Stappenplan bio-co2 simpel zelf maken


Ja, ik had het trieste nieuws ook al gelezen.
Daar wordt je stil van.......
Wist niet van hun facebookpagina maar nu gelijk mijn medeleven betoond.

Mark, bedankt voor je tekening. Ik ga zo direct nog even zo'n terugslagventiel plaatsen want het schuim loopt nu weer de wasfles in.
 
Sinds gisterenavond heb ik geen bellen meer, wat gaat er mis?
Is het handiger om opnieuw te beginnen zonder te warm water en te veel gist?
Of gaat dit nog wel goed komen?
 
Hoeveel dagen liep de fles inmiddels??
Als de productie helemaal weg is dan klopt er iets niet denk ik.
Kan zo niet zien waaraan.
Zelf gebruikte ik meestal 250 gram suiker en 3 gram gist op 1 liter water.
Deze had ik in een 5 liter emmer staan met verwarming waardoor de temp rond de 22 a 23 graden bleef.
Die emmer stond onderin het kastje.
 
Ik zag net dat hij op de 25 is opgestart.
Raar dat er nu geen produktie meer is. Komen er ook geen belletjes als je het slangetje dat vanuit de fles komt even in een kopje water houdt??
Misschien is de doorgang ergens verstopt namelijk. Normaal zou dit niet mogen.
Anders zou ik een fles opnieuw opstarten en met heel lauw water. Niet warmer dan het water van je aquarium.
En dan kijken wat het doet. Ik gebruikte vaak een 1,5 liter petfles ervoor en vulde die met 1 liter water.
 
Dank je wel voor je advies.
Ik heb het slangetje in een kopje water gehangen en toen ging het systeem gelijk druppelen, alles aangesloten zoals het zat en er komen nog steeds bellen. Dus hij doet het weer.
 
Zie je wel :daisy: . Het was maar een gok maar de boel loopt dus weer :thumbs: . Zal ergens wel iets niet goed hebben gezeten en de doorvoer hebben geblokkeerd.
Neem aan dat hij nu wel gewoon zal doorlopen. Zelf werkte ik maar met 1 fles en geen wasfles ertussen verder.
Maar ja daarmee heb je wel een extra zekering ingebouwd natuurlijk.
Gelukkig is het altijd goed gegaan.
 
Klopt het dan ook, dat als het omgekeerde bakje vol met Co2 zit dat er zoveel tegendruk ontstaat dat de bellen stoppen naar het omgekeerde bakje terwijl ze wel in de wasfles blijven komen?
 
Nee, als het bakje vol is dan ontsnapt er een grote bel naar het oppervlak. Die komt dus uit je bakje met co2.
Dat is eigenlijk de veiligheid dat er niet teveel wordt opgenomen door het water.
Hoe groter het bakje des temeer co2 je in de bak krijgt.
 
Nee.. als het goed is zal het overschot aan co2 langs het bakje omhoog wegschieten.
Als je bellen ziet in je wasfles maar niet in het omgekeerde bakje, dan heb je ergens een lek.

Edit: Of je moet even geduld hebben.. kan zijn dat het co2-gas nog op weg is naar het bakje ;) Als je wat langere slangen hebt duurt het ook wat langer..
 
Na een week ploeteren met mn bio-co2 ben ik er nog steeds niet uit en loopt de co2 ook niet meer. Inmiddels is mijn omgekeerde bakje gesneuveld, wilde er een 2e gaatje in maken maar toen kwam er een scheur in van links naar rechts en liep de bel co2 continu leeg. Nog geen geschikt bakje meer kunnen vinden dus tijdelijk maar overgestapt op de jbl diffusor.
Gisteren een nieuwe fles gemaakt waarbij ik de suiker en gist tegelijk in de fles gekiept heb en niet geschud. Vandaag heb ik een glas lauw water met gist opgelost en verdeeld over allebei de flessen. Dat was vanochtend om 10.00 uur. Tot nu toe gebeurd er niet veel meer dan een hele boel schuim wat bijna mijn aquarium in liep omdat ik van ellende de wasfles er tussen uit gehaald heb om de weg te verkorten.
Maar naast het schuim is er geen bel te vinden......
Wat doe ik fout? Ben ik te ongeduldig?
De 2 flessen staan bovenop het aqaurium en ze zijn beide gevuld met 1,1 liter water, 150 gr suiker en 3 gr gist.
Ligt het dan echt aan het feit dat ik vergeten ben de gist op te lossen en de fles niet geschud heb en daarna de suiker ook niet heb laten oplossen? Maar dat ik alles er zo in kiepte?
Ik heb er ook nog een paar druppels pokon bij gedaan.

Ik heb van de week wel 1 dag co2 gehad maar toen had ik 1 fles direct aangesloten op de jbl diffusor. Maar zodra ik een 2e fles met t-spltsing aansluit stopt het ermee. Ik wil wel met 1 fles verder gaan maar dan krijg ik geen stabiele co2.

Heeft iemand nog tips?
 
Koud water lost niet alles op.
Lauw warm water wel, gist kan ook zo in lauw water.
Wel even doorschudden.
Laat hem dan even staan, schuim in de bak is verkeerd.
Met T splitsing stopt het niet,moet weer druk opbouwen.

Suiker op 1 1/2 l. mag naar 300 gram.
En zet die wasfles er weer tussen.


Verder geduld hebben.
 
Ik heb ook de spullen in huis gehaald om een bio co2 set up te maken. Maar nu vraag ik mij ook 1 ding af. Als je het omgekeerde bakje plaatst, moet deze dan gewoon onder water en ook gevuld met water? Of moet je hem zo plaatsen dat de lucht in het bakje blijft zitten? Mag het slangetje wat in het omgekeerde bakje uitkomt, in het water zitten of moet deze dus droog blijven?
 
aquaria17 zei:
Ik heb ook de spullen in huis gehaald om een bio co2 set up te maken. Maar nu vraag ik mij ook 1 ding af. Als je het omgekeerde bakje plaatst, moet deze dan gewoon onder water en ook gevuld met water? Of moet je hem zo plaatsen dat de lucht in het bakje blijft zitten? Mag het slangetje wat in het omgekeerde bakje uitkomt, in het water zitten of moet deze dus droog blijven?

Hoe ver die onder water zit maakt niet echt uit.. er verzameld zich co2 in het bakje en de waterlijn 'schraapt' er co2 af zeg maar.. tis maar hoe je het noemen wilt.
Als je het bakje plaatst zorg er dan voor dat er geen lucht meer in zit, dus alleen water.. de co2 die uit het slangetje komt (steekt iets onder het bakje uit), drukt als het ware het water uit het bakje net zolang totdat ie gevuld is met co2.
 
@ suzarno

Ik heb zelf ook 150 gr op 3 gr gist in een liter fles. Eerst suiker in lauw water goed schudden. Ik doe dan vervolgens het gist in een klein bakje met water en dan oplossen met een lepeltje roeren en fijn drukken totdat het helemaal opgelost is. Dan schenk ik het in de fles en vul ik deze af met ietwat koud water tot 80 % van de fles. Dan roeren met een lepel. Ik heb altijd een wasfles ertussen. Als ik deze aansluit dan komen de eerste bellen al binnen 1 1/2 � 2 uur.
Denk niet dat je veel schommelingen krijg als je bv 2 � 3 uur voor het licht aan gaat weer een nieuwe fles aansluit. Dit als je met 1 mixfles en een wasfles werkt.
 
kellemes zei:
Hoe ver die onder water zit maakt niet echt uit.. er verzameld zich co2 in het bakje en de waterlijn 'schraapt' er co2 af zeg maar.. tis maar hoe je het noemen wilt.
Als je het bakje plaatst zorg er dan voor dat er geen lucht meer in zit, dus alleen water.. de co2 die uit het slangetje komt (steekt iets onder het bakje uit), drukt als het ware het water uit het bakje net zolang totdat ie gevuld is met co2.

Oke duidelijk, geen lucht in het bakje dus. Maar het slangetje steekt onder het bakje uit dus? Het slangetje zit dus dieper in het water dan het bakje wat er omheen zit?
 
Yep
Ik heb hem een half cm lager, oftewel dieper.
De bellen stijgen vanzelf omhoog en vult vanzelfsprekend het bakje.
 
Oke top, dan ga ik het eens proberen. Als het niet lukt dan komt dat vanzelf weer hier te staan ;p
 
Bedankt weer voor jullie tips!!

Inmiddels heeft mijn vader meegekeken naar het hele systeem en heeft een piepklein gaatje gevonden waardoor de co2 wegliep.
Ik heb er nu 1 fles aanhangen en het gaat nu voorbeeldig.
Van de week een wasfles er tussen zetten want hij schuimt nog wel.
De ph is inmiddels gezakt van 7,5 naar 6,5.
Over een paar dagen alles even testen en dan kijken wat de rest van de waardes doen. Fe zat op 0 en het fosfaat was zo hoog dat ik niet een duidelijke uitslag heb.
Inmiddels wel kleikegels toegvoegd dus zo het ijzer misschien iets meer moeten zijn.
 
@ aquaria17

Het gaat lukken, maar voor het geval dat horen we het wel.

@ suzarno

Mooi om te horen dat het gelukkig alleen een lek was.
Nu even kijken hoelang het mensel het volhoudt.
Fe was nul, voeg je geen plantenvoeding toe op de kleikegels na dan.
Heb je ook een continue test? Kan handig zijn.
 
Nou klaar met het maken. Nog 1 vraag. De fles is nooi aan het gjsten, klopt het dat de lucht die er uit komt heel erg stinkt naar alcohol? Dat ontstaat natuurlijk door het gisten, maar ik vroeg me even af of je dat zo goed kan ruiken. Voor de zekerheid
 
Oke mooizo.

Nou heb het in de bak gehangen. Mijn bak is 120x40x50 (lxbxh). Ik had geen vierkant bakje, dus heb de bovenkant van een fles gebruikt. Deze is dus rond, en de diameter van het "omgekeerde bakje" (bovenkant van de fles dus), is ongeveer 8cm. Verder is heb ik hem 2cm boven water (de dop) en ongeveer 5 cm onder water. Ziet er zo uit:

441684aquaria17_0_84_image1.jpg


(afbeelding weer op de zijkant, gebruik nieuwste upload software maar hij komt niet rechtop)
 
Kan ook prima zoiets, zelf had ik ook geen vierkant bakje. Een dop van een spuitbus heb ik toen gebruikt, werkt ook prima.
 
Voor een bakje van 30 liter heb ik eens een dop van een petfles gebruikt :D.
 
Ik heb voor een 30L bakje een installatie zelf geklust. Het werkt allemaal naar behoren. Alleen heb last van een witte kaamlaag elke dag. Komt dit doordat de CO2 's nachts doorloopt en het evenwicht dus niet meer klopt?
 
Een kaamlaag herken ik niet bij het gebruik van bio co2. Wat ik wel soms had was op het slangetje wat slijmerige troep wat je er zo af kon vegen.
Maar een kaamlaag herken ik niet.
 
ik heb een jbl bio co2 set waar ik die zakjes in gooi. zou ik die beker ook met dit mengsel kunnen vullen en dat het via de diffusor gaat?

bio80-2.jpg
 
Je bedoeld neem ik aan een eigen brouwsel?
Ja hoor, dat kan, moet je alleen even zoeken naar de juiste verhoudingen water/suiker/gist, en zorg ervoor dat er voldoende ruimte bovenin die beker overblijft voor je schuim.
 
ik bedoel idd een eigen mengsel ;)
ik denk dat het ongeveer een liter is, dus als ik de verhoudingen van een literfles aan zou houden zou het goed moeten komen?

Thanks! ik ga morgen eens aan de hobby :)
 
Ik weet niet of er voldoende druk komt om door het steentje heen te persen.
Misschien weet Mark dit?? Daar heb je een bepaalde druk voor nodig dacht ik.
 
Dat steentje deed 't bij mij prima.. totdat ik overstapte op een omgekeerd bakje.
(hoor je wel eens andere geluiden over inderdaad)
JBL levert ze mee voor gebruik bij bio-c02, dus zou moeten werken.

Edit: Toen ik 'm een paar maanden later weer eens wilde gebruiken lukte het niet meer, iets van kalkaanslag in de steen denk ik.
 
Ja als ze die erbij leveren dan zal het ook wel moeten willen.
Maar of alle het doen op bio co2 durf ik niet te zeggen. Bij mij raakte de steen ook vrij snel verstopt maar ik hoor ook veel positieve geluiden erover.
 
bij mij hetzelfde, hij verstopt idd wel vrij snel, maar werkt wel lekker!
 

Terug
Bovenaan