eburon
Well-known member
Hier idem probleem maar reeds jaren - is niet simpel op te lossen. Momenteel gebruik ik een osmosetoestel met extra di filter - als je dat doet dan gaat het osmosewater nog steeds silicaten bevatten maar ga je aan een aanvaardbare dosis zitten: nl het eerste gekleurde icon van uw jbl test. Ik heb nu ook in mijn filter rowaphos geplaatst maar dit verbreekt de correcte verhouding van 1/10 van fosfaat op nitraat omdat de rowaphos de po4 ook omlaag brengt naast de verlaging van de silicaten. Dus extra risico op algen. Ik zit momenteel ook nog boven de maximum meetwaarde silicaten in het aquarium. Ik verwacht binnen een maand of 4 op een lager silicaat niveau te zitten. Bedoeling is dat eens de hoeveelheid silicaten op een ideaal niveau zit er de rowaphos eruit te halen. Ik heb ook reeds gedacht om de rowaphos te vervangen door een silicaat hars. Die zou een veel beter resultaat geven als de rowaphos. Ik heb echter nog nooit met een hars gewerkt in het aquariumfilter zelf.Goedenavond,
Ik heb een vraag over silicaat. Ik heb mijn dennerle nano tank van 55 liter nu 2 weken indraaien en de bruinalg wordt steeds meer zichtbaar. Zowel op de anubias en andere planten maar ook op zand en de ramen.
Dit is de setup:
- Chihiros slim 2 WRGB verlichting
- dennerle co2 systeem met drukregelaar en geautomatiseerde klep
- dennerle scapers flow filter
- aquasoil bodem
Nu heb ik een druppeltestkit gekocht om te kijken of het silicaat hoog is. In het aquarium is het mega hoog en wanneer ik alleen ons kraanwater test is deze net zo hoog… met een waterwissel los ik dus niks op. Hebben jullie goede tips voor het verwijderen van silicaat en de bruinalg te stoppen?
Ik zie diverse absorberende producten maar hoe doe ik dit wanneer ik met kraanwater mijn waterwissel doe? Met een beetje silicaat in het water blijft de bruinalg aanhouden. Is de enige optie dan osmose water met een harsfilter om er zeker van af te komen? Zo ja welke raden jullie aan?
Onderstaand nog mijn waterwaardes gisteren gemeten:
Temp: 23 graden C
pH: 6.8 / 7.0
NH3: 0
KH: 7
K: 9
Mg: 6
PO4: 0.6 mg/L
NO3: 10mg/L
Silicaat: meer dan 6 mg/L zie foto.
Alvast heel erg bedankt voor jullie hulp.
Groetjes Joep
Het risico met het osmosewater is dat je de gh te fel omlaag kan halen. Je gaat dan moeten hermineraliseren zoals met aquadur van JBL.
Laatst bewerkt: