Wat is er nieuw

Sluierstaart in aquarium

• Onderwerp starter Onderwerp starter Aquariumxl
  • Startdatum Startdatum
A

Aquariumxl

Guest
Hoi allemaal ik heb een aquarium met nu nog 1sluierstaart nu krijg ik binekort een 2de sluierstaart van 8 jaar die is 15cm ongeveer
Mijn bak is 80x35x45 lxbxh ben al aan het sparen voor een grote bak vn 1.50m voor deze 2 kanjers

Nu wat vraagjes

1 Is 150cm groot genoeg voor deze 2 schatten
2 zijn er nog bewoners die erbij kunnen heb al geprobeert kijk hieronder
3 wat voer ik ze
4 welke soort is de nieuwe sluier
5 hoeveel liter zit er in de bak van 150x40x50

Bijlagen

• Screenshot_20191231-174157.png
    Screenshot_20191231-174157.png
    777 KB · Weergaven: 162
  • Screenshot_20191231-205943.png
    Screenshot_20191231-205943.png
    941.4 KB · Weergaven: 164
Nieuwe is de bovenste

Geen tijd voor al je vragen.

150 is meer dan genoeg. 1.20 is ook prima.

De gespikkelde is een calico sluierstaart. Niet echt een soort meer iets van veil of fantail. De zwarte is een telescoop die er niet echt florisant uitziet. Staart en allemaal witte uitslag zo te zien. Weet niet hoelang je al sluiers heb maar verversen, verversen en verversen.

De zwarte heeft een tijd met vinrot gezenten en witte stip en guppen die aan de staart trokken dus best een sterk visje
En verversen ik weet het
En de calico krijg ik donderdag vanuit een 50cm bakje

Een bak van 150cm is prima voor 2 sluiers.

De inhoud is makkelijk te berekenen, 150x40x50/1000= 300 liter.
Let op dit is bruto, dus er gaat wat vanaf, je water is namelijk niet tot de rand en de glasdikte is hier niet meegerekend, net als bodem, stenen hout, eventuele binnenfilter e.d.

Fin om te weten

Google eens op zorona aquarium. De man bouwt nieuw aquarium voor weinig en bezorgt deze ook nog eens voor een heel schappelijke prijs. Dan alleen nog licht en filter nodig. Licht hoeft ook niet heel duur te zijn. Hoog aquarium heb je voor sluiers niet nodig. Filter is erg belangrijk en handigste op groot aquarium 2 externe zodat je bij schoonmaken altijd eentje vol bacties hou om stabiel te blijven met watertje.

Beste is bare bottom (geen bodem) of een dun laagje zand. Vooral voor je telescoop.

Misschien dat @rjoemman je de formule kan geven wat betreft liters uitrekenen. Is iets van 150x50x50 en dan delen door iets.

Ik heb long fin ancistrus bij de sluiers. Zie onder dit bericht mijn foto album. Beter nog wat extra sluiers erbij nemen. Zijn sociale vissen en vinden fijn meerdere collega s en voor het paaien ook beter. Andere soorten weet ik niet maar word niet aangeraden. Volwassen sluiers erg groot en vreten kleine visjes op. Gaan niet jagen maar als er toevallig eentje de sluierbek tegen komt is ie weg,

Jongere sluiers geef je tot 6 x per dag afwisselend kleine porties voer. Volwassen (2/3 jaar) 2x per dag portie voer. Niet wat ze in 10 minuten op kunnen wat dan vreten ze zich dood. Ze hebben geen maag daarom altijd honger. Korrels, stick, groente, insecten. Sluiers lusten vrijwel alles. Preventief tegen zwemblaas problemen zo en zo wekelijks porties geblancheerde, velletje eraf pellen doperwten. Vinden ze erg lekker.

Succes met je sluier plannen :thumbs:

Oke fijn

Misschien dat @rjoemman je de formule kan geven wat betreft liters uitrekenen. Is iets van 150x50x50 en dan delen door iets.
Mag ik een poging doen? De formule staat er al! Het is zo simpel als lengte x breedte x hoogte dus in dit geval is het 150x40x50 zijn dan krijg je 300.000 milliliter. Dit moet je nog door duizend delen om liters te krijgen en dan krijg je in dit geval 300 liters.

Fijn omdat ik het zelf moet betalen hoe hoog is beste voor sluiers wil een bak voor sluiers met planten en zand

Verkijk je niet op de prijs hoor. Die 150 euro is alleen voor het glas. Als je twee goede potfilters wil kopen zit je zo nog op 300 euro erbij en dan heb je nog steeds geen onderkast en lampenkap en verlichting. Denk dat zo'n aquarium toch snel al tegen de 750 euro aan loopt om alles compleet te hebben. Dus wellicht nog even sparen 😉

Denk dat ik tog voor de 150x40x50 ga van 123terrariumgigant
Met mijn grootste filters erop zand op de bodem en wat sterke planten
En een dressoir als kast want die kun je vaak ophalen for free

Fijn omdat ik het zelf moet betalen hoe hoog is beste voor sluiers wil een bak voor sluiers met planten en zand

De hoogte als je het bij LFS sluiers hou is niet zo heel belangrijk 50 cm is een mooie maat om ook zelf met je handen bij de bodem te kunnen komen maar 40 cm kan ook.

Zoals Daniel al aangeeft blijft het niet bij alleen het aquarium maar er komt meer bij. het is ook een beetje wat je aan budget heb. Je heb 2 sluiers die wel dringend om ruimte vragen dus om eerst een jaar te moeten sparen is geen optie. Zoals gezegd is 120 ook een mooie maat. Het aquarium kan ook op de grond staan zolang je geen budget heb voor een kastje en als je een standaard maat neem kost een kastje van juwel ook niet zo heel veel.

Dan eerst 1 goed groot filter erop en later nog eens 1. Kijk op marktplaats en vraag dan bij gedeelte filters als filter wat je tegen kom geschikt is.

Licht kan ook dmv spotjes of iets anders wat je in huis heb. Licht is niet cruciaal voor je vissen wel voor planten maar een mooie plantenbak met sluiers is iets wat je later eens moet gaan bekijken en zou ik als budget niet ruim is even laten. Paar bosjes waterpest erin en klaar.

Denk dat ik tog voor de 150x40x50 ga van 123terrariumgigant
Met mijn grootste filters erop zand op de bodem en wat sterke planten
En een dressoir als kast want die kun je vaak ophalen for free

Die is ook niet duur zie ik, maar ik mis stabilisatie strips? Ik weet niet of dit gaat houden zonder stabilisatie strips. door water komt er druk op dat glas en de strips zorgen dat het niet uit elkaar klapt. Dat wil je niet hebben met honderden liters. 😀

Ik heb daar niet zo heel veel verstand van maar beter even een topic openen in aquarium gedeelte en vragen of geschikt is. Misschien krijg je hier al antwoord maar niet iedereen kijkt in het goudvissen gedeelte. Bij aquarium gedeelte kreeg je meer reacties van mensen die daar meer verstand van hebben.

Zoals ik al zij gaan de oude filters (2voor een meter bak) erin en de lampeb komen er ook bij via gwne spotjes waterpest komt ook en de vissen moeten wel effe wachten al mijn spaar/klusjes geld gaat erin dus hopen over 6maanden dat het lukt
Sluiers
de 1is al 8jaar minimaal de zwarte is 5mnd
Ik heb hierbij wat ongewone beesten slechte dierenzaak maar gaat goed gelukkig
3krabben
4grondels
En 1voorn weet het is een schoolenvis maar ok

Mijn ervaring met sluiers is dat ze graag heel hard heen en weer willen zwemmen.
Dus in die 150 cm.
De hoogte is niet echt heel belangrijk, moet natuurlijk ook geen 10cm zijn he, maar een 40cm of 50cm hoog maakt niet heel veel uit.

@Michelle lief dat je mij noemde maar ik had 1 post hoger al de formule gezet.

De 1.50is al vast en ik zorg ervoor dat er een 2cm dikke tempexplaat onder komt

Mijn ervaring met sluiers is dat ze graag heel hard heen en weer willen zwemmen.
Dus in die 150 cm.
De hoogte is niet echt heel belangrijk, moet natuurlijk ook geen 10cm zijn he, maar een 40cm of 50cm hoog maakt niet heel veel uit.

@Michelle lief dat je mij noemde maar ik had 1 post hoger al de formule gezet.

😳 Zie het nu. Teveel bubbels gehad.:stars:

Maar kan dat grote aquarium van terrarium123 zonder stabilisatie strips? Ik ken geen aquarium van dat formaat zonder die dingen.

Zoals ik al zij gaan de oude filters (2voor een meter bak) erin en de lampeb komen er ook bij via gwne spotjes waterpest komt ook en de vissen moeten wel effe wachten al mijn spaar/klusjes geld gaat erin dus hopen over 6maanden dat het lukt
Sluiers
de 1is al 8jaar minimaal de zwarte is 5mnd
Ik heb hierbij wat ongewone beesten slechte dierenzaak maar gaat goed gelukkig
3krabben
4grondels
En 1voorn weet het is een schoolenvis maar ok

Die krabben in ieder geval in je oude aquarium laten. Sluiers slapen en doen tukkies op de bodem en met die scharen lijkt me geen strak plan.

150 moet 2 strips hebben van kunststof of 1 van glas

Die kende ik al

Als die 2 filtertjes voor een standaard meterbakje zijn ga je problemen hebben om de groter bak onder controle te houden. Zeker mochten er nog meer sluierstaarten in komen (waarvoor de bak eigenlijk al weer te klein voor zal worden)
300l op een gewone kast zetten is geen goed idee, de bovenplaat gaat zeker doorbuigen door het gewicht.

En om de inhoud te weten... lxbxh uitgedrukt in decimeter en je hoeft niets meer te delen.

Nee het zijn geen standaard binnenfilters maar potfilters

Als je nog inspiratie nodig hebt: klik

Ziet er erg mooi uit maar levensgevaarlijk die gestapelde stenen op bare bottom. Nu zwemmen hier nog mini ranchuutjes in maar met grondelen en paaien gaan die stenen geheid schuiven.

Ziet er erg mooi uit maar levensgevaarlijk die gestapelde stenen op bare bottom. Nu zwemmen hier nog mini ranchuutjes in maar met grondelen en paaien gaan die stenen geheid schuiven.
Als het je zorg is dat het verschuift; dan zou je ze natuurlijk kunnen lijmen..?

Nee het zijn geen standaard binnenfilters maar potfilters
zover was ik al mee. Maakt geen verschil.
Wat je nodig hebt is minimaal 5x bakinhoud debiet per uur (niet echt voor het debiet maar voor de grootte van de filterpot)
Potfilters voor een meterbakje gaan wss 400-500 lph geven. Te weinig dus.

Een terrarium is niet geschikt om helemaal te vullen met water.

Een terrarium is niet geschikt om helemaal te vullen met water.

Dit is denk wat TS voor ogen heeft. Staat wel bij aquarium gedeelte. 8 mm vol glas. 1.50x40x50. Ik zou het niet durven zonder stabilisatie strips.

Aquarium 150x40x50

Foto voor TS. Misschien begrijp je het punt stabilisatie strips niet. Dat zijn de glazen randen bovenaan. Als je water in aquarium doet geeft dit druk op de zijkanten. Die strips glas bovenin zorgt dat het aquarium niet uit elkaar klapt door de druk van het water. 300 liter is een heel gewicht en druk op die ramen.

In de kant en klaar aquariums zoals juwel zitten ook altijd van die strips maar dan van ander materiaal.
1577880646908.png

1577880646908.png

Dit is denk wat TS voor ogen heeft. Staat wel bij aquarium gedeelte. 8 mm vol glas. 1.50x40x50. Ik zou het niet durven zonder stabilisatie strips.

Aquarium 150x40x50
Ik ga er van uit dat de helft van dit ding gevuld wordt met water en daarboven iets van een diy achterwand met allerlei planten e.d.
Helemaal vol gaat echt mis.
Zeker met 8mm glas.

Gaat natte sokken geven dit.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan