Bij planten bakken willen we dit juist niet en we willen juist de Nitraat voor de planten , de planten werken dan als een bioloog en nemen deze stoffen op om te groeien.
Daarom is het vrijwel nutteloos in een plantenbak waar je dus Spirodax voor gaat gebruiken of Eheim substraat pro en dergelijke
Dat hangt inderdaad af van je planten en van de manier waarop je dat nitraat wil gaan aanpakken. Hoe dan ook wordt er zowel in het filter als in het aquarium een eigen balans gevormd. Ik heb al siporax gebruikt in plantenbakken wanneer ik zag dat dit kon. Daarbij baseer ik mij inderdaad op het nitraatgehalte. Het soort filter speelt ook een rol.
heb zelf hier de test gedaan , bij een beplant aquarium en een filter dat zonder biomatriaal prima werkt[...]
[...] Goed filter met spons en filterwatten werkt ruim voldoende
En daar zit het 'm nu net. Die sponzen werken ook biologisch want het draait om veel meer dan alleen nitraat. En ook die sponzen draaien bij mij soms mee in m'n kweekbak, waar ik nitraat enkel opvolg om het biologische filtermateriaal te controleren. Teveel nitraat en die sponzen worden vervangen door fijnere sponzen of daarna zelfs door keramische steentjes of siporax. Idem omgekeerd.
Filterwerking, filtermateriaal, waterverversing, .... het is een complex samenspel met tal van invloeden. Daar kan je niet altijd algemene regels op plakken.
Nitraten worden na c.a 4-6maanden draaiend filter dan ook afgebroken naar stoffen die onschadelijk zijn.
Er worden dus wel nitraten bedoeld, nitrificatie (afbraak van ammoniak en nitriet) duurt geen maanden eer dat op gang komt (eerder weken of zelfs dagen bij een goede aanpak). Denitrificatie wel en het is dat dat wordt bedoeld.
Ik denk dat geen enkele aquariaan een nitraat afbrekend filter wil hebben. Dit filter werkt dan namelijk anearoob. Dat wil dus zeggen dat je filter zo traag doorstroomd, dat alle zuurstof is verbruikt. En dan kunnen die anearobe bacterien nitraat als zuurstof bron gebruiken. Het eindproduct stikstofgas komt dan uit je filter.
Maar geen enkele aquariaan wacht zo lang om zijn filter te verschonen. Dus die nitraat afbrekende eigenschappen van siporax (spirodax zoals jij zegt) of substraat pro, zijn zeer hypothetische verkoop babbels.
Niemand wacht een half jaar om zijn filter te verschonen inderdaad. Persoonlijk doe ik dat wekelijks (maar dan niet het biologische filtermateriaal, enkel de watten en die worden dan eigenlijk meteen vervangen). Maar de vraag is welke filtermaterialen er dan wekelijks worden verschoond en welke filtermaterialen er niet wekelijks of maandelijks of halfjaarlijks worden verschoond. Het zijn dus de filtermaterialen die wel slechts 1 keer per jaar worden verschoond waarin denitrificatie kan gaan plaatsvinden (ook bepaalde sponzen spoel ik maar 1 keer per jaar uit!). Om goed te zijn zijn dit de meest 'achteraan' gelegen filtermaterialen waar het water als laatste doorstroomt. Eer het water door die kleine siporaxpori�n is geraakt hebben de nitrificerende en veel andere bacteri�n de zuurstof al opgebruikt en krijg je wel de juiste anearobe omstandigheden voor wanneer denitrificatie gewenst is.
Het gebruiken van filterwatten als eerste of althans voor het biologische filtermateriaal om alle mechanische vervuiling op te vangen kan voorkomen dat dit biologisch filtermateriaal mechanisch te snel vervuild wordt. Hierdoor kan je langer wachten om dit te verschonen (bij mij persoonlijk dus een jaar) en hebben de bacteri�n op dat vlak meer rust. Ook de sponzen raken slechts weinig tot niet vervuild al hangt dat dan weer sterk af van de bezetting in het aquarium. Niet alleen bij sponzen voorkomt dit vervuiling maar ook de pori�n van fijnere materialen zoals steentjes en siporax blijven zo vrij.
Of een te hoog debiet
😉
Dan zijn zo'n harsen of een plantenfilter een makkelijkere oplossing.
Ik denk dat de makkelijkste of meest geschikte oplossing vooral afhangt van hoe je het aquariumonderhoud aanpakt en hoe je het geheel wil opvolgen. Ik gebruik beide methodes in mijn verschillende aquaria.
En spoel je dan al je bacterien weg ? nee zolang je het in aquarium water doet is er niets aan de hand.
Je spoelt bacteri�n weg, met wat voor water je ook spoelt. Je zult ze niet allemaal wegspoelen, maar om er voldoende over te houden, lijkt het me toch een goed idee nooit al het biologische filtermateriaal tegelijk te verschonen.
lavasteentjes of brokjes werken exact het zelfde als dure Substraten , poreus maar heeft minder opervlakte dan poreuze buisjes , werd vroeger veel gebruikt in biologische filter voor zoet en Zee-aquaria's en vijvers voordat de bioballen en dergelijk op de markt kwamen.
Met dat verschil dat je het m.i. best niet uitspoelt maar gewoon vervangt. Die steentjes brokkelen namelijk af en verminderen zo de doorstroming van het filter.
Nou,nee, bevat geen kalk, anders zou het bruisen,met zuur.
Misschien de ene lavasteen wel kalkrijk en de andere niet? Of misschien wordt er niet kalk maar gips bedoeld? Gips bruist niet maar kan ook voor een hogere hardheid zorgen.