zee aquarium van jan fokke


Ik vond het vooral altijd lastig rustig te blijven. Als ik het niet in 1 keer vast kon zetten naar mijn zin begon ik te klooien. Ik ben daar op een moment mee gestopt. Als ik niet in 1 of 2 keer het koraal goed vast kan zetten stop ik en ga ik een uur niks doen.

Das een goeie , bij mij duurt dat 2 maanden of langer . Er ligt hier veel los om geplakt te worden , maar er gebeurt maar weinig :(
Als ik wat in de bak bezig ben sloop ik meer dan dat er bij komt .
 
Klinkt bekend ik heb ook al vaak onbedoeld een koraal "gestekt", vooral monipora soorten breken al als je er te hard naar kijk.

Dat ligt er wat aan . Die blauwe variant die ik heb staan naast de groene acro is best robuust .
De groene en rode takjes , die kunnen niet veel hebben .
 
Dat is dus waarom ik niet meer begin aan Caulastrea.
Het lijmen was een drama en na een paar maanden had ik hem kop voor kop gesnoeid ... Dat ding lijkt wel een aantrekkingskracht te hebben.
 
Dat ligt er wat aan . Die blauwe variant die ik heb staan naast de groene acro is best robuust .
De groene en rode takjes , die kunnen niet veel hebben .

Ik heb inderdaad alleen de groene, rood/bruine en oranje forest fire.

Ga toch nog even je foto's opzoeken voor de blauwe.
 
Volgens mij is dat D-D spul wel giftig, een van mijn nemotjes heeft het niet gered en mijn pistool garnaal licht dood in een hoekje maar de rest van de vissen is niks mee aan de hand.
 
Dat is balen Jan maar zal dat de oorzaak zijn dan? Ik vond je bak wel heel wit gister en zo zie ik het hier nooit bij het gebruik.
 
Ik denk indirect wel. Vond nemotje gister al wat vreemd zwemmen beetje versuft en zo. Ik wou wel een waterwissel nog doen maar had geen genoeg osmose water klaar staan en dan moest het eerst het zout nog oplossen en zo. Toen maar zakje actieve kool er in gehangen dat dit mischien ging werken. Maar voor vandaag wel een extra waterwissel gepland.
 
Ooohhh dat is weer erg balen zeg. Zal vast te maken hebben met de grote hoeveelheid van dat spul in het water.

Wat John zegt, nu wordt het weer een keer tijd voor positieve ontwikkeling in het bakje.
 
ja klopt de flap op de bodem van aquarium keert niet heel erg snel meer terug. Alleen op achterwand en stenen moet ik het nog even goed af halen en zit te twijfelen om er nog een stuk levend steen bij te plaatsen aan de achterkant of nog wat extra bacterien.

20180811_101429.jpg
20180811_101444.jpg
20180811_101457.jpg
 
Ik denk indirect wel. Vond nemotje gister al wat vreemd zwemmen beetje versuft en zo. Ik wou wel een waterwissel nog doen maar had geen genoeg osmose water klaar staan en dan moest het eerst het zout nog oplossen en zo. Toen maar zakje actieve kool er in gehangen dat dit mischien ging werken. Maar voor vandaag wel een extra waterwissel gepland.

Dan gebruik je toch gewoon kraanwater .
Zout oplossen , halfuurtje laten reageren en dan gebruiken .
Zeker in jouw situatie zou ik daar niet aan twijfelen .
 
Is kraanwater niet slecht da want hier hebben we 15 mg nitraat uit de kraan.

Van kraanwater gaan dieren niet dood en zeker niet als je het 1x voor nood gebruik.

In dit geval had Jan ook even ShiGhan (van Ocean Art) een bericht kunnen sturen, die had zeker geholpen, ook na sluitingstijd.
 
Ja daar heb je een punt Erwin en nood breekt wetten soms;). Ik heb hier voor nood altijd 20-30 liter osmose klaarstaan voor het geval dat en dat kan ik dan Jan ook aanraden om te doen.
 
Ja daar heb je een punt Erwin en nood breekt wetten soms;). Ik heb hier voor nood altijd 20-30 liter osmose klaarstaan voor het geval dat en dat kan ik dan Jan ook aanraden om te doen.

Ik heb nooit voorraad staan , maar kan het wel snel aanmaken .
Ik maak alles over DI hars aan , en als ik een buis vul met 5 liter nieuwe hars , heb ik op korte tijd veel water .
Ik heb dus wel altijd ruime voorraad DI hars liggen , >25 liter .
 
Een booster pomp voor je osmose filter is ook een goede investering, hierdoor maak ik tegenwoordig binnen 2u 25 liter vers water.

Pff moet er niet aan denken , dat is lang , hier duurt dat 5 a10 minuten ligt er maar net aan hoe snel ik het laat lopen .
 
Ik ga ook voor 4 stages osmose apparaten en dan duurt het inderdaad wat langer. Maar ik laat alles toch 12/24 uur staan inwerken. Dus voor mij was het al meerdaags werk.
 
Boosterpomp heb ik er ook op staan. Maar het is weer een leer voor een volgende keer. Nu net een waterwissel gedaan en dan doe ik morgen weer een. Dan moet het allemaal wel weer beter gaan.
Maar voor nu nog even is het verstandig wat extra bacterien toe te voegen of het gewoon zo even een paar dagen aan te kijken hoe het ontwikkeld
 
Boosterpomp heb ik er ook op staan. Maar het is weer een leer voor een volgende keer. Nu net een waterwissel gedaan en dan doe ik morgen weer een. Dan moet het allemaal wel weer beter gaan.
Maar voor nu nog even is het verstandig wat extra bacterien toe te voegen of het gewoon zo even een paar dagen aan te kijken hoe het ontwikkeld

Niks erbij doen. Gewoon laten staan en eventueel iets vaker een kleine waterwissel doen de komende dagen. Die waas is her en der wat neergeslagen op je steen dus zal nog een paar dagen "meetbaar" zijn.
 
Niks erbij doen. Gewoon laten staan en eventueel iets vaker een kleine waterwissel doen de komende dagen. Die waas is her en der wat neergeslagen op je steen dus zal nog een paar dagen "meetbaar" zijn.
Hoe grote waterwissels ongeveer normaal doe ik 1 keer per week 10 liter of is dit ook wat te weinig. Aquarium is 100 liter
 
Komende week om de dag 5% (wel op temperatuur laten komen)
Daarna je oude ritme. Daar moet je voorlopig niet ingrijpen om toch een soort van constant te houden. Je moet nu eerst de impact van die waas even compenseren. Daarna weer rust en verder kijken.
 
Draait zo n ding nou echt 1:1 zoals je wel leest?

Geen idee, de vuilwaterslang gaat direct de afvoer in. Daar heb ik eigenlijk nog nooit naar gekeken. Ik heb hem gekocht omdat we 4 maanden lang een lagere waterdruk hebben gehad door een lek in de hoofdleiding in de wijk die ze ontkende en later niet konden vinden (prutsers)
 
Ik heb het uit eindelijk gedaan dat ik sneller mijn osmose water heb want toen maakte ik nog 100 liter per week ingeveer
 
bij mij deed hij exact 6 uur over 25l, toen we een paar maanden een lagere druk hadden duurden het meer dan 12 uur over 25l en nu met de boosterpomp moet ik er echt om denken want in minder dan 2 uur stroomt de 25l jerrycan over.
 

Terug
Bovenaan