Spraybar, hoe te gebruiken? Co2


Friesian

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
9 februari 2020
Berichten
4,845
Locatie
2e boom, 4e tak rechts.
Ik heb een Juwel Rio 180 aquarium met een JBL 902 buitenfilter.
Om CO2 via de inline diffuser toe te voegen gebruik ik de spraybar bij voorkeur van links naar rechts.

In de winkel is me geadviseerd gaatjes naar beneden en 2/3 gaatjes bij boren voor de waterbeweging bovenin.

Hoe kijken jullie hier tegenaan? Wat is jullie mening?
 
Vaak zegt men hem op de achterwand te maken en dan een heel klein beetje naar beneden gericht zodat je ook nog een beetje oppervlaktebeweging hebt.
 
Wanneer je je spraybar van links naar rechts laat werken kies je voor een lange afstand waarbij veel kracht verloren gaat. Er volgt een minder waterdistributie. Mijn advies zou zijn. Gebruik een spraybar over de volle lengte van de achterwand vlak onder het wateroppervlak. De gaatjes moeten licht naar beneden gericht zijn. Er mag beweging zijn op het wateroppervlak maar niet te veel om nodeloos CO2 verlies te voorkomen.
De filteruitstroom zal nu kaatsen tegen de voorruit en naar onder gedrukt worden. Ze keert over de bodem naar achter terug en komt daar weer boven waar het een herhaalde duw krijgt. Je hebt hierdoor je kracht behouden en versterkt. Bovendien heb je waterdistributie over de bodem, een normaal moeilijk te realiseren plek voor je stroming. Er ontstaat nu een spiraalvormige stroming richting je filter aanzuiging.
 
Nog even over het al of niet gaatjes bij boren. Wanneer je een spraybar over de achterwand maakt zou ik beginnen met om de drie cm. gaatjes te boren van 2 mm. Dat is voor jouw filter én je bak precies genoeg voor een prima waterdistributie. Waarom weet ik dit zo exact? Ook ik heb een Rio 180 en ik had een JBL e 902 filter...
 
Wanneer je je spraybar van links naar rechts laat werken kies je voor een lange afstand waarbij veel kracht verloren gaat. Er volgt een minder waterdistributie. Mijn advies zou zijn. Gebruik een spraybar over de volle lengte van de achterwand vlak onder het wateroppervlak. De gaatjes moeten licht naar beneden gericht zijn. Er mag beweging zijn op het wateroppervlak maar niet te veel om nodeloos CO2 verlies te voorkomen.
De filteruitstroom zal nu kaatsen tegen de voorruit en naar onder gedrukt worden. Ze keert over de bodem naar achter terug en komt daar weer boven waar het een herhaalde duw krijgt. Je hebt hierdoor je kracht behouden en versterkt. Bovendien heb je waterdistributie over de bodem, een normaal moeilijk te realiseren plek voor je stroming. Er ontstaat nu een spiraalvormige stroming richting je filter aanzuiging.

Soms zijn mensen eigenwijs en doen het toch van links naar rechts :juggle: ;)
 
Ik ga jullie advies proberen. Bedankt beste mensen.
 
Ik heb nu een diy spraybar geïnstalleerd volgens jullie richtlijnen met 16 gaatjes. Er moet wel voldoende stroming zijn. Elk gaatje te veel geeft minder stroming uit de gaatjes. Voor het overige ben ik benieuwd naar jullie indruk van mijn aquarium. Een (gecomprimeerde) foto.
IMG_20200213_110721_compress90.jpg
 
Je tetra's voelen zich niet prettig (is te zien omdta ze dicht tegen d ebodem aan zwemmen) (dat doen z eomdat ze zich onbeschermd voelen voor gevaar van bovenaf), dat is op te lossen door meer drijfplanten te nemen dan gaan ze meer in de middenzone zwemmen
 
Ik moet er ook nog een maken voor mn Fusion 120 en heb er nu voor proef een gemaakt van 3 groene Eheim uitstroombuisjes. Maar was het niet beter om hem over de gehele breedte te maken want nu heb je rechts weinig stroming denk ik.
 
Bedankt voor jullie beide reacties daar ga ik vandaag nog verandering in brengen. John, wordt dan de beweging van het oppervlaktewater niet te weinig of ik los dat op met bijvoorbeeld minder gaatjes. Een stuk of 12/14.
 
Ja lastig om dat zo te zeggen want ik moet eea nog in de praktijk brengen. Ik heb nu op 120cm samen 26 gaatjes en dat zal qua uitstroom dus net voldoende zijn hier en het oppervlak beweegt nog een klein beetje. Het hangt ook af van hoe groot de gaatjes zijn en ik begin zelf met vrij kleine zodat ik ze nog wat groter kan maken.
Ben heeft ook een bak van een meter en die adviseerde gaatjes van 2 mm en dat om de 3 cm. Daarbij ligt het ook aan de filter natuurlijk hoeveel water er wordt aangevoerd. Ik ben geen techneut en ik denk dat Ben eventueel nog wel wat kan toevoegen voor zover dat nodig mocht zijn.
 
Mijn filter heeft een capaciteit van 900 l/h maar door slangen en filtermateriaal treedt volgens mij sowieso verlies op. Boor 2 mm heb ik aangehouden.
 
Ja vaak zegt men dat je netto ongeveer de helft overhoudt. Opzich is dat een prima capaciteit voor een meterbak.
 
Je tetra's voelen zich niet prettig (is te zien omdta ze dicht tegen d ebodem aan zwemmen) (dat doen z eomdat ze zich onbeschermd voelen voor gevaar van bovenaf), dat is op te lossen door meer drijfplanten te nemen dan gaan ze meer in de middenzone zwemmen

Of dichte bossen. Zoals een Rotala rotundifolia, bijvoorbeeld. Prima schuilplaatsen voor Kardinalen. Ze houden namelijk ook niet van fel licht en zoeken beschaduwde plekken op. In mijn bak zie je ze overdag minder maar 's avonds bij wat meer gedimd licht komen ze juist graag naar vrije plekken om hun zwemkunsten te vertonen. In de natuur worden ze ook gevonden op plekken met wat beschutting en schaduwrijk.
 
Bedankt voor jullie beide reacties daar ga ik vandaag nog verandering in brengen. John, wordt dan de beweging van het oppervlaktewater niet te weinig of ik los dat op met bijvoorbeeld minder gaatjes. Een stuk of 12/14.
Hierboven gaf ik je al de precieze maten op voor een spraybar over de gehele achterwand. Ook getest in een Juwel Rio 180 met een JBL 902 filter....
 
Wat voor buis gebruik je daarvoor want qua kleur zou het goed bij mijn achterwand passen.
 
Drukvaste pvc buis, 16 mm x 1,5 met einddop via Wildkamp.
 
Laatst bewerkt:
Als drijfplant, een schaaltje Salvina natans gehaald. Total rotundifolia staat al links. Opnieuw een foto (gecomprimeerd) met de langere buis.
IMG_20200213_204557_compress10.jpg
 
Mooi, nu alleen nog even de tekst op de buis weg schuren.
 
ik blijf het persoonljik foei lelijk vinden, maar het principe daar is weer niets mis mee........
 
Bij mijn vorige inrichting had ik een transparante pvc buis. Vond ik er wat beter uit zien dan grijs PVC. Maar ik ben blij dat ik er nu helemaal vanaf ben.

0ED83079-6BC0-4E28-8295-7F352222B323.jpeg
 
Toch nog even een kleine opmerking. De bv gaatjes zitten niet echt in een rechte lijn. Hebben jullie misschien een tip hoe dat beter gaat? Sommige zitten naar beneden.
 
Deze tip kreeg ik van Ben overigens:

Tip om gaatjes mooi op een rij te krijgen: Leg de buis naast een lat op een oppervlakte van een tafel, bijvoorbeeld. Druk ze stevig tegen elkaar aan. Zo kan je een mooie rechte lijn langs de lat op de buis tekenen. Iets wat anders wat tegenvalt op een ronding. Nu kan je ook de gekozen afstanden van de gaatjes aangeven. Nog niet boren! Want je boor gaat telkens wegschieten van dat ronde oppervlak. Om dat te voorkomen maak je een scherp voorwerp, een spijker zou kunnen, heet in een gasvlam. Deze prik je telkens in de buis waar de gaatjes moeten komen. Je maak als het ware een deukje in de buis. Nu kan je de boor telkens in dat deukje zetten en zal hij niet wegschieten waardoor je later met trots kan vertellen dat jij de gaatjes wél mooi in een rij hebt geboord...
 
Woordsuggestie kan de meest geinige conversaties geven. Ik zie dat er staat Total i.p.v. rotala. Nooit geweten dat een tankstation aquariumplanten verkoopt. Maar dankzij mijn foontje weet ik het nu ook.

Keiiiigoeje servies. :D:D
Toch? :thumbs::D
 
ik blijf het persoonljik foei lelijk vinden, maar het principe daar is weer niets mis mee........
Dat heb ik ook. Ik vind de 2 uitstromers al teveel. Laat slaan zo’n lange buis.
Maar ja, je moet toch je water in je aquarium krijgen.
 
Dat heb ik ook. Ik vind de 2 uitstromers al teveel. Laat slaan zo’n lange buis.
Maar ja, je moet toch je water in je aquarium krijgen.

Dat niet alleen maar ja je wil ook een goede circulatie in de bak en ik heb zelf dus gemerkt dat dit met een korte buis op de zijruit niet erg effectief was in het deel onder de spraybar. Soms ontkom je er dan niet aan om het zo te lossen en dan met name diegene die minder goed in knutselen zijn.
 
Misschien even "Off Topic" maar waarom maakt men niet meer gebruikt van een kleine stromingspomp?
  • Minder storend indien wat verdekt opgesteld.
  • Gecontroleerd de stroming bepalen.
  • Over de bodem laten blazen dusdanig dat bodemvervuiling opdwareld en zo in filter beland.
 
Misschien even "Off Topic" maar waarom maakt men niet meer gebruikt van een kleine stromingspomp?
  • Minder storend indien wat verdekt opgesteld.
  • Gecontroleerd de stroming bepalen.
  • Over de bodem laten blazen dusdanig dat bodemvervuiling opdwareld en zo in filter beland.
Dat kan zeker, maar het gaat vaak ook om het verspreiden van de CO2 en dan wil je dat vanuit de buis de CO2 zo goed mogelijk verspreid wordt door de hele bak. Met een stromingspompje lukt dat wat minder goed lijkt me, vooral bij grote bakken.
 
Dat kan zeker, maar het gaat vaak ook om het verspreiden van de CO2 en dan wil je dat vanuit de buis de CO2 zo goed mogelijk verspreid wordt door de hele bak. Met een stromingspompje lukt dat wat minder goed lijkt me, vooral bij grote bakken.
Aquascapers maken hoofdzakelijk gebruik van lily pipes om een "optimale" stroming te krijgen.
Net deze (de plantenbakken/aquascapers) hebben zo veel belang aan een goede co² verdeling.
Dus dan begrijp ik ff niet het gebruik van de spraybar.

NB: indien je meent dat ik deze topic vervuil laat het weten, start ik een nieuw discussie :sorry:
 

Terug
Bovenaan