Wat is er nieuw

Spontane blauwe garnalen?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Ard
  • Startdatum Startdatum
A

Ard

Guest
Beste lezers,

Na wat speurwerk op het forum, kwam ik nog niets tegen wat er in mijn aquarium is voorgevallen. Een kleine goed beplante bak met wat Rasbora Galaxies, Pangio Kuhlii en garnalen. Ik begon met zo'n 5 White Pearl en zo'n 10 paint red. Ondertussen zijn er al heel wat bijgekomen (wat niet is verorberd door de galaxies ;)). Nu is er laatst weer een rode dame bevallen en warempel; toen ik goed keek zag ik zowaar wat diep gekleurde blauwe garnaaltjes?! Ik snap niet wat hier gebeurd is? Kan het zijn dat blauw het recessieve gen is geweest of heb ik te maken met mutanten? Wie o wie kan mij uitleggen wat hier gebeurd is?

Groeten,
Ard

Ik ben geen kenner maar vaak zie je dat ze bepaalde genen dragen en je nieuwe kleuren kan krijgen uit de kleintjes.

• Leuk
Waarderingen: Ard
Hoe denk je dat de eerste blauwe garnalen zijn gekweekt? Ook door toeval

• Leuk
Dank voor de reacties. Al zijn dit wel twee verschillende verklaringen. Als ik kijk naar een neocaridina family tree lijkt het mij zo onwaarschijnlijk dat een doorgekweekte red paint die genen nog heeft. En toevallig (mutatie) 3 blauwe is ook zo onwaarschijnlijk. Vandaar dat ik op zoek ben naar een meer logische verklaring 😉! Maar beide uitleggen zijn uiteraard wel mogelijk.
Shrimp breeding.png

Ik zit helemaal niet in de genen maar weet wel dat als de ouders van de garnaal het gen bezitten er een blauwe uit kan komen. Of ze dat gen daadwerkelijk kunnen hebben dat durf ik dan weer niet te zeggen.

• Leuk
De stamboom is niet terug te traceren maar het kan blijkbaar dat de genen van de ouders af en toe weer opsteken. Die genen hebben ze uiteindelijk ook nog gewoon
Heb in mijn bak ook een bruine garnaal zitten die uit een blue dream is gekomen.
Je hebt dan waarschijnlijk geen painted red maar een bloody mary garnaal aangezien beide uit een shoko komen.

• Leuk
Dat klinkt als een logisch verhaal, bedankt! Ik heb de garnalen niet gekocht als Bloody Mary, maar het kan natuurlijk dat er toch eentje bij zat!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan