Start nieuw aquarium


Shoto

Well-known member
Lid geworden
10 september 2019
Berichten
721
Leeftijd
42
Locatie
Landgraaf
Website
www.instagram.com
Afgelopen zaterdag zijn we gestart met een nieuw aquarium, we hebben al wat tegenslagen gehad de afgelopen week en zijn goed geholpen door de community hier, waarvoor nogmaals dank.
We willen nu kijken hoe we de bak zo stabiel mogelijk kunnen krijgen. Er zitten nog een paar visjes in de bak, die nu om de beurt omkiepen, heel zielig.
Wat moeten we doen om het aquarium goed te krijgen en eventueel ook de visjes te redden:

1.
A. Water verversen
B. Niet water verversen

2. Klopt het dat wanneer ik het water ververs het proces weer opnieuw start?


Vanmiddag komt de druppeltestset en zal ik dagelijks waterwaarden delen. Er komen vast nog vele vragen en zal die ook hier met regelmaat stellen.
 
1. Verversen is altijd goed
2. Klopt niet, Bacterie enz zit voornamelijk in je filter en bodem glas planten hout etc. in water zit weinig bacterie. Eenmaal een igedraaide filter kan je gewoon verversen.

Ik zelf ververs elke week 50%
 
In water zelf zit weinig nuttigs dus water verversen kan nooit kwaad. Het bacterie proces is filter en je bodem.

Er zit nu ook medicatie in je aquarium. Als je water waardens te hoog zijn icm medicatie hebben vissen het heel erg moeilijk.

Ga je nu water verversen dan gaan je water waardens omlaag en de medicatie verdund. Als je dan vanmiddag ga testen weet je niet wat de waardes waren maar is natuurlijk wel fijner voor je visjes.

Als je water eerst wil testen is het misschien een idee om de over gebleven visjes in een emmer schoon water te zetten met luchtpompje ofzo. Dezelfde watertempreratuur als je aquarium.
 
In water zelf zit weinig nuttigs dus water verversen kan nooit kwaad. Het bacterie proces is filter en je bodem.

Er zit nu ook medicatie in je aquarium. Als je water waardens te hoog zijn icm medicatie hebben vissen het heel erg moeilijk.

Ga je nu water verversen dan gaan je water waardens omlaag en de medicatie verdund. Als je dan vanmiddag ga testen weet je niet wat de waardes waren maar is natuurlijk wel fijner voor je visjes.

Als je water eerst wil testen is het misschien een idee om de over gebleven visjes in een emmer schoon water te zetten met luchtpompje ofzo. Dezelfde watertempreratuur als je aquarium.
Medicatie heb ik uiteindelijk niet toegediend. Alles wat ik momenteel lees duidt op slechte waterwaarden, daarnaast kon de medicatie niet gecombineerd worden met de garnalen.
Zojuist is er weer een kardinaaltje overleden en zien we stervlekzalmen met opgeblazen buiken. Zal echt het water zijn, denk ik inmiddels
 
:'( Heel sneu om zo te beginnen. Zet de zieke visjes in een emmer schoon water. Misschien toffelen ze op en anders gaan ze dood in emmer. Beter dood gaan in emmer.
 
Water getest ( zie foto )
Ik kom op
Nh3 0-0,5
No2 0
No3 0

IMG_20190913_142144.jpg


Dit is de 7e dag van de bak. Vandaag een kardinaal tetra die het niet gered heeft. De rest van de vissen doen het ogenschijnlijk goed. 1 japonica heeft z'n jasje ingewisseld voor een grotere.
Maar er zijn dus 5 diamant tetra's, een kardinaal, een neon tetra en een betta die het niet gered hebben. Gisteren 30% van het water gewisseld (24 uur geleden) en bacteriën toegevoegd. Dat doe ik nu weer.

Graag feedback op het aflezen van de waardes en/of op de vervolg stappen.

Edit: ornamenten zijn er ook uitgehaald, die lieten verf los
 
Laatst bewerkt:
Je water lijkt OK, maar het kan zijn dat de echte piek nog moet komen 7 dagen is sowieso te snel.
Kan best wel eens zijn dat je dode vissen verf (lood?) gegeten hebben, dat ga je niet meer te weten komen.

Minstens nog 3 weken wachten om nog visjes bij te kopen!
 
Of dat losgelaten verf de oorzaak is weet ik niet maar je meet geen no2 of nh3/4 dus dat kan nu denk ik de oorzaak niet zijn. Veelal komt een nitrietpiek na 2-3 weken maar goed je hebt bewoners in de bak die ook vervuilen en dan kan het veel sneller gaan denk ik. Dagelijks meten en zonodig flink verversen.
 
Geen nitraat meten wil zeggend at je bak nog niet in balans is en datie nog keihard aan het werk is, plat bezien zitten ze nu op leidingwater, dus de boel is nog hard aan het werk.
Tip: stop met voeren een aantal dagen want dat belast je bak onnodig en je vissen eten nu toch niet of nauwelijks
 
Nu bezig de bak te stofzuigen met de edge 501 gravel cleaner. Overal in de bodem zitten witte verf stukken van het witte ornament.
 
Nu bezig de bak te stofzuigen met de edge 501 gravel cleaner. Overal in de bodem zitten witte verf stukken van het witte ornament.
Dan zou ik direct dat ornament eruit halen en een koolfilter erin hangen grote kans dat dat de oorzaak is van je dode vissen
 
ik zou in een curver bak water op zelfde temp brengen als die nu in je bak, vissen overbrengen, met luchtpompje in, dagelijks verversen (30-40%) en de bak volledig leeg halen
Heb je trouwens een foto van het ornament?

bak goed uitkuisen en laten drogen en dan nieuwe opstart doen.
Stop met bacteriën toe te voegen ?
Ken je iemand met een ingelopen aquarium ? of iemand uit de buurt hier die hem wat zwart aqua water kan geven voor op zijn filters te doen ?

NO3 zal toch op 30-40ppm moeten staan alvorens we kunnen spreken van een bak die ingelopen is.
 
Die
Dan zou ik direct dat ornament eruit halen en een koolfilter erin hangen grote kans dat dat de oorzaak is van je dode vissen
Zijn er uit. Denk je wat leuks te kopen in de winkel ....nooit meer. Alleen nog keramiek (zonder verf) of puur natuur
 
Die

Zijn er uit. Denk je wat leuks te kopen in de winkel ....nooit meer. Alleen nog keramiek (zonder verf) of puur natuur
En dan voor de zekerheid even over actieve kool filteren om alle gifstoffen die vrij zijn gekomen bij dat ornament eruit te filteren
 
Goedemorgen,
Weer de waterwaarden gecontroleerd.
pH 7,5
Kh 4
Gh 5
Nh3 0
No2 0
No 3 0

Hierbij ook nog een afbeelding van nh3 voor de zekerheid. Feedback is weer welkom, met name voor het aflezen van nh3, als ik het goed begrepen heb is dat de stof waar ik nu het meeste op moet letten.
IMG_20190914_090310.jpg
 
PS. Kan ik de testbuisjes uitwassen met water en zeep / vaatwasser / of gewoon omspoelen en luchtdrogen?
 
Korte uitleg in Jip en Janneke vorm. Er is een wat wetenschappelijker sticky op het forum te lezen. Trek daar wel even tijd voor uit.

Door vervuiling zal NH3 gaan oplopen voer, poep etc. Ook elke hapje water van een visje dat door het lichaam gaat heeft gevolgen voor dit. Als er NH3 ontstaat gaan er bacterieen groeien in je bodem, filter, ramen, tierelantijnen etc. die gaan zorgen voor afbraak van de NH3. Deze groei van bacterieen heeft even tijd nodig en gaat zich aanpassen aan het af te breken vuil. Daardoor gaat er NO2 ontstaan. Een NO2 meting geeft dus aan dat er bacties aan het groeien zijn. Er komt na een week of 3/4, dit is afhankelijk van de vervuiling (eten voor bacties) een NO2 piek. Een paar dagen een geringe verhoging (lees max. 0,1) niet zo heel erg maar beste is ook deze op 0 te krijgen. Met visjes erin. Dit doe je met verversingen. Zijn de bacties in balans dan zul je NO3 gaan meten. Dit is een teken dat er een biologisch balans is. NO3 is dus goed om te meten maar ook dit mag niet erg hoog oplopen maar dit gebeurd niet als je gewoon regelmatig een verversing doe.

Gezien dit alles is het dus onvoorspelbaar hoe het bij jou loopt of bij mij. Ieder aquarium heeft een ander soort, dikte van bodem, ander filter, andere aantallen en soorten vis.

Omdat dus je bodem en filter gaat zorgen dat je aquarium in evenwicht is is het van belang hier zo min mogelijk mee te rommelen. Haal je een sponsje uit het filter en doe je een nieuwe erin dan gooi je een heleboel bacties weg en kan je dus weer onstabiliteit krijgen omdat de aantallen dan niet in verhouding zijn.

Hoop dat je op deze wijze zelf wat meer inzicht krijg waarom testen.
 
Korte uitleg in Jip en Janneke vorm. Er is een wat wetenschappelijker sticky op het forum te lezen. Trek daar wel even tijd voor uit.

Door vervuiling zal NH3 gaan oplopen voer, poep etc. Ook elke hapje water van een visje dat door het lichaam gaat heeft gevolgen voor dit. Als er NH3 ontstaat gaan er bacterieen groeien in je bodem, filter, ramen, tierelantijnen etc. die gaan zorgen voor afbraak van de NH3. Deze groei van bacterieen heeft even tijd nodig en gaat zich aanpassen aan het af te breken vuil. Daardoor gaat er NO2 ontstaan. Een NO2 meting geeft dus aan dat er bacties aan het groeien zijn. Er komt na een week of 3/4, dit is afhankelijk van de vervuiling (eten voor bacties) een NO2 piek. Een paar dagen een geringe verhoging (lees max. 0,1) niet zo heel erg maar beste is ook deze op 0 te krijgen. Met visjes erin. Dit doe je met verversingen. Zijn de bacties in balans dan zul je NO3 gaan meten. Dit is een teken dat er een biologisch balans is. NO3 is dus goed om te meten maar ook dit mag niet erg hoog oplopen maar dit gebeurd niet als je gewoon regelmatig een verversing doe.

Gezien dit alles is het dus onvoorspelbaar hoe het bij jou loopt of bij mij. Ieder aquarium heeft een ander soort, dikte van bodem, ander filter, andere aantallen en soorten vis.

Omdat dus je bodem en filter gaat zorgen dat je aquarium in evenwicht is is het van belang hier zo min mogelijk mee te rommelen. Haal je een sponsje uit het filter en doe je een nieuwe erin dan gooi je een heleboel bacties weg en kan je dus weer onstabiliteit krijgen omdat de aantallen dan niet in verhouding zijn.

Hoop dat je op deze wijze zelf wat meer inzicht krijg waarom testen.
Deze had ik even nodig :). We proberen alles goed te doen.

Dus als ik het goed begrijp, zal de nh3 nog omhooggaan, die ervoor zorgt dat de no2 stijgt (piek na 3/4 weken) Bij die piek verversingen doen. Daarna stijgt de no3 en die moet dan tussen de 0,5 en 1 zitten (?).
 
Iets anders omdat je levende haven erin heb zitten en je die neem ik aan levend wil houden. NH3 meten is direct/urgent verversen. Dit is het slechtste voor je vissen. Verversen is verder niet van grote invloed op het proces want oud/vers water heeft verder weinig tot geen toegevoegde waarde.

@edit. Dus die pieken ga jij niet krijgen he!! Die wil je niet hebben omdat je al verzwakte visje erin in heb zitten. Als je NH3 test dus enigzins anders kleurt dan 0 dan moet je gaan verversen. Stel hij staat op 0,2 en ververs de helft hou je 0,1 over. Dit wil je niet dus volgende dag ook weer verversen. Dus je ga aankomende weken veel verversen en zal daardoor ook de NO2 piek automatisch niet teveel oplopen.

NO 3 meten is een teken dat alles word omgezet. Deze waarde heeft weer te maken met planten. Wat de normale waarden is voor jouw aquarium weet ik niet dat zal iemand anders je moeten uitleggen. Mijn aquarium werkt heel anders, weinig tot geen planten en bodem en heel veel verversing dus NO3 meet ik zelf niet omdat dit in mijn geval niet van belang is.
 
Laatst bewerkt:
ik zou in een curver bak water op zelfde temp brengen als die nu in je bak, vissen overbrengen, met luchtpompje in, dagelijks verversen (30-40%) en de bak volledig leeg halen
Heb je trouwens een foto van het ornament?

bak goed uitkuisen en laten drogen en dan nieuwe opstart doen.
Stop met bacteriën toe te voegen ?
Ken je iemand met een ingelopen aquarium ? of iemand uit de buurt hier die hem wat zwart aqua water kan geven voor op zijn filters te doen ?

NO3 zal toch op 30-40ppm moeten staan alvorens we kunnen spreken van een bak die ingelopen is.
Hoi Rimson, bedankt voor je feedback. De back opnieuw opstarten gaat niet lukken. We roeien met de riemen die we hebben op dit moment.
Wat is zwart aqua water? Ik woon overigens in Landgraaf :)
 
Ik denk dat Rimson bedoelt je filter enten met bacties van een ander.

Als je iemand weet die een aquarium heeft (goed lopend) dan kun je een spons van degene in je filter doen dan heb je al een hoop bacties of als degene zijn spons niet kwijt wil/kan omdat dit natuurlijk gevolgen heeft voor zijn eigen aquarium. Een lekker vieze spons van degene uitknijpen en dat vocht over jouw sponsen gieten zodat er wat bacties van de vieze spons in jouw spons verder leven en zich vermeerderen. Dit zal het proces versnellen.

Let wel op als je dit doe kun je ook ellende uit dat aquarium mee nemen dus zie je gehavende, zieke visje zou ik dit echt niet doen.
 
Korte uitleg in Jip en Janneke vorm. Er is een wat wetenschappelijker sticky op het forum te lezen. Trek daar wel even tijd voor uit.

Door vervuiling zal NH3 gaan oplopen voer, poep etc. Ook elke hapje water van een visje dat door het lichaam gaat heeft gevolgen voor dit. Als er NH3 ontstaat gaan er bacterieen groeien in je bodem, filter, ramen, tierelantijnen etc. die gaan zorgen voor afbraak van de NH3. Deze groei van bacterieen heeft even tijd nodig en gaat zich aanpassen aan het af te breken vuil. Daardoor gaat er NO2 ontstaan. Een NO2 meting geeft dus aan dat er bacties aan het groeien zijn. Er komt na een week of 3/4, dit is afhankelijk van de vervuiling (eten voor bacties) een NO2 piek. Een paar dagen een geringe verhoging (lees max. 0,1) niet zo heel erg maar beste is ook deze op 0 te krijgen. Met visjes erin. Dit doe je met verversingen. Zijn de bacties in balans dan zul je NO3 gaan meten. Dit is een teken dat er een biologisch balans is. NO3 is dus goed om te meten maar ook dit mag niet erg hoog oplopen maar dit gebeurd niet als je gewoon regelmatig een verversing doe.

Gezien dit alles is het dus onvoorspelbaar hoe het bij jou loopt of bij mij. Ieder aquarium heeft een ander soort, dikte van bodem, ander filter, andere aantallen en soorten vis.

Omdat dus je bodem en filter gaat zorgen dat je aquarium in evenwicht is is het van belang hier zo min mogelijk mee te rommelen. Haal je een sponsje uit het filter en doe je een nieuwe erin dan gooi je een heleboel bacties weg en kan je dus weer onstabiliteit krijgen omdat de aantallen dan niet in verhouding zijn.

Hoop dat je op deze wijze zelf wat meer inzicht krijg waarom testen.
Bedoel je deze?
 
Dag SHotNL had deze topic niet gezien :) kan je ook zo een fotootje maken van je nitriet waardes en nog belangrijker je nitraat waardes ?
Hou deze ook bij in een tabel, dan kan je de evolutie zien
 
En hoe staat het ermee ShotNL ? heb je deze mooie ochtend getest ? :)
Ja vanmorgen (zie post om 9:06)

pH 7,5
Kh 4
Gh 5
Nh3 0
No2 0
No3 0

Ik ben er inmiddels achter dat no3 naar 10/20 mg moet. Dus nu is het wachten geblazen. En zodra nh3 of no2 stijgt het water verversen.
 
Dag SHotNL had deze topic niet gezien :) kan je ook zo een fotootje maken van je nitriet waardes en nog belangrijker je nitraat waardes ?
Hou deze ook bij in een tabel, dan kan je de evolutie zien
Alles staat in een Excel bestand. Morgenochtend zal ik weer een foto maken met de nh3, no2 en no3 testbuizen. Ik heb wel het idee dat no2 eennrozige gloed begint te krijgen. Ik heb de tests nog een keer met m'n zoon van 7 gedaan. Die vindt wetenschap zo leuk.
 
No3 mag omhoog, heb je nog waterwissels gedaan ?
Waar ik mij enigsinds zorgen over maak is dat je NH3 0 is
Begrijp me niet verkeerd, een vis zal in dat water niet sterven, maar als NH3 afbreekt moet het ergens naartoe en nu heb ik geen idee waar het naartoe gaat :)
NH3 --> NO2 --> NO3 (en die zat bij mij voor ik met Pothos filtratie werkte op een 80ppm, inmiddels met drupsysteem en de extra nitraat filter staat die op rond de 5-10)

Kinderen vinden dat geweldig zo gewichtig met die "chemie" set bezig zijn :)
 
ivm het verversen, je zult een balans moeten vinden om een NH3 van 0.25 toe te laten, alsook een NO2 van onder de 1
maar niet alles eruit halen, je bacteriën hebben ook voeding nodig.
 
25 jaar geleden had ik als puber ook een aquarium op m'n slaapkamer staan met dezelfde soort tetra's. Iedere twee weken haalde ik alles eruit en deed een volledige waterwissel en verschoonde zo'n beetje alles Die deden het uitstekend. Ik vraag me af hoe ze dat iedere keer overleefd hebben :).
@Rimson morgen zal ik close-up foto's maken van de testbuizen, misschien is er wat op te zien.
 
No3 mag omhoog, heb je nog waterwissels gedaan ?
Waar ik mij enigsinds zorgen over maak is dat je NH3 0 is
Begrijp me niet verkeerd, een vis zal in dat water niet sterven, maar als NH3 afbreekt moet het ergens naartoe en nu heb ik geen idee waar het naartoe gaat :)
NH3 --> NO2 --> NO3 (en die zat bij mij voor ik met Pothos filtratie werkte op een 80ppm, inmiddels met drupsysteem en de extra nitraat filter staat die op rond de 5-10)

Kinderen vinden dat geweldig zo gewichtig met die "chemie" set bezig zijn :)
Donderdag 30 procent waterwissel btw
 
Je water lijkt OK, maar het kan zijn dat de echte piek nog moet komen 7 dagen is sowieso te snel.
Kan best wel eens zijn dat je dode vissen verf (lood?) gegeten hebben, dat ga je niet meer te weten komen.

Minstens nog 3 weken wachten om nog visjes bij te kopen!
Vandaag terug geweest met de ornamenten en netjes het geld terug gekregen. Water willen ze zelf nog testen ivm de dode vissen. Heel netjes verder.
 

Terug
Bovenaan