Scubaline 240 van Jasper (JSiegmund)


J

jsiegmund

Guest
Hallo!

Op verzoek begin ik hierbij alvast een foto album, nog voordat ik �berhaupt een bak in huis heb.

Wat gaat het worden:
- Een grijze Eheim MP Scubaline 240 (120x40x50)
- JBL e901 filter
- LED verlichting van Kitelight.nl (2x SMD5050, 2x RGB)
- JBL ProFlora 302 CO2

Het meubel is een normaal dressoir van Haco, wat ik aan de onderkant wat extra verstevigd heb om doorhangen tegen te gaan. In het kastje zat een plank die ik toch niet kan gebruiken, dus die heb ik verzaagd en in strookjes onder het dressoir geplakt. Heb het voor de zekerheid ook compleet verlijmd voor wat extra stevigheid, hoop dat dat genoeg is :)

jsiegmund_meubel.jpg


Dat is het meubel. In het kastje heb ik al rubber en stroom liggen. Bovenste lade is ook voorzien van rubber zodat ik daar gemakkelijk wat spulletjes kan opbergen.

Mijn inspiratie heb ik hier vandaan: http://www.youtube.com/watch?v=7m5jBuavXv8, dat is dus dit plaatje:

jsiegmund_iwagumi.jpg


Met behulp van Google Sketchup berekend dat ik hier ongeveer 40L bodem voor nodig ga hebben:

jsiegmund_sketchup.jpg


En vandaag daarom 50L (was goedkoper) self cleaning substraat gekocht en 20kg Seiryu stenen.

Ik ben ook al wat aan het nadenken over de inrichting qua planten, daar heb ik dit voorlopige lijstje voor:

Eleocharis: begroeiing vlakke gedeelte
Glossostigma elatinoides: begroeiing "berg"
Taxiphyllum sp. 'Flame Moss': voorgrond grootste stukken hardscape
Pogostemon helferi: opvulling rondom hardscape
Vallisneria spiralis: geheel achterop
Alternanthera reineckii: achter de grootste stukken hardscape

Achterwand heb ik overigens expres niet genomen, ik ga bij de Praxis een stukje statisch diffuus raamfolie halen om eens te kijken wat dat doet. Als het niet mooi is, ga ik een kleur folie proberen. De muur erachter is redelijk egaal en licht grijs, wellicht ook proberen om dat (achter de diffuse folie) te verlichten met LED (heb nog een Ikea setje liggen).

En nu is het voorlopig wachten totdat alles binnen komt! Ik ga over pakweg een maand een week op wintersport, dus of ik het nog voor die tijd ga inrichten... twijfelachtig. Tot aan de hardscape moet lukken. Maar goed, ik doe er liever wat langer over met een top eindresultaat dan haasten en uiteindelijk niet tevreden zijn (en ik kan redelijk veeleisend zijn). Ben in ieder geval erg benieuwd of het me allemaal gaat lukken, maar met jullie hulp moet dat goedkomen.

Ooh ja! Visbestand! Heb ik nog helemaaaaal geen idee van. Wordt simpel denk ik. Neontetra's, vuurgarnalen, wat Helena slakken en verder: geen idee.
 
Ben ook erg benieuwd :D
En mooi kastje heb je al staan.
 
Zojuist CO2 setje binnen gehad. Gekocht via Marktplaats, dus gebruikt. De reactor heeft wel de nodige alg aanslag. Wat is de beste manier om die even goed schoon te krijgen voordat ik 'm in mijn eigen bak hang? Ik denk dat ik wellicht op termijn een andere (lees: mooiere) koop, maar eerst deze maar eens netjes schoonkrijgen. Iemand een goede tip?
 
Eerste opschoonronde gedaan met schoonmaak azijn. Reactor ziet er al stukken beter uit, maar de groene aanslag is nog hardnekkig. Ik heb nog van dat HG spul staan tegen groene aanslag op je tegels, ik denk dat ik dat gewoon eens ga proberen. Werkt op de tegels altijd prima, dus waarom zou het hier niet werken denk ik dan...

Setje:
374854_0_82_jsiegmund_co2.jpg


Reactordelen na poetsbeurt ��n:
194216_0_82_jsiegmund_reactor.jpg
 
Ben benieuwd, heeft de potentie om een heel mooie bak te worden!
 
Reactor nog een keer geschrobd na een dagje HG algenspul:

674816_0_82_jsiegmund_reactor2.jpg


Alleen de boven en onderkant zijn nog niet echt schoon, kan daar met de borstel vrijwel niet bij. Als het over het weekend niet verbetert geef ik ze volgende week mee aan een collega die een ultrasoon reiniger heeft (handig!). Maar ben sowieso al best tevreden over het resultaat tot zover :)

Wat is een goede plaats om je reactor in de bak te hangen? Ik wil filter in/uit aan de linkerkant doen, meest praktische met het kastje. Zou dan zelf zeggen: reactor rechts. Dat is ook qua hoogte het meest praktische en dan hang ik daar ook de thermometer. Dat hangt dan wel aardig in het zicht maar goed, techniek heb je nu eenmaal nodig.
 
Zo, dat klusje is in ieder geval geklaard, die kan weer schoon de bak in. Verder is het wachten geblazen, dus kan helaas niks anders updaten :)

317275_0_82_jsiegmund_reactor3.jpg
 
Woehoew! Vandaag alles binnen gehad, nu druk bezig met uitpakken, schoonmaken en noem 't maar op. Meteen een vraag ook. Ik heb een emmertje actieve filterkool en een JBL 901 buitenfilter. Hoe adviseren jullie het filter op te bouwen? Ik zou zelf zeggen: het schuim in laatste mandje, wat hetzelfde is als in het voorlaatste mandje, vervangen door filterkool. Klopt dat?
 
Dat kool is eigenlijk alleen nuttig om bv medicijnresten uit je bak te filteren dus kan je achterwege laten.
Ben benieuwd hoe het allemaal gaat worden.
 
Vraag me ook af of er nog regels zijn rondom het plaatsen van de CO2 reactor. Het liefst houd ik alle techniek in ��n hoek, dat maakt het ook makkelijker om de boel nog soort van te verbergen. De reactor zou dan eigenlijk vlak langs de instroombuis van het filter hangen, dus CO2 rijk water gaat meteen het filter in. Heeft een filter daar nog effect op, of betekent het juist dat het CO2 rijke water door het filter vervolgens goed verspreid wordt?
 
Zou het niet bij je instroom van je filter doen. Als de Co2 in het filter ophoopt kan dit een nadelig gevolg voor je filter hebben.
 
Allright, dan verhuizen CO2 en temp naar de andere kant. Ik zag hier laatste ergens een linkje naar transparante CO2 slang voor niet teveel centen, ik ben kwijt waar dat was? Iemand enig idee? Foto's volgen morgen, ik denk niet dat ik daar vandaag nog aan toe ga komen.
 
@Crash: nope, die was het niet. Vanwaar jouw conclusie dat dit juist meer op zou vallen?

Okee, hier dan de eerste fotos! Bak opgehaald bij Wesdijk, erg tevreden over de nette service daar.

637736jsiegmund_0_82_wp_20140222_001.jpg


Ook de spulletjes van aquaristic binnen gehad. Stenen en bodem. Vind vooral de bodem erg mooi, precies wat ik voor ogen had.

566268jsiegmund_0_82_wp_20140222_002.jpg

172448jsiegmund_0_82_wp_20140222_004.jpg

716363jsiegmund_0_82_wp_20140223_003.jpg


De stenen zijn er minder dan ik had gehoopt, maar die grote is wel weer erg gaaf. Gewoon maar 's een en ander proberen qua hardscape, bijbestellen kan altijd nog.

Vervolgens bezig geweest om het Kytelight LED te installeren in de lichtkap. Die 'kap' is meer een balk eigenlijk, weegt niks en je plakt het LED er zo tegenaan, super simpel. De T5 laat ik gewoon zitten, zit niet in de weg en misschien wel goed om nog wat meer lumen te hebben.

893365jsiegmund_0_82_wp_20140222_005.jpg


Eindresultaat:

833365jsiegmund_0_82_wp_20140222_010.jpg


Vervolgens ook pomp en CO2 op hun plek gezet. Slangen nog niet op lengte gemaakt.

533299jsiegmund_0_82_wp_20140223_002.jpg


Het enige waar ik nu toch een beetje mijn twijfels over het is het meubel. Ik heb berekend dat het totaal uitkomt op ongeveer 350kg. In het meubel zitten 2 schotten, naast de lades. Die ondersteunen het bovenblad en leunen op het onderste blad. Om doorhangen te voorkomen heb ik 5 extra schotjes aangebracht tussen het onderblad en de vloer.

De bak staat nu niet in het midden, waardoor ik schat dat het gewicht grofweg over 3.5 schot verdeeld wordt. Dat is dus 100 kg per schot. Ik zou zeggen dat dat moet kunnen, als ik zo'n losse plank pak; recht overeind zet en erop ga zitten, gebeurd er niks. En dat is al 90 kg. Waar ik aan heb zitten denken is om bij de bouwmarkt zo'n losse poot te halen. Die zou ik dan in het kastje kunnen plaatsen, tussen bodem en bovenblad (of na gat boren tussen vloer en bovenblad).

Wat denken jullie?
 
jsiegmund zei:
@Crash: nope, die was het niet. Vanwaar jouw conclusie dat dit juist meer op zou vallen?
Ik heb een stukje doorzichtig in de bak gehangen, naast de zwarte en twee foto's gemaakt. Misschien geeft dat een beter beeld. :) Je ziet de zwarte vanuit de JBL Taifun komen, maar is minder opvallend, dan de doorzichtige.

774545_0_82_20140223_11.jpg


161546_0_82_20140223_10.jpg
 
True, maar jij hebt dan ook een donkere achterwand. Aan de andere kant, de in / uitvoer van m'n filter en thermometer zijn ook donker, dus op zich maakt het ook niet zo heel veel uit.

Heb bij de bouwmarkt toch nog maar wat extra hout gehaald. Ik maak in het kastje tegen het schot aan een T van 27mm dik vurenhout. die verleng ik onder de bodemplaat tot de vloer. Aan de andere kant heb ik sowieso een dubbel schot, dus dan heb ik er eigenlijk wel voldoende vertrouwen in. Wat hooguit nog zou kunnen is dat hij wat gaat doorhangen bij de lades (73cm overhang), maar ik verwacht eigenlijk dat dat wel mee valt.
 
Kastje dus nog verstevigd. Achter de lades een extra balk gemaakt:

326938jsiegmund_0_82_wp_20140223_004.jpg


En het schot naast de lades extra verstevigd:

617721jsiegmund_0_82_wp_20140223_005.jpg


Op beide plaatsen zit ook onder de bodemplaat nog een plankje, dus in principe staat het gewoon rechtstreeks op de vloer nu. Dit moet toch wel voldoende zijn lijkt me, 27mm vurenhout druk je niet zomaar kapot, laat staan op twee plaatsen. Ga er nu maar eens een bodempje in leggen en nadenken over de hardscape :)
 
jsiegmund zei:
True, maar jij hebt dan ook een donkere achterwand. Aan de andere kant, de in / uitvoer van m'n filter en thermometer zijn ook donker, dus op zich maakt het ook niet zo heel veel uit.
Klopt ik heb de buitenkant met zwart schoolbord verf behandeld. Met een lichter wand kan het mogelijk anders uitpakken.


Je kan inderdaad beter nu je meubel nog verstevigen voor de zekerheid. Benieuwd naar je scape straks. :)
 
Okee, weer een stapje verder! Eerste opzet van de inrichting ligt erin.

Stukje piepschuim geplaatst om de grootste steen op te vangen
361311jsiegmund_0_82_wp_20140223_007.jpg


Plastic jerrycan in repen geknipt, goed gewassen en daarna de stukken plastic gebruikt om de soil op z'n plaats te houden.
293331jsiegmund_0_82_wp_20140223_009.jpg


Iedere aquascaper heeft natuurlijk favoriete tools...
429891jsiegmund_0_82_wp_20140223_010.jpg


Voorlopige opzet
674994jsiegmund_0_82_wp_20140223_011.jpg


Met het licht aan:
717687jsiegmund_0_82_wp_20140223_013.jpg


De oplettende kijker zag wellicht de plakkertjes op de ruit zitten. Die heb ik gebruikt om de gulden 2/3 regel te meten.

Ben er nu wel even klaar mee voor vandaag. Morgen eens opnieuw kijken of het nog steeds bevalt. Meubel houdt het voorlopig prima overigens :)
 
Ziet er leuk uit, en mooie lage bak heb je.
Je maakt er zeker wat moois van :p

Succes.
 
Ben erg benieuwd wat dit gaat worden!
 
Mooie stenen.
 
Thanks allen. Ik denk dat het nog wel even gaat duren voordat er planten in komen. Komende twee weken niet zo heel veel tijd / niet thuis, ik wil wel in kunnen grijpen wanneer dat nodig blijkt te zijn. Dus begin pas daarna met beplanting denk ik.
 
Ziet er tot nu toe erg mooi uit! Ga je blijven volgen :)
 
Goed bezig! Ben erg benieuwd waar dit allemaal naar toe gaat leiden..:)
 
Gave korrel op de bodem en idem dito keien. Ben wel benieuwd hoe het er nu voor staat.
 
Ik ben heel benieuwd wat dit gaat worden. Die bak die je gebruikt als inspiratie is prachtig namelijk. En het begin van deze bak ziet er ook al veelbelovend uit!
 
De basis is een heel goed begin, mooie strakke bak met een even zo mooi meubel eronder. Ik hoop dat die het gaat houden..
En je hardscape ziet er eveneens goed uit. Het belooft wat!
 
Dat meubel is geen probleem. Ik ben als test naast de bak gaan staan, op het punt waar ik het meeste twijfel bij had. Dat ging zonder enig probleem. Ik weeg al 90kg. Er past hooguit nog 2x dat gewicht aan water in de bak, dus netjes verdeeld over het hele meubel kan dat eigenlijk niet mis gaan :)

Gisteren op papier mijn beplanting getekend, die zal ik nog even digitaal maken (makkelijk voor de oppervlakten) en dan hier delen. Planten gaan er over 2 weken in.
 
Rare vraag misschien; maar hoe lang is zo'n potje bacto eigenlijk houdbaar? Ik heb 't bij m'n aquarium bijbesteld, het staat nu in de kast en zal het er dan pas over 2 weken ingooien. Ik kan me zo voorstellen dat die bacterien ook het loodje leggen na een tijdje, of hebben ze in zo'n potje voldoende voedingsstof om langere tijd te overleven? Niet zo heel boeiend want zonder lukt het starten ook wel denk ik, heb het er toen bij besteld onder het motto: kan geen kwaad voor die paar euro.
 
jsiegmund zei:
Rare vraag misschien; maar hoe lang is zo'n potje bacto eigenlijk houdbaar? Ik heb 't bij m'n aquarium bijbesteld, het staat nu in de kast en zal het er dan pas over 2 weken ingooien. Ik kan me zo voorstellen dat die bacterien ook het loodje leggen na een tijdje, of hebben ze in zo'n potje voldoende voedingsstof om langere tijd te overleven? Niet zo heel boeiend want zonder lukt het starten ook wel denk ik, heb het er toen bij besteld onder het motto: kan geen kwaad voor die paar euro.

Als je het in de ijskast bewaard blijft het lang goed.
 
Hmmm, dan ga ik het vanavond meteen in de ijskast zetten, want daar staat het nu niet in. Gelukkig is het bij mij binnen over het algemeen ook niet overdreven warm. In het ergste geval is het een potje dode bacteri�n, ik neem aan dat dat ook niet enorm kwaad kan buiten dat je er niks aan hebt.
 
Het is me niet meer gelukt om een plaatje te maken, maar dit is het lijstje geworden qua plantjes, iemand nog tips of op- / aanmerkingen?

Glossostigma elatinoides voorzone
Eleocharis parvula voorzone
Taxiphyllum sp. 'Flame Moss' middenzone
Ranunculus Inundatus middenzone
Echinodorus Vesuvius midden / achter
Alternanthera reineckii midden / achter
Cyperus helferi achtergrond

Nu nog even uitvogelen hoeveel ik van iedere soort nodig heb, weet al wel de vierkante centimeters.

Ik wil een strookje mos laten groeien op de middelste grote steen. Wat is een handige manier om dat te laten hechten?
 
Leuke plantjes heb je uitgekozen! Ik heb een aantal van deze zelf ook in mijn bak staan. Persoonlijk ga ik van de week de A. Reineckii vervangen voor iets anders omdat ik vind dat ie veel te snel groeid en niet dicht genoeg word. Hij is nu zo'n 60 cm hoog en steekt ruim 10 cm boven het water oppervlakte uit met stengels van bijna een centimeter dik lijken het meer takken dan planten. Maar bij andere in de bak vind ik ze vaak wel weer erg mooi staan en jouw bak is ook wel een stuk groter dan de mijne.

Glossostigma en eleocharis parvula gebruik ik persoonlijk ook allebij in de voorgrond maar je moet er wel rekening mee houden dat ze door elkaar heen gaan groeien wat misschien niet het gewenste effect geeft... Cyperus helferi heb ik met geen mogelijk in leven weten te houden, maar dat zal best wel aan mij hebben gelegen. Maar goed, dit zijn enkel wat van mijn ervaringen met die plantjes. Voor iedereen is dat anders natuurlijk aangezien iedere bak anders is qua inhoud, licht, voeding, CO2 etc...

Mos op steen bevestigen kan heel eenvoudig als je bak nog niet met water is gevuld!

Eerst de stenen bevochtigen met een plantenspuit of zo, en dan het mos helemaal fijn snijden en over de plekken uitsmeren waar je het wilt hebben. Als je dan een luchtbevochtiger (zoiets als dit: Klik)in de bak hangt en een laagje van water van een paar cm er in doet om de luchtvochtigheid in de bak hoog te houden zou het heel snel moeten gaan groeien en hechten!

Overigens heb ik deze techniek zelf nog nooit toegepast maar ik heb het een ervaren scaper eens zien doen op die manier toen ik bij hem thuis was om wat garnaaltjes te kopen. En ik heb het Takashi Amano eens zien doen in een filmpje op het internet. En iedere dag even met de plantenspuit de bool nat spuiten helpt ook...

De fogger (bevochtiger) kun je kopen voor ongeveer 15,- a 20,-

Overigens zouden alle andere plantjes op deze manier ook gewoon alvast in de bak kunnen als ze tenminste emersed zijn gekweekt. Op die manier hoef je niet iedere dag de los gekomen Glosso en naaldgras terug in de bodem te steken
 

Terug
Bovenaan