StenH zijn Superfish Home 80


Klinkt wel verstandig, ik zal nog even wachten.

En ja, ik heb af en toe wat voer in de bak gedaan. Door de stervende plantjes in het begin is er ook behoorlijk wat rottend plantmateriaal in de bak geweest.
 
Twee weken extra wachten kan je mogelijk een hoop ellende besparen, al ga ik er van uit dat je bakje nu wel ingedraaid is.
Nog even geduld :)
 
Wel moeilijk dat geduld hebben, ik kan echt niet meer wachten tot de eerste beestjes er zijn :D
Ja wachten is ook moeilijk. Ik heb mijn garnalenbakje 8 weken laten indraaien voordat er de eerste bewoners in kwamen en in die periode verpieterde de bak ook nog eens door heel veel bruinalg. Dat bakje draaide goed en ik had alleen de bodem vervangen. Ik heb er toen na een week of 8 oto's in gezet en pas weer 2-3 weken later de garnaaltjes.
 
Ik wilde volgende week beginnen met 8 vuurneons en 8 japonica's. Dat lijken me goede sterke soorten om de eerste tijd mee te 'testen'. Kunnen de japonica's ook mooi meteen beginnen met het opruimen van wat beginnende alg.
 
Update!

Het bakje begint steeds meer op een soort jungle te lijken! Alle plantjes doen het goed, en de eerste bewoners ook. Er zit nu in:

8 vuurneons
6 Japonica garnalen
1 porseleinslak
1 zebraslak
2 mini poelslakjes

upload_2018-4-7_13-14-3.png


upload_2018-4-7_13-15-54.png


upload_2018-4-7_13-14-54.png
upload_2018-4-7_13-15-12.png



Ik ben alleen nog op zoek naar de dader die dit heeft gedaan:

upload_2018-4-7_13-13-41.png


Miijn mooie alternanthera rosaefolia in 1 dag helemaal opgevreten. Hebben de garnaaltjes dit gedaan?
 
Lijkt misschien zo omdat ik het filterhuis eruit heb gesloopt. Het filter wat je ziet op de foto is de originele superfish. Er achter zit nog een ander filter, een aquael turbo 500.
Oh ja zal daarom zijn, ziet er wel beter uit zo. Neemt ook wat minder plaats in denk ik zo.
 
Tijdje geleden, maar ondertussen is er behoorlijk wat veranderd. De hobby begint hier ook in rap tempo uit de klauwen te lopen :oops: Heb veel problemen gehad met de filtering en plantengroei, dus fors maatregelen getroffen:
  • Co2 systeem toegevoegd; Tropica Nano system
  • Extra verlichting toegevoegd: twee ledstrips RGB naast de standaardverlichting geplakt.
  • Mijn mooie stuk hout doormidden gezaagd en de dikste helft weggedaan. Het blokkeerde de stroming teveel waardoor ik veel problemen had met zweefvuil.
Qua planten is het volgende veranderd:
  • Helanthium Tenellum en Alternanthera Rosaefolia eruit, deze werden helemaal opgegeten door de garnalen of slakken (dader onbekend).
  • Bacopa Caroliniana, Marsilea Hirsuta, Althernanthera Reineckii mini, Litorella Uniflora, Rotala Rotundifolia en Buchephalandra Red erin.
De meeste planten groeien nu prima. Alleen de bodembedekkers gaan maar heeeeeel moeizaam, ze willen niet echt uitlopers maken. Ik denk dat het door het toch beperkte licht komt, dat misschien niet goed doordringt tot de bodem.

Tot slot heb ik 2 honinggouramies toegevoegd! Ze moeten nog op kleur komen, maar lijken het goed naar hun zin te hebben :)

Genoeg geluld, foto's:


Totaaltje:
IMG_20180522_204627.jpg



Linkerkant:
IMG_20180522_204825.jpg


Rechterkant, de Alternanthera wordt alweer aangevreten:
IMG_20180522_204705.jpg



Rechtsmidden:
IMG_20180522_204725.jpg


IMG_20180522_204758.jpg
 
Weer een hoop veranderd.

Nieuwe bewoners, een knap stel :D

20190812_200316.jpg


Mannetje begint al mooi te kleuren
IMG-20190812-WA0026.jpeg


Met deze jongens gaat t ook goed
20190812_195512.jpg


En zo ziet het totaal er uit, een flinke verbetering t.o.v. mijn laatste update!
20190812_195717.jpg
 
Hoi Brian, het is een koppeltje Apistogramma Borellii.
 
Inderdaad een hele verandering. Mooi aquarium heb je ervan gemaakt. Borelli's heb ik ook een aantal jaren gehad. Zijn mooie vissen
 
De grote verandering kwam toen ik een andere lamp kocht. De standaard verlichting van het aquarium heeft echt te weinig kracht om de plantjes goed te laten groeien. Toen ik een ledlampje van Aliexpress van 16 watt installeerde groeide alles ineens de bak uit.

Toevoeging van een extern filter heeft ook enorm geholpen om een goede stroming te krijgen en van het zweefvuil af te komen.

Ben er nu heel blij mee :D
 

Terug
Bovenaan