zee aquarium van jan fokke


20180816_103540.jpg

is deze nou aan het dood gaan
 
Bekijk bijlage 256037
is deze nou aan het dood gaan

Hoi Jan,
Zo zien bij mij de stekken van de stylo eruit als ze een paar minuten uit het water geweest zijn met als enige verschil dat de stam bij jouw niet spierwit is maar ligt bruin lijkt en ook zie ik niet over de hele stam de donkere punten van de ingetrokken poliepen.

Ik denk dat deze een grote klap gehad heeft en vrees dat deze echt aan het afsterven is helaas.
 
Aan de andere kant kunnen koralen soms verrassend sterk zijn en uit een klein levend stukje terugkomen tot een gezond stuk. Gewoon afwachten zou ik zeggen en hopen dat hij hersteld.
 
Soms wordt er geadviseerd om een stuk dat er nog goed uit ziet eraf te knippen en los op een steen te plaatsen. Ik weet niet of dat echt meer kans heeft maar het kan het proberen waard zijn.
 
ja ik kijk het eerst nog even aan en anders een stuk er af knippen en kan dit met een gewone schaar?
 
Een stylo is best hard, bij mij lukt het meestal alleen met een kniptang uit de gereedschapskist. Ik heb hier een goedkope zijkniptang voor die ik alleen hiervoor gebruik. Er zijn ook speciale koraal tangen te koop maar die zijn heel duur en doen exact hetzelfde en roesten net zo hard.
 
oke dan haal ik morgen een kniptang of volgende week aangezien ik hier morgen niet weg kan komen met de auto en ook weer nieuw cement moet hebben om koraal vast te maken. En ocean art dit weekend gesloten is.
 
Een stylo is best hard, bij mij lukt het meestal alleen met een kniptang uit de gereedschapskist. Ik heb hier een goedkope zijkniptang voor die ik alleen hiervoor gebruik. Er zijn ook speciale koraal tangen te koop maar die zijn heel duur en doen exact hetzelfde en roesten net zo hard.


Zijn die dure dan niet van RVS of roest dat ook door het zoute water? Ik had een pincet van Super Fish dacht ik die ook van RVS zou zijn maar in gebruik met zeewater roestte die ook vlot. De nieuwe spoel ik goed af en droog hem daarna en dan blijft ie goed.
 
Zijn die dure dan niet van RVS of roest dat ook door het zoute water? Ik had een pincet van Super Fish dacht ik die ook van RVS zou zijn maar in gebruik met zeewater roestte die ook vlot. De nieuwe spoel ik goed af en droog hem daarna en dan blijft ie goed.

Ze zijn wel van RVS gemaakt maar zelfs de hele dure RVS is niet voor lange tijd bestand tegen zoutwater. Afspoelen na gebruik doe ik ook en dan houd je ze wel goed maar als je dat 1x vergeet of niet goed doe is het meteen raak.
 
Ja dat heb ik gemerkt want dat wist ik dus niet en de pincet was zo in twee delen:D:D. Frits gaf me ter compensatie wel een nieuwe dus dat was netjes.
 
Ze zijn wel van RVS gemaakt maar zelfs de hele dure RVS is niet voor lange tijd bestand tegen zoutwater. Afspoelen na gebruik doe ik ook en dan houd je ze wel goed maar als je dat 1x vergeet of niet goed doe is het meteen raak.

Als wat nieuw is van RVS deugt maaramper , roest binnen korste keren .
MAAR oude RVS van vroeger kan daar veel beter tegen heb ik het idee .
Ik gebruik oude lepels enzo die roesten niet of maaramper . Rara .
 
Haha, dat doen die 2 kleine donders hier al vanaf het begin Jan. Toen waren ze amper 2 cm en als ik erin ga dan is het hap hap in mn hand. Het is meer schrikken dan dat het pijn doet.
 
ja klopt moet er verdacht op zijn dat het gebeurt anders kan ik daarna ook nog dweilen. en net nog iets vreemds gezien een bolletje met tentakels er uit. zal zo als die weer ui staat een fot er van maken
 
Ik doe het met een ijzerzaag. Ik heb ooit wel eens moeten huilen omdat ik een koraal in 100 stukjes brak met een zijknip tang.
Ik pak voortaan een ijzerzaag.

Dat werkt inderdaad ook goed maar daarvoor is het wel handig als het koraal uit de bak is.
Wat ik laatst gedaan heb bij het plaatsten van mijn grote duncan is eerst een stukje met een ijzerzaag en dan knippen met een zijknip tang, dat ging ook heel goed.
 
daarvoor is het wel handig als het koraal uit de bak is.

Owja :) die situatie had ik even niet over nagedacht. Als iets in de bak vast zit gebruik ik ook nog steeds een zijkniptang.

Wat ik laatst gedaan heb bij het plaatsten van mijn grote duncan is eerst een stukje met een ijzerzaag en dan knippen met een zijknip tang, dat ging ook heel goed.

Dat ga ik proberen.
 
RVS:

RVS is gewoon staal met daarin gemengd chrome en vaak nikkel. RVS krijgt eigenlijk een hele dunne huid die het beschermd tegen verdere corrosie. De huid is namelijk corrosie.
Als je die huid doorbreekt dan is het onderliggende metaal niet meer beschermd en gaat het roesten. Je dient RVS dan ook te onderhouden.

https://www.alurvs.nl/roestvast-sta...es-rvs/kan-roestvast-staal-roesten-dan-_8732/
Dat is rzvs, roest zeker vast staal.

Echt RvS is een corrosie bestendige legering zoals 316 bijv
 
Dat is rzvs, roest zeker vast staal.

Echt RvS is een corrosie bestendige legering zoals 316 bijv

Die roesten toch nog steeds?

Ik weet dit niet exact, maar ik heb ooit chirurgisch staal gereedschap gekocht bij een Nederlandse leverancier. Wij bestelde daar voor werk en die hadden ook pincetten, scharen en setjes. Ik kocht daar voor 2.75 euro een normale standaard pincent in welke maat dan ook, en voor 5.50 had ik een super ultra chirurgisch ding wat in menig ziekenhuizen gebruikt word. In zout en in zoet kwam er uiteindelijk corrosie op.

Zolang je het schoonmaakt en droog maakt kun je er heel lang mee doen.
 
Oke..
Als die poliepen uit gaan staan maak dan nog eens een foto.
Heb je al iets gestekt of geknipt?
 

Terug
Bovenaan