zee aquarium van jan fokke


Daarmee bedoelt hij de foutmarge van +-1graad dat is op zich best veel maar aan de andere kant mag de temp tussen de 24 en 27 graden zijn.
 
Stel je stelt hem in op 25, dan gaat het pas verwarmen als de bak 24 of lager is en stopt als het 25 of warmer is.
Net als koelen, dat gebeurd pas als de bak 26 of hoger is en stopt als het 25 of lager is

Heb de grafiek niet meer, maar ik heb hetzelfde.
Heel de dag schommelt je temperatuur 1 graad, beetje afhankelijk van de omgeving en je techniek hoevaak het gebeurd.
Bij mij was dit ongeveer 3-4x per dag
 
pff de flap lijkt net zo snel weer terug te komen als ik het weg zuig een dag later zit alles er weer onder en begint ook een laagje op het glas te komen.
 
pff de flap lijkt net zo snel weer terug te komen als ik het weg zuig een dag later zit alles er weer onder en begint ook een laagje op het glas te komen.

Ja maar effectief haal je afval uit je water.

Als jij echt
1.voert wat je scheef aan voer
2.en je skimmer werkt goed
3. je ververst netjes water,

dan moet je dit volhouden.

Flap wat je ziet kun je afzuigen.
Flap leeft op afvalstoffen in je bak
Elke keer dat je flap afzuigt haal je dus afvalstoffen uit je bak

Dus als jij echt aan de bovenstaande voorwaarde voldoet, dan blijf ik voorlopig zeggen dat je ergens opgeslagen afval hebt wat er uit moet. Dit afval zet je dus langzaam om in flap en zuig je af. Er MOET een moment komen dat het minder word, maar dit kan inderdaad zeker een maand of langer duren. Wie weet is je bak wel aan het her/doorstarten.

Zolang je koralen het doen zou ik niet drastischer ingrijpen. Het enigste wat je kunt doen is meer water wisselen of via bijvoorbeeld een sump meer water in je systeem krijgen.
 
Ja ik ververs om de dag nu 5% soms iets meer. en daarnaast zonag nog 10% voer een 8ste blokje diepvries voer. Ja skimmer werkt goed gooi bijna iedere dag het bakje leeg.
Hoe moet ik dan hier nog een sump bij plaatsen. Zitten geen gaten in aquarium
 
Ja ik ververs om de dag nu 5% soms iets meer. en daarnaast zonag nog 10% voer een 8ste blokje diepvries voer. Ja skimmer werkt goed gooi bijna iedere dag het bakje leeg.
Hoe moet ik dan hier nog een sump bij plaatsen. Zitten geen gaten in aquarium

Ik wil niet meteen zeggen dat je een sump moet :), het is meer dat je minder last zou hebben van flap met meer water. Je hebt gedurende de dag een proces in je bak. In jouw geval kan flap zich afzetten binnen die dag. Als je meer water hebt, dan zou de concentratie voeding voor flap lager zijn, en er dus langer over doen. Hierdoor kom je de dag wat makkelijker door... Het is niet echt een oplossing voor het probleem, het is meer een schaal verandering. (mits de rest van de bak hetzelfde blijft)

Moet je echt elke dag je skimmer legen? Maak nog eens een foto van een volle beker als je tijd hebt.
 
hij is vrij waterig
20180829_201618.jpg
20180829_201634.jpg
20180829_201612.jpg
 
Ja dat is waterig ja. Dit mag een stuk donkerder zijn. Doe het wel rustig afstellen. Liever dit dan dat hij perrongelijk helemaal niet meer werkt :)
 
Zover ik weet kun je de flap niet afzuigen, net als dat het niet mogelijk is om op dezelfde manier andere bacteriën af te zuigen.
Het rode wat je zie is een beschermlaag van de cyano bacteriën tegen het felle licht, een soort zonnebril dus. Het afzuiger is volgens mij puur cosmetisch voor jezelf en bestrijd de flap niet.
Wat ik de laatste tijd steeds vaker lees is dat je flap moet bestrijden door het stimuleren van goede bacteriën en dat kun je doen door ze toe te voegen uit potjes of door toevoegen van vers levend steen en door de goede bacteriën in stand te houden en te vermeerderen door ze te voeden met een carbon bron zoals wodka, azijn, suiker, honing of een combinatie ervan.

De belangrijkste oorzaak van flap is een onbalans in de bak, net als de meeste problemen eigenlijk.
 
Ik wou er al tzt nog wat steen bij plaatsen achter in zodat er wat meer koraaltjes in kunnen en nog wat mooiere grotten ontstaan.
 
Zover ik weet kun je de flap niet afzuigen, net als dat het niet mogelijk is om op dezelfde manier andere bacteriën af te zuigen.
Het rode wat je zie is een beschermlaag van de cyano bacteriën tegen het felle licht, een soort zonnebril dus. Het afzuiger is volgens mij puur cosmetisch voor jezelf en bestrijd de flap niet.

Ja dat is niet wat ik bedoel sorry als dat overkwam :) .. Maar in jouw voorbeeld is dat rode gedeelte nog steeds opgebouwd uit stoffen in je bak. Dus als je het afzuigt haal je effectief stoffen uit je bak.

Wat ik de laatste tijd steeds vaker lees is dat je flap moet bestrijden door het stimuleren van goede bacteriën en dat kun je doen door ze toe te voegen uit potjes of door toevoegen van vers levend steen en door de goede bacteriën in stand te houden en te vermeerderen door ze te voeden met een carbon bron zoals wodka, azijn, suiker, honing of een combinatie ervan.

De belangrijkste oorzaak van flap is een onbalans in de bak, net als de meeste problemen eigenlijk.

Ik heb zelf in minimale ervaring gemerkt dat ik het kon winnen door niet in te grijpen, maar voer te minderen en water te verversen. Ik heb in mijn voorbeelden echter wel heel veel minder dan Jan gehad, dus echte persoonlijk ervaring heb ik niet.

Bestrijden kan ik niet veel over zeggen, buiten dat ik voor inderdaad een grotere bacterie cultuur zou gaan. Liever dan in extra levendsteen dan een potje.
 
buiten dat ik voor inderdaad een grotere bacterie cultuur zou gaan. Liever dan in extra levendsteen dan een potje.

Bacteriën in vers levend steen zijn altijd het beste natuurlijk, daar zitten verreweg de meeste bacterie stammen in. Zoals altijd zijn er veel wegen die naar Rome leiden. Ik heb 1x echt last gehad van flap en ben er toen vanaf geraakt door elke 2 dagen afzuigen, stroming aanpassen (was bij mij niet overal goed genoeg) en bacteriën toevoegen met de HS bacterial activator marine. Een carbon bron voeg ik altijd al toe, net als Jan. Ik heb toen niet meer water ververst als daarvoor (buiten het afgezogen water dan) en toen de flap weg was en de waardes stabiel ben ik helemaal met waterwissels gestopt.
 
Jan , overweeg eens om plankton te doseren , als flap ergens een hekel aan heeft dan is het dat wel .
Fyto is een regelrechte concurrent .
De tijd die je nu spendeert aan flap afzuigen kan je evengoed in fytoplankton steken .
Wel zelf levende kweken , uit een flesje is niet zinvol omdat dat niet leeft .
 
Jan , overweeg eens om plankton te doseren , als flap ergens een hekel aan heeft dan is het dat wel .
Fyto is een regelrechte concurrent .
De tijd die je nu spendeert aan flap afzuigen kan je evengoed in fytoplankton steken .
Wel zelf levende kweken , uit een flesje is niet zinvol omdat dat niet leeft .

Hier ben ik het ook mee eens!

Maar hoe gaat het afval wat er kennelijk in zit zich dan afzetten? Als ik Cyano niet laat groeien... wat gebeurd er dan?
 
Jan , overweeg eens om plankton te doseren , als flap ergens een hekel aan heeft dan is het dat wel .
Fyto is een regelrechte concurrent .
De tijd die je nu spendeert aan flap afzuigen kan je evengoed in fytoplankton steken .
Wel zelf levende kweken , uit een flesje is niet zinvol omdat dat niet leeft .

De zakken fytoplankton van colombo schijnen wel goed te zijn en levend, deze zijn ook maar beperkt houdbaar.
 
De fyto neemt dan de voeding op (zolang die maar in je systeem aanwezig is)
En de koralen eten het ook heel matig mee op (denk ik tenminste)
Overschot schuim je af (dit is bij de standaard afschuimers moeilijker dan je zou denken)
Fyto dat bezinkt wordt volgens mij 's nacht ook opgegeten door heel kleine spul .
Ergste wat zou kunnen gebeuren is dat je bak groen uitslaat , maar dat verwacht ik zeker niet . Jan draait op lage waardes toch ?
 
De zakken fytoplankton van colombo schijnen wel goed te zijn en levend, deze zijn ook maar beperkt houdbaar.

Volgens mij een bewerkte plankton . Velen krijgen die zelf niet aan de kweek .
Degene die ik er al van gezien heb , ziet er ook niet echt fris uit , flets groen = matige kwaliteit .
Dat kan heel veel verschillen , ik heb nu zelf ook hele fletse staan door er geen aandacht aan te geven . Echter krijg je die ook snel weer terug "rijk" . de makkelike soorten toch , er zijn er ook die gelijk crashen ....
 
Volgens mij een bewerkte plankton . Velen krijgen die zelf niet aan de kweek .
Degene die ik er al van gezien heb , ziet er ook niet echt fris uit , flets groen = matige kwaliteit .

Je bent wel afhankelijk van hoe lang het al bij de lfs ligt natuurlijk en hoe deze het bewaard heeft. Eigen kweek blijft het beste maar dat is mij in de 1ste en enige poging niet langer dan een maand gelukt helaas.
 
Je bent wel afhankelijk van hoe lang het al bij de lfs ligt natuurlijk en hoe deze het bewaard heeft. Eigen kweek blijft het beste maar dat is mij in de 1ste en enige poging niet langer dan een maand gelukt helaas.

welke soort had je dan ?
Ik zit nog steeds door te borduren op een entportie van 1,5 jaar terug denk ik .
Hoe lang het bij de lfs ligt maakt eigenlijk niet uit .
Die plankton gaat in rustfase in de koelkast, de kleur blijft gelijk .
Je kan dus best voeren met plankton die in de "exponential fase" zit , die in je bak dus gelijk doorgaat .
 
welke soort had je dan ?
Ik zit nog steeds door te borduren op een entportie van 1,5 jaar terug denk ik .
Hoe lang het bij de lfs ligt maakt eigenlijk niet uit .
Die plankton gaat in rustfase in de koelkast, de kleur blijft gelijk .
Je kan dus best voeren met plankton die in de "exponential fase" zit , die in je bak dus gelijk doorgaat .

Ik heb het geprobeerd met Synechococcus sp. en als voer gebruikte ik F2.
 
maar hoe kan ik het beste te werk gaan of eerst kijken met gekochte phytoplankon en later eens rustig ruimte maken voor een kweek
 

Terug
Bovenaan