Sterfte discussen


Is dit echt waar? Of roept iedereen elkaar achterna? Ik heb het nog nooit geconstateerd en ik doe toch regelmatig voer diepgevroren in de bak kieperen.
Nou of het echt ook brandblaren op vissen hun lippen of mond kan geven is mogelijk en plus dat op vele Discus sites van kwekers ook staan dat je het voer eerst moet ontdooien omdat het ook darmafsluiting kan opleveren als een vis een brok nog te koud/bevroren deel voer naar binnen werkt. dus er wordt denk ik niet voor niets gewaarschuwd.
 
dat voer is dus vwb eiwitten niks meer waard.
Wie heeft je dat verteld om te doen ? als je dat ook met rode muggelarven doet kan ik me voorstellen dat jouw vissen darmproblemen zullen krijgen.
Voer laat je allereerst rustig aan ontdooien, als ik wel eens haast heb wil ik voer nog wel eens onder KOUD stromend water afspoelen / laten ontdooien.
voer dat verrijkt is met oa cholerala, knoflook, spirulina en vitaminen moet je altijd natuurlijk lateen ontdooien, anders spoel je alles wat toegevoegd is weer weg.

je zegt steeds dat je eerder discus hebt gehad, maar vanaf dag 1 dat je het aquarium bent opgestart zie ik dat je alles veel te snel doet. helaas soms gedwongen met je vissen overzetten.
Maar vrij snel daarna koop je weisflogs en zet die erbij...terwijl toen al een vis niet lekker was....in die periode heb je mijns inziens de basis gelegd voor verdere problemen.
Aansluitend ging je "behandelen" kregen de vissen weer een klap...en dat ging steeds maar door als ik jouw verhaallijn volg.

Kwekers bellen, zij geven dan advies aan de hand wat jij verteld...in mijn ogen fout. Als jouw informatie niet compleet is gokken zij ook maar wat...net zoals hier op het forum.
soms heb je gewoon een vis er tussen zitten die eigenlijk niet te helpen is...dan moet je kiezen...alles behandelen en vergiftigen, of verlies nemen voor die ene.

Goh Jan,
Weer wat geleerd en ja dit is iets wat ik al jaren doe met bevroren voer. Maar zal je tip ten harte nemen en het voortaan in koud water laten ontdooien.
Door tijdgebrek in de ochtend is dit de snelste manier van ontdooien wat mij betreft maar dus niet verstandig. Zal ik dus niet meer doen.

En wat betreft je verdere opmerking. Tsja.... bedankt voor je wijze woorden alleen heb ik er niks aan nu. Qua waterwaardes etc. weet ik echt wel wat ik doe en heb ik het beste met mijn dieren voor, nee ik ben geen bioloog of expert en heb ook absoluut niet de interesse om dat te worden, ik laat het dan ook maar even bij de opmerkingen zoals die nu staan.
Heb inmiddels wel de dierenarts hier gevraagd of hij advies heeft voor verdere analyse wanneer er weer iets niet juist gaat.

De laatste week heb ik vanwege mijn vakantie geen actie ondernomen verder. 1 discus heeft wat witte puistjes zie ik nu maar de rest is gezond en eet goed.
De reden dat ik in het begin nogal huiverig stond tegen anti bacteriele middelen is dat ik me afvraag of ik niet anders kan achterhalen wat er nu niet lekker zit in het water / vissen en wat er lijkt over te gaan ipv te behandelen (ja ook ik leer mijn les).

Voor mij is een forum, mijn verhaal vertellen ook een vraag van hulp naar een groep mensen die hopelijk al eerder met issues te maken hebben gehad en zo deel ik ook mijn positieve ervaringen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Joff
Is dit echt waar? Of roept iedereen elkaar achterna? Ik heb het nog nooit geconstateerd en ik doe toch regelmatig voer diepgevroren in de bak kieperen.
Er zit denk ik een kern van waarheid in. Het kan natuurlijk wel gebeuren maar in werkelijkheid is het op het moment dat de vis het pakt al lang ontdooid. Dus ja als je een hele grote vis hebt die een heel blok diepvriesvoer kan inslikken voordat het ontdooit kan het best gevolgen hebben maar in de gemiddelde bak zal dat echt geen probleem zijn.
 
Nu 2 maanden later is alles nog stabiel en ben ik verder geen discussen meer verloren.
Ik heb 2 dingen gedaan (ook op advies).

- Achter mijn achterwand was het nogal een rotzooi, stilstaand water etc. Nu hebben we 2 gleuven met een multitool gemaakt in de achterwand aan de linkerkant en aan de rechterkant een gat geboord waard een 32mm Pijpje doorheen gaat die voor stroming zorgt achter de wand. Hierdoor is de kans op bacteriën en ziektes veel kleiner geworden gezien er dus geen stilstaand water meer is achter de wand maar dus stroming overal.
- Ik ben gestopt met CO2. De PH is daardoor wel naar boven geschoten maar ik merk dat de discussen hier geen last van lijken te hebben en ze eten goed mee. Ik lees wel vaker (en ook vak kwekers) dat er gemengde gevoelens bij zijn.

Ik ga het de komende weken nog goed in de gaten houden en meten en als alles goed blijft gaan dan laat ik het jullie weten, misschien dan toch nog CO2 proberen, maar als het dan weer bergafwaarts gaat stop ik er direct mee.
 
Niels, ik voer al jaren via een tubifex bakje zoals de afbeelding laat zien, doe daar het diepvries-voer in en dit ontdooid in de trechter, zodra het voer in te trechter zit ruiken de vissen dit al zeer snel, Ze zullen het ontdooide diepvries-voer zelfs uit de trechter gaan halen ( als ze er aan gewend zijn) door deze op een gegeven moment met hun bek omhoog te duwen, zodat dan het voer er uit dwarreld.

Het is een beetje geforceerd voeren want elke vis of dit nu een discus of maanvis is,, of ja overige vissen maken mee, dat er maar weinig voedsel aanbod is ( terwijl ze het wel ruiken) omdat het langzaam ontdooid en zo langzaam uit het bakje zakt,, wel als b.v .Artemia voldoende ontdooid is of welk voer dan ook ja dan komt er ineens ( een hele lading uit, maar dat wordt bepaald door de gewenste opening) wat meer uit het bakje zakken. Ook ontstaat er iets van voedsel concurentie, omdat er in het begin maar weinig uit het bakje zakt willen ze alle de eerste zijn.

Merk zelf aan mijn vissen wanneer er weer wat honger is, ze gaan dan als ik voor de bak sta naar het bakje toe, en vragen erom.

Alleen even de tijd nemen om de onderzijde open te maken, met een diameter tussen de 0,5 - 0,8 mm. Het is heel fragiel spul dus een opening maken met een klein kniptangetje en/of mesje neem daar de tijd voor want het kan maar zo zijn dat er ineens een groot stuk afbreekt, en dan is het effect weg.

Bij het voeren van witte muggelarven ( groot drijfvermogen) moeten deze eerst goed ontdooid zijn, maar bij dit voer moet je de vissen een beetje helpen door na een uurtje of zo even met je vingers tegen het bakje te tikken, en dan zakken ze weer een beetje.

Zomaar een aanvulling, maar heb dit al eerder kenbaar gemaakt ,,,maar er staan ook zoveel berichten op dit forum, dus nog maar eens en nu met een begeleidende foto.
gr. bert
IMG_0395.JPG
 
Goeie tip Bert!

Het is wel dat het discusvoer van de parel weinig water bevat waardoor het nog best massief blijft, maar voor de overige dingen zoals artemia/muggelarf etc. zeker de moeite waard.

Ben blij dat ik het inmiddels wat Stabiel heb gekregen, nu nog verder!!
 
heb je een foto van hoe je bak er nu uit ziet?
 
Is dit echt waar? Of roept iedereen elkaar achterna? Ik heb het nog nooit geconstateerd en ik doe toch regelmatig voer diepgevroren in de bak kieperen.
Het lijkt me klinkklare onzin. Kleine stukjes bevroren voedsel zijn in no time ontdooit in warm water.
 
@ Niels dan toch even lichtelijk dat voer ontdooien en tussen je vingers fijnmaken en in het bakje stoppen, ze halen het er vanzelf uit. Geef het niet te snel op, discusvissen houden is niet zomaar simpel, wel een uitdaging, uiteindelijk komt het goed, zie Raoul zijn inspanningen.

@ Meksjoef er zijn mensen die resten van een maaltijd invriezen en deze later weer eens opeten, opzich niets mis mee, geef jou de tip mee om het in diepvries toestand op te eten, het was eerder toch al gaar.

@ Raoul, ben ik mee bezig, maar ik vind het zo'n toestand om opnieuw gemaakte foto's toe te voegen vanaf mijn I-phone naar de PC is voor mij een drama, en ben er zo lang mee bezig, maar ga binnenkort weer eens een poging wagen om ze over te zetten.
 
@bert, o jij mag ook een foto van je bak neerzetten hoor, maar de vraag was eigenlijk aan Niels.
Ik ben benieuwd hoe de bak er nu uit ziet.
 
Oke, overheen gelezen en verkeerd begrepen (y)
 
De beurt is aan Niels,
 
@ Meksjoef er zijn mensen die resten van een maaltijd invriezen en deze later weer eens opeten, opzich niets mis mee, geef jou de tip mee om het in diepvries toestand op te eten, het was eerder toch al gaar.
Klets!
 
1 foto komt van mijn instagram vandaar die tekst.
Maar zonder CO2 zie je dat de planten het minder doen, maar de vissen het dus stukke beter en daar gaat het om!
 

Bijlagen

  • IMG_20201004_132159_386.jpg
    IMG_20201004_132159_386.jpg
    190.6 KB · Weergaven: 203
  • image-02-10-2020_18-21-46-93.jpg
    image-02-10-2020_18-21-46-93.jpg
    268.8 KB · Weergaven: 209
Wat je ook kunt doen, is als de planten het minder doen, de bak wat mysterieuzer maken met meer hoog hout, bladeren op de grond en meer plaatselijk licht. Dus lang verhaal kort :D : meer black water. Of dat vervuilingstechnisch kan bij discussen heb ik werkelijk geen idee van ;)
 
Wat je ook kunt doen, is als de planten het minder doen, de bak wat mysterieuzer maken met meer hoog hout, bladeren op de grond en meer plaatselijk licht. Dus lang verhaal kort :D : meer black water. Of dat vervuilingstechnisch kan bij discussen heb ik werkelijk geen idee van ;)
Natuurlijk kan dat.
Discus komt uit black water.
Turf in het bioloog doen
 
Ik ben een tijdje weggeweest en dat had met name met dit topic te maken. Heel lang dus met uiteindelijk nog 4 discussen over te hebben gehad in zo'n grote bak de hobby een tijdje links laten liggen. Nu uiteraard nog goed voor mijn dieren gezorgd al die tijd maar niet dat ik dacht dat ik er heel veel extra mee wilde doen.

Nu heb ik een tijdje geleden toch de rust weer gevonden en de nodige aanpassingen net na de zomer doorgevoerd aan mijn bak :

- Automatisch water toevoer in het aquarium via een bochtpijpje in de bak.
- een aansluiting naar het riool gemaakt voor de waterverversing voor de vissen.
- gestopt met CO2 gezien ik het idee had dat dit de vissen niet ten goede kwam.
- ververs nu om de 2 dagen met verwarmd water van 28.5 graden en op zaterdag/zondag haal ik 30% er uit tijdens op het opruimen van de bodem.
- Zwaardere pomp in de bioloog.
- Veel, heel veel filtermateriaal (bioballen, Kaldness, Siporax) toegevoegd waardoor de kamers mooi gevuld zijn.
- Buis vanuit de pomp achter de achterwand geplaatst waardoor daar ook steeds stroming ontstaan en richting het einde gaten in de achterwand waar het uit kan.
- Stromingspompje geplaatst voor betere doorstroming.

En al met al minder bijvissen nu in de bak....

Met de 4 discussen merkte ik dat het op zich goed ging, na de ellende wat ik nog steeds maar niet kon achterhalen en 1 echt gehavend doorheen is gekomen, eten de discussen goed alleen waren wel een nogal schuw, sta ik niet bij de bak zwemmen ze rond, maar kom ik ook maar in de buurt schieten ze allemaal weg.
Nu dacht ik met ruim een half jaar stabiele bak, de juiste dingen te hebben gedaan om te zorgen dat ik alles op peil hou dat de volgende stap in het avontuur wel zou kunnen dus heb ik opnieuw 10 discussen aangeschaft.
Netjes in quarantaine gehouden, constant water toevoegen bijna iedere dag uit het aquarium en na een week de kleintjes los gelaten in het grote aquarium. So far so good......

Visjes blij, Baasje blij. Maar ik kan mijn verstand er niet bij waarom ze nu hetzelfde gedrag vertonen dan de 4 die er nog in zaten. Alle 14 de discussen eten goed, maar zijn heel bang/schrikachtig. kom ik naar de bak gelopen schieten ze allemaal weg. blij ik even staan dan komen ze uiteindelijk wel tot er ook maar iets gebeurt en ze schrikken allemaal weg.
Met de hand voeren lukt dus ook absoluut niet. Als ik het voer los laat en ik loop weg en kijk op een afstandje komen ze echt allemaal snel eten, gebeurt er iets zijn ze weg. Alsof ze constant bang zijn. soms zie ik ze ook alleen maar bij de achterwand zwemmen, donker (omdat daar minder licht zit), heb dus ook geprobeerd te experimenteren met minder licht maar ook dat heeft geen effect gehad.

Doordat ik gestopt ben met CO2 is mijn PH wel naar 8.1 gestegen maar ook met meerdere kwekers over gehad dat nakweek vaker op deze PH gehouden wordt en dat dit het gedrag niet kan verklaren.

Er wordt dus goed gegeten, maar krijg niet 100% het gevoel dat ze helemaal "happy" zijn en ik wil daar dus graag wat aan doen.
Ik dacht laat ik mijn oude kennisenkring weer eens opzoeken in de hoop voor advies, of wat ik nog kan proberen. Zo "hoor" ik dat dit gedrag ook een teken van mineralentekort kan zijn en dat diploral dan wordt geadviseerd, maar ben niet van het te snel middelen toevoegen (les geleerd ;)).

Alle ideeën zijn meer dan welkom, het is zo zonde om 200X80X70 te hebben en er niet echt van de kunnen genieten zo.
Zou er misschien verkeerd hout in staan?
Ben zelfs bereid de hele bodem eruit te moeten halen als dat zou helpen, dan maar geen planten. Maar wil wel dat de vissen zich stukken comfortabeler voelen.
Verlichting?

Ik zal alle vragen/opmerkingen ten harte nemen en beantwoorden, ben ook weer met een aantal kwekers in contact geweest maar kan die bedrijven ook niet lastig vallen en valt ook niet mee in korte woorden uit te leggen wat er nu precies speelt.
Nogmaal alle (constructieve) raad en hulp is welkom!!!

De 2 foto's zijn echt letterlijk vanuit de keuken genomen tijdens het eten, en de 2e nog geen 5 a 10 minuten erna.
20211214_191554.jpg
20211215_163812.jpg


P.s. als de mods vinden dat ik daar een apart draadje voor moet maken hoor ik het graag natuurlijk ;)
 
Balen.
Licht is het iig niet.
Ik heb veel meer licht dan jij.
CO2 is het ook niet want die is hier ook sky-high.

Wat is er met je bodem dan?

Als je auto ververst is het niet meer nodig nog extra water wissel te doen. Ik ververs echt nooit.
 
Ik kan me niet voorstellen dat er met dat hout iets mis is.
Vissen moeten naar je toe komen als je bij het aquarium staat.
 
De CO2 zou ik alleen maar doen om de PH te drukken. Maar vanuit meerdere kanten gehoord dat ze meer baat hebben bij stabiele waardes, dan een ph die 0.6 lager ligt.

Ik voer ze tegenwoordig de discussie van aquabeek. Gaat er goed in en is een mix.
Granulaat en vlokvoer gaat er ook in trouwens dus echt kieskeurig zijn ze niet 😅
 
Ik persoonlijk zou de 8erwand eruit halen.

Miss dat de bak ook te open is. Wellicht indd wat eerder geopperd is. Meet hogere hout werken dat vinden ze fijn.
 
Bodem niks mis mee, maar snap het hele gedrag niet. De kweker waar ze vandaan komen aten ze zichtbaar uit zijn hand en als er gegeten wordt zijn ze ook heel mooi op kleur, tot ze schrikken
 
Waarom de achterwand er uit? Is juist mooi 🤔
 
Ik persoonlijk zou de 8erwand eruit halen.

Miss dat de bak ook te open is. Wellicht indd wat eerder geopperd is. Meet hogere hout werken dat vinden ze fijn.
Je ziet ze inderdaad terug trekken bij de achterwand.

Gewoon hout in de hoogte opstellen.
Kijk bij mij
IMG_20211216_132453__01__01__01.jpg
 
Heb voor stroming achter de wand gezorgd wat ervoor zorgt dat er geen troep achter blijft nu.

Zouden het bacteriën kunnen zijn?
 
Rij eens naar Vianen bij Aqua Amazon.
Haal daar 1 pak van 500 gram MGV knoflook discus mix. En 1 pak 500 gram mossel gehakt vlees. En geef ze twee weken alleen dat te eten.
Kijken of het gedrag veranderd.
 
Zo "hoor" ik dat dit gedrag ook een teken van mineralentekort kan zijn en dat diploral dan wordt geadviseerd

Fijn spul en doet geen kwaad. Beetje kostbaar wellicht voor de grote plons water. Meen dat er andere opties zijn
 
Lijkt me sterk dat het aan mineralen ligt.
Wil je toch mineralen toevoegen neem dan deze. Half bekertje wat je voor hoestdrank gebruikt doet bij mij de geleiding al met bijna 100 uS stijgen. En ik heb 1400 liter.

IMG_20211216_215944__01.jpg
 
Rij eens naar Vianen bij Aqua Amazon.
Haal daar 1 pak van 500 gram MGV knoflook discus mix. En 1 pak 500 gram mossel gehakt vlees. En geef ze twee weken alleen dat te eten.
Kijken of het gedrag veranderd.
Wat ik nu voer
Rij eens naar Vianen bij Aqua Amazon.
Haal daar 1 pak van 500 gram MGV knoflook discus mix. En 1 pak 500 gram mossel gehakt vlees. En geef ze twee weken alleen dat te eten.
Kijken of het gedrag veranderd.
Wat ik nu geef is mgv 500 knoflook plus mix, al meer dan een maand van aquabeek. Kregen ze bij de kweker ook
 
In tegenstelling tot medicijnen gaat bij mineralen op, baat het niet dan schaadt het niet 😅
 

Terug
Bovenaan