Wat is er nieuw

Slakken als sprinkhanen

nan

Well-known member
Lid geworden
25 november 2014
Een tijdje geleden heb ik twee ramshoornslakken gekocht in een opwelling.

Kennelijk heb ik een vruchtbare bak, want ik heb er nu meer dan ik gekocht heb.

Nu wil het geval dat de slakken wel op een wolk sprinkhanen lijkt. Mijn planten worden aangevreten en van een aantal blijft er zo weinig over dat ik nieuwe moet kopen. Welk voedsel kan ik ze geven om ze te verleiden om van de planten af te blijven?

Een tijdje geleden heb ik twee ramshoornslakken gekocht in een opwelling.

Kennelijk heb ik een vruchtbare bak, want ik heb er nu meer dan ik gekocht heb.

Nu wil het geval dat de slakken wel op een wolk sprinkhanen lijkt. Mijn planten worden aangevreten en van een aantal blijft er zo weinig over dat ik nieuwe moet kopen. Welk voedsel kan ik ze geven om ze te verleiden om van de planten af te blijven?

Stukjes komkommer

1770047718979.png

Laatst bewerkt:
Dank je. Gelijk naar de Lidl🚗💨💨💨

En dan is de conclusie dat de planten niet echt gezond zijn..
Wat geef je je planten aan voeding?

Een aantal planten zijn nieuwe aanplant. Waar ik kan begrijpen dat de emerse afstervende blaadjes worden opgegeten. Alleen worden ook de nieuwe submerse bladeren gegeten. Verder peuzelen ze onder andere ook de nieuwe bladeren van de Anubis, die plant zit al een aantal jaar in mijn bak, op. De Anubis vertoont geen gebreksverschijnselen.

Ja, als je zeker weet dat je planten gezond zijn dan moet ze haast wel flinke honger hebben. Bij mij komen de tylo's wel op gezonde planten, maar ze eten er niet van. Een stukje groente in de bak vinden ze heerlijk. Tomaat, komkommer,, courgette, paprika, wortel, het verandert allemaal binnen een paar minuten in een berg slakken.

Een nieuwe update.

Ik heb in de bodem kleiballen van velda en Rootsticks van Easylife. Periodiek voeg ik nieuwe toe. Verder voeg ik vloeibare bemesting toe. De planten tonen geen gebrekssporen. 's Ochtends zitten er prima frisgroene jonge bladeren in o.a. Anubias en Hygrofilia Polysperma. 's Avonds zijn een aantal van de nieuwe bladeren voor een deel weg. De recent aangeplante Staurygene Repens werd opgepeuzeld en er ontwikkelen nu weer nieuwe blaadjes. De jonge topjes uit de Rotala's zijn ineens pleite.

Naar aanleiding van de eerder geconstateerde vraat ben ik eens gaan tellen hoeveel van die grote slakken er in het aquarium zitten. Na telling blijken er 10 grote ramshoornslakken in te zitten. Daarnaast een aantal slakken met een huis als een ijshoorntje waarvan de grootste ook bijna 2 centimeter is. Er is nauwelijks vraat aan de planten zolang er komkommer in de bak ligt.

Die ijshoorntjes zijn denk ik puntslakjes die veel in de bodem vertoeven. Ik heb ook vrij veel posthoornslakken gehad maar die aten geen planten bij mij.

De gewone ramshoorn (ook wel posthoornslak genoemd) wil enkel bij voedselgebrek wel is beginnen aan lichtgroene uitlopers van planten maar dit gebeurt zelden.

De grootte colombiaanse ramshoorn slak (Marisa cornuarietis) is een heel ander verhaal, die staat erom bekend graag groenvoer te eten (en wordt wat ik net zie bij 1 webshop verkocht met (bewust?) foutieve omschrijving).
Blijkbaar ook niet meer toegestaan om hierin te handelen (zoek op Marisa cornuarietis ): https://www.nvwa.nl/onderwerpen/plant/invasieve-exoten/unielijst-invasieve-exoten

grootteramshoorn.png

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan