Wat is er nieuw

Silicaat kraanwater extreem hoog

Goedenavond,

Ik heb een vraag over silicaat. Ik heb mijn dennerle nano tank van 55 liter nu 2 weken indraaien en de bruinalg wordt steeds meer zichtbaar. Zowel op de anubias en andere planten maar ook op zand en de ramen.

Dit is de setup:
- Chihiros slim 2 WRGB verlichting
- ⁠dennerle co2 systeem met drukregelaar en geautomatiseerde klep
- ⁠dennerle scapers flow filter
- ⁠aquasoil bodem

Nu heb ik een druppeltestkit gekocht om te kijken of het silicaat hoog is. In het aquarium is het mega hoog en wanneer ik alleen ons kraanwater test is deze net zo hoog… met een waterwissel los ik dus niks op. Hebben jullie goede tips voor het verwijderen van silicaat en de bruinalg te stoppen?

Ik zie diverse absorberende producten maar hoe doe ik dit wanneer ik met kraanwater mijn waterwissel doe? Met een beetje silicaat in het water blijft de bruinalg aanhouden. Is de enige optie dan osmose water met een harsfilter om er zeker van af te komen? Zo ja welke raden jullie aan?

Onderstaand nog mijn waterwaardes gisteren gemeten:

Temp: 23 graden C
pH: 6.8 / 7.0
NH3: 0
KH: 7
K: 9
Mg: 6
PO4: 0.6 mg/L
NO3: 10mg/L
Silicaat: meer dan 6 mg/L zie foto.

Alvast heel erg bedankt voor jullie hulp.

Groetjes Joep
Hier idem probleem maar reeds jaren - is niet simpel op te lossen. Momenteel gebruik ik een osmosetoestel met extra di filter - als je dat doet dan gaat het osmosewater nog steeds silicaten bevatten maar ga je aan een aanvaardbare dosis zitten: nl het eerste gekleurde icon van uw jbl test. Ik heb nu ook in mijn filter rowaphos geplaatst maar dit verbreekt de correcte verhouding van 1/10 van fosfaat op nitraat omdat de rowaphos de po4 ook omlaag brengt naast de verlaging van de silicaten. Dus extra risico op algen. Ik zit momenteel ook nog boven de maximum meetwaarde silicaten in het aquarium. Ik verwacht binnen een maand of 4 op een lager silicaat niveau te zitten. Bedoeling is dat eens de hoeveelheid silicaten op een ideaal niveau zit er de rowaphos eruit te halen. Ik heb ook reeds gedacht om de rowaphos te vervangen door een silicaat hars. Die zou een veel beter resultaat geven als de rowaphos. Ik heb echter nog nooit met een hars gewerkt in het aquariumfilter zelf.
Het risico met het osmosewater is dat je de gh te fel omlaag kan halen. Je gaat dan moeten hermineraliseren zoals met aquadur van JBL.

Laatst bewerkt:
Je kan prima actief product van merk A gebruiken samen met inert product van merk B.
Ook met actieve producten hoeft het geen problemen te geven, heb wel eens een bakje neergezet met meerdere soorten restjes ph verlagende bodem.

Denk dat er in dit geval vrij weinig soil gebruikt is ten opzichte van het volume water plus de combinatie van kraanwater.

Ik heb wel de powersand van Ada gebruikt als substraat met bacter 100 en Ada super clear

Ada super clear is gewoon fijn gemalen actieve kool, klinkt heel leuk maar totaal nutteloos in een bodem.

Hier idem probleem maar reeds jaren - is niet simpel op te lossen. Momenteel gebruik ik een osmosetoestel met extra di filter - als je dat doet dan gaat het osmosewater nog steeds silicaten bevatten maar ga je aan een aanvaardbare dosis zitten:

Kwestie van een silicaat filter er achter zetten, DI doet vrijwel niets tegen silicaten.
Maar zo ver zou ik niet gaan voor een zoetwaterbak, hoge silicaten hoeven nog steeds geen problemen te geven.
Bij zout is het een ander verhaal.

Dit zit er bij mij in volgens het waterraport van vitens.
Screenshot_20260113_175241_Chrome.jpg
Vele malen accurater dan welke druppeltest dan ook maar geen problemen met bruinalg.
En ja die jbl test is bij mij ook pikzwart, dat is die bij vrijwel iedereen die er mee test.

Feit blijft dat bruinalg 100% normaal is bij de opstart en zou pas gaan kijken of het een probleem is als het na 3 maand nog niet weg is.

Je kan prima actief product van merk A gebruiken samen met inert product van merk B.
Ook met actieve producten hoeft het geen problemen te geven, heb wel eens een bakje neergezet met meerdere soorten restjes ph verlagende bodem.

Denk dat er in dit geval vrij weinig soil gebruikt is ten opzichte van het volume water plus de combinatie van kraanwater.

Ada super clear is gewoon fijn gemalen actieve kool, klinkt heel leuk maar totaal nutteloos in een bodem.

Kwestie van een silicaat filter er achter zetten, DI doet vrijwel niets tegen silicaten.
Maar zo ver zou ik niet gaan voor een zoetwaterbak, hoge silicaten hoeven nog steeds geen problemen te geven.
Bij zout is het een ander verhaal.

Dit zit er bij mij in volgens het waterraport van vitens.
Bekijk bijlage 394048
Vele malen accurater dan welke druppeltest dan ook maar geen problemen met bruinalg.
En ja die jbl test is bij mij ook pikzwart, dat is die bij vrijwel iedereen die er mee test.

Feit blijft dat bruinalg 100% normaal is bij de opstart en zou pas gaan kijken of het een probleem is als het na 3 maand nog niet weg is.
Klopt niet helemaal dat die silicaat test altijd pikzwart kleurt : bij het testen van mijn osmosewater heb ik een waarde van <0,1 mg/l. Maar zoals u zelf zegt meestal is een hoge (+6 mg - pikzwarte test) niet altijd een probleem dat tot bruinalgen gaat leiden. Bij het testen zit mijn aquariumwater al iets lager op dit moment - de test is niet meer pikzwart en dit na 3 weken osmosewater. (40 liter op een 400 liter aquarium wekelijks) Bij ons zijn de water watermaatschappijen slimmer geworden : die publiceren alle correcte waarden behalve die waarden die extreem te hoog zijn zoals po4 en sio2. (zie pdf)

Bijlagen

Klopt niet helemaal dat die silicaat test altijd pikzwart kleurt : bij het testen van mijn osmosewater heb ik een waarde van <0,1 mg/l. Maar zoals u zelf zegt meestal is een hoge (+6 mg - pikzwarte test) niet altijd een probleem dat tot bruinalgen gaat leiden. Bij het testen zit mijn aquariumwater al iets lager op dit moment - de test is niet meer pikzwart en dit na 3 weken osmosewater. (40 liter op een 400 liter aquarium wekelijks) Bij ons zijn de water watermaatschappijen slimmer geworden : die publiceren alle correcte waarden behalve die waarden die extreem te hoog zijn zoals po4 en sio2. (zie pdf)
Heb gisteren nog eens de sio2 test gedaan en we zijn op goede weg. Ik zal nog de excel tabel toevoegen. Heel gemakkelijke excel om netjes de evolutie van de laatste periode te volgen. Het is gebaseerd op de papieren opvolgfiches van JBL. Ik zit wel in de problemen met mijn ph sonde - ik kan er geen van Dennerle vastkrijgen - gewoonweg nergens op de planeet. En heb een sonde van JBL genomen maar ik heb een grote afwijking die ik moet compenseren door de vereiste ph manueel in te stellen.

Bijlagen

Normaal meet je in een bak met aquasoil, in het begin na de bak gevuld te hebben, een KH van 1 a 2. De pH daalt richting de 5 a 6. Beetje afhankelijk van het merk en de hardheid van je verversingswater.
En hoe harder het verversingswater des te harder de KH/pH weer gaat oplopen. Maar daar gaat wel een tijd overheen >1 jaar voordat de soil is uitgewerkt.

Dus, al je nu al na 2 weken een KH meet van 7 in je bakje vind ik dat wel erg vreemd
Ik maak me een beetje om de status van mijn indraaiende aquarium. Hij draait nu bijna 3 weken en ik zie dat mijn 3 Microsorum pteropus trident steeds slechter en lelijker wordt… heb ze op het spiderwood zitten maar ze worden lelijk en bruin van de bruinalg zo te zien… kan ik deze plantjes nog redden of is het beter ze te verwijderen? Zoals gezegd gebruik ik de lean dosering van plantedbox en voeg 2 ml toe per dag. 2 ml op 60 liter is de aanbeveling volgens plantedbox.

Bijlagen

• IMG_3978.jpeg
    IMG_3978.jpeg
    1.6 MB · Weergaven: 17
  • IMG_3977.jpeg
    IMG_3977.jpeg
    2 MB · Weergaven: 16
Naast de bruinalg vindt de dropchecker ook erg donker.

Ja ik word even helemaal niet vrolijk van mijn bak… het lukt allemaal niet. Ik heb nitraat gemeten en heb een waarde van 3 mg/l ook erg laag.. fosfaat 0.2… help!!!!

Zou het eventueel goed zijn om het nitraat en fosfaat aan te vullen tot een goede dosering? Wat NPK bovenop de plantedbox lean dosering?

Ik heb nitraat gemeten en heb een waarde van 3 mg/l ook erg laag.. fosfaat 0.2… help!!!!
Een waarde van 3 ppm nitraat en een 0.2 fosfaat is niets om zorgen over te maken als je een aquasoil gebruikt.
Hoeveel bellen per minuut CO2 geef je nu, en gaat het wel 2 uur eerder aan als je belichting??

Zou om te beginnen geen skimmer gebruiken, Co2 iets verhogen en dit monitoren met een pH pen, gaan werken met 50% osmose.

Dat planten het met een week of 3 moeilijk hebben ligt ook aan de overgang van emersed naar submersed.
Hebben tijd nodig om zich aan te passen aan leven onderwater.

De hoeveelheid bruinalg is ook volkomen normaal als die 3 weken draait.

Een waarde van 3 ppm nitraat en een 0.2 fosfaat is niets om zorgen over te maken als je een aquasoil gebruikt.
Hoeveel bellen per minuut CO2 geef je nu, en gaat het wel 2 uur eerder aan als je belichting??

Zou om te beginnen geen skimmer gebruiken, Co2 iets verhogen en dit monitoren met een pH pen, gaan werken met 50% osmose.

35 bellen per minuut nu geteld. Ik zet hem een uur voor het licht aan gaat aan. Waarom geen slimmer gebruiken? Ik had hem er in omdat er een biofilm laag ontstaat in het aquarium en deze weg te halen

35 bellen per minuut nu geteld. Ik zet hem een uur voor het licht aan gaat aan. Waarom geen slimmer gebruiken? Ik had hem er in omdat er een biofilm laag ontstaat in het aquarium en deze weg te halen
Verdubbel het aantal bellen per minuut en start de CO2 2 uur voordat de lichten aangaan.
Want met 35 bpm kan het water in 1 uur nooit verzadigd raken met CO2.
Skimmer zorgt ervoor dat alle toegevoegde CO2 weer zo snel mogelijk je bak verlaat. Deze kun je beter in de nacht aanzetten, en op het moment dat de CO2 s'morgens aanslaat weer uitzetten

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan