Sluierstaarten in een te klein aquarium houden.


C

CrazyFish

Guest
Hallo, ik heb een maand geleden 2 sluierstaarten gekocht. De dag erna 5 kardinaal tetra’s en 2 weken geleden 5 guppy’s. Ik was helaas niet slim geweest en niet op internet gekeken of dit kon.. volgens de dierenwinkel kon dit wel dus daarom had ik ze genomen. Nu is dus mijn vraag of ik ze tot volgend jaar in een 54L aquarium kan houden tot ik ruimte heb voor een 200L aquarium.
 
1 jaar is wel lang, erg lang.

paar maanden kan je eventueel nog wel overbruggen als het echt moet.

Ook is de combinatie koudwater en tropische vissen bij elkaar wat gek natuurlijk :)
 
Voor mij klinkt het nu ook gek alleen toen ik ze kocht zei de verkoopster dat ze rond een temp van 26 graden konden gehouden worden..
 
Veel verkopers in dierenwinkels weten niet echt wat ze verkopen helaas. Sluiers kun je het best houden op een temperatuur van 15 - 25 graden, maar voelen zich het prettigst op 20 - 23 graden, kamertemperatuur dus. Kardinaaltetra's kun je houden tussen de 23 en 29 graden, en guppen gaan ook goed op kamertemperatuur. Dus wat temperatuur betreft kan het wel. Het probleem is alleen de inhoud van je bak, want sluiers groeien in het eerste en tweede jaar het hardst. Mijn grootste sluier zit met nog geen jaar al op ruim 18 cm. inclusief staart. Bovendien vervuilen ze nogal, je zult dus een zo groot mogelijke filter in je bak moeten hebben en bovendien om de dag de helft van het water moeten verversen, zolang je nog geen grotere bak hebt. Normaal heb je 50 l. per vis nodig. Dus pobeer zo snel mogelijk naar een grotere bak te gaan en lees zo veel mogelijk over het houden van sluiers...
 
Ff een update:

- Eheim 2213 filter aangeschaft.
- Binnekort een juwel rio 240 opzetten die ik ga kopen voor 25 euro via MP (kan nu nog niet ivm ruimte te kort)
- Ververs 2x per week 50%
 
Ik denk dat je filter erg krap is en je dus echt veel moet verversen. Die filter heeft maar een bruto cap van 440 liter waarvan je netto zo n 220 over zal houden verwacht ik.
 
Of er nog een filter bijzetten natuurlijk. Dan kun je de ene filter uitspoelen in een emmertje aquariumwater terwijl de andere blijft draaien. Het is in ieder geval een hele verbetering als je die rio 240 hebt. Ik ben benieuwd naar het resultaat straks.
 
Ik heb ook nog een intern filtertje die 200 l/h filtert. Dan moet dat denk ik wel genoeg wezen. Die rio 240 kan ik pas eind dit jaar opzetten helaas..
 

Terug
Bovenaan