Stelling van 12-04-2021: Is Esha2000 nog werkzaam of is er sprake van resistentie?


Deze discussie is al zo oud als EsHa zelf. Ik heb maar een paar decades ervaring en ik ben zelf tot de conclusie gekomen dat alleen de fabrikanten en de handel beter wordt van alle middeltjes. Daarom heb ik een gedachtensprong gemaakt en alle middeltjes afgeschaft, sinds meer dan 30 jaar gebruik ik geen enkele vorm van medicatie meer.
Zichbaar zieke vis of andere dieren/planten gaan linea recta naar de euthenasie en worden zo snel mogelijk verwijderd uit het milieu. Tevens verhoog ik dan gedurende 2-3 dagen de temperatuur in mijn bak met 4 *C. Ook stop ik de CO2 toevoer in die tijd, waardoor de PH oploopt met 0.9 punten. Zowel overdag als snachts.
Daarna weer waterwissel ( met waterbereider en plantenmest) en alles terug naar normaal. En ziedaar, ik heb zelden zieke of dode dieren......! Heeft niets met de werking van EsHa te maken natuurlijk, maar is wel OOK een behandelmethode voor watergebonden organismen en dan ook nog een heel goedkope en werkende ook nog!
Is geen kwestie van je niet geloven. Gelukkig zijn we allemaal vrij om te handelen hoe jezelf wil. en juist hier is de plaatst om ervaringen, inzichten en meningen te delen.

Ik begrijp ook dat je je milieu wil sparen want dat is ook het belangrijkste maar er zijn meer opties. O.a. vis apart (quarantaine) behandelen tot koi dokter inschakelen. Het is bij een ieder een andere afweging/motivatie wat je kunt en wilt doen. Als ik de plussen en minnen tel, zet ik in quarantaine en maak kosten om te behandelen. Desnoods als het echt moet gaat er ook een behandeling in het aquarium en gaat mijn ene slak in quarantaine en vang ik op andere wijze de gevolgen op. Niet alle medicatie heeft gevolgen voor bacterieen en/of filter. Niet iedereen zijn aquarium/situatie is hetzelfde. Gelukkig maar want anders was het ook een saaie boel. Hoewel het soms wel handig zou zijn wat bij A goed gaat, gaat bij B hetzelfde. :juggle:

Het uitvangen of quarantaine is ook lang niet altijd zekerheid dat er verder niets gebeurd als je pech heb.

Nu heb ik geen "natuurlijke" vissen dus ik maak me verder ook niet druk over in de natuur zou dit of dat gebeuren. Maar ook de "natuurlijke" vissen zitten nu eenmaal niet in de natuur en ik heb huisdieren in huis genomen. Dit is weer een geheel ander discussiepunt waar een ieder anders naar kijkt.
Voor beide ideeën is wel iets te zeggen, vermoed ik. Hoewel ik al vaak gedurende al die jaren dat ik bakken had geprobeerd heb vissen te redden met een assortiment aan geneesmiddelen al of niet in quarantaine blijken ze het vaak niet te halen. In die situaties was het denk beter geweest dat ik sneller de gedachten gang van @BigSmoke zou hebben gevolgd. Ook al omdat hij gelijk heeft wanneer hij zegt dat de gevolgen van andere dieren maar ook je planten ernstig kunnen zijn, ook al heb je de vis al apart gezet. Maar ik snap wel de mening van @michelle1. Het zijn je dieren waar je de plicht voor hebt om zo goed mogelijk voor te zeggen. Soms kan die zorg uitmonden in iets wat je niet wilt maar op dat moment moet je je hart minder laten spreken als je verstand.
 
zijn er eigelijk echt bewijzen dat medicatie werkt ?? ik heb in het verleden een aantaal zieken vissen geheald door ze in de vijver te gooie waar het water van top kwaliteit is
 
zijn er eigelijk echt bewijzen dat medicatie werkt ?? ik heb in het verleden een aantaal zieken vissen geheald door ze in de vijver te gooie waar het water van top kwaliteit is
Ik zie me me nog niet een zieke Maanvis in een vijver gooien Patton;)
 
Soms kan die zorg uitmonden in iets wat je niet wilt maar op dat moment moet je je hart minder laten spreken als je verstand.
Maar dat is voor sommige verdomd moeilijk. Gelukkig zijn er zoveel verschillende mensen op de wereld.
 
zijn er eigelijk echt bewijzen dat medicatie werkt ?? ik heb in het verleden een aantaal zieken vissen geheald door ze in de vijver te gooie waar het water van top kwaliteit is

Tuurlijk werkt medicatie wel. Het moeilijke is de juiste diagnose te stellen en het euvel tijdig te herkennen en dan ook nog een werkzaam middel op de juiste wijze te gebruiken en als vis het overleeft kan nazorg ook nog handig wezen.

Als de omstandigheden voor vis goed zijn word deze niet zo maar ziek. Meeste visjes die ziek worden is er een probleem bij de eigenaar of kruisbesmetting van nieuwelingen maar ook dit ligt bij de eigenaar. Je kunt natuurlijk ook gewoon een vis treffen die als baby visje niet goed of zwak is.

Een zieke vis in een gezonde vijver gooien, weet niet of dit handig is, maar als ze daar zijn opgeknapt omdat het water top was is het toch een teken dat de vis eigenlijk door eigenaar zijn schuld ziek is geworden omdat waar hij verbleef ziek makend was.
 
Tuurlijk werkt medicatie wel. Het moeilijke is de juiste diagnose te stellen en het euvel tijdig te herkennen en dan ook nog een werkzaam middel op de juiste wijze te gebruiken en als vis het overleeft kan nazorg ook nog handig wezen.

Als de omstandigheden voor vis goed zijn word deze niet zo maar ziek. Meeste visjes die ziek worden is er een probleem bij de eigenaar of kruisbesmetting van nieuwelingen maar ook dit ligt bij de eigenaar. Je kunt natuurlijk ook gewoon een vis treffen die als baby visje niet goed of zwak is.
laats ook vrouw van me garnalen overgenomen begon over heel verhaal van kruis besmeting wilde mijn garnalen gaan behandelen met medicijnen, zonder reden gezonden dieren. product dat schaden aan de dieren toebrengt . je creert juist ziekte op die manier en je weet nie of het medicijn de vis of garnalen op langer termijn meer vat baar maakt voor ziekte waarschijnelijk wel
 
Laatst bewerkt:
laats ook vrouw van me garnalen overgenomen begon over heel verhaal van kruis besmeting wilde mijn garnalen gaan behandelen met medicijnen, zonder reden gezonden dieren. product dat schaden aan de dieren toebrengt . je creert juist ziekte op die manier en je weet nie of het medicijn de vis of garnalen op langer termijn meer vat baar maakt voor ziekte waarschijnelijk wel
Ik heb veel vaker gehoord dat men de nieuwe garnalen behandeld met Furanol om te voorkomen dat de nieuwe groep bacterien meebrengen.
 
Ik heb veel vaker gehoord dat men de nieuwe garnalen behandeld met Furanol om te voorkomen dat de nieuwe groep bacterien meebrengen.
ja hier nog nooit last van gehad het is maar wat je wil hea
 
Het wordt ook preventief gedaan en in de praktijk zal het best meevallen met kruisbesmettingen.
 
Ik haak ook maar even aan, had deze "discussie" helemaal gemist. Ik heb in een recent verleden eenzelfde gesprek gehad toen ik bij Gerald Bassleer was, hij gaf toen aan:

"Exit en Esha2000 werken zeker nog, zoals alle andere medicijnen nog effectieve ingrediënten hebben… alleen wordt er verwacht dat ze altijd effectief werken terwijl meestal de diagnose of de methode van behandeling fout is…."
 
Ik haak ook maar even aan, had deze "discussie" helemaal gemist. Ik heb in een recent verleden eenzelfde gesprek gehad toen ik bij Gerald Bassleer was, hij gaf toen aan:

"Exit en Esha2000 werken zeker nog, zoals alle andere medicijnen nog effectieve ingrediënten hebben… alleen wordt er verwacht dat ze altijd effectief werken terwijl meestal de diagnose of de methode van behandeling fout is…."
Sacha Baron Cohen GIF by Amazon Prime Video
 

Terug
Bovenaan