Start nieuw aquarium


Goedemorgen allemaal, nog voor het ontbijt de waterwaarden getest. Hieronder de foto's.
Nh3 0,25 (?)
No2 0
No3 0

Overige waarden geloof ik wel even.
Gisteren de vissen geen eten gegeven.
Wel kleine hoeveelheid bacteriën toegevoegd.
De japonica's groeien rustig door, er liggen regelmatig "jasjes" in de bak.
Algen groeien ook.
Planten lijken het ook goed te doen.
Vissen lijken normaal gedrag te vertonen.

IMG_20190915_081445.jpg

IMG_20190915_081454.jpg

IMG_20190915_081559.jpg

Feedback is uiteraard weer welkom.
Gisteren veel gelezen over de waterwaarden hier en op andere sites.

Hieronder ook nog het Excel bestand. In rood de waardes waarvan ik denk dat ze straks moeten / mogen zijn (?).
Vandaag nog bacteriën toevoegen en misschien een kleine hoeveelheid voeren.

Screenshot_20190915-083120.jpg
 
No2 en no3 na een half uur extra gestaan te hebben, ik weet niet of dat relevant is:
IMG_20190915_084125.jpg

Het is iets roziger.
 
Nee die laatste foto is niet relevant, die chemische werking blijft namelijk doorwerken maar zegt dan niks meer over je waardes
 
Ziet er goed uit geen pieken. Ik ken deze test niet maar volgens mij als je wat groen bij de NH3 zie dan is er wat verhoging en bij de andere dus roze. Ik heb nooit dopjes erop en kijk dan van bovenaf in het flesje naast het kleur kaartje. Maar zo te zien ziet het er goed uit. Lekker watertje voor je visje en andere. :thumbs:
 
Ziet er goed uit geen pieken. Ik ken deze test niet maar volgens mij als je wat groen bij de NH3 zie dan is er wat verhoging en bij de andere dus roze. Ik heb nooit dopjes erop en kijk dan van bovenaf in het flesje naast het kleur kaartje. Maar zo te zien ziet het er goed uit. Lekker watertje voor je visje en andere. :thumbs:
Dat is ook wel eens fijn om te horen. ;)
 
ik zou smorgens eens voeren, en dan na 8 uur eens testen en zien of de waarden nu al wat schommelen.
Gistermiddag wat gevoerd en gisteravond nog eens de watertest gedaan. Nh3, no2 en no3 waren wat gestegen, omdat ik vandaag moet werken toch maar alvast een waterwissel gedaan.
 
Hoelang draait de bak nu precies want dat zie ik hier niet.
 
Zoveel testen heeft geen zin nu, de waarden gaan nog alle kanten op omdat het hele proces net op gang aan het komen is, beter om vanaf de 3e week wat te gaan testen.
 
Zoveel testen heeft geen zin nu, de waarden gaan nog alle kanten op omdat het hele proces net op gang aan het komen is, beter om vanaf de 3e week wat te gaan testen.
Ik vind het leuk om te doen en omdat er nog altijd vissen in de bak zitten wil ik niet dat we ze vergiftigen. Vandaar dat ik het in de gaten hou.
 
Ik vind het leuk om te doen en omdat er nog altijd vissen in de bak zitten wil ik niet dat we ze vergiftigen. Vandaar dat ik het in de gaten hou.
Juist, er zitten vissen in, dan heb je daar gelijk in, dat had ik even over het hoofd gezien.
 
Gisteravond (dag 10) voor de zekerheid een waterwissel gedaan, vandaag (dag 11) weer het water gecontroleerd en nh3 was 0,25, no2 0 en no3 ook 0, maar met name bij no3 zag ik al langzaamaan een rozige gloed instaan (whisfull thinking!).

Gisteren overigens op advies van een oom teruggegaan naar de Hornbach met de ornamenten. Die werden zonder vragen teruggenomen, meer mensen klaagden over het loslaten van de verf. Aangegeven dat ik denk dat 7 vissen het er niet door gered hebben. Een betta en nog wat tetra's.
Ziek maar nieuwe uit was het antwoord (na een watertest). Dus een nieuwe betta (foto) en vier zwarte neons mee naar huis genomen. Daar ook volwassen japonica's gezien. Dat was even schrikken, wat worden dat een joekels!

Eerder al het advies gekregen hier om de Javavaren niet in het grind te plaatsen, dus ook deze vervangen door nieuwe planten, de bak ziet nu mooi opgeruimd uit (foto).
IMG_20190915_133848.jpg

IMG_20190915_192238.jpg
 
Laatst bewerkt:
Besmet met het aqua virus :D

Wat zal zoontje blij wezen met zijn nieuwe Betta. Vind dat toch netjes van Hornbach dat je ook nog nieuwe visjes mocht uitzoeken. . Aquarium ziet er erg mooi uit en lekker blijven meten dan komt het best goed. Kan me voorstellen dat die testjes ook erg "cool"zijn voor zoontje. :cool: Hopen dat de Betta wat langer leeft dan de vorige want dat zou wel erg sneu voor hem zijn.
 
Eerder al het advies gekregen hier om de Javavaren niet in het grind te plaatsen, dus ook deze vervangen door nieuwe planten,
Je had ze prima op een stukje hout of steen kunnen binden hoor.
 
Besmet met het aqua virus :D

Wat zal zoontje blij wezen met zijn nieuwe Betta. Vind dat toch netjes van Hornbach dat je ook nog nieuwe visjes mocht uitzoeken. . Aquarium ziet er erg mooi uit en lekker blijven meten dan komt het best goed. Kan me voorstellen dat die testjes ook erg "cool"zijn voor zoontje. :cool: Hopen dat de Betta wat langer leeft dan de vorige want dat zou wel erg sneu voor hem zijn.
Het hele gezin...Onze zoon was naar de zwemles geweest en toen had ik de betta al netjes in de bak, hij moest bijna huilen van blijdschap. Hahaha. En inderdaad complimenten aan de Hornbach, ook het advies en de betrokkenheid bij de vissen van het personeel is goed.
We doen momenteel alles voor de visjes.
Het enige dat we fout hebben gedaan is te snel de vissen overzetten in de grote bak, maar ik heb vertrouwen dat we ze door de komende twee weken heen krijgen.
 
Je had ze prima op een stukje hout of steen kunnen binden hoor.
Snap ik, dat stond ook bij het advies, maar we hebben al zoveel tegenslagen gehad dat we het zekere voor het onzekere hebben genomen. En de planten er maar uit hebben gehaald.
 
Plaats eens een foto van je filterpijpje? staat die omhoog of naar beneden gericht? Zie je boven aan op wateroppervlak wat golfjes?
 
Plaats eens een foto van je filterpijpje? staat die omhoog of naar beneden gericht? Zie je boven aan op wateroppervlak wat golfjes?
Filter pijp staat tegen het glas gericht om de stroming te beperken, er is een lichte golving. De tetra's en stervlekzalmen vinden het leuk er tegen in te zwemmen. De betta af en toe ook overigens.
Waarom de vraag?
Screenshot_20190916-205840.jpg
 
Ik ken niet al de juiste chemische beschrijvingen etc. maar er moet beweging zitten op het water oppervlak. Dit brengt zuurstof heeft te maken met gas uitwisseling. Je heb ook van die lucht pompjes met luchtbellen die omhoog gaan. De luchtbel is zeg maar niet het zuurstof maar de beweging die de bellen maken op het oppervlakt. Hoeft geen gofslagbad boven in te zijn maar best beweging in de waterlijn. Dit is lastig op een foto te zien maar ik neem aan dat je zo begrijp wat ik bedoel.

Op de grote foto waar betta bovenin zwemt lijkt wateroppervlak zo strak dus zonder beweging. Dan pijpje iets omhoog richten.
 
Er staat best aardige stroming, maar ik ga er naar kijken. Mijn vrouw wil sowieso graag belletjes in het aquarium. Maar ik lees daar tegengestelde berichten over. Het zou wel goed zijn voor de planten, maar slecht voor de vissen (?).
Daarnaast ben ik bang dat zo'n bubbelapparaat erg veel lawaai maakt.

Ik had overigens een diffuser van juwel geprobeerd, die produceerde ook bubbels. De tuit was echter zo smal dat alles in de bak werd losgetrokken.
 
Bedoel ook niet dat je lucht pomp moet kopen. Was als voorbeeld bedoeld wat zuurstof geeft. Je kan dus die filteruitlaat draaien en op die wijze zorgen dat er wat beweging in wateroppervlak komt.

Vele denken dat de luchtbellen het zuurstof is maar dit is niet het geval. Die bellen van een luchtpomp geven beweging in het wateroppervlak waardoor dit gebeurd.

Je kan ook met een pollepel roeren :D maakt niet uit als er maar beweging/ golfjes zijn te zien waardoor maakt verder niet uit
 
Laatst bewerkt:
Vandaag geen watertest, morgen weer. Wel nog even foto's vergeleken. Zie onder. Onderste foto is van 9 september, de bovenste is van vandaag.
De planten lijken lekker te groeien in ieder geval. Met name aan de rechterkant (waterpest en ?) Sinds de ornamenten eruit zijn zijn de vissen ook veilig. Morgen weer een nieuwe update...
20190917_194407-COLLAGE.jpg
 
Zojuist weer een watertest gedaan.nh3-no2-no3, minimale verhoging. Het gaat met stappen en ik vermoed dat alles nog halverwege de eerste stap is. (0,25-0,25-5).
Heeft iemand voorbeelden van een verhoogde waarden? Zodat ik dat eens kan vergelijken. We gebruiken super fish, maar ik neem aan dat de kleuren van de verschillende methoden gelijk zijn?
Nh3 is hier geel naar groen en no2 en no3 van wit naar roze.
 
Ik zou nog lekker blijven verversen want 0,2 is voor de vissen giftig zoals je in de link kan lezen en helemaal voor langere tijd.

 
Ik zou nog lekker blijven verversen want 0,2 is voor de vissen giftig zoals je in de link kan lezen en helemaal voor langere tijd.

Oke.
 
Ziet er mooi uit, en je plantjes groeien goed. Mooie betta, :smitten: heeft deze ook een naam?
 
Ik zou nog lekker blijven verversen want 0,2 is voor de vissen giftig zoals je in de link kan lezen en helemaal voor langere tijd.

30% waterwissel gedaan en zondag nog een keer.
 
Zelf zou ik dagelijks de no2 meten en daaraan het verversen aanpassen.
 
de bak draait, zoals ik begrijp nu net 7 dagen(vandaag mee gerekend), is het filter wat er aan zit ingedraaid of totaal nieuw?
 

Terug
Bovenaan