zee aquarium van jan fokke


Ik werk zonder en heb per uur 5 liter ongeveer en dat is me meer dan genoeg want ik heb maar zo n 20 liter per week nodig.
 
Je zou zelfs nog een extra membraan op je afval water zetten om de verhouding nog verder naar en voorbij 1:1 te brengen


Ik vraag me heel sterk af wat de rede zou zijn om dit te doen.

- Om sneller meer osmosewater te kunnen produceren?
- Om minder afvalwater weg te gooien en dus iets zuiniger om te gaan met ons kostbare schone leidingwater en het milieu?
- Om minder afvalwater weg te gooien en zo kosten te besparen?

Op het afvalwater staat zeker niet voldoende druk om een membraam effectief te laten functioneren lijkt mij, daarnaast is dit water zo vuil dat dit 2de membraam zeer snel vervangen zal moeten worden (hierdoor zijn de eventuele kostenbesparingen en de voordelen voor het milieu ook teniet gedaan).
Dus zie ik iets over het hoofd waardoor dit misschien toch het overwegen waard kan zijn?
 
20180812_132329.jpg
 
Ik vraag me heel sterk af wat de rede zou zijn om dit te doen.

- Om sneller meer osmosewater te kunnen produceren?
- Om minder afvalwater weg te gooien en dus iets zuiniger om te gaan met ons kostbare schone leidingwater en het milieu?
- Om minder afvalwater weg te gooien en zo kosten te besparen?

Op het afvalwater staat zeker niet voldoende druk om een membraam effectief te laten functioneren lijkt mij, daarnaast is dit water zo vuil dat dit 2de membraam zeer snel vervangen zal moeten worden (hierdoor zijn de eventuele kostenbesparingen en de voordelen voor het milieu ook teniet gedaan).
Dus zie ik iets over het hoofd waardoor dit misschien toch het overwegen waard kan zijn?
Met een boosterpomp heb je dat probleem niet. Ik draai ruim een jaar met 2 membranen (Filmtec 100GPD) in serie en ondervindt geen enkel probleem. Je hebt geen drukverlies op 2de membraan.
Je hebt sneller osmosewater en minder afvalwater. Je verplaatst de doorstroombegrenser naar het 2de membraan.
 
Heb je de 2de op de afvalwater slang zoals @tuinkabouter voorstelt of in serie met het 1ste membraam?
Als je het filmpje had bekeken had je gezien dat het afvalwater van het eerste membraan de voeding is van de 2de. In dat geval praat je over een opstelling in serie. Als de membranen beide schoon water krijgen met ieder een afvalwater afvoer praat je over een parallel opstelling.
 
Ik snap wat een serie en parallel schakeling is, ik dacht alleen te begrijpen dat je het 2de membraam op de schoonwater uitgang plaats.

Bedankt voor de uitleg.
 
bedankt voor de info

20180814_194150.jpg


Alles weer afgezogen en een waterwissel gedaan van 5%. Hoop dat alle flap en andere dingen wat weg blijven.
 
Dat doe ik ook maar eerst de ergste plekjes aan gepakt morgen zuig ik weer deel van het zand af waar de flap dan weer zit
 
Ben geen zeekenner hoor, maar wat kan je doen om die flap ect tegen te gaan?
want volgens mij heb je er wel erg veel & lang last van.
 
in mij vakantie is het heel erg veel geworden door de hoge temperatuur en niet optimaal onderhoud.
Je kan het weg krijgen door afzuigen en zorgen dat de andere bacteriën de overhand krijgen door extra te voeden met carbon en of extra bacterien toe te voegen.
 
Carbon is een voedingsstof van Cyano.
Bacteriën toevoegen kan, maar ik zou eerder de bron van voedingsstoffen die de Cyano gebruiken weg halen.
 
Carbon is een voedingsstof van Cyano.
Bacteriën toevoegen kan, maar ik zou eerder de bron van voedingsstoffen die de Cyano gebruiken weg halen.

Daar zijn de meningen over verdeel wc, volgens mij volgt Jan de DSR methode en een belangrijk onderdeel daarvan is het toevoegen van een carbon bron. Met deze methode voor het houden van een zoutwater bak kun je hier niet mee stoppen, hooguit de dagelijkse dosis verminderen.
 
Trouwens, onafhankelijk van de methode die gevolgd wordt. Als je structureel een carbon bron gebruik dan kun je daar niet zomaar mee stoppen. Dit zal ervoor zorgen dat een groot deel van de bacteriën (goed en fout) zullen sterven omdat de voedingsbron weg is, dit zal zeer snel zogen voor een flinke stijging van de po4 en no3 waarden waarmee weer andere problemen geïntroduceerd worden.

Als je ermee wilt stoppen is rustig afbouwen over een periode van enkele weken het enige juiste om te doen.
 
Ik volg niet de dsr methode. Maar ik voeg wel dagelijks een 2 ml dsr carbon toe met daarnaast nog weekelijks 10% wissel. En ben op de hoogte dat ik er niet zo mee kan stoppen.
 
Daar zijn de meningen over verdeel wc, volgens mij volgt Jan de DSR methode en een belangrijk onderdeel daarvan is het toevoegen van een carbon bron. Met deze methode voor het houden van een zoutwater bak kun je hier niet mee stoppen, hooguit de dagelijkse dosis verminderen.

Als het DSR is dan zou ik nog kijken naar je voedingsstoffen. Ik snap DSR maar bv Carbon wat je inbrengt is een voeding voor de bacteriën, Cyano is er daar 1 van.
Of bedoel je te zeggen dat de meningen sowieso verdeelt zijn over dat Cyano ook Carbon verwerkt?

Als de bak DSR draait op die regels zou Cyano er niet mogen zijn. Dus als hij DSR goed uitvoert, verwacht ik dat het voer is of een dosering die niet bij DSR hoort.

Hij zal vast goede bacteriën hebben, en daarnaast Cyano.. Er zijn dus genoeg stoffen aanwezig om beide te voeden. Ik zou die wegnemen. Wat zegt een DSR purist eigenlijk als iemand Cyano heeft?

(er zitten overigens wat haken en ogen aan mijn mening, maar die laat ik even achterwegen )
 
Trouwens, onafhankelijk van de methode die gevolgd wordt. Als je structureel een carbon bron gebruik dan kun je daar niet zomaar mee stoppen. Dit zal ervoor zorgen dat een groot deel van de bacteriën (goed en fout) zullen sterven omdat de voedingsbron weg is, dit zal zeer snel zogen voor een flinke stijging van de po4 en no3 waarden waarmee weer andere problemen geïntroduceerd worden.

Als je ermee wilt stoppen is rustig afbouwen over een periode van enkele weken het enige juiste om te doen.

Helemaal eens!

Langzaam aanpassen geld overal wel voor...
 
Cyano is net als bijvoorbeeld de parasiet die verantwoordelijk is voor stip altijd aanwezig en dus zeker ook in een gezond uitziende bak.

Even uit mijn hoofd :
Volgens DSR zorg je voor goede stroming overal in de bak, dagelijks afzuiger, de bodem afhevelen, zorgen dat er echt nergens vuil blijft liggen, ook niet op of achter de stenen en ook vaker dan normaal de watten van je powerfilter verwisselen. En geen waterwissels want dat doe je eigenlijk alleen maar als het echt niet anders kan, alleen het afgehevelde water vervangen voor nieuw.
 
Cyano is net als bijvoorbeeld de parasiet die verantwoordelijk is voor stip altijd aanwezig en dus zeker ook in een gezond uitziende bak.

Even uit mijn hoofd :
Volgens DSR zorg je voor goede stroming overal in de bak, dagelijks afzuiger, de bodem afhevelen, zorgen dat er echt nergens vuil blijft liggen, ook niet op of achter de stenen en ook vaker dan normaal de watten van je powerfilter verwisselen. En geen waterwissels want dat doe je eigenlijk alleen maar als het echt niet anders kan, alleen het afgehevelde water vervangen voor nieuw.

:D ik deed even googlen, en ineens schiet me heel dat DSR verhaal weer helder binnen.
Nu herinner ik me weer dat mijn discussie met Glen(DSR) dood liep. Wij stonden er anders in. Ik respecteer hem enorm om zijn kennis en kunde, maar wij verschillen fundamenteel. Hij vind/vond inderdaad dat je grof in moet grijpen. Dus eigenlijk liefst heel de bak in een keer goed schoonmaken.

Ik heb wel eens geprikt naar de oorzaak bij Flap icm DSR.. maar dat monde niet echt uit op iets. We zijn het er beide over eens dat je bak op orde moet zijn. maar dat heeft niet zo veel met DSR meer te maken.
Een slechte lamp , een te kleine skimmer, te veel voer, vies voer spelen Cyano in de hand waardoor het inderdaad meer grip krijgt.
 
De dsr methode is niet meer dan een hulpmiddel om je eigen bak te leren kennen en om je bewust te zijn wat de gevolgen zijn van alles wat je aan of in je bak doe. Daarmee wordt gewerkt met een minimum aan techniek en middeltjes, je voegt bijvoorbeeld alleen toe wat er daadwerkelijk gebruikt wordt.
Glenn is een goede vent met zeer veel kennis en ervaring maar van een discussie met iemand die al meer dan 10 jaar alleen met zijn eigen producten gewerkt heeft hoef je natuurlijk geen subjectief oordeel te verwachten.
 
Glenn is een goede vent met zeer veel kennis en ervaring maar van een discussie met iemand die al meer dan 10 jaar alleen met zijn eigen producten gewerkt heeft hoef je natuurlijk geen subjectief oordeel te verwachten


Hier ben ik het dan ook mee eens en vanaf het begin van zeewater hier heb ik wel gemerkt in zijn reacties her en der dat er vaak teveel in die ene richting wordt gedacht en geadviseerd. Er zijn net als bij zoet meerdere wegen die naar Rome leiden. Ik ververs wekelijks 10% en voeg enkel dagelijks de Coral Vit toe en wekelijks de All in One van Colombo. Thats it. En dan dagelijks wat Phytoplankton van Colombo overigens nog.
 

Terug
Bovenaan