Wat is er nieuw

Sluierstaart gaat steeds achter ander sluierstaart aan

Plumeria

Well-known member
Lid geworden
13 augustus 2019
Leeftijd
35
Hoi,

Ik heb 2 sluierstaarten in een aquarium van 1,2m. Echter zit sinds gisteren 1 sluierstaart achter de ander aan. De staart is een beetje gescheurd en ik zie dat het een beetje rood geworden is daar waar het gescheurd is. Wat kan de oorzaak van dit gedrag zijn? Ze zitten al een poos bij elkaar.

Beuk de 1 steeds tegen de buik van de andere? Kan paren zijn.. Dan beukt het mannetje de eitjes uit het vrouwtje, kan er hard aan toe gaan..

Dat is mij niet opgevallen. Wel dat hij ongeveer met zijn neus in de staart van de ander zit. Ze zwemmen nu weer bij elkaar alsof er niks gebeurd is..
Ik zag wel kleine bolletjes tussen de planten. Zijn dat de eitjes?

Bijlagen

• DC86651E-6E4F-4153-B337-0D1EB5F112A0.jpeg
    DC86651E-6E4F-4153-B337-0D1EB5F112A0.jpeg
    121.5 KB · Weergaven: 236
  • A99F6481-441B-4EF9-821E-A2AC17745BE5.jpeg
    A99F6481-441B-4EF9-821E-A2AC17745BE5.jpeg
    100 KB · Weergaven: 237
:thumbs: ja hoor.Mannetje heeft resultaat behaald😀

Je zult nog vele beukpartijen en eieren zien! Beter wel even verversen na z on orgie. Mannetje sproeit hom rond om eitjes te bevruchten en dit vervuilt je water.

Bijlagen

• 1565723830821.gif
    1565723830821.gif
    1.4 KB · Weergaven: 154
Jup. Zojuist water ververst. Ze zijn gisteren begonnen nadat ik het water heb ververst. Hopelijk houden ze zich vandaag in na de verversing..

De eitjes kan ik er zo inlaten?

Zullen de scheuren in de staart weer genezen? De vis blijft niet heel als dit nog vaker gaat gebeuren.

😎 Eieren, eieren en eieren. Ben er wel eens stapelgek van geworden bleven aan de gang en ik maar verversen.................

Ik hevel meeste eieren weg omdat ik wel ladingen heb van 1000 den en als ze onbevrucht zijn dan gaan ze schimmelen en dan allemaal zwevende schimmel in aquarium. Maar ik heb bare bottom dus is klein klusje.

Je kunt beschimmelde met netje eruit halen en de rest gewoon laten zitten. De baby visje (lijkt op stokje met ogen) zullen aan een raam gaan plakken. De sluiers vreten ook eieren en hele kleine friemels op. De kans dat er veel overleven is zowat nihil. Hangt beetje af veel planten etc. Even niet voeren dan vreten ze een hoop eieren op.

Staart zal zo weer dicht groeien als je goed onderhoud qua verversen. Het is niet anders dit gebeuren (paaien) Daarom inrichting zo min mogelijk waar ze aan kunnen beschadigen. Hout, tierelantijntjes etc. eruit. Ni is nog staart maar kan ernstig worden als ze te erg of gevoelige plekken beschadigen. denk aan ogen telescoop etc. Staart beschadigd bij vinstralen blijft scheur en anders groeit het binnen 2 weken wel weer dicht. Even in de gaten houden.

Haha. Dat kan ik geloven ja. Voor mij is het de eerste keer dat ik het zie, dus het verversen was niet zo een erge klus.

De bodem heb ik afgespeurd, maar zie niet echt iets liggen. Mede omdat er een bodem in zit en wellicht hebben de vissen zich uitgeleefd. Morgen nog maar eens goed kijken of er schimmel te zien is. De verversing is voor nu 1x genoeg of moet het morgen nogmaals?

De staart is best ver ingescheurd. Wacht het af..

Bijlagen

• A53453D5-C467-4E04-978C-2829317EB0CE.jpeg
    A53453D5-C467-4E04-978C-2829317EB0CE.jpeg
    71.7 KB · Weergaven: 189
Mijn ervaring is ook als je het water wat koeler laat dat het paai gedrag ook minder wordt. Ik zou het volgende niet snel adviseren bij anderen omdat het slecht kan zijn voor je vissen(lagere temp meer kans op vis ziekten), als ze bij mij meerdere dagen bezig zijn ververs ik gewoon met koel water. 😳Ik heb 2 mannetjes dus gelukkig nooit last van eieren.

Mijn ervaring is ook als je het water wat koeler laat dat het paai gedrag ook minder wordt. Ik zou het volgende niet snel adviseren bij anderen omdat het slecht kan zijn voor je vissen(lagere temp meer kans op vis ziekten), als ze bij mij meerdere dagen bezig zijn ververs ik gewoon met koel water. 😳Ik heb 2 mannetjes dus gelukkig nooit last van eieren.

Mazzelaar 😎

Zonde van die staart, maar afwachten, kan zo weer dicht groeien. Is iets in je aquarium waardoor deze scheur is veroorzaakt dit beter eruit halen. Sluiers hebben geen tanden in bek dus deze is niet stuk gebeten door de andere sluier. Dit kan niet.

Meestal worden de eitjes in de planten gedropt. Als dit de eerste keer is zal het nog een beetje wezen. Straks als ze groot is meer eieren. Bevruchte eieren blijven plakken, onbevruchte eieren gaan vanaf de volgende dag drijven dan zie je witte pluizenbolletjes (schimmel erop) drijven.

Verversen is voor iedereen anders. Hangt helemaal af van filters, bodem en nog veel meer. Meten is weten. Stripjes niet betrouwbaar de druppel testen beter.

Je weet dat je met sluiers veel moet verversen he. Grote hoeveelheden en max 1 graad temperatuursverschil bij voorkeur warmer. verversen moet je zo makkelijk mogelijk maken en niet met emmertjes lopen klooien. Dan is het een klusje waar je tegenop ga zien. Of tuinslang aanzuigen en afhevelen. of opvoerpomp gaan halen. Dan pomp met slang erin en stekker erin. Vullen ook met tuinslang. Bij afhevelen bij je bodem waaien en planten beetje uitschudden zodat je wat ellende bij de bodem laat zweven en het riool in gaat.

Staan foto bij van een eieren festijn in mijn aquarium. 1.60 bodem helemaal vol.

https://aquaforum.nl/threads/sluiers-van-michelle.101512/page-2

Wow, een bodem vol. Die zijn flink bezig geweest! Je hebt wel hele mooie vissen.

Verversen is idd met een emmertje. Moet nog voor een slang kijken. Zo duurt het even maar ben het gewend. Is goed voor de conditie 😀

Het rode op de staart is vandaag weggetrokken. Nu wachten hoe de rest eruit gaat zien 🙂

Goed idee. Als ze het nog een keer doen, dreig ik wel met koud water 😀

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan