Wat is er nieuw

Stappenplan bio-co2 simpel zelf maken

Ik denk dat als het bakje nog niet vol is (met co2) er ook al co2 zal worden opgenomen door het water waarmee het in contact komt, al zal het misschien iets minder zijn aangezien de stroming daar ook minder is.
Vermoed ik.. 😉
 
In het filmpje wordt een flipper gebruikt. Dit kan ook, maar heeft bij bio-o2 wel wat nadelen en gevaren. Als je bio-co2 oed op gang is kan je te veel co2 in je bak hebben en bij wisseling van fles te weinig. Een groot deel van dit nadeel heb je opgevangen door 2 flessen te gebruiken, waardoor alles veel stabieler is. Bij het omgekeerde bakje heb je daar minder of geen last van. De grote van het bakje bepaald de hoeveelheid afgave van co2. Te veel co2 bubbelt het bakje uit.

Het klopt niet dat bij de flipper te veel co2 wordt afgevoerd. Je kan vrij hoge concentraties van co2 krijgen. Eventueel zou je een kleine flipper kunnen gebruiken, dan hou je je co2 ook wat lager. Wat er uit bubbelt bij zo'n flipper is co2 wat de flipper niet kan verwerken en "vuile lucht". Dus alles wat geen co2 is maar wel door de flipper loopt.
 
visje@water zei:
hij doet het al. nu hangt mijn bakje niet helemaal recht en hoopt zich aan een kant de co2 op, maakt dit nog iets uit of moet het precies recht hangen?
Dat is niet zo'n probleem. Als ht schuin hangt is de oppervlakte van je bakje dat co2 afgeeft iets groter, dus iets meer afgifte van co2, maar dat verschil zal niet zo heel groot zijn.
 
visje@water zei:
nog een paar vragen 😛 Wil gewoon graag begrijpen hoe het werkt en het graag goed doen.

is het gewoon de bedoeling dat je omgekeerde bakje helemaal vol loopt met co2, en als die dan helemaal vol zit het word meegevoerd door de oppervlaktestroming. het teveel aan co2 gaat gewoon langs het bakje naar de oppervlakte.

dus bij een diep bakje duurt het gewoon langen voordat die helemaal gevult is en er co2 word afgegeven aan het water?
Als het bakje helemaal vol is, geeft het beter co2 af. Als het nog niet helemaal vol is geeft het ook goed co2 af, maar ietsje minder. Bedenk wel dat in het begin het wat langer duurt voordat het bakje vol is. Je water bevat nl. nog een laag co2 gehalte, dus de co2 die je bakje in gaat wordt snel afgegeven aan het water. Als je water wat meer co2 bevat gaat je bakje vanzelf vol en bulpt er ook co2 uit.

Ziet er trouwens goed uit bij.
 
visje@water zei:
de een schrijft wel schudden de ander niet, water koken en dan suiker toevoegen zie door de bomen het bos niet meer 😛

Er zijn aardig wat recepten om bio co2 te maken. In het start topic heb ik de simpelste opgeschreven. Deze komt ongeveer overeen met het turbo recept die je bij hobbykwekers ziet staan. Het verschil is dat ik aquarium water gebruik en geen pokon toevoeg. Aquarium water is meestal al 22-25 gradenen heeft dus direct een ideale temperatuur om te starten. Tevens zitten er in aquarium water altijd wel wat voedingstoffen zodat pokon ook niet nodig is. Dit recept heet turbo recept omdat je het snel gemaakt hebt en omdat het vrij snel op gang is. Het nadeel is dat het ook vrij snel uitgewerkt is. Het werkt ongeveer twee weken. Waarbij het vaak na een paar dagen op z'n best werkt.

Andere recepten hebben wat meer tijd nodig om te maken. Deze werken dan i.p.v. Met suiker met een suikergelei. Je moet dan dus eerst die gelei maken door water te koken en het suiker mengen met iets, vervolgens af laten koelen. Het voordeel daarvan is dat de gistbacteri�n meer moeite moeten doen om bij de suiker te komen. Hierdoor komt het langzamer op gang, maar werkt het wel veel langer.
 
toch werkt het niet naar behoren.

vandaag alles losgehaald en gezorgd dat alles zeker luchtdicht is.
als ik de fles met mengsel gewoon in de kamer heb staan werkt hij niet, hang ik hem in een fles met heet water komen de bellen eruit gevlogen.

toch is het in de kamer nu 20.5 graad en zal het in de afgesloten kast toch wel rond de 21 a 22 graden liggen.
 
Bij mij werkt het ook nog bij 18 graden (wel wat minder). Dus de temperatuur moet goed zijn. Is er een groot hoogte verschil vanaf de bio-co2 flessen naar je bak? Het kan helpen door je flessen wat hoger te zetten.

Ook heb ik weleens een terugslagventiel gehad die te veel weerstand gaf. Als je op je terugslagventiel blaast, gaat dan de lucht er makkelijk door heen? Uiteraard aan de goede kant blazen.
 
ik had hem gisteren uit mijn aquarium gehaald en gewoon op de grond gezet en de slang in een emmer water gelegd op gelijke hoogte. nu doet hij het wel weer.

heb het mengsel nu 3 dagen geleden aangemaakt en er komen zon 14 bellen per minuut uit (mischien dat het dus nog op gang moest komen)

dus neem aan dat het terugslagventiel gewoon goed is.

over de hoogte, heb verder geen plaats om hem neer te zetten en op het aquarium vind ik ook geen gezicht.
het is ongeveer 95cm vanaf bovenkant fles tot aan waar de slang het bakje ingaat en dan nog iets schuin omdat hij in het middelste kastje moet staan. dus de lengte van de slang in 1.5m


Heb hem weer terug geplaats hopen dat de bellen weer gaan komen. Anders helemaal links plaats maken en dan zo hoog mogelijk zetten in de kast, mischien dat dat nog scheelt.

Bakje hangt linksboven
JuLXQkJE2a0ErYhWCRRVFw1EMPCzFiok.jpeg


JuLXQkJE2a0ErYhWCRRVFw1EMPCzFiok.jpeg
 
Ik vind je hele systeem er perfect uit zien. Heb je in beide flessen al suiker en gist of alleen in de eerste. Als je alleen de eerste fles hebt kan je de tweede ook al vast vullen. Dan krijg je meer druk. Volgens mij moet het gewoon gaan werken. Eventueel klein dopje pokon toevoegen aan het mengsel. Vooral als je kraan water gebruikt is dat wel nodig. Volgens mij moet dit gaan werken. Bij mij duurde de eerste fles ook vrij lang om op gang te komen. Zo'n 3 a 4 dagen. Je kan dat wel versnellen door bij de eerste fles meer gist toe te voegen.

Het bakje oogt wat klein, maar ik zou dat eerst zo even laten. Als het goed werkt kan je altijd een groter bakje, of een tweede bakje (onder de eerste) plaatsen.
 
kom net thuis werkt het nog steeds niet, weer in een emmer gezet met heet water de bellen vliegen er weer uit, de flessen op het aquarium gezet, recht boven het bakje, stuk slang er tussen uit, terugslagventiel er tussen uit. nu is de slang nog onvgeveer 30 cm. zelfs dikke gebreide carnavalskousen (van mijn vriendin natuurlijk 😛 ) om de reactor gedaan om hem wat op te warmen. nu doet hij het wel.

dus, of de slang is gewoon te lang of de temp ligt net iets te laag, wat toch rond de 20 21 graden ligt. ook kan het aan het terugslagventiel liggen maar dat lijkt met sterk want als ik hem dus in warm water zet doet die het wel gewoon.

straks maar weer verder proberen om hem toch onder in de kast te krijgen.

edit: 1% van mijn oppvlakte zou zijn 66 vierkante cm bakje is 63 vierkante cm

ik heb pas in 1 fles mengsel idd, zal de andere ook is aanmaken.

edit2: net terugslagventiel getest en doorheen geblazen, gaat toch vrij stroef. is dit echt noodzakelijk als hij onder het aquarium staat?
 
Ik denk dat met 2 flessen het goed gaat komen. Wel geduld hebben natuurlijk 😉

Hoe hoger de fles staat hoe makkelijk de co2 naar het bakje loopt. Bij mij ging het ook vrij lastig toen de flessen onderin stonden. Ik heb nu de bio-co2 flessen onderin de kast staan, (voor bovenin waren ze te lang. De was-fles heb ik op de bovenste plank gezet. Dit ging veel beter. Dus wat je kan proberen is om de was-fles zo hoog mogelijk te zetten. Dat de bio co2 fles dan lager staat is minder erg. Denk dat dat al weer scheelt.

Het bakje oogt veel kleiner dan 1%. 😉

Houd moed dit gaat lukken.
 
had de wasfles voor de handigheid er even tussenuit gelaten.

ligt toch ook aan het terugslagventiel, doorheen blazen gaat vrij moeilijk, is die echt nodig?

als er water terug zou stromen lopen de flessen toch alleen maar vol, verder niks?
 
Ik had de fles met mengsel in een emmer staan en daar deed ik gewoon een verwarming van het aquarium bij in die op zo n 22 graden stond. Komt dan snel op gang hoor.
Wellicht dat het iets te koud is maar ik betwijfel dat.
Probeer anders als dat lukt een de fles in een emmer met water te zetten en daar de verwarming in doen op 22 a 23 graden.
Ik had dat geheel onder de bak in het kastje staan. Gebruikte een 5 liter emmer ervoor maar een grotere zou ook kunnen en dan bv half vullen.
Het ziet er prima uit op de foto hoor.
 
Darter, ik moet zeggen dat ik het een erg goed stappenplan vind en ook erg duidelijk hoor.
Toppie :thumbs:
 
goeie tip als het niet lukt ga ik dat doen!
 
Wat betreft het terugslag ventiel.
Als je het bakje zo hoog in je aquarium houdt en de kap van je aquarium is vrij hoog, dus de slang moet een heel stuk omhoog uit je aquarium je bak uit, dan is de kans op overhevelen niet zo heel groot. Bij mij komt het water bijna tot aan de rand van het glas en mij co2 slang gaat gelijk over het glas. De kans op hevelen is dan veel groter. Dus ik denk dat je het terugslag ventiel er wel tussen uit kan halen, maar geef mij niet de schuld als dat fout gaat. 😉

In het verleden had ik ook alles in een bak water staan met een verwarming. Voordeel is dat het dan wat stabieler loopt en sneller op gang komt. Nu staat het bij mij in een onverwarmde kamer waar het nu 18 graden is. Het loopt nog prima. Echt nodig is het dus niet. Nadeel is ook extra stroom verbruik en het neemt extra ruimte in. Ik zou het persoonlijk dus zonder verwarming doen.

@Jesicapilon bedankt.
 
heb ze er nu recht onder gezet en allebei de flessen gevult, dit wacht ik weer even af.

als het dan weer niet werkt ga ik het zonder ventiel proberen, maar dan is mijn slang natuurlijk weer te kort :stom: Hahaha... Dan maar weer even een nieuwe halen
 
Je moet maar denken alle begin is moeilijk. Ik denk zelf dat je het nu zo even moet laten staan en een paar dagen af wachten.
 
je hebt gelijk maar ik vind het ook gewoon leuk om er mee bezig te zijn. komt vanzelf wel goed :koffie:
 
onder de kast werkt het niet zo als ik wil, heb hem nu vanaf maandag bovenop mijn aquarium staan en het werkt perfect.

laat hem daar voorlopig maar staan.


ook even in een co2 tabel opgezocht en daar zit ik in het groen met mijn co2, maar ik meet dan ook met stripjes.

dus moet eigenlijk een keer druppels gaan halen.
 
Een mooie duidelijke beschrijving. Ik had al vaker gekeken naar bio-CO2, maar kon er nooit veel wijs uit worden. Nu snap ik hoe het werkt en hoe je het kan maken. Bedankt!
Ik had nog wel 2 vragen over de benodigde spullen:

De luchtslang, moet dat een speciale CO2slang zijn, of is dat gewoon een luchtslang, die je ook gebruikt voor extra zuurstof?
Het terugslagventiel, ook hierbij, moet dat speciaal voor CO2 zijn of is dat gewoon hetzelfde als bij de zuurstof installatie.
Sorry als mijn vragen heel dom zijn, maar ik wil het even zeker weten!
 
Een speciale co2 slang is niet nodig. Een gewone luchtslang volstaat. Het zelfde geldt voot het terugslagventiel. Wel opletten dat je het terugslagventiel niet verkeerd om zet 😉

Die speciale co2 slangen zouden wel iets beter moeten zijn en minder verlies van co2 geven heb ik weleens begrepen, maar veel zal het niet uitmaken. Ik werk zelf wel met de co2 slangen trouwens.
 
Als je de slangetjes in de dop hebt zitten,kit dan in de dop de slangetjes af.
Daar willen ze nog wel op lekken.
Draait hij een 2 dagen,dan
Even druppel zeepsop in kommetje water,dan natte vinger bij het slangetje houden,kijken of hij blaast.
 
Ok� dankje! We zullen het zien, ik heb hem zojuist in elkaar gezet met zuurstofslang. Het terugslagventiel heb ik ook staan op mijn zuurstofpomp die 's nachts draait, dus die staat goed aangesloten.
Morgen moet ik de hele dag werken en overmorgen en vrijdag ben ik vrij. Dus ik ga hem overmorgen aanzetten, dan kan ik alles goed in de gaten houden.
 
Zelf kit ik in de dop niet de slangetjes af en heb geen of nauwelijks lekkage bij de dop. Je moet wel zorgen dat je het gaatje in de dop iets kleiner maakt dan het slangetje zodat het slangetje er met wat moeite door gaat.

Bij het "aanzetten" of opstarten van dit geheel moet je wel rekening houden dat het wel een tijdje kan duren voordat alles opgang komt.

Waarom heb je eigenlijk 's nachts een zuurstofpomp aan staan?
 
Heb ik ook in alle bakken.
Gaat best goed.

Heb net weer en melkfles klaar gemaakt.
Lekte toch weer op de slangetjes.
elk een druppel secondenlijm boven op gedaan.en rond de slang laten lopen.
Nu zijn ze dicht.
Op luchtslang aangesloten,met kraantje. bubbelt goed,hoewel het nog niet gidtig is.
Komt wel.
 
Wat is gidtig?
 
Eh, Gidtig?? 😳 soms? Secondenlijm? Niet giftig.? 😉
 
Ik heb vandaag mijn bio-co2 volgens dit stappenplan gemaakt.
Maar heb toch nog wel een paar vragen....

Mijn fles staat nu bijna 2 uur maar hij schuimt heel erg, heb ik dan te warm water gebruikt of heb ik teveel gist gebruikt?
Of heb ik te hard geschud? Ergens gelezen dat je het water met gist eerst moest schudden voordat de suiker erbij gaat.

Ik kon geen geschikt bakje vinden en heb nu een bakje salade leeg gemaakt en die op ze kop in het aquarium gehangen.
Deze heeft een afmeting van 10,5 x 6 cm.
Maar hoe hoog moet zo'n bakje zijn? Het bakje is nu ongeveer 5 cm hoog.

Ik heb het bakje pal naast de uitstroom hangen.
Hoe kan ik zien dat ik niet teveel co2 toevoegt?
Het is een opstartende rio240 met 15 plantjes erin en nog geen vissen.

Morgen ga ik even een t-stukje halen en dan ook een 2e fles ernaast zetten.
Maar als ik die nieuwe fles, of over een week een nieuwe fles met een nieuw recept, wil vervangen knijpen jullie dan die andere fles ook af? Anders loopt de co2 toch buiten het aquarium weg of plaatsen jullie een afdekdopje op de slang waar de fles vanaf gehaald is?
 
Wat is je recept?
Op zich is schuim niet erg.. zolang het maar niet in je aquarium loopt, een grotere fles kan helpen.. een tussenfles/bellenteller ook.
Zoals dit.. http://www.aquaplantsonline.nl/p/1126/jbl-proflora-co2-bellenteller/
(Via E-Bay kun je al dit soort dingen voor 3x niks kopen trouwens, maar dat terzijde)

Ik schud eigenlijk niet.. weet eigenlijk niet of dat zou moeten of zo..
Verder gebruik ik koud water, zo uit de kraan.. is zuurstofrijker dan warm water, duurt dan wat langer voordat er gisting optreed maar heb ook het idee dat het gistingsproces dan wat langer duurt.

Hoogte van bakje maakt niet uit, het gaat om de oppervlakte van de co2-bel waarlangs het water loopt, en co2 opneemt.

Wel handig om een lange termijn co2-test te gebruiken..
Een voorbeeldje.. http://www.aquaplantsonline.nl/p/5023/dennerle-co2-lange-termijn-test-correctph/?search=lange+termijn

Bij omwisselen sluit ik de oude fles niet af, die laat ik meelopen zolang de nieuwe fles nog niet optimaal gist, misschien een dag of 1 a 2.
Dan koppel ik 'm af en sluit de slang af met een kraantje.
Voorbeeld.. http://www.aquarium-planten.com/shop/5/luchtpompen-en-accesoires/50/metalen-doorvoerkraan-voor-lucht-(2-stuks)/708
(Nogmaals tip: E-Bay)
 
Bedankt voor het advies en de tips 🙂

Het recept is 150 gram suiker, 3 gram gist en fles vullen tot de hals.
Maar mijn weegschaal gaf in 1x 4 gram aan en niet minder dus heb dat er maar in gedaan samen met lauw water.
Ik heb net het bakje uit het aquarium moeten halen omdat het schuim al in de wasfles zat.
Ik heb nu alles weer opnieuw geplaatst en de bellen komen achter elkaar in het bakje.
Er zat bij de koop zo'n zelfde bellenteller als die je opgeeft hierboven in de link maar deze plaatst je dan extra of ipv het bakje?
Ook zat er al een continu test bij zag ik net dus die ga ik zo gelijk even ophangen.

Morgen moest ik toch al langs de dierenwinkel voor een t-stuk, ga ik gelijk ook even naar het kraantje kijken.
 
kellemes zei:
Wat is je recept?
Op zich is schuim niet erg.. zolang het maar niet in je aquarium loopt, een grotere fles kan helpen.. een tussenfles/bellenteller ook.
Zoals dit.. http://www.aquaplantsonline.nl/p/1126/jbl-proflora-co2-bellenteller/
(Via E-Bay kun je al dit soort dingen voor 3x niks kopen trouwens, maar dat terzijde)

Ik schud eigenlijk niet.. weet eigenlijk niet of dat zou moeten of zo..
Verder gebruik ik koud water, zo uit de kraan.. is zuurstofrijker dan warm water, duurt dan wat langer voordat er gisting optreed maar heb ook het idee dat het gistingsproces dan wat langer duurt.

Hoogte van bakje maakt niet uit, het gaat om de oppervlakte van de co2-bel waarlangs het water loopt, en co2 opneemt.

Wel handig om een lange termijn co2-test te gebruiken..
Een voorbeeldje.. http://www.aquaplantsonline.nl/p/5023/dennerle-co2-lange-termijn-test-correctph/?search=lange+termijn

Bij omwisselen sluit ik de oude fles niet af, die laat ik meelopen zolang de nieuwe fles nog niet optimaal gist, misschien een dag of 1 a 2.
Dan koppel ik 'm af en sluit de slang af met een kraantje.
Voorbeeld.. http://www.aquarium-planten.com/shop/5/luchtpompen-en-accesoires/50/metalen-doorvoerkraan-voor-lucht-(2-stuks)/708
(Nogmaals tip: E-Bay)



Aquaplantsonline is tijdelijk niet beschikbaar, wegens overlijden ,de vrouw.
 
Om een idee te geven van de plaatsing van zo'n bellenteller/wasfles..
Eventueel uit de 'reaktor' komend schuim zal in de wasfles blijven.. Een terugslagventiel plaats je tussen de wasfles en het aquarium..

nCp4MZjVNgK0uk7ilUd0RgbaFQuKTglJ.png
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan