Wat is er nieuw

Shenkie's Rio 400 Zee Aquarium

• Onderwerp starter Onderwerp starter shenkie
  • Startdatum Startdatum
S

shenkie

Guest
Afgelopen azaterdag mijn nieuwe aquarium kunnen ophalen. Het is een Rio 400.

Z-cxmKj_zVleGFgObLHPlQzLFraaFHHX.jpeg

Vandaag het zand en schoon gemaakt en de bak gevuld met water om te controleren of er geen lekkages zijn en de pomp te testen.

Z-cxmKj_zVleGFgObLHPlQzLFraaFHHX.jpeg

Nu nog een eiwit afschuimer, led lampen en ander spul halen.

geen ervaring met zee. maar probeer zoveelmogelijk me in te lezen en info in te winnen bij de speciaal zaak.

Het is wel het mooiste wat er is hoor zo'n zee aquarium.
Als het eenmaal goed draait is het zo moeilijk niet.
Ben je onzeker zijn er speciaal zaken die komen om samen met jou het onderhoud te doen zodat je er vertrouwd mee raakt.
Er zijn ook mensen die het onderhoud helemaal uit handen geven.
Maar het is niet goedkoop. Dure vissen en de aankleding is ook prijzig.
Het is wel geweldig mooi.
Dus ik ben benieuwd wat het gaat worden. 🙁

Vandaag levend steen gehaald om op te starten en de bacterieen. Kan niet wachten op de vissenmaar geduld is een schone zaak

Hebben jullie nog namen van mooie vissen die ik volgens jullie zou moeten hebben? aangezien ik nog weinig namen weet van ze zout water vissen. (ik weet nog niet wat voor bestand ik wil hebben, moet ook nog uitzoeken wat wel en niet bij elkaar kan). Welke ik er wel graag in zou willen hebben zijn de bekende clown fishes. 😛

verder nog geen relevante info over de bak te melden deze is rustig aan het indraaien. ik moet alleen nog even 2 extra stromingspompjes halen.

de nieuwe blauwe lamp er in gemaakt
CAyNxvrX3O-b6Z6t7qUQD_h6719MO-Nd.jpeg

Een flavenscens.
Misschien een groep of paar anemoonvissen.
En dan heel veel koralen, of wou je alleen vissen?

de flavenscens is wel leuk, maar volgens mij is dat een vrij standaard vis. (correct me if im wrong).

De annemoonvissen vind ik wel leuk. noemde ik erboven ook al, komen er zeker in. koralen is wel de bedoeling. dat maakt het geheel wel zo mooi.

uiteindelijk wil ik wel over op leds. ik had al wel gelezen dat je bijna niet teveel licht kunt hebben, maar vond dit al veel vergeleken met mijn piranhas.

of misschien gewoon 2 led balken er bij. wit en blauw/rood.

Leuk een nieuwe zeebak.
Als je veel koraal wil kun je uitgaan van 1watt licht per liter, dat zou dus zo'n 400W zijn dan 😉. Maar meer is idd beter 😛.

De flavenscens is inderdaad een vrij standaard vis. Misschien een andere soor zebrasoma?
Misschien als de bak heel stabiel is, en als je hem kan vinden de Platax pinnatus?
Het zijn vissen die moeilijk te houden en te vinden zijn.
Een Synchiropus splendidus kan ook een leuke vis zijn, alleen ik zou eerst het aquarium 6-8 maanden draaien zodat er genoeg microorganismen zijn.

Canthigaster Valentini, dat is echt een hele leuke en actieve zoutwater kogelvis! Word niet al te groot (circa 10cm) en is goed te houden met andere vissen en soortgenoten.

thanks voor de namen MaestroCygni. ik ga me eens inlezen over de vissen. die kogel vis is ook mooi geert. kogel vis is ook 1 die op me lijstje staat.

ik had al led balken gezien op internet. wit/blauw en wit/rood die zal ik ook nog even bestellen.

ik zit alleen nog met de eiwit afschuimer. het duurde even voor er schuim kwam. (dit is normaal begreep ik) nu heb ik de luchttoevoer iets verder open gezet en nu loopt het wel redelijk door. hoe hebben jullie dit bij jullie bak?

Ik vind het een beetje krap, maar er zijn ook mensen die p. Hepatus in 400l houden. Ook is het leuk om een groep/paar koraaljuffertjes te houden, aangezien er in zo'n grote bak wel genoeg schuilplekken zijn (of niet, hangt er van af of je met die stenen ook een paar "grotten" hebt gemaakt).

Als het goed is heb je je afschuimer goed ingesteld. MIsschien even opletten of het schuim waterig of te "stevig" is.
Als het te waterig is is het waterniveau te hoog, als het te stevig is is het waterniveau te laag, of heb je de luchtslang te ver gedraaid.

In het begin is het normaal dat de afschuimer iets minder zijn werk doet.
Je hebt ook nog niet echt veel "afval" om te verwerken.
Je bacterieculturen zijn nog niet echt op gang gekomen.

Voor de rest lijkt het dat je goed begonnen bent.
Is dat een poster als achterwand?
Wat voor zand is het? En hoe heb je het gespoeld?

Bij de vissen heb je zeer veel keuze, de vraag is wat wil je allemaal?
Ik zou er zeker een paar nuttige beestjes inzetten...
- de lipvis... deze eet planaria (kan een echte plaag worden)
- iets tegen glasanemonen, dit kan ook een echte plaag worden (vijlvis of pepermuntgarnaal)
- wat algeneters... (gelel doktervis, salarias, slakken, hermietkreeften, mitraxkrabjes, zeeegels, ...)

Enkele exemplaren die ik persoonlijk mooi vind...
- mandarijn pitvis blauw
- Pseudochromis fridmani
- dwergkeizers
- Oxycirrhites typus
- Nemateleotris magnifica
- ...

Er zijn zoveel mooie vissen in het zeewatergebeuren...

Ik zou er even geen mandarijnvis in doen, eerst het aquarium een paar maanden laten rijpen, zodat er genoeg eten in zit.
Mandarijnvissen eten bijna geen vlokken, alleen maar microorganismen.

Ik heb ook niet gezegd dat hij deze erin moest doen.
Ik heb gezegd dat ik dat een mooie vis vind...

Maar wat MaestroCygni zegt is waar.
Hiervoor moet je bak toch wel een jaar gerijpt zijn.
Zodat er de nodige micro organismen ontstaan die de mandarijnpitvis nodig heeft om te overleven.

Pitvissen nemen niet snel vervangend voer aan..
Alhoewel dat je daar soms geluk mee moet hebben, want ik ken mensen waarbij deze wel gewoon met de pot mee eten...

op de eiwitafschuimer staat het niveau tot waar het water moet. dat heb ik aangehouden. maar de bak is er natuurlijk nog maar net dus zal geduld hebben 😉

de achterwand is van beton. ( zwaar :x )
het zand is gewoon wit "aquarium" zand, gespoeld met kraanwater.

de mandarijnvissen hoeven ook niet direct. het is de bedoeling dat het goed gebeurt. gister nog even 2 led strips besteld een witte en blauwe.

Vandaag weer wat levend steen gehaald, ze hadden iets nieuws in de winkel dat heet: "real rock" heb 2 stenen mee genomen. wie van jullie heeft hier ervaring mee? hier zouden ook al bacterien op zitten die na 2 weken actief worden? je krijgt de stenen droog mee namelijk.
7ZMXIWRvjc7OrZFRPzDaNMJhhjAoACDP.jpeg

Ook mn 2 led balkjes binnen gekomen. blauw en wit.
7ZMXIWRvjc7OrZFRPzDaNMJhhjAoACDP.jpeg

shenkie

Mijn bak bestaat volledig uit real reef rock.
Geen enkel levend steen.
Hier zitten inderdaad al bacteri�n op onder een coating-laag (spray laag). Deze treden in werking zodra het steen in contact komt met water.

Maar ik zou toch wel opstart bacteri�n toevoegen aan je bakje...

Omdat op real reef rock eigenlijk te weinig bacteri�n zitten om de opstart goed mee door te komen...

opstart bacterien heb ik ook zeker in de bak zitten hoor 🙂

heb nu 4 kilo van de real rock. dacht beetje van beide is atlijd goed.

Zit er nog een achterwand in?
Ik weet niet of dat straks wel mooi oogt. Misschien heb je wel iets leuks ondekt!

er zit een achterwand van beton in. die krijg je er niet zomaar uit.. plus ik vind het niet storend dan heb je iig geen weerspiegeling op de achterwant.

---

vandaag nog wat stenen gehaald. zit nu op 34 kilo. moet nog wel 10 bij maar we zijn op de goede weg. gister ook de waterwaardes gecontroleerd voor zover ik de testen had. miste nog CA en MG. die vandaag ook maar meegenomen.

RhXzFzoxvUNsGzqagK-_aUWaBlzODXLU.jpeg

Je bent net begonnen, zit nog geen vis in, maar ik vind het nu al mooi hoor!!! Ben wel jaloers, een zee-aquarium is waarom ik eigenlijk ooit begonnen ben met een zoetwater om het beetje te leren.

Als ik over paar jaar ergens een vaste baan en koophuis heb, ga ik dit zeker ook een keer opstarten. Ik volg je vanaf nu, zeer interessant!

Zag ik vanmiddag zomaar dit op ��n van de stenen! had ik totaal niet verwacht..

F0JwnKteYqE7OyBzOfPayAZcgAceaexz.jpeg

heb ik nou gewoon een zeester al?

F0JwnKteYqE7OyBzOfPayAZcgAceaexz.jpeg

Mooi Shenkie!
Ja kan van alles meekomen met de stenen.
Dat is een zeesterretje idd en dat andere lijkt een glasanemoon maar dat kan een plaag worden.

shenkie zei:
er zit een achterwand van beton in. die krijg je er niet zomaar uit.. plus ik vind het niet storend dan heb je iig geen weerspiegeling op de achterwant.

ujKXIQ0oSe0fjimPC6gml7LEqao3p3kM.jpeg

Sorry, ik had niet goed gelezen!

Op de eerste foto zie je een glasanemoon, ze kunnen een plaag worden, nu zijn ze niet gevaarlijk, maar pas op als je koralen hebt.
Op de tweede foto zie je een ganzenvoetje, ze kunnen ook een plaag worden, en ook aan je SPS komen als er niet genoeg algen zijn (dus in kleine hoeveelheden zijn ze zelfs nuttig).

Weet je trouwens al wat voor anemoonvisjes je wilt?Er zijn ook grotere soorten die misschien beter in jouw formaat aquarium passen.

Gaaf hoor, een zeebak. Ooit nog een droom voor mij;

Vissen die ik heel gaaf vind(maar geen idee of ze kunnen)
Naast de eerder genoemde mandarijnvis
De flame angel - Centropyge loriculus
Kardinalen - Pterapogon kauderni
Groene juffer - chromis viridis
Pincetvis - Chelmon rostratus
Poetsgarnaal - Lysmata grabhami�

Inderdaad niets mooier dan een zeebak, maar nog leuker omdat je het voor het eerst gaat doen. Veel succes, is nu al genieten toch!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan