Stelling van 26-1-2020:Wordt onze hobby onbetaalbaar?


Ja? ;)
Een aquarium is voor velen een kunstvorm dan wel een manier om planten en dieren te bestuderen en dit, in sommige gevallen, vast te leggen en te delen. Een aantal krassen lijken me dan enorm storend. Daarnaast bestaat er altijd het risico, hoewel misschien minimaal, op lekkages bij het legen, verplaatsen en weer opzetten van een tweedehands aquarium.

Ik ben het met je eens dat je het zo duur kan maken als je zelf wilt, en dat er betaalbare opties zijn door spullen dan wel het volledige aquarium tweedehands te kopen. Maar krassen zouden voor mij een no go zijn :unsure:

Ik kan me dat voorstellen Niels maar ja een ander heeft daar niet echt moeite mee. Zelf zou ik ook liever geen krassen hebben als het betaalbaar is maar ja soms is het ook even niet anders en moet je roeien met de riemen die je hebt en ach opzich is het uitoefenen van de hobby met een paar krasjes net zo goed mogelijk natuurlijk;)
 
Ja? ;)
Een aquarium is voor velen een kunstvorm dan wel een manier om planten en dieren te bestuderen en dit, in sommige gevallen, vast te leggen en te delen. Een aantal krassen lijken me dan enorm storend. Daarnaast bestaat er altijd het risico, hoewel misschien minimaal, op lekkages bij het legen, verplaatsen en weer opzetten van een tweedehands aquarium.

Ik ben het met je eens dat je het zo duur kan maken als je zelf wilt, en dat er betaalbare opties zijn door spullen dan wel het volledige aquarium tweedehands te kopen. Maar krassen zouden voor mij een no go zijn :unsure:

Als je dit wil vergelijken met kunst (en dat an sich ben ik met je eens) dan wil ik de vergelijking wel graag rechttrekken. Als je wil gaan schilderen of tekenen en je hebt niet genoeg geld voor top-of-the-line potloden of verf, dan moet je het ook met minder stellen. Tuurlijk zijn krassen voor mij ook een no-go, maar dat is het punt van Funkz niet. Stel je eisen, dan moet je bereid zijn ervoor te betalen. Beggars can't be choosers.
 
Ik heb mij recentelijk georiënteerd op het kopen van een nieuw aquarium. Daarbij maakte ik onderscheid tussen verschillende opties binnen de budgetten <€150, <€250 en <€500. Het verbaasde mij eerlijk gezegd enorm wat voor geweldige keuzes er op de markt zijn. Voor wat ik zou noemen 'een instapbudget' kan men heden ten dage geweldig spul verkrijgen. Welhaast complete sets die, op de inrichting na, startklaar zijn. Wat mij betreft is het perfect mogelijk om met een klein budget een hoogwaardige setup te bereiken, nota bene op een niveau waarvan ik mij echt niet kan voorstellen dat het tien jaar geleden mogelijk was voor datzelfde geld.

<€150: als het gaat om hoogwaardige kwaliteit dan komt men hier vooral uit op nano-opties.
De Dennerle Nano Cube 30L voor plm. €130 is een optie. Een complete set (incl. LED), op de verwarming na. (geen onderkast)
Te denken valt ook aan de Dennerle Scaper's Tank 35L voor plm. €140. Dit is weer een complete set (incl. LED), op de verwarming na. (geen onderkast)

<€250: gelijk een flink stapje groter.
Dennerle Scaper's Tank 55L voor plm. €175. (geen onderkast)
Fluval Flex 57L voor plm. €200. Een complete set (incl. LED), op de verwarming na. (met onderkast)
Dennerle Nano Cube 60L voor plm. €180. (geen onderkast)
Lido 120 voor plm. €249. Een complete set (incl. LED), op de verwarming na. (met onderkast)
Goed, iets buiten dit budget maar zeker noemenswaardig: Rio 125 voor plm. €260 (met onderkast) of Rio 180 voor plm. €300 (met onderkast).

Als men wil gaan voor perfectie dan kan het zo gek worden gemaakt als men zelf wil. CO2-sets, LED-verlichtingen van honderden euro's, dure pompen, etc. Dan komen we wel uit boven de €500. Maar laat het duidelijk zijn dat dit een gevolg is van kieskeurigheid en het streven naar een zo hoogwaardig mogelijke setup. Logischerwijs komt het economische principe van 'diminishing returns' dan om de hoek kijken. Zelf heb ik gekozen voor een zo perfect mogelijke setup - voor zover mijn budget dit toeliet - en het totale kostenplaatje ligt nog onder de nieuwprijs van een ADA potfilter. Om het maar in perspectief te plaatsen.

Voor de prijs van vissen en overig spul geldt dat inflatie en de stijging van levensonderhoud in acht moeten worden genomen. Zoals met alles. Ik ken bijvoorbeeld verhalen van mijn oma dat ze vroeger voor 2 Gulden-cent een snoepje mocht uitkiezen bij de bakker.
 
Als je dit wil vergelijken met kunst (en dat an sich ben ik met je eens) dan wil ik de vergelijking wel graag rechttrekken. Als je wil gaan schilderen of tekenen en je hebt niet genoeg geld voor top-of-the-line potloden of verf, dan moet je het ook met minder stellen. Tuurlijk zijn krassen voor mij ook een no-go, maar dat is het punt van Funkz niet. Stel je eisen, dan moet je bereid zijn ervoor te betalen. Beggars can't be choosers.
Oh maar ik vind het ook niet erg om te moeten betalen, het gaat er imo alleen nergens over als je voor letterlijk nog geen tientje extra een gloednieuwe bak kunt kopen.
Je snapt uiteraard dat als ik de keuze heb tussen een opknapper vol krassen voor €50,- en een nieuwe zonder mankementen voor een tientje meer ik voor die nieuwe ga. ;)
Ik bedoel maar, investeren in de techniek moet je toch al dus dan kun je kijken of je goedkopere techniek kunt vinden of besluiten om je budget te vergroten door bijv even door te sparen.
Overigens ga ik sowieso liever voor nieuw als ik zie wat er meestal tweedehands aangeboden wordt, maar dat zal de snob in mij wel zijn.
 
Overigens ga ik sowieso liever voor nieuw als ik zie wat er meestal tweedehands aangeboden wordt, maar dat zal de snob in mij wel zijn.
Zo is het maar net. Mijn ervaring is dat zelf veroorzaakte schade een stuk minder in 't oog springt. Ik verslijt mijn spullen liever zelf ;)
 
Oh maar ik vind het ook niet erg om te moeten betalen, het gaat er imo alleen nergens over als je voor letterlijk nog geen tientje extra een gloednieuwe bak kunt kopen.
Je snapt uiteraard dat als ik de keuze heb tussen een opknapper vol krassen voor €50,- en een nieuwe zonder mankementen voor een tientje meer ik voor die nieuwe ga. ;)
Ik bedoel maar, investeren in de techniek moet je toch al dus dan kun je kijken of je goedkopere techniek kunt vinden of besluiten om je budget te vergroten door bijv even door te sparen.
Overigens ga ik sowieso liever voor nieuw als ik zie wat er meestal tweedehands aangeboden wordt, maar dat zal de snob in mij wel zijn.
Ben ik allemaal helemaal met je eens :) Helaas bestaan er ook mensen die dat tientje niet kunnen missen, toch een aquarium willen opstarten en allemaal eisen stellen.
 
En dan zeg ik, als je geen tientje extra kan missen is dit wellicht niet de hobby voor jou.

en dan heb ik het over onvoorziene omstandigheden, een filter die kapot gaat, vissen die medicatie nodig hebben ect.
 
We hebben het hier al een tijdje over een tientje verschil, maar waar komt dat tientje eigenlijk vandaan? Ik heb al heel wat bakken tweedehands gekocht, voor honderden euro’s minder dan nieuw.. Als ik een nieuwe vision 450 moet kopen ben ik zo 800 euro armer, terwijl ik er 150 voor heb betaald. Die paar tientjes ik gaandeweg kwijt ben voor eventuele medicatie kan ik echt wel missen, maar een uitgave van 800 euro is soms een ander verhaal. Persoonlijk heb ik nog nooit meegemaakt dat een bak tweedehands voor een tientje minder dan nieuw wordt aangeboden, en als dat al het geval zou zijn, dan zou ik natuurlijk ook voor nieuw gaan.
 
We hebben het hier al een tijdje over een tientje verschil, maar waar komt dat tientje eigenlijk vandaan? Ik heb al heel wat bakken tweedehands gekocht, voor honderden euro’s minder dan nieuw.. Als ik een nieuwe vision 450 moet kopen ben ik zo 800 euro armer, terwijl ik er 150 voor heb betaald. Die paar tientjes ik gaandeweg kwijt ben voor eventuele medicatie kan ik echt wel missen, maar een uitgave van 800 euro is soms een ander verhaal. Persoonlijk heb ik nog nooit meegemaakt dat een bak tweedehands voor een tientje minder dan nieuw wordt aangeboden, en als dat al het geval zou zijn, dan zou ik natuurlijk ook voor nieuw gaan.
Hoe groter de bak hoe groter het verschil tussen nieuw en tweedehands inderdaad. Maar 60cm, 80cm en soms zelfs 100cm kosten tweedehands bijna net zoveel als nieuw. Ok, jij hebt geluk gehad en je kon een 150cm bak voor 150 euro krijgen maar er zijn veel mensen die €250 voor een meterbak vragen. Krijg je er ook nog een slecht visbestand en een paar krassen bij. Voor dat geld kun je echt wel een nieuwe bak kopen hoor, al is dat volglas.
 
In dit verhaal past nog iets......Als je aan de voorkant ( dus bij de aanschaf) goed voorbeeid bent en je weet wat je wil gaan doen, dan kun daarop inspelen door:
1) prijzen vergelijken in Nederland en net over de grens in Belgie of Duitsland. Mij nervaring is dat je bij gewoon LFS bezoekn zo maar 30 % goedkoper uit kunbt zijn voor hardware.
2) Koop kwaliteit van een bekend merk. Vaak bestaand deze al tientallen jaren, hebben zich honderduizend x bewezen en zijn wellicht wat duurder, maar na 20 jaar beslist goedkoop gebleken!
3) Koop visjes en planten via hobby-kwekers, deze hebben vaak hele goede kwaliteit en de prijzen zijn zeer redelijk.
4) Houdt je in al beginner en neem vooral de tijd om te wennen aan deze hobby, doe dat met sterke visjes en planten.
5) Ga uit van ÉÉN bemestingssysteem voor je planten en houdt daaraan vast voor minimaal 1 jaar.
6) Ga niet teveel chemisch laborantje spelen en probeer je vis en plantenbestand aan te passen aan de waterwaardes uit je kraan of regenwaterton, veel beter dan met alleeleri chemie het water steeds te moeten aanpassen aan je
vis en plantenbestand. Dit is zeer duur!!

Niks moet en niks hoeft, en iedereen is vrij om het wiel opnieuw uit te willen vinden, maar het HOEFT niet......!!
 
Uit nieuwsgierigheid ben ik op MP gaan kijken. Eerste advertentie is een Panorama 35 voor €75. €10 onder de nieuwprijs was niet genoeg, dus dan maar €10 BOVEN de nieuwprijs.:D

Er zijn allemaal bakjes voor deze prijs, een 60cm voor €95, een 30cm voor €60 met 2 sluiers :juggle:

De enige bak die het redelijk waard is is een 100cm met kast en verlichting voor €100.
 
Ben ik allemaal helemaal met je eens :) Helaas bestaan er ook mensen die dat tientje niet kunnen missen, toch een aquarium willen opstarten en allemaal eisen stellen.
Das dan een kwestie van doorsparen of eisen bijstellen lijkt mij.
En anders niet klagen dat het zooooooo duur is allemaal.

Overigens kocht ik ruim 10 jaar geleden een juwel rekord 60 en een rekord 90 voor €60,- en €90,- nieuw en compleet met apparatuur.
Tegenwoordig betaal je minimaal 50% meer voor dezelfde bakken, enige verschil is dat er nu vaak led in zit ipv tl.
Die prijsstijging schrok ik een paar jaar terug wel van moet ik zeggen.

Wb het klooien met middeltjes en medicatie:
Zorg dat je een pak zout, een pakje baktopur direct en een flesje kruidnagelolie in huis hebt en je komt een heel eind in geval van nood.
Water doe ik vrijwel niks mee buiten flinke waterwissels om, redt een vis het niet dan is het jammer maar helaas.
Maar ik heb een simpele goudvis- en sluierbak.
Wel speel ik met de gedachte om weer een tropisch bakje op te starten.
 
Nou ik heb net vorig jaar de kleinere bakken verkocht, helemaal compleet, en je mond valt open van de biedingen. Ze beginnen vaak met 10 euro en met geluk kom je uiteindelijk voor een 60cm op 30-35 euro uit. Dat is veel en veel minder dan de nieuwprijs van de bak en alles wat erbij zit.
 
Nou ik heb net vorig jaar de kleinere bakken verkocht, helemaal compleet, en je mond valt open van de biedingen. Ze beginnen vaak met 10 euro en met geluk kom je uiteindelijk voor een 60cm op 30-35 euro uit. Dat is veel en veel minder dan de nieuwprijs van de bak en alles wat erbij zit.
Kwestie van vraag en aanbod, denk ik. Natuurlijk ligt de waarde realistisch gezien hoger maar er worden tientallen (honderden?) van dat soort standaardbakjes met vast armatuurtje aangeboden. Moest je een 'open top' bak aanbieden met losse A-merk verlichting, dan denk ik dat je procentueel gezien veel meer van de aanschafwaarde overhoudt, puur omdat het een haast unieke aanbieding is.

Verder levert losse verkoop van de techniek vaak een stuk meer op omdat men per onderdeel kan onderhandelen.
 
Aan hardware kunnen veel kosten bespaart worden door slim in te kopen bijvoorbeeld uit China.

Vis is een stuk duurder dan 12jr terug. Kijk ik naar een goede Discus een Sterbai of een mooie L nummer dan zijn de prijzen echt wel het dubbele van toen.

Goede verlichting is ook een behoorlijke investering.
Mangrove hout is tegenwoordig ook aan de prijs.


Prijs van planten en diepvries voer valt mee.

Staat de bak eenmaal dan valt het wel mee wat je per maand kwijt bent.


Wat voor hardware koop je in China als ik vragen mag.
 
Intussen komen we langzaam maar zeker dus op het in het oog springende punt....De MAAKindustrie in Europa, met zijn zeer hoge kwaliteitsstandaarden en dito loonkosten, is zo goed als verminderd tot 10% van, pak 'm beet, de situatie in 1990. Dat heeft zeer grote gevolgen, voor zowel de prijsstelling, de duurzaamheid en ook de aantallen mensen die zich fysiek met de goederenstroom bezig houden. De kleine plaatselijke LFS, ik wist er in een straal van 5 km rondom mijn woning wel 15 te vinden, heeft plaats moeten maken, voor ketens, die zich alleen richten op de verkoop van spullen, terwijl het personeel zeer geod geschoold wordt in verkoopmethoden, maar ook vaak de ballen verstand heeft van de flora en fauna die ze verkopen, dit ondaks de zeer hoge opleidingseisen die heden ten dage aan dierverzorgers worden gesteld ( = reden waarom veel LFS er het bijltje bij hebben neergegooid).

Dit gegeven kun je doortrekken naar de hele detailhandel...De bakkers, schoenmakers, slagers en ga maar door. De kwantiteit van de goederenstroom is alles bepalend geworden, niet de kwaliteit. Daarom moet, om de winst te optimaliseren ( = eis van aandeelhouders), de prijs steeds lager en de omzet steeds hoger worden.....Deze weg is in de hele wereld reeds platgetreden. M.i. komt er binnen afzienbare tijd een kentering, waarbij de kleinere ondernemingen die plaatselijk opereren en weten va nde hoed en de rand, zullen terugkeren in de diverse woonkernen.

Tot die tijd zal dit "spel der economische krachten" wel zijn tol blijven eisen, van zowel onze beurs als ook van onze werkgelegenheid.
Het heeft sterk te maken, zo vermoed ik, met de verdeling arm/rijk. De bedrijven komen steeds meer in handen van een kleiner kaptaalkrachtig wordende groep die voor snelle winst optimalisatie gaat. Deze mensen spelen elkaar, op allerlei gebied, de bal toe. Zij weten ook door lobbyen invloed uit te oefenen op regeringsbeslissingen. Zie daarvoor de acties van onze regering om de belasting te verlagen voor de grote industrieën. Zoals daarvoor ook al de poging om de dividend belasting te verlagen voor de aandeelhouders van diezelfde sector. Beide trouwens uit de koffer van onze minister president. Die waarschijnlijk wel een baan in het verschiet ziet en daar niet voor hoeft te solliciteren.
 
Ik rook, en heb tot een paar maanden geleden altijd Ducati gereden.
Wat is er precies “duur” aan deze prachtige fijne hobby?
 
Ik beeldhouw, ook een dure hobby, 1 voordeel: er kan niks dood gaan hoogstens kapot.

Maar iedere hobby kost geld en als je dan de kosten kan reduceren door over de grens je spullen te halen is daar niks mis mee. En zoals ik al zei elders: nu zijn die reuzen nog goedkoop en maken ze de kleine middenstander financieel kapot, maar eenmaal er geen middenstanders meer zijn worden die reuzen ook duur (was laatst op tv hoe dat werkt)
 
Onbetaalbaar vind ik niet maar feit is wel dat het duurder word.
Hoe duur je het maakt bepaal je zelf, het is wel een verschil of je een groep discussen wilt houden of guppy's.
Zo ook met hardware, ga je voor duurste van duurste of neem je ook genoegen met goedkopere die ook naar behoren functioneert.
 
Zolang er nog iedere dag nieuwe leden als ik bij dit forum komen zal de betaalbaarheid nog goed te doen zijn toch :DD?

Ja je kunt het zo duur maken als je wilt. Heb bijvoorbeeld pas een bakkie van Superfish gekocht als quarantaine bak, maar daar krijg je in verhouding echt heel veel voor voor weinig geld. De tijd zal het leren hoelang de hardware goed blijft maar toch. Verder gaat de techniek ook vooruit en dit is zeker de eerste jaren na uitbrengen duur. Online is ook veel goedkoper te krijgen maar ik persoonlijk haal toch graag bij m'n lokale LFS (die 't goed doet hoor overigens) maar die is inderdaad met veel dingen duurder. Alleen als het mij echt te gortig wordt of het lastig te krijgen is via m'n LFS bestel ik online. Heb overigens in die 15 jaar ook wat dingetjes goedkoper zien worden, tis niet veel maar bijvoorbeeld waterbehandelaar en sommige dwergcichliden bij m'n LFS. 'T enigste wat onbetaalbaar aan het worden is voor de gewone man in dit land zijn de huizen.
 
Stond vandaag te koken en dacht nog eens over deze stelling..

Ik ben momenteel procentueel gezien minder salaris kwijt aan m’n hobby.
Wat dat dus (misschien) simpel gerecht betekent dat mijn salaris in de afgelopen jaren harder is gestegen dan de kosten die de hobby met zich mee brengt.

En ik denk ook wel dat dit deels komt door internet en de hoeveelheid die 2e hands word aangeboden, maar vooral door het internet.
Er is naar mijn idee veel meer transparantie qua prijs/kwaliteit door de grote hoeveelheid informatie die er te vinden is op internet.
En of je dan besluit het in een lokale winkel te kopen of via internep dat is dan je eigen keuze, maar je weet beter wat je wilt/zoekt en hebt dus een lagere kans op een miskoop wat je dus weer geld bespaard.
 
Salaris verhoging?
Wat is dat :DD :DD ?
 
mh..rechtvaardigheid is ver te zoeken, de beloofde bonus voor zorgpersoneel, NADA geregeld, de door de 1ste Kamer verordonneerde huurbevriezing, NADA geregeld, de schrijnende situatie van de eenverdieners die op de drempel van hun AOW staan en een jongere partner hebben...die mogen naar de bedelstaf, NADA geregeld .

Zo kan ik nog wel een paar kantjes doorgaan....Wij zijn in ons landje goed in het aan de macht laten komen van de verkeerde mensen, en dat zal ook wel zo blijven ook.
Geld is immers de sleutel die op alle sloten past, en die geen sleutel heeft....daarvoor blijven de deuren gesloten.
 
Ik vind trouwens dat bepaalde delen van onze hobby té goedkoop zijn... Vissen bijvoorbeeld. Zolang mensen liever om de week een nieuwe vis kopen dan dat ze de vis goed verzorgen zal de prijs veel te laag zijn naar mijn idee. Waarom zien we discus nooit te klein zitten terwijl hier regelmatig mensen komen met maanvissen in 60cm? Omdat een discus €50 kost en een maanvis maar €3.

De prijs per vis verhogen zal niet te doen zijn met bv. scholenvissen maar er zijn meerdere opties om dit soort dingen te voorkomen. Doe dan maar een soort van vispas ofzo die je bij je moet hebben als je dieren gaat kopen.
 
Ik vind trouwens dat bepaalde delen van onze hobby té goedkoop zijn... Vissen bijvoorbeeld. Zolang mensen liever om de week een nieuwe vis kopen dan dat ze de vis goed verzorgen zal de prijs veel te laag zijn naar mijn idee. Waarom zien we discus nooit te klein zitten terwijl hier regelmatig mensen komen met maanvissen in 60cm? Omdat een discus €50 kost en een maanvis maar €3.

De prijs per vis verhogen zal niet te doen zijn met bv. scholenvissen maar er zijn meerdere opties om dit soort dingen te voorkomen. Doe dan maar een soort van vispas of zo die je bij je moet hebben als je dieren gaat kopen.
Hmm leuk bedacht maar is het niet aan de lfs om er voor te zorgen dat mensen deze fout niet maken
Wat de prijs voor maan vissen betreft 3 euro is wel heel goedkoop heb eerlijk gezegd nog niet voor bij zien komen 7 a 8 euro per vis wel. is ook :juggle:
 
Hmm leuk bedacht maar is het niet aan de lfs om er voor te zorgen dat mensen deze fout niet maken
Wat de prijs voor maan vissen betreft 3 euro is wel heel goedkoop heb eerlijk gezegd nog niet voor bij zien komen 7 a 8 euro per vis wel. is ook :juggle:
Degelijke maanvissen zijn inderdaad 7-8 euro per stuk. De koi mixen en dergelijken heb ik vaak genoeg voor minder dan 5 euro gezien.
En tja, het is aan de LFS om te informeren maar er zijn gewoon mensen die alles zouden negeren. Genoeg mensen die je in je gezicht uitlachen als je zegt dat een sluierstaart een meterbak nodig heeft :juggle:
 
Ik vind trouwens dat bepaalde delen van onze hobby té goedkoop zijn... Vissen bijvoorbeeld. Zolang mensen liever om de week een nieuwe vis kopen dan dat ze de vis goed verzorgen zal de prijs veel te laag zijn naar mijn idee. Waarom zien we discus nooit te klein zitten terwijl hier regelmatig mensen komen met maanvissen in 60cm? Omdat een discus €50 kost en een maanvis maar €3.

De prijs per vis verhogen zal niet te doen zijn met bv. scholenvissen maar er zijn meerdere opties om dit soort dingen te voorkomen. Doe dan maar een soort van vispas ofzo die je bij je moet hebben als je dieren gaat kopen.
Maanvissen kan je in elk winkel wat met aquaria te maken heeft kopen. Discussen niet.

En mensen met een maanvis in een 60cm zijn meestal beginners (aannames), en indd ze zijn ook goedkoper al moet ik wel zeggen heb ze nooit onder de 6.95 in de winkels gezien hier in Amsterdam eo.

Maar dat terzijde.
Maar goed, je hebt dingen wat indd goedkoop is maar ook veel
Hmm leuk bedacht maar is het niet aan de lfs om er voor te zorgen dat mensen deze fout niet maken
Wat de prijs voor maan vissen betreft 3 euro is wel heel goedkoop heb eerlijk gezegd nog niet voor bij zien komen 7 a 8 euro per vis wel. is ook :juggle:
Niet elk LFS heeft discussen. En mensen met weinig verstand kopen niet snel discussen aangezien lfs wss aangeeft dat je wel grote aqua nodig hebt en ze adviseren een groep van 5 a 6 minimaal en dan is dat een afkeer voor vele mensen. Tov maanvissen die wel elk zaak die maat ook iets te maken heeft en aquaria kan halen.

6.95 is het minimum voor wat ik ze zie in LFS manen dan
 
Maanvissen kan je in elk winkel wat met aquaria te maken heeft kopen. Discussen niet.
Zal per winkel verschillen maar hier hebben zowel de pets place als het tuincentrum discusvissen op voorraad. En ga je kijken naar echte speciaalzaken hebben ze daar ook sowieso wel discusvissen.
 
Ik heb P. leopolidii zitten, 5 stuks voor € 125....Niet echt goedkope visjes om het zo maar eens uit te drukken...Maar ja, wel de enige maantjes die ik in mijn vrij lage ( 52 cm) bak kan houden...! En dan heb ik dat er wel voor over.
 
Je kan het zo duur of goedkoop maken als je zelf wilt.
 

Terug
Bovenaan