Hoi allemaal, het is een tijdje stil geweest van mijn kant. Zoals jullie al wisten was mijn relatie op de klippen gelopen en uiteindelijk is dat voor zo ongeveer elk puntje die je maar kunt bedenken bij de rechtbank terecht gekomen. Recente stand van zakken is dat ik nu bezig ben om de woning over te nemen en dat alles rondom mijn dochtertje eindelijk geregeld is. Nu wacht ik nog op een uitspraak van de rechtbank over de finaciele afwikkeling en dan zijn we helemaal klaar. Ik had destijds bij de koop van de woning een zak geld bij de notaris op tafel gelegd en daar wil mijn ex graag de helft van hebben en daar was ik het niet zo mee eens. Inmiddels ook weer een leuke meid tegen het lijf gelopen waar het heel gezellig mee is, dus ik had even van alles te doen.
Dat wil natuurlijk niet zeggen dat ik stil heb gezeten met het aquarium
🙂
Eerst heb ik de nieuwe bak gevuld met water, en de eerste e1501 aangesloten. Vervolgens ruim een maand of 2 laten indraaien en heb daarna de vissen over gedaan van de oude naar de nieuwe bak. hierbij wel last gekregen van bacteriebloei die behoorlijk hadnekkig was. Toen dit opgelost was kwam er een vremde witte soort schimmel in mijn bak. Gelukkig wisten mijn vissen hier wel raad mee.
Mijn eigen bouw leds heb ik de deur uit gedaan. Dat ze niet lang mee zouden gaan wist ik wel, maar dat het zo snel zou gaan viel een beetje tegen. Ik vermoed dat ze veel te warm worden en daardoor al rap aftakelen. Bovendien werd de silicone laag ook snel minder transparant dus nog minder licht. De zelfgemaakte lichtkap begon ook kuren te vertonen, mocht ik deze nog eens maken, dan ga ik de binnenkant zeker weten met epoxy en glasweefsel behandelen. Door het vocht ging het toch te veel werken. Weer wat geleerd dus.
Ik heb nu een Giesemann Pulzar HO 95 Watt dimbare led systeem gekocht. Samen met een lichtkap. Koste even wat centjes, maar hij bevalt heel goed.
Enig minpunt is alleen dat het waternivo in het aquarium niet hoog genoeg kan worden om achter de kap te verdwijnen. Ik zit nu nog met een lelijke water rand, maar daar weet ik wel wat op. Weer wat geleerd om op te letten bij het bouwen vna het aquarium. Wat er nu gebeurd is, is dat er eerst aan de zijkant op gelijke hoogte met de rand een strip van 10mm dik is gelijm, vervolgens daaronder aan de voor en achterkant een strip van 10mm dik over de hele breedte. Effectief ben ik dan al 20mm aan hoogte verloren. In de hoeken van het aquarium zit nu ook ivm overlap van de twee strips een versteviging van 20mm dik glas. Bij een volgend aquarium denk ik dat ik ga vragen om de strips allemaal op gelijke hoogte, dus zonder overlap in de hoeken te doen.
Omdat ik toch wat last van algen begon te krijgen heb ik heb inmiddels ook een CO2 systeem geinstalleerd en een tweede JBL e1501 zodat overal genoeg stroming is. Ook geef ik nu dagelijks plantenvoeding en het lijkt effect te hebben.
Hier eerst wat foto's in mijn poging om plantjes te houden zonder CO2. Hier is het net geplant. Tevens is de collectie vissen uitgebreidt, hierover later meer.