Scubaline 240 van Jasper (JSiegmund)


Mooie bak, ook ik ben benieuwd hoe hij eruit gaat zien met water en vissen

Edit: yeah, nieuwe pagina geopend :D
 
Okee. Excuses voor het uitblijven van de foto's, maar ik heb de bak expres een paar dagen met rust gelaten om de boel niet te verstoren. Nadeel is dat dan alles aangeslagen blijft, wat foto's maken lastig maakt :)

Update: de warme dagen waren een probleem. Niet zozeer vanwege de warmte (je zou zeggen dat dat juist goed is). Ik kwam erachter dat de boel weer erg droog werd. Wat blijkt nu: de lichtkap, waarvan ik dacht dat die redelijk afsloot, ligt op steuntjes waardoor er een kier rondom de kap ontstaat. Daar lekt natuurlijk lucht langs, en met dit warme weer gaat dat extra hard. Ik heb wat tochtband welke ik nog had liggen op het glas geplakt om de kier te dichten, dat lijkt goed te werken. Om extra uitdroging te voorkomen ga ik de TL verlichting nog maar 2 a 3 uur laten branden (extra naast het LED), ipv 8.

Maar zoals je hieronder ziet, schieten er veel worteltjes richting het water! Het gras lijkt niks te doen, maar toen ik een polletje probeerde op te pakken kwam ik erachter dat dat spul onder het oppervlak druk bezig is om een soort van netwerkje te maken. Ik vermoed dus dat ik over een tijd overal sprietjes ga zien.

651867jsiegmund_0_82_wp_20140402_003.jpg


De echinodorus en ranunculus blijven op de intensive care. Ik heb ze naar het water toe verplaatst in de hoop dat ze daar wortel zullen gaan schieten, maar ben daar nog niet van overtuigd. Vooral de echinodorus laat steeds meer blad vallen dus of die het haalt...

Mijn bakje met stekjes is inmiddels uitgebreid:

968885jsiegmund_0_82_wp_20140402_005.jpg


Bevat nu: 1 scheutje ranunculus, reineckii en wat glosso. Staat nog steeds in de vensterbank, niks mee gedaan verder en lijkt allemaal prima te groeien :)
 
Update hoe de bak er vandaag bij staat:

672625jsiegmund_0_82_wp_20140406_004.jpg
 
Zo, eindelijk weer wat tijd; dus hierbij ook een tekst-update.

Ik heb de verlichting weer wat opgeschroefd, nu 4 uur TL en nog steeds dezelfde cycle voor het LED. Ik heb plant grow TL's bestelt, waarbij ik 1 vd 2 TL's die er nu in zitten mee zal vervangen. Het toevoegen van de vochtige lucht heb ik teruggeschroefd omdat ik het idee heb dat dat niet heel veel uitmaakt. Ik mist nu dus alleen nog tijdens de TL periode om ervoor te zorgen dat de planten niet uitdrogen. Waarmee je uit moet kijken is dat je niet teveel van de broeikasgassen uit de bak drijft, waardoor de balans verstoort wordt. Dat heb ik geleerd van het bakje met stekjes, wat het nog steeds goed doet en waar ik absoluut helemaal niks mee doe. Het nadeel in de bak is het hoogteverschil; daarom spuit ik de boel aan het eind van de dag nog een keertje nat met de plantenspuit.

Zoals te zien op de foto's staat de echinodorus beneden, met de voetjes in het water. Sindsdien geen gele bladeren meer, dus goede hoop dat 'ie zichzelf herstelt. De ranunculus is nog steeds een beetje zielig, maar schiet wel nieuwe takjes de lucht in. Dus ook daar goede hoop dat dat uiteindelijk goed komt. Het bosje wat links staat doet het sowieso wel goed, dus misschien kan ik dat later ook gaan stekken.

Er lijkt dus steeds meer balans in te komen, waardoor ik minder hoef te doen.

Ohja... en nog een CO2 fles van 2kg besteld om straks even goed te kunnen blazen :D
 
Ziet er nog steeds leuk uit en mooi hoe je alles beschrijft.. Op termijn wil ik een soortgelijk project opzetten dus het is altijd goed om te lezen wat jouw ervaringen zijn!

Ga zo door :D
 
Ik blijf dit toch op de voet volgen. Zodra ik een groter huis heb komt er een grote bak bij en ben ik van plan om de Lido om te toveren in een mooie scape. En in dat geval wil ik het ook met een droge start gaan proberen.

Voor zover ik weet is dit het enige (foto)verslag van iemand die met een droge start werkt dus voor iedereen die zich daar mee bezig houd is dit de enige bron van informatie.
 
Thanks! Ik vind het ook een leuk avontuur moet ik zeggen, wat de uitkomst ook gaat zijn.

Kleine update, ik probeer in het weekend weer wat foto's te maken. Afgelopen weekend heb ik een hoop glosso uit de bak geknipt. Ik had een aantal strengen met lange wortels in de grond gestoken. Raar genoeg zijn die wortels allemaal afgestorven. Van het blad bovengronds zijn de grotere bladeren dood gegaan en vervangen door een hele hoop kleine blaadjes. Er lopen strengetjes over de bodem heen die mijn grasveldje al bereikt hadden. Dat wordt straks dus werken om de boel uit elkaar te houden, wat uiteindelijk vast niet gaat lukken :) Hoewel er veel uit is, heb ik nog altijd een aardig tapijtje over.

De ranunculus doet het weer perfect, op alle plaatsen schieten er nieuwe parapluutjes uit de bodem. Ze zijn nog wat fragiel, maar dat komt wel goed. Ook de echinodorus maakt nieuw blad. Sommige bladeren zijn nog wat licht groen / gelig, af en toe knip ik er een blad uit. Goed snoeien is erg belangrijk. Ook de cyperus maakt een soort dikkere stengels, die zich dan weer splitsen. Het lijkt een beetje op tarwe gek genoeg, in ieder geval duidelijk een grasachtige. Hoe de bladeren zich precies vormen heb ik nog niet helemaal door, hou 't in de gaten :)

Kortom: het draait allemaal netjes. Ik heb 1 aquamedic plant grow TL erin gezet. Vind de kleur zelf niet zo mooi (lila achtig), dus ik hoop maar dat de plantjes het in ieder geval fijn vinden ;) De bevochtiging draait alleen nog 's avonds / als het licht uit is. Dat leek me het beste overeenkomen met de werkelijkheid (met volle zon weinig nevel); daarbij is de damp toch zo weg wanneer het licht aan staat. Mijn doel is dat de boel voordat het licht aan gaat weer lekker vochtig is. Af en toe spuit ik de boel met de plantenspuit (nevelstand) nog even extra nat, vooral voor het spul wat hoger staat. Ik denk dat dat op termijn niet meer nodig zal zijn.

Ook het stekjes bakje doet het prima, daar heb ik nog steeds geen vinger naar uitgestoken. Alleen de sateprikkers waarmee ik het "dakje" omhoog houd zijn inmiddels beschimmeld, dus daar ga ik nog even iets anders op verzinnen :)
 
Hoe gaat het met je scape?? Alweer wat nieuwe foto's voor ons kunnen maken:)?
 
Sorry dames en heren, heb het een tijdje wat druk gehad en ben op vakantie geweest.

Meteen een grote update vandaag, want m'n bak is gevuld! Na een weekje weg te zijn geweest (met oppas voor de bak) was ik toch wat teleurgesteld in de vooruitgang. Eigenlijk gold voor het meeste spul dat het allemaal wel groeide, maar tegelijkertijd ging er ook veel dood. Het werd dus niet veel slechter, maar ook niet veel beter. Dus heb ik de knoop doorgehakt en besloten om hem maar te vullen en te kijken wat dat voor effect heeft.

Het goede nieuws is in ieder geval dat het kastje nog staat ;) Pomp draait, CO2 staat lekker te bubbelen en dan maar eens kijken of de boel ook onderwater aan wil slaan. Van de glosso drijft af en toe een scheutje naar boven, dus dat zal ik de komende tijd nog wel regelmatig opnieuw moeten planten denk ik. De rest staat stabiel.

Alvast een paar foto's:

756423jsiegmund_0_82_wp_20140517_005.jpg

Pompje in de (goed schoongemaakte) badkuip, met thermostaatkraan de juiste temperatuur water gevuld.

932325jsiegmund_0_82_wp_20140517_001.jpg

Aan het vullen. Heeft alles in totaal een paar uur geduurd.

464287jsiegmund_0_82_wp_20140517_006.jpg

Voorlopig resultaat!

Nog een vraag m.b.t. CO2. Voegen jullie dat continue toe, of alleen overdag wanneer ook het licht aan staat? Ik heb zo'n lange termijn testje erin hangen, voorlopig is die nog net zo donkerblauw als toen ik 'm erin hing.
 
Thanks! Ik heb een bosje snelgroeiers erbij gehangen om de water kwaliteit zo snel mogelijk goed te krijgen. Ook wat bacto toegevoegd om het filter snel in goede staat te krijgen. CO2 indicator begint inmiddels richting groen te gaan (duurde wel een tijdje), dus dat gaat ook de goede kant op. De afgelopen dagen geprobeerd om iedere dag ongeveer 1/4 water te wisselen, want ik zag dat er toch wel wat verontreiniging in zat. Waarschijnlijk door achtergebleven restjes dood groen.

Het spul ziet er verder vrolijk uit. De reinecki reageer op het licht (klapt 's avonds in), erg grappig. De glosso begint weer volop worteltjes te maken en blijft goed zitten, af en toe moet ik nog een enkel scheutje terugsteken. Het haargras is niet allemaal even mooi, vooral de bosjes die ik wat dikker heb gelaten doen het goed. Weer wat geleerd voor een volgende keer.

Ik dacht even dat ik een lek in m'n pomp had, maar bleek het afsluitrubber te zijn wat niet goed dichtte. Randje vaseline erop en dat was ook opgelost.

Fotootje met de avondverlichting aan (camera trekt 't niet goed helaas):
621351jsiegmund_0_82_img_0004.jpg


Ik wil tzt een eerste meting van m'n waterwaardes doen. Wat raden jullie aan qua wachttijd? Heeft weinig zin zolang de boel nog aan het settelen is denk ik?
 
Zo, nu een week nadat ik de bak gevuld heb. Heb vandaag voor de eerste keer de waterwaarden gemeten, ziet er niet slecht uit:

pH 7,5
KH 9,5
GH 7
NH 0,25
NO2 0
NO3 0
PO4 0,5

Hier en daar zie ik wel wat algengroei ontstaan, maar met deze waterwaarden maak ik mezelf daar nog niet heel druk om. Dat zit m voornamelijk in de dode restjes denk ik en dat wordt al minder en minder. Ik heb inmiddels al 2x bacto toegevoegd, dat helpt hopelijk om het filter zsm ingedraaid te krijgen. Nu is het toch wel wachten op het moment dat er iets levends in kan.
 
En nog wat foto's van hoe de boel er nu bij staat:

497225jsiegmund_0_82_wp_20140525_007.jpg


433627jsiegmund_0_82_wp_20140525_006.jpg


775936jsiegmund_0_82_wp_20140525_003.jpg
 
Is dat naaldgras? Zo ja, dan denk dat je de pollen wel iets mag uitdunnen en meer naast elkaar mag verspreiden.Zoals dit:http://www.hobbykwekers.nl/planten/voorgrond-planten/1053-eleocharis-acicularis-naaldgras

Mocht je dat al hebben gedaan dan kijk ik niet goed.;)
 
Klopt! En heb ik inmiddels al gedaan ook. De foto vertekent een beetje, de rest van de polletjes was al kleiner. Ook daar zat wat dood materiaal tussen dus dat heb ik er nu meteen uitgewassen.
 
Af en toe nog wat bijknippen en het moet goed komen.
 
Vandaag weer een nieuwe wat grotere waterwissel gedaan. Dat was niet per se nodig, maar ik moet even wat gewicht lozen om toch nog een extra versteviging te kunnen plaatsen in het kastje. Had ook zonder gekund maar de boel hing een klein beetje door en dat stoorde me :)

129459jsiegmund_0_82_wp_20140531_005.jpg


Stalen poot voorkomt verder doorhangen, dus heb nu officieel geen zorgen meer over het kastje :)

782257jsiegmund_0_82_wp_20140531_006.jpg


En zo staat de boel er nu bij. Deze week nog wat rotte glosso weggeknipt, dat is nu vrijwel allemaal weg. Verder doet al het groen het eigenlijk prima. De echninodorus vesuvius maakt al mooi krullende bladeren. De ranunculus moet even wennen aan z'n nieuwe plek achter de alternanthera reinecki. Ik weet nog niet zeker of ik dat zo ga laten staan of misschien andersom wil doen. Diezelfde reinecki heeft zichzelf overigens al helemaal ingegraven, ik denk dat die op den duur misschien inderdaad wat too much gaat zijn. Voorlopig maar even kort houden en kijken wat het doet. Het haargras heb ik opnieuw verdeeld en ontdaan van dood materiaal.

Eerste (ongewenste) bewoners heb ik inmiddels ook gesignaleerd: slakjes. Ik doe morgen en volgende week nog een watermeting. Heb nu 3x bacto toegevoegd, door het dode groen wat al aanwezig was heb ik het idee dat mijn bacteriecultuur zich al goed heeft kunnen ontwikkelen. Maar meten is weten natuurlijk. Dus als dat allemaal okee is gaan we langzaam aan eens naar leven kijken om toe te voegen. Gezien de slakjes zat ik te denken aan anatome Helena's. Dan eens kijken Daarna zien we wel weer verder :) Zoals op de foto te zien is wil de co2 indicator niet echt lichtgroen worden. Ik heb het al aardig opgeschroefd, zit nu op 50bpm wat me wel erg veel lijkt?
 
Oh... voor de mensen die dat interessant vinden: mijn broeikasje staat ook nog steeds! Glosso overleeft het niet, maar de reineckii staat zelfs in bloei als je goed kijkt :)

722157jsiegmund_0_82_wp_20140531_008.jpg
 
Nieuwe meting: PH 7.5, KH 8.5, GH 6.5, NH3/NH4 0.25, NO2 0, NO3, 0, PO4 0.5.

Ook het kraanwater meteen eens gemeten: PH 7.5, KH 8.5, GH 7, de rest 0.

De GH is misschien wat laag, maar dat zal wel loslopen. Als alles zaterdag nog steeds zo is ga ik eens wat leven uitzoeken :) De slakjes laat ik voorlopig lekker zitten trouwens, kunnen mooi het dorre en dode spul opruimen. En tegen de tijd dat dat geen probleem meer is en er teveel slakjes zijn, krijgen een paar Helena's een feestmaal ;)
 
Mooi aquarium hoor!!
Ik zou alleen als ik jou was het metaal en die witte foom rond je zuurstof plantje weghalen lijkt me niet zo goed voor je aquarium namelijk :) is maar een tip :p
 
Ja dat had ik inmiddels al gedaan ook. Overigens denk ik niet dat het heel veel uitmaakt, die foam lost niet op of zo aangezien het plastic is. Het metaal misschien, weet niet wat dat is eigenlijk. Naja anyways: het is er al uit. Heb een nieuwe camera, dus ga eens kijken of ik wat betere foto's kan maken.
 
Eerste fotootje met het nieuwe toestel!

746261jsiegmund_0_82_dsc00017.jpg


Ik heb het licht weer wat aangepast. Het LED brand wat langer (12:00 - 18:00 op volle sterkte, daarna afbouwend). De T5 gaat niet meer aan. Dit voornamelijk gedaan om de algengroei wat terug te dringen. Gisteren het glas schoongemaakt en vandaag de stenen en planten, kwam toch meer vanaf dan ik had gehoopt. Heb inmiddels al aardig wat helpertjes in de vorm van slakjes, die laat ik maar even hun gang gaan.

Ik twijfel nu een beetje. Wil komend weekend toch graag iets van leven gaan toevoegen, maar wat dan? Qua vissen zit ik te kijken naar een schooltje Trigonostigma Hengeli. En dan zou ik graag garnalen willen. Is het verstandig om eerst de een en daarna de ander te doen? Qua algen en plantenrestjes lijken me die garnalen sowieso wel handig :)
 
Nog een keer een meting gedaan. GH is weer 7, verder alles hetzelfde. Ik zeg: prima voor de introductie van wat leven :)
 
jsiegmund zei:
Nieuwe meting: PH 7.5, KH 8.5, GH 6.5, NH3/NH4 0.25, NO2 0, NO3, 0, PO4 0.5.

Ook het kraanwater meteen eens gemeten: PH 7.5, KH 8.5, GH 7, de rest 0.

Met deze waarden zal je CO2 gehalte in de bak erg laag zijn en daardoor zal de indicator iet echt groen worden beste zou zijn dat je KH daalt en dan zal je ph dit ook doen en zo zal de CO2 waarde in je aquarium stijgen.


met de planten die er nu in zitten zou ik aanraden dit te doen een ook elke week je NO3 en PO4 op peil te houden.
 
Jup, precies hetzelfde als ze daarnet bij m'n lfs zeiden. Heb nu 10l osmosewater meegekregen + flesje pH-, dat zou moeten helpen aldus de verkoper. Door mijn gebrek aan ervaring moet ik het maar even met deze tips doen. Nog geen bewoners dus, uitgesteld tot volgende week zodat de waterwaarden eerst kunnen verbeteren. Helpt hopelijk ook tegen de algen die vooral mijn haargras wel interessant vinden blijkbaar.
 
PH- zou ik al weg laten !
heb zelf ook zo een waterwaarden gehad en ben gaan verversen met een deel osmose en zit nu op een ph van 6.6-6.7 en een KH van 4-5

Hoeveel % ververs je per week ?
Je CO2 systeem is dit met of zonder controller ?
 
Heb nu ongeveer 25% ververst met 1 deel osmose en 3 delen kraanwater. Heb 2x 20ml pH- toegevoegd. Op termijn wil ik uiteraard niet teveel hoeven verversen, 10% of zo?

Net nog een keer gemeten. PH is nog altijd 7.5, KH zit ook op 7.5. Morgen nog maar s meten, als de waarden nog steeds hoog zijn toch nog maar wat pH- toevoegen, heb t nu toch staan (en dit was al m'n osmose water).

Co2 is zonder controller, heb m geschakeld met tijdklok waardoor hij alleen aanstaat tijdens de licht periode. De bellen lossen niet helemaal op, wel grotendeels.
 
jsiegmund zei:
Ja dat had ik inmiddels al gedaan ook. Overigens denk ik niet dat het heel veel uitmaakt, die foam lost niet op of zo aangezien het plastic is. Het metaal misschien, weet niet wat dat is eigenlijk. Naja anyways: het is er al uit. Heb een nieuwe camera, dus ga eens kijken of ik wat betere foto's kan maken.

het metaal is lood, zeer schadelijk voor eventuele vissen. Altijd van je plantjes afhalen.

Verder, mooie bak!
 
Sparkske zei:
dat je KH daalt en dan zal je ph dit ook doen en zo zal de CO2 waarde in je aquarium stijgen.

Dit klopt niet.
Als je meer CO2 wilt, zal je CO2 moeten toevoegen en niet je KH verlagen.



jsiegmund zei:
Heb nu ongeveer 25% ververst met 1 deel osmose en 3 delen kraanwater. Heb 2x 20ml pH- toegevoegd. Op termijn wil ik uiteraard niet teveel hoeven verversen, 10% of zo?

Net nog een keer gemeten. PH is nog altijd 7.5, KH zit ook op 7.5. Morgen nog maar s meten, als de waarden nog steeds hoog zijn toch nog maar wat pH- toevoegen, heb t nu toch staan (en dit was al m'n osmose water).

Co2 is zonder controller, heb m geschakeld met tijdklok waardoor hij alleen aanstaat tijdens de licht periode. De bellen lossen niet helemaal op, wel grotendeels.

Ph- nooit gebruiken!
Als je exact weet en snapt hoe het chemisch werkt, kan je het voorzichtig gebruiken. Als je dit niet weet, blijf je er best zo ver mogelijk van af.

Als je een lagere KH wil is osmose water het makkelijkste.
De hoeveelheid die je nu gebruikt hebt gaat geen nuttig verschil maken.
Een reactor ipv de taifun gaat al een veel groter verschil maken.
 
backplay zei:
Sparkske zei:
dat je KH daalt en dan zal je ph dit ook doen en zo zal de CO2 waarde in je aquarium stijgen.

Dit klopt niet.
Als je meer CO2 wilt, zal je CO2 moeten toevoegen en niet je KH verlagen.



jsiegmund zei:
Heb nu ongeveer 25% ververst met 1 deel osmose en 3 delen kraanwater. Heb 2x 20ml pH- toegevoegd. Op termijn wil ik uiteraard niet teveel hoeven verversen, 10% of zo?

Net nog een keer gemeten. PH is nog altijd 7.5, KH zit ook op 7.5. Morgen nog maar s meten, als de waarden nog steeds hoog zijn toch nog maar wat pH- toevoegen, heb t nu toch staan (en dit was al m'n osmose water).

Co2 is zonder controller, heb m geschakeld met tijdklok waardoor hij alleen aanstaat tijdens de licht periode. De bellen lossen niet helemaal op, wel grotendeels.

Ph- nooit gebruiken!
Als je exact weet en snapt hoe het chemisch werkt, kan je het voorzichtig gebruiken. Als je dit niet weet, blijf je er best zo ver mogelijk van af.

Als je een lagere KH wil is osmose water het makkelijkste.
De hoeveelheid die je nu gebruikt hebt gaat geen nuttig verschil maken.
Een reactor ipv de taifun gaat al een veel groter verschil maken.

Als je een hoge KH hebt zal je PH bijna niet dalen door middel van CO2 toevoer.
Als je ververst en je KH naar beneden haalt zal het makkelijker worden om de PH te doen dalen doormiddel van CO2 toevoer


Dat is in ieder geval mijn ondervinding daarin
 
jsiegmund zei:
Ok, maar wat is het verschil dan? Want die taifun noemen ze ook n reactor. Het belangrijkste is dat de co2 goed wordt opgenomen lijkt me?

Een externe reactor heeft het voordeel dat je veel meer en effici�nter CO2 kan oplossen als een taifun, en het vanuit de uitstroom komt zodat als je een goede circulatie hebt de CO2 beter word verdeeld.
En je hebt ook geen witte koker in je aquarium hangen. :D

Als je de instroom van het filter op de plaats van je taifun zet, en je uitstroom langs de voorruit van rechts naar links laat stromen heb je voor jou aquarium een goede circulatie.
De taifun zet je dan links vooraan.
Zo komt er ook genoeg CO2 langs de bodembedekkers.

Reactor is idd een ruim.


Sparkske zei:
Als je een hoge KH hebt zal je PH bijna niet dalen door middel van CO2 toevoer.
Als je ververst en je KH naar beneden haalt zal het makkelijker worden om de PH te doen dalen doormiddel van CO2 toevoer


Dat is in ieder geval mijn ondervinding daarin

Dat is een andere discussie.
Het belangrijkste als je CO2 wil toevoegen is het CO2 gehalte, en of je Ph nu veel of weinig veranderd maakt dan niet veel uit.
 
Zou het verplaatsen van de in/uitstroom echt veel uitmaken? Als ik tijdens onderhoud kijk naar drijvende dingetjes dan is er overal voldoende stroming. Dat van die externe reactor kan ik me wel voorstellen, misschien maandag maar eens informeren bij m'n lfs.

Vind het overigens wel apart dat jullie aanraden om pH- juist niet te gebruiken. Geen goede raad van lfs of verschil van mening?

Thanks, eens kijken naar zo'n externe reactor dan. Scheelt inderdaad wel weer een lelijk ding :) Ik vraag me wel af wat het uitmaakt wanneer je belletjes daadwerkelijk helemaal oplossen (wat bij mij vrijwel het geval is)
 
Slechte raad. Ben er zeker van dat hij de juiste werken niet weet/begrijpt.
Niet vergeten dat je met een sterk zuur bezig bent!

Je hebt veel bodembedekkers, dus het is belangrijk dat er op de bodem genoeg stroming is.
Op deze manier ga je een betere stroming op de bodem hebben.
Kan je verzekeren dat het verplaatsen van je in/uitstroom in samenwerking met een reactor een groot verschil gaat maken.
 

Terug
Bovenaan