Wat is er nieuw

slakkenplaag

• Onderwerp starter Onderwerp starter walboer52
  • Startdatum Startdatum
W

walboer52

Guest
wie weet hoe ik van een puntenslak plaag afkom,gooi er elke week heelveel uit maar ze blijven maar komen word er gek van,zijn er ook slakkeneters die mijn japonica garnalen met rust laten?

Bij mij blijven de slak etende slakken van de garnalen af.
zoals wel eerder gelezen kunnen de slakken hooguit een sterk verzwakte garnaal te pakken krijgen dus ik zou mij er geen zorgen om maken.

ook zou je wat minder kunnen voeren, dan is er ook minder voor de slakken om te eten.

Klopt.. met je voedingsbeleid be�nvloed je ook enigszins het voortplantingstempo van de puntslakken.
Anentome helena-slakken gaan 'meestal' wel goed met garnalen, en zeker Japonica's zijn geen kleine jongens dus redden zich vermoedelijk wel 😉 (maar geen garanties dus)

Asolene spixi is een appelslak soort, die de eitjes van de slaken eet. Dus niet de slakken zelf, maar uiteindelijk zal de populatie worden gedecimeerd, alleen gaat het wat langzamer dan met helenas.

Ik vind ze zelf fijn omdat ze n iet zo snel een plaag worden en geen garnalen eten...

Mikyboy puntslakken leggen geen eitjes deze draagt zijn jongen bij zich tot ze ontwikkeld zijn en dan zie je de kleintjes pas mijn advies puntslakken zijn goed voor je bodem wat je teveel hebt gewoon uitvangen ik zie mijn puntslakken zelde als ik ze zie wordt het vaak tijd de pomp eens na te kijken

Daar kon ik niet tegenaan vangen in een 1,80m bak. Iedere dag een stuk of 40, ik bleef aan de gang, en het werden er nog steeds meer. Nu onder controle door Helena's en 2 clown-botia's.
Ik heb nog wel wat Helena's over, maar zit volgens mij niet bij je in de buurt 😉

mijn ervaring is wel dat als de puntslakken omhoog komen dat er iets niet 100% is in je bak ik had laatst niet opgelet de de filter stond niet boven het oppervlak met zijn uitstroom en toen zag ik ook alle puntslakken op mijn ramen zitten nadat ik dat hersteld had heb ik mijn ramen ook niet meer vol puntslakken en geloof me ik heb er zat in zitten

Ik heb bij de LFS een kogelvis gehaald en die hielp me binnen een week van mijn poelslakkenplaag af. Daarna heb ik hem teruggebracht, en kreeg zelfs de helft van het aankoopbedrag terug. Ik had hiervoor alles al geprobeerd, slakkenval, Helena's, niks hielp. Er zitten nu nog 3 Helena's in mijn bak om de slakjes te eten die uit de eijes zijn gekomen die er nog inzaten.

om nou een kogelvis te kopen omdat je een slakkenplaag hebt lijkt me niet de oplossing omdat kogels slorige eters zijn vervuilt dit je water ernstig omdat er half opgegeten slakken op de bodem liggen

lijkt mij geen goede oplossing

Bodem afgezogen naderhand. Niks aan overgehouden. Ik wilde geen chemische middeltjes gebruiken.

Als de afstand enter-hengelo niet te ver is heb k wel anatome helena's voor je. Ze zitten nu bij vuurtjes en die laten ze ook met rust. Verwacht alleen niet dat je binnen een week van je plaag afbent maar uiteindelijk zijn ze wel heel effectief.

Ik heb ook nog eel flink aantal anatome helena's in de aanbieding, maar woon ook ver weg...

Ik heb ook weleens veel lege huisjes bij de hele kleine puntslakken en die zuig ik bij de verversing er makkelijk mee uit hoor.

C�dric Vleminckx zei:
patty776 zei:
ikke niet want dan zit je weer met al die lege schelpjes in je bak ik ben van mening gewoon uitvangen

Je kan toch de lege schelpjes er uit nemen? 😉
Dan kan je net zo goed gelijk de slakken meezuigen...
tweemaal werk dus : de helena's aanschaffen en huisjes opzuigen

Dus je bent wel erg snel met "de beste en gemakkelijkste optie die er is"

Mascha&Ivo zei:
C�dric Vleminckx zei:
patty776 zei:
ikke niet want dan zit je weer met al die lege schelpjes in je bak ik ben van mening gewoon uitvangen

Je kan toch de lege schelpjes er uit nemen? 😉
Dan kan je net zo goed gelijk de slakken meezuigen...
tweemaal werk dus : de helena's aanschaffen en huisjes opzuigen

Dus je bent wel erg snel met "de beste en gemakkelijkste optie die er is"

Inderdaad, maar ik vindt de optie van de Helena ook nog altijd makkelijk en heb deze altijd al gebruikt.

en heb je er bij stilgestaan dat die helena's op termijn net zo goed een plaag worden?

Wij hadden ook een slakkenplaag die onze kostbare planten massaal belaagden.
Slakken handmatig vangen bleek maar deels te helpen, uiteindelijk hebben we Helena's ingezet. Dit nu al een paar jaar geleden. De Helena's hebben zich zeker vermeerderd maar zijn nooit een plaag geworden. Als ze geen slakken vinden eten ze "met de pot" mee.

Groet,
Ben.

benvo zei:
Wij hadden ook een slakkenplaag die onze kostbare planten massaal belaagden.
Slakken handmatig vangen bleek maar deels te helpen, uiteindelijk hebben we Helena's ingezet. Dit nu al een paar jaar geleden. De Helena's hebben zich zeker vermeerderd maar zijn nooit een plaag geworden. Als ze geen slakken vinden eten ze "met de pot" mee.

Groet,
Ben.

Inderdaad, ik heb ook nooit een plaag gehad met de Helena's.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan