Silcootje zei:
Hoi OjOj,
Mag ik vragen waar je dat ALP3 profiel aangeschaft hebt?
ALP3 profielen
Ben je niet bang dat de 3mm dik PVC gaat buigen door de warmte die van je water af komt?
Ik vraag dit omdat ik op mijn bioloog 3x plaatjes trespa van 5mm dik had gemaakt maar deze trokken allemaal krom.
Zelf heb ik nog een grote PVC plaat van 2x3mtr liggen maar als ik die buiten neerleg dan zie je hem gewoon krom trekken.
Nee, op mijn Juwel Rio 180 liggen namelijk van oorsprong kunststof platen van 2.5mm dik en dat gaat prima. Krom trekken kan door twee zaken komen, inwerken van vocht, daar heeft PVC geen last van, of temperatuursverschillen tussen de twee zijden van de plaat. Als je hem buiten in de zon legt krijg je best grote verschillen tussen de koude en de warme kant. Stel je voor dat de onderkant 20 graden is en de bovenkant een graadje of 50 aan tikt, dan heb je het over 30 graden verschil. Mijn woonkamer zit meestal rond de 20 graden in de winter en 25 in de zomer. Mijn aquarium probeer ik op 25 graden te houden. Dat is een miniem verschil dus ik maak mij mbt krom trekken van de warmte geen zorgen. Trespa staat er trouwens om bekend dat het flink kan werken
😉
Ligt de houten lichtkap los op je bak of heb je hem op het glas gekit?
Ga je de binnenkant nog voorzien van een laag wat waterafstotend is?
De lichtkap ligt er los op. Ik ga nog wel een lijntje tochtband aanbrengen op de lat waar de kap op rust zodat het echt goed afsluit zodat ik geen condensvocht langs het glas heb lopen. Als dat niet werkt is kitten een optie.
Ik ga de binnenkant behandelen met rambo beits. Het zelfde als wat aan de buitenkant zit. Voordeel is dat je het makkelijk kan bijwerken zonder dat je alle oude verf hoeft te strippen. Het blijft ademen, dus geen vocht onder je lak. Het is hardhout dus zou onbehandeld buiten 15 tot 25 jaar mee moeten kunnen. Laat het de helft zijn en ik ben nog steeds spekkoper, want het koste mij een kleine 60 euro aan hout om deze kap te maken.
Zoals je merkt al wat vragen, aangezien ik ook aan een bak ga beginnen waar ik deze dingen ook nog zelf om moet maken.
Doorom even wat vraagjes zodat ik deze samen kan voegen met mijn eigen ideeen.
Geen enkel probleem, leuk juist dat er vragen los komen naar aanleiding van mijn topic.
Detail foto van de kap. De onderste lat (rechts) komt bovenop het glas van het aquarium te liggen. De bovenste (links) is waar het deksel op rust.
Hier zie je goed waar het deksel in komt te liggen. Het is maar een mm of 4 verzonken. De bellenblaas is van mijn dochter, niet van mij
🙂
Kast voorzien van middelste deur en beits op alle delen.