Sluierstaart op de bodem + buikschubben beschadigd


lizziehouthuijzen

Well-known member
Lid geworden
29 januari 2022
Berichten
53
hoi hoi, super lang geleden dat ik hier voor het laatste wat heb geschreven maar ik heb jullie hulp nodig. Het gaat helemaal toppie in mijn aquarium en er is niks mis en ik doe niks anders dan dat ik hier voor deed. ook al merk ik nu dat mijn oudste vis (ongeveer 10 jaar oud) steeds meer op de bodem blijft liggen, het lijkt niet alsof die ziek is maar het lijkt gewoon alsof die geen zin of geen energie heeft om te gaan zwemmen. Nu ligt ie echt al een aantal weken alleen maar op het zand en zwemt alleen als ik hem eten geef of langs loop. Dit vond ik al zorgwekkend maar heb hier verder niet te veel overnagedacht. nu zat ik vanmiddag een beetje naar me aquarium te kijken of alles goed was en zag dat de hele onderkant van de vis (buikschubben) helemaal rood en vervellend en kapot zijn, ook zijn de schubben een beetje aan het opzetten, het ziet er erg pijnlijk uit. (kijk foto) ik denk dat dit komt omdat ie constant op dat zand ligt met zijn schubben en dat kan nooit goed zijn denk ik. Ik weet niet wat ik moet doen, kan ik deze schubben behandelen met iets? Moet ik het zand uit de bak halen? en nog een grotere vraag hoe krijg ik me vis weer aan het zwemmen? het was altijd een lekker actief beestje. als iemand een idee heeft wat de reden kan zijn van dit alles dan hoor ik het graag! alvast bedankt!
algemene info:
- aquarium 1,5 meter lang, goede waterkwaliteit en pomp met de goede ingedraaide bacterie, nooit iets mis met het water de planten of de vissen, ook geen last van rare algen in het water alleen hier endaar wat alg op de ramen en op de planten maar dat is gezond.
- er zitten momenteel 3 grote sluierstaarten in het aquarium, gaan goed met elkaar en met de andere 2 zijn geen problemen die zwemmen gewoon lekker.
- vis is ongeveer 10 jaar oud, en is behoorlijk groot ongeveer 20 cm.
- er is niks aan het water of het aquarium veranderd dus dat kan het ook niet zijn
- foto's zitten in de bijlage

ook maar ik me een beetje zorgen om de vinnen van de vis, zoals je ook op de plaatjes ziet zitten er allemaal rode bultjes op en het lijken wel rode adertjes, ik heb geen idee of de vis gewoon aan het verkleuren is of dat dat een een of ander ziekte is, soja wat is het en wat kan ik er tegen doen
 

Bijlagen

  • tempImageUUNeJY.jpg
    tempImageUUNeJY.jpg
    1.5 MB · Weergaven: 51
  • tempImageReysBU.jpg
    tempImageReysBU.jpg
    1.6 MB · Weergaven: 49
Schermafbeelding 2023-09-18 om 21.59.59.png


Zo ligt mijn arme visje er letterlijk de hele dag bij, het lijkt wel alsof die een depressie heeft?
 
germ, arm visje. Ziet er inderdaad uit alsof de vis zich niet lekker voelt, rugvinnetje is plat. Wat betreft het rode buikje; kan me voorstellen dat het zand irritatie veroorzaakt, als de vis veel op het zand ligt. Uitstaande schubben kan wijzen op buikwaterzucht, maar kan het niet op de foto zien. Weet je zeker dat de waterwaarden goed zijn? heb je het gemeten? de rode aderen in de vinnen kunnen wijzen op nitriet/ammonia problemen. Grote waterwissels kunnen helpen, zie dit topic:

Ik ben zelf fan van zoutbadjes. Mijn telescoopje heeft meerdere keren een beschadiging aan zijn oogjes gehad door lomp tegen de korf van de inlaatpijp te zwemmen, na een zoutbadje was het binnen 1-2 dagen weg. Het werkt ontsmettend. Kan ook helpen bij zweren, zie ook bovenstaande link.
Mocht er medicatie nodig zijn dan kan ik je daar niet bij helpen, omdat ik daar te weinig ervaring mee heb, maar iemand anders misschien wel :)
 
Je zou inderdaad tijdelijk de bodem eruit kunnen halen om haar buik tijdelijk te ontzien, doe dit dan wel met beleid en niet in 1 keer, om ervoor te zorgen dat je niet teveel schadelijke stoffen vrij doet komen. Haar overzetten naar een andere bak zou eenvoudiger zijn, maar als ze al niet zo happy is zal ze waarschijnlijk haar medebewoners extra missen. Ik zou persoonlijk een afstrijkje laten maken, kijken of daar iets op te zien is. Houd er rekening mee dat 10 jaar een flinke leeftijd is voor een sluierstaart, en dat het evengoed gewoon de leeftijd kan zijn.
 

Terug
Bovenaan