Sterfte discussen


NielsW

Well-known member
Lid geworden
28 februari 2020
Berichten
156
Leeftijd
41
Locatie
Schaijk
Mede forummers,

Ik heb dus een lange tijd (3 maanden) 12 mooie gezonde discussen in mijn aquarium maar sinds anderhalve week gebeurd er iets heel vreemds en ik ben ten einde raad.

1 1/2 week geleden begon er ineens 1 van de discussen als een gek door de bak te schieten, deze leek heel gezond dus dacht misschien een stres reactie. de vis bleef steken achter hout, planten enzo en het zag er heel vreemd ik, ik begreep er niks van en liet het dier maar met rust. 2 dagen later was de discus in eens dood.
eergisteren zag ik precies hetzelfde gedrag bij een andere discus, ik moets weg ivm een feestje en vanmorgen zag ik datdeze nog leefde. ik ben water gaan verversen en toen ik wilde kijken of de discus nog klem zat was deze dus inmiddels overleden.

Zojuist het water een grote verversbeurt gegeven en tot mijn schrik zag ik net ditzelfde gedrag ook bij een andere discus en die hangt nu ook op een vreemde manier in de onderhoek van het aquarium. Deze weet ik 100% zeker dat die gisteren nog goed mee at en niks aan de hand was.

De vissen ogen echt gezond, geen puistjes, bultjes etc. eten goed tot dit gebeurd.
Ik ben dan ook als de dood dat ik nu voor een 3e keer een discus ga verliezen op korte termijn en heb ook geen idee waar dit aan kan liggen.

Temperatuur hou ik constant op 29 graden. Nitriet en nitraat zijn te verwaarlozen en de PH hou ik met CO2 op7.10

Iemand advies of hulp?
 
Bij niets doen gaat het in principe vissen kosten, het hoeft niet op allemaal te slaan, maar is ook niet uit te sluiten. Ze lijken soms het water uit te willen springen plat......
 
Bacterie. Licht uit en Bactopur direct doseren conform bijsluiter, of speciaal antibioticum via bv Nhamunda
Contact gehad met Nhamunda, die verwacht dat het Kiewwormen zijn ook vanwege het schrikkerige gedrag. Nu medicijnen toegevoegd hiervoor.
Ze springen niet het water uit ofzo, liggen nu na de medicatiebehandeling bijna op de bodem dus ze hebben er last van lijkt...

Zo vaag dit allemaal, normaal nooit ergens last van gehad, vorige keren ook niet en nu aan de lopende band.....
 
Ik ben nogal Anti zware medicatie maar Bilocil toegevoegd en vandaag helaas weer een discus overleden.
De massale waterwissel heb ik afgelopen zondag nog gedaan dus dat zou het niet mogen zijn.

Ook vandaag 4 roodneuszalmpjes overleden...
@sschot jouw advies is dus toch echt zware anti bacteriele medicatie halen?
Bactopur gaat het niet worden, die tabletjes, ik heb in totaal inclusief bioloog 1400L
 
Ik ben nogal Anti zware medicatie maar Bilocil toegevoegd en vandaag helaas weer een discus overleden.
De massale waterwissel heb ik afgelopen zondag nog gedaan dus dat zou het niet mogen zijn.

Ook vandaag 4 roodneuszalmpjes overleden...
@sschot jouw advies is dus toch echt zware anti bacteriele medicatie halen?
Bactopur gaat het niet worden, die tabletjes, ik heb in totaal inclusief bioloog 1400L
Ik kom er later vandaag ff op terug
 
Heb je iets gezien wat duidt op kieuwwormen, zoals

een kieuw dicht
kieuw sliijm wat uit de kieuw komt
kieuwen heel wijd open
pompend adem halen
spugende beweging van de bek alsof ze over de nek gaan
schuren langs voorwerpen

ik vind het zonder microscoop altijd (en zeker op afstand) heel erg lastig om te beoordelen wat het nou precies is. Maar gelet op een serie problemen die jij op dit moment ervaart en omdat je blind moet behandelen, zou ik het hele spectrum afgaan, en ze op alles kuren, zodat je wat dat betreft gedaan hebt wat je kunt doen. Klinkt misschien flauw, maar anders koop je een microscoop, kan je zaken uitsluiten en natuurlijk veel gerichter behandelen.

Heb je de Biocil kuur nu afgebroken?

Wat heb je de achterliggende tijd qua medicatie gebruikt? In welke volgorde en met welk tijdsbestek? Herhaald of niet herhaald?
Zaken als UV uit, geen oxidator in de bak, evt. licht uit enzo heb je dat gedaan tijdens deze behandelingen, mits van toepassing?

En ik koop zelf altijd mijn medicatie zo groot mogelijk in.......

Ik vind het bijzonder lastig om te zeggen wat ik zou doen, ik baseer mijn oordeel eigenlijk altijd op wat ik zie, zowel in waarneming van de vis(sen) in de bak, als onder de microscoop. Kijk eerst eens of je een lijstje kan maken van de recente historie, waarmee het mogelijk lukt om iets gerichter info te geven. En maak een film, desnoods van 30 of 60 minuten en deel deze, zodat we een beetje mee kunnen kijken.

Ik hoor en zie 't graag
 
Thnx Allemaal, en ja heb 2 zuurstofpompen erin liggen voor de vissen.

merk dat ik gewoon10 roodneuszalmpjes ben verloren....
Doet pijn dat ik inmiddels van 13 vissen een paar maanden geleden nu op 7 zit en 1 is er nog slecht aan toe. de andere 6 eten inmiddels goed en zijn weer vol op kleur.
Ik zag wel symptomen van kiewworm (deksel slaan, schuren, trillen met de vinnen)
lees ook meer horror verhalen over biocil en dat je beter de sensative kunt gebruiken in een aquarium, maar dat is achteraf.....

Ik ga het de komende dagen goed in de gaten houden ook al staat er vanaf maandag helaas een vakantie gepland, gelukkig maar een weekje en neemt een kennis die weet hoe het werkt het onderhoud even over.

Het begon met een nematoden kuur, daarna flagelaten, nu kiewworm, dus heb alles gehad en me aan de dosering gehouden. Nog het meeste huiverig voor bacteriën.....

het aquarium wat ik heb loopt het water ook door naar de achterwand en hier kan ik niet bij vanwege de glasconstructie. Hier ligt veel troep enzo achter en ben ook als de dood dat dit nu misschien wel de plek kan zijn waar het een bacteriehaard kan zijn (lees stilstaand water!!!).
Worst case zit ik er over na te denken het aquarium helemaal leeg te trekken en alles weer helemaal opnieuw af te kitten of een slangetje hier achter maken met een stromingspomp...
 
het aquarium wat ik heb loopt het water ook door naar de achterwand en hier kan ik niet bij vanwege de glasconstructie. Hier ligt veel troep enzo achter en ben ook als de dood dat dit nu misschien wel de plek kan zijn waar het een bacteriehaard kan zijn (lees stilstaand water!!!).
Dit kan idd bijdragen aan de problemen die je hebt. Kan je hier echt niet bij met een stuk pvc buis en slang eraan vast om de troep af te hevelen?

Gr. Ed
 
Nou zeg wat een tegenslagen. Heftig dat alles zo inder je handen wegglipt. Maar inderdaad. Zelfs een worst case biedt een nieuwe weg. Mèt de oplossingen voor die achterliggende knagende problemen.
Succes en bedankt voor het delen in dit soort situaties. Ook al is er zo geen eenvoudige oplossing voor handen.
 
Het begon met een nematoden kuur, daarna flagelaten, nu kiewworm, dus heb alles gehad en me aan de dosering gehouden.

En heb je deze ook nog herhaald, of 1 malig toegepast?

Een fijne vakantie en hopen dat je op de goede weg zit. Denk dat een plek met stilstaand water sowieso niet fijn is, want daar ligt veel zooi, maar als je pech hebt dood je ook niet met medicatie wat daar "zich verstopt".

Bilocil sensitive is inderdaad minder agressief en beter geschikt voor het "gezelschapsaquarium".
 
Waarom zit je zo te klooien met al deze middeltjes terwijl je geen flauw idee hebt wat er aan de hand is?

Offer de zieke discus op, doe er gedegen microscopisch onderzoek op en behandel (indien mogelijk) naar de uitkomst
 
Waarom zit je zo te klooien met al deze middeltjes terwijl je geen flauw idee hebt wat er aan de hand is?

Offer de zieke discus op, doe er gedegen microscopisch onderzoek op en behandel (indien mogelijk) naar de uitkomst

Achteraf gezien een goede oplossing ja..... heb zelf een enorme hekel aan medicatie etc. toevoegen, die troep maakt vaak ook iets kapot.
maar een vis die op dag 1 gezond is, op dag 2 als een gek door de bak schiet en op dag 3 max dag 4 ineens dood is.....
Welke moet ik dan op offeren, 1 willekeurig uitzoeken die het nu zou kunnen hebben?

Ga in ieder geval bij de grote kwekers advies ophalen tot nu toe, en volg hun adviezen. Denk dat microscopisch onderzoek een goed idee is voor de volgende keer, iemand een adres in het zuiden daarvoor?
 
En heb je deze ook nog herhaald, of 1 malig toegepast?

Een fijne vakantie en hopen dat je op de goede weg zit. Denk dat een plek met stilstaand water sowieso niet fijn is, want daar ligt veel zooi, maar als je pech hebt dood je ook niet met medicatie wat daar "zich verstopt".

Bilocil sensitive is inderdaad minder agressief en beter geschikt voor het "gezelschapsaquarium".

Nematoden was op advies gezien de reacties en zou eenmalig voldoende moeten zijn. Kiewworm nu herhaald maar spul is enorm agressief, en ook nu een halve dosis.
 
10 Roodkopzalmen kwijt en dode Discussen.... iets zegt mij dat het met vergiftiging te maken kan hebben dan een bacterie.
Om uit te sluiten of het om vergiftiging gaat, koper/lood en ijzer gehalte meten en neem aan dat je geen Nitriet hebt of een zeer hoog Nitraat.
Misschien dat je een algen middel hebt gebruikt waar kopersulfaat in zit en teveel koper restanten in het water zijn achtergebleven.
Ooit zout gebruikt ? indien wel zoutgehalte meten van het water, weet je zeker dat je genoeg mineralen in het water hebt zitten als je osmose water gebruikt ? anders diploral om de week toedienen om het aan te vullen.. schuren van vissen die op zacht water zitten kan ook irritatie van te zacht water betekenen en te grote osmosedruk op de vis.
Heb je een bepaalde kit gebruikt de laatste weken/maanden om iets te kitten of te lijmen ? zoja even checken of deze kit/lijm wel gifvrij is.
Heb je soms bepaalde decoratie later in het Aquarium toegevoegd of aan je bioloog ander biomateriaal cq een chemische filtering ? zoja eruit halen kan een oorzaak zijn bij vergiftiging van vissen.

Wil je uitsluiten of het om een bacterie of kieuwwormen gaat... dan zal je de eerste de beste dode vis die gaat komen moeten onderzoeken met een microscoop en open snijden en lever + darmen nakijken op afwijkende zaken. zoals bultjes vervorming of opgezet en ook op flagaten en bacterien.
 
Achteraf gezien een goede oplossing ja..... heb zelf een enorme hekel aan medicatie etc. toevoegen, die troep maakt vaak ook iets kapot.
maar een vis die op dag 1 gezond is, op dag 2 als een gek door de bak schiet en op dag 3 max dag 4 ineens dood is.....
Welke moet ik dan op offeren, 1 willekeurig uitzoeken die het nu zou kunnen hebben?

Ga in ieder geval bij de grote kwekers advies ophalen tot nu toe, en volg hun adviezen. Denk dat microscopisch onderzoek een goed idee is voor de volgende keer, iemand een adres in het zuiden daarvoor?
Uitwendig onderzoek van stoelgang, slijmhuid en kieuwweefsel kan ook op een levende vis gebeuren. Het is niet volledig maar het kan bepaalde dingen toch al uitsluiten/bevestigen.
 
. Kiewworm nu herhaald maar spul is enorm agressief, en ook nu een halve dosis.

dat is niet slim, halve dosis.
Kiewwormen, daar gaan vissen niet in 2 dagen dood van en maken geen spurts in een aquarium zoals jij beschrijft.
Kiewwormen en of huidwormen laten een duidelijk beginnend beeld zien van schuren, slijm uit kieuwen, klapperen van kiewdeksels enz enz...alles wat steven beschreven heeft.
Uiteindelijk worden ze sloom, kleuren donker, gaan zich verstoppen.
Een dan gestorven vis kun je de kieuwen bekijken, zie je duidelijk veel necrose lees witte raffelende kiewplaatjes dan weet je wat jee mag doen.....en procedure herhalen.


Ik kan me voorstellen hoe jij je voelt, beetje hulpeloos. Geen leuk gevoel.
Maar, niet lullig bedoeld een microscoop had je al een poosje geleden kunnen aanschaffen, want je tobt al een poos.
Idem voor medicatie bactapur gaat het niet worden zeg je....die snap ik niet. Er zijn doosjes voor zelfs 5000 liter.
 
Mee eens, en ook Bactopur is inmiddels besteld.
Het lijkt nu goed te gaan met wat er over is gebleven, heb de bactopur vervangen door sensative die een stuk minder agressief is voor de andere vissen ook maar nog steeds effectief tegen kiewworm.

En ik ben het met je eens, dit zijn niet de symptomen voor kiewworm, die weet ik inmiddels ook wel. Maar het werd toch echt geadviseerd door 2 kwekers om daar tegen te behandelen.

pak het ook niet lullig op overigens en ieder advies is welkom. Maar kan wel een microscoop aanschaffen maar als ik nog steeds niet weet waar ik naar kijk is het nog steeds giswerk.
Vandaar ook de vraag of iemand een adres weet in het zuiden voor onderzoek (levend of dood). of waar ik mijn water op bacteriën kan laten testen.

En ja, als zoiets in zo'n korte tijd idd geen pretje. In 1 1/2 maand tijd had ik idd een microscoop aan kunnen schaffen, maar laat dit toch echt over aan iemand die wel weet waar hij naar kijkt.
Dierenarts proberen?
 
10 Roodkopzalmen kwijt en dode Discussen.... iets zegt mij dat het met vergiftiging te maken kan hebben dan een bacterie.
Om uit te sluiten of het om vergiftiging gaat, koper/lood en ijzer gehalte meten en neem aan dat je geen Nitriet hebt of een zeer hoog Nitraat.
Misschien dat je een algen middel hebt gebruikt waar kopersulfaat in zit en teveel koper restanten in het water zijn achtergebleven.
Ooit zout gebruikt ? indien wel zoutgehalte meten van het water, weet je zeker dat je genoeg mineralen in het water hebt zitten als je osmose water gebruikt ? anders diploral om de week toedienen om het aan te vullen.. schuren van vissen die op zacht water zitten kan ook irritatie van te zacht water betekenen en te grote osmosedruk op de vis.
Heb je een bepaalde kit gebruikt de laatste weken/maanden om iets te kitten of te lijmen ? zoja even checken of deze kit/lijm wel gifvrij is.
Heb je soms bepaalde decoratie later in het Aquarium toegevoegd of aan je bioloog ander biomateriaal cq een chemische filtering ? zoja eruit halen kan een oorzaak zijn bij vergiftiging van vissen.

Wil je uitsluiten of het om een bacterie of kieuwwormen gaat... dan zal je de eerste de beste dode vis die gaat komen moeten onderzoeken met een microscoop en open snijden en lever + darmen nakijken op afwijkende zaken. zoals bultjes vervorming of opgezet en ook op flagaten en bacterien.


Edje nog even wat metingen gedaan :
Vermoed dat de bilocil de roodneuszalmpjes fataal is geworden....
koper/lood niet meetbaar aanwezig in het water, ik gebruik geen anti algenmiddel en haal het met de hand steeds weg.
Enige wat ik momenteel toevoeg is CO2 en ook die op minimaal gezet (van 7.0 naar 7.2)

Ik voeg heel sporadisch zout toe maar door het "geklooi" met medicatie vaak het water ververst maar zal het eens meten. Ik gebruik geen osmose meer, vroeger wel.
Nope, geen kit gebruikt, ik wil het wel gaan gebruiken want het veerhaal van de achterwand zit me nog steeds niet lekker.
Ik heb ook heel bewust al weken niks toegevoegd omdat ik eerst alles stabiel wil hebben.

Maar nogmaals de vraag, kent iemand een goed adres voor onderzoek, gratis hoeft niet want het voelt toch echt als je huisdieren.

Ik heb trouwens eerder ook discussen gehad en herken veel ziektebeelden, waar ik nu tegenaan was gelopen herken ik niet en kan ik ook heel weinig over vinden, behalve hier op het forum van mensen die de vraag stellen, het zien verdwijnen en geen problemen meer hebben erna.
Ik ben zeker niet van het onnodig medicijnen toevoegen maar nogmaals, heb direct contact met 3 grote kwekers in nederland en win daar zeker advies in wat te doen (via email en telefoon).
Microscopisch onderzoek ben ik niet aan begonnen want A) dit wil ik niet doen en B) ik laat dit liever een een prof over.
Niet dat jullie straks denken dat ik maar "wat aan het klooien ben" maar doe wel degelijk mijn research.
 
Edje nog even wat metingen gedaan :
Vermoed dat de bilocil de roodneuszalmpjes fataal is geworden....
koper/lood niet meetbaar aanwezig in het water, ik gebruik geen anti algenmiddel en haal het met de hand steeds weg.
Enige wat ik momenteel toevoeg is CO2 en ook die op minimaal gezet (van 7.0 naar 7.2)

Ik voeg heel sporadisch zout toe maar door het "geklooi" met medicatie vaak het water ververst maar zal het eens meten. Ik gebruik geen osmose meer, vroeger wel.
Nope, geen kit gebruikt, ik wil het wel gaan gebruiken want het veerhaal van de achterwand zit me nog steeds niet lekker.
Ik heb ook heel bewust al weken niks toegevoegd omdat ik eerst alles stabiel wil hebben.

Maar nogmaals de vraag, kent iemand een goed adres voor onderzoek, gratis hoeft niet want het voelt toch echt als je huisdieren.

Ik heb trouwens eerder ook discussen gehad en herken veel ziektebeelden, waar ik nu tegenaan was gelopen herken ik niet en kan ik ook heel weinig over vinden, behalve hier op het forum van mensen die de vraag stellen, het zien verdwijnen en geen problemen meer hebben erna.
Ik ben zeker niet van het onnodig medicijnen toevoegen maar nogmaals, heb direct contact met 3 grote kwekers in nederland en win daar zeker advies in wat te doen (via email en telefoon).
Microscopisch onderzoek ben ik niet aan begonnen want A) dit wil ik niet doen en B) ik laat dit liever een een prof over.
Niet dat jullie straks denken dat ik maar "wat aan het klooien ben" maar doe wel degelijk mijn research.

Bilocil daar gaan roodkop zalmen niet van dood bij een normale dosering dus er is iets heel wat anders aan de hand.
Een Discus die door de bak heen schiet is grote kans op vergiftiging en zeker als je ook al 10 roodkop zalmen kwijt ben geraakt die gaan namelijk niet dood van Bilocil en krijgen ook niet de zelfde ziektes als Discussen mits het om een schimmel/vinrot of bacteriele infectie gaat.
Het is natuurlijk al ellendig genoeg dat je de oorzaak niet goed kan achterhalen qat er aan de hand is maar denk ook eens of je ander voer of misschien net nieuw voer hebt gekocht en na het geven hiervan of de problemen zijn begonnen.
Ja vragen en vragen maar je zal alles moeten uitsluiten bij onduidelijke ziektes of raar gedrag en overlijden, iets zegt mij dat het eerder om vergiftiging gaat anders schieten Discussen niet zo door de bak heen en de volgende dag overleden.
Dus laten we hopen dat Bactopur gaat helpen en dat het om een bacteriele ziekte beeld gaat omdat vaak achter elkaar verschillende medicijnen te gebruiken vissen hier ook niet beter van worden en steeds zwakker omdat hun inmuumsysteem en mineralen worden uitgeput.
Uit voorzorg zou ik echt na deze behandeling van Bactopur Diploral en wat extra vitamines door het voer gaan toevoegen om de vissen weer aan te laten sterken want ze krijgen nu echt ook een optater waar ze echt ook niet beter van worden maar niks doen gaat waarschijnlijk nog meer doden vissen opleveren.
Dus nee ik denk niet en anderen ook niet dat je maar wat aan het klooien bent maar antwoord op je vraag om een prof dit te laten onderzoeken kan ik je niet geven in mijn omgeving dan de bekende discus kwekers waar je al contact mee hebt.
 
Hmmm.....
Ik ben wel een ander type voer gaan bijmengen, dat klopt.
Heb altijd de rode en blauwe mix van de parel (vismix) en ben onlangs overgestapt op de gele die goed voor de weerstand zou zijn.....
Stop daar eens een tijdje mee met dat erbij te geven... Zou het zoiets kunnen zijn als een andere samenstelling van eten?
 
Lijkt me sterk dat het aan het .... voer zou liggen.
Is toch wel een goede leverancier van voer lijkt me.

Daarnaast, niet om je af te kraken, maar waarom die gele? Je vissen hebben amper geel.
Lijkt me beter de paprika en rood/blauw te geven.

Ronald verkoopt sinds kort ook Parel voer maar juist niet de gele.
Reden zegt hij: vooral in Azie zijn de gele discus en hier in Nederland is er amper vraag naar de gele Parel mix.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Toen je het voer kocht en ermee thuis kwam, was het toen nog wel bevroren?
Of was het inmiddels ontdooit en heb je het opnieuw ingevroren?
Dat laatste zou eventueel wel problemen kunnen opleveren met gifjes.
 
Toen je het voer kocht en ermee thuis kwam, was het toen nog wel bevroren?
Of was het inmiddels ontdooit en heb je het opnieuw ingevroren?
Dat laatste zou eventueel wel problemen kunnen opleveren met gifjes.


Vergiste me even omdat het spul wat geel oogt maar ik heb deze gekocht : welke door toevoeging van Chlorella het immuun systeem versterkt.
Dus niet de Geel zoals ik eerder zei.
De verkoper zit slechts 10 min van mij vandaan en ik rij altijd met een piepschuim box op en neer voor 3 platen.
Voordat ik ze geef doe ik het voer in kokend water zodat het helemaal ontdooit is en de dieren geen ijskoud voer krijgen, daarnaast zou dit ook bacteriën moeten doden die er eventueel in zitten.
 
Mee eens, en ook Bactopur is inmiddels besteld.
Het lijkt nu goed te gaan met wat er over is gebleven, heb de bactopur vervangen door sensative die een stuk minder agressief is voor de andere vissen ook maar nog steeds effectief tegen kiewworm.

En ik ben het met je eens, dit zijn niet de symptomen voor kiewworm, die weet ik inmiddels ook wel. Maar het werd toch echt geadviseerd door 2 kwekers om daar tegen te behandelen.

pak het ook niet lullig op overigens en ieder advies is welkom. Maar kan wel een microscoop aanschaffen maar als ik nog steeds niet weet waar ik naar kijk is het nog steeds giswerk.
Vandaar ook de vraag of iemand een adres weet in het zuiden voor onderzoek (levend of dood). of waar ik mijn water op bacteriën kan laten testen.

En ja, als zoiets in zo'n korte tijd idd geen pretje. In 1 1/2 maand tijd had ik idd een microscoop aan kunnen schaffen, maar laat dit toch echt over aan iemand die wel weet waar hij naar kijkt.
Dierenarts proberen?
Niels

google eens naar vijveronline.nl en vraag naar Joep. zij hebben een microscoop en weten hoe kiewwormen en huidwormen uitzien.
verder, die wormen te herkennen is makkelijk, zeker als je google gebruikt.
deze wormen heten dactylogyrus fluke en gyrodactylogyrus.
het verschil zit dat een soort levendbarend is, je ziet de nakomeling al in de ouder zitten, de andere legt eitjes en dienen dus nabehandeld te worden.
zoals steven al zei...werk systematisch af
kijk of het wormen zijn....is makkelijk te doen.
is dat niet het geval blijven tweee dingen over...inwendig flagelaten of bacteriele problemen.
Flagelaten....kun je aan de ontlasting herkennen, en in gebruiksverschijnselen....maar dan ben je al een poos verder.
Bacterieel, dat gaat vaak heel snel en is niet selectief maar tast heel snel alles aan.

dierenartsen....99% heeft geen kennis in huis van dit soort zaken
lees eens goede boeken....visziekten van eddy leijsen
Je kunt hem ook benaderen https://discusvrienden.be/algemeen/het-bestuur/
 
Voordat ik ze geef doe ik het voer in kokend water zodat het helemaal ontdooit is en de dieren geen ijskoud voer krijgen, daarnaast zou dit ook bacteriën moeten doden die er eventueel in zitten.
dat voer is dus vwb eiwitten niks meer waard.
Wie heeft je dat verteld om te doen ? als je dat ook met rode muggelarven doet kan ik me voorstellen dat jouw vissen darmproblemen zullen krijgen.
Voer laat je allereerst rustig aan ontdooien, als ik wel eens haast heb wil ik voer nog wel eens onder KOUD stromend water afspoelen / laten ontdooien.
voer dat verrijkt is met oa cholerala, knoflook, spirulina en vitaminen moet je altijd natuurlijk lateen ontdooien, anders spoel je alles wat toegevoegd is weer weg.

je zegt steeds dat je eerder discus hebt gehad, maar vanaf dag 1 dat je het aquarium bent opgestart zie ik dat je alles veel te snel doet. helaas soms gedwongen met je vissen overzetten.
Maar vrij snel daarna koop je weisflogs en zet die erbij...terwijl toen al een vis niet lekker was....in die periode heb je mijns inziens de basis gelegd voor verdere problemen.
Aansluitend ging je "behandelen" kregen de vissen weer een klap...en dat ging steeds maar door als ik jouw verhaallijn volg.

Kwekers bellen, zij geven dan advies aan de hand wat jij verteld...in mijn ogen fout. Als jouw informatie niet compleet is gokken zij ook maar wat...net zoals hier op het forum.
soms heb je gewoon een vis er tussen zitten die eigenlijk niet te helpen is...dan moet je kiezen...alles behandelen en vergiftigen, of verlies nemen voor die ene.
 
Vergiste me even omdat het spul wat geel oogt maar ik heb deze gekocht : welke door toevoeging van Chlorella het immuun systeem versterkt.
Dus niet de Geel zoals ik eerder zei.
De verkoper zit slechts 10 min van mij vandaan en ik rij altijd met een piepschuim box op en neer voor 3 platen.
Voordat ik ze geef doe ik het voer in kokend water zodat het helemaal ontdooit is en de dieren geen ijskoud voer krijgen, daarnaast zou dit ook bacteriën moeten doden die er eventueel in zitten.

Wist je dat je niet ondooide kip niet mag verwerken en gehakt bevroren ook niet moet verwerken ?
Dus feitelijk Kip ontdooien of gehakt ondooien is in heet water is zeer slecht omdat er dan juist allerlei bacterien die erin kunnen zitten explosief aktief worden omdat je het niet gaar kookt net als je visvoer uit de vrierzer.
Dus ik vrees dat het toch om vergifteging gaat door op deze manier je voer te ontdooien, ook een magnetron wordt afgeraden dus gewoon normaal c.a 20-30min ontdooien in een bakje dat goed schoon is.
 
Wist je dat je niet ondooide kip niet mag verwerken en gehakt bevroren ook niet moet verwerken ?
Dus feitelijk Kip ontdooien of gehakt ondooien is in heet water is zeer slecht omdat er dan juist allerlei bacterien die erin kunnen zitten explosief aktief worden omdat je het niet gaar kookt net als je visvoer uit de vrierzer.
Dus ik vrees dat het toch om vergifteging gaat door op deze manier je voer te ontdooien, ook een magnetron wordt afgeraden dus gewoon normaal c.a 20-30min ontdooien in een bakje dat goed schoon is.
Of lekker bevroren de bak in, dat doe ik en dan plukken ze er van, uit mijn hand
 
Of lekker bevroren de bak in, dat doe ik en dan plukken ze er van, uit mijn hand

Ja ik hoor vaker dat men diepvries zo bevroren in de bak gooien alleen de vis kan wel brandblaren oplopen aan de lippen of mond dus uit voorzorg ontdooi ik altijd alles in een bakje en artemia/muggen larve in een kopje.. het is alleen jammer dat mijn Discussen echt geen Krill pakken ze moeten het echt niet enkel de maanvissen willen het nog wel eens proberen hahaha.
Blisters ontdooi ik altijd ook zelf gesneden van een plaat en ze pakken het dan ook zo uit mijn hand en slepen het er mee vandoor of happen mis in mijn nagels toen ze jong waren begonnen ze aan mijn arm haren te plukken met onderhoud :LOL:...
 
Krill wordt hier wel gegeten.
Ze happen ook in mijn vingers en handpalm.
 
a ik hoor vaker dat men diepvries zo bevroren in de bak gooien alleen de vis kan wel brandblaren oplopen aan de lippen of mond dus uit voorzorg ontdooi ik altijd alles in een bakje en artemia/muggen larve in een kopje.
Is dit echt waar? Of roept iedereen elkaar achterna? Ik heb het nog nooit geconstateerd en ik doe toch regelmatig voer diepgevroren in de bak kieperen.
 

Terug
Bovenaan