariumhobbyisten uit ontstaan. Goed bezig!
 
Ik hoop het Daniel. Als ik zie hoe fanatiek sommige loeren en gelijk merken als ik nieuwe vissen heb of er wat anders is. Sommige weten er ook al aardig wat van merk ik, ze wisten elkaar al te vertellen dat je geen 2 kempvissen bij elkaar moet houden
 
Ziet er weer prachtig uit! Vroeg me al af hoe t met t bakkie ging! Jammer van het vrouwtje, waardes kunnen idd snel oplopen met teveel voer. Een klein beetje! Klein beetje! 😂 kwam toen ook een keer thuis na vakantie met een bodem voor rottend voer :br:

keep up the great work! :)
 

Terug
Bovenaan