Stervende guppy's


Krønch

Active member
Lid geworden
25 oktober 2023
Berichten
36
Locatie
Gent
Een slagveld in mijn aquarium...
Er sterft momenteel ongeveer een vis per week.
Help!

Ik startte met mijn 125L bak in het weekend van 22 oktober. https://aquaforum.nl/threads/the-force-awakens-eheim-125l-van-krønch.181367/post-2468444
Na het indraaien met enkel beplanting, werden op 19 november 10 guppen de eerste bewoners, een week later kwamen er 5 witte japonica garnalen bij. Sindsdien kocht ik geen enkel beestje meer, met name omdat ik nog steeds met bruine alg zit, wat ik wijt aan nog steeds instabiele waterwaarden. Mijn laatste meting gaf een GH van 3°dH. Ik schakelde de waterontharder uit en deed een waterwissel van 1/2 volume. Het verse water mat ik op 9°dH.
(Is bruine alg na een klein half jaar nog steeds een teken van een "opstartende" bak of moet ik hier actiever iets aan gaan doen?)

Eind november was er 1 gup die zich moedeloos begon te gedragen. Hij lag voornamelijk op de bodem, bewoog amper, kwam op den duur ook niet meer eten en na een week of twee heb ik hem nooit meer teruggezien. Garnalenvoer.

Toen waren ze nog met negen. Tot...
Enkele weken geleden vond ik de hele "school" zich anders gedragen. Waar ze tot een maand geleden de hele bak vulden en elk kiertje van het aquarium afspeurden, hangen ze de laatste tijd 90% van de tijd in het midden bovenin, waar de stroming van de pomp het hardst is. Ze spelen niet meer, duikelen niet meer overal tussen, hangen maar in de stroming.
Mocht het daarbij blijven was ik in retrospectie een relatief gelukkige guppyhouder. Maar dat deed het dus niet.

1 gup was met voorsprong het meest lusteloze exemplaar van het gezelschap. Hij hing diagonaal onder het wateroppervlak.
In het begin bewoog hij enkel om te komen eten, na een poosje was hem ook dat teveel. Hij hing onder een plant, of tegen de achterwand, bewoog zo weinig mogelijk. Na verloop van ongeveer een week verdween het beestje van de radar. Ik speur mijn bak af om die resten weg te werken, maar zonder resultaat. Alweer moet ik op de garnalen rekenen voor de opkuis.
Er bleven dus nog acht levende exemplaren over... Maar 1 daarvan gedroeg zich al meteen net zoals die laatste. Diagonaal onder een drijfplantje hangen, niet meer komen eten. Eergisteren én gisteren moest ik na het ontwaken even de pomp afleggen, want die vis zat tegen de aanzuigfilter aangezogen. Vreselijk zielig.
Ik haalde hem gisteren uit die bak en verloste hem uit zijn lijden.

7. We zitten aan 7.
En de volgende is er ook al.
Opnieuw hangt er een diagonaal onder het wateroppervlak.
Ik ken de routine inmiddels zo'n beetje.
Die gup is stervende.

Ik ben een beetje radeloos. Wat is er met mijn gups aan de hand?
Dit zijn mijn waterwaarden van vorige week:

NO3: 0 (Komt altijd naar 0 wanneer ik een periode geen KNO3 heb toegevoegd - en de laatste keer was op 24/dec.)
NH3/NH4: 0 (Nóóit een hogere waarde gemeten.)
KH: 10 (Vrij constant, even wat lagere waarden gemeten eind november maar anders telkens 10.)
GH: 3 (Ja, drie... Hangt typisch rond de 7, maar vandaag mat ik dit absolute dieptepunt.)
PH: 8 (Eveneens constant. Ik mik op 7,5 - met het oog op specifieke vissen en planten - maar zonder "PH/KH minus" stabiliseert de PH op 8.)
PO4: 0 (Zelfde verhaal als NO3: enkel tijdelijk waardes boven 0 na toevoeging van KH2PO4.)

Enkele dagen geleden zocht ik op hoe je eigenlijk een mannetjes- van een vrouwtjesgup kon onderscheiden. Blijkt dat ik enkel mannetjes heb.
Ik stond al op het punt om om 10 wijfjes te rijden - misschien dat dat de overblijvende mannetjes terug tot leven wekt? - maar ik wil nu ook weer geen 10 nieuwe vissen slachtofferen in een bak waar duidelijk iets mis is.

Ik post ook nog wat beeldmateriaal.
Dit is een filmpje van bijna drie weken geleden, beide gups die tegen de achterwand hangen zijn inmiddels overleden:

De andere gups zie je duidelijk in die stroming hangen.
Daarnet trok ik een foto van de nieuwste patiënt:
image_2024-03-01_100210884.png

En gisteren had ik er al een filmpje van gemaakt ook. Dat zegt meer dan een stilstaand beeld.


Kan iemand mij helpen met wat goede raad?
Gooi ik 10 wijfjes in die bak? Of gaan die gewoon ook allemaal de pijp uit...

Alvast bedankt.
 
Waren je guppen volwassen toen je ze kocht? Want guppenmannen worden niet oud (wat ik begrepen heb van @stanovic) en dan kan het best zijn dat je aquarium is omgedoopt tot 'huize Avondlicht'.
Verder zou het kunnen zijn dat er iets mis gegaan is met je filter schoonmaken.
Meet je ook NO2? Dat is een erg giftige stof voor vissen. Hoe oud zijn je testen? Je meet met druppels geloof ik toch?

Ondertussen zou ik als het mijn bak was, en in afwachting van een antwoord van de experts, het aantal waterwissels verhogen. Dan weet je zeker dat je water goed is.
 
Waren je guppen volwassen toen je ze kocht? Want guppenmannen worden niet oud (wat ik begrepen heb van @stanovic) en dan kan het best zijn dat je aquarium is omgedoopt tot 'huize Avondlicht'.
Verder zou het kunnen zijn dat er iets mis gegaan is met je filter schoonmaken.
Meet je ook NO2? Dat is een erg giftige stof voor vissen. Hoe oud zijn je testen? Je meet met druppels geloof ik toch?

Ondertussen zou ik als het mijn bak was, en in afwachting van een antwoord van de experts, het aantal waterwissels verhogen. Dan weet je zeker dat je water goed is.
Ah tiens, ik ben NO2 vergeten vermelden. Netjes een waarde van 0. En ik meet inderdaad met druppels. Waarden zijn van 20 februari.

Ik weet niet hoe oud ze waren bij aankoop... Ik plaats eens wat foto's van toen ik ze net had. Misschien kan een professioneel guppyleeftijdschatter me een indicatie geven?
'k Zou al heel blij zijn mochten die vissen gewoon sterven van ouderdom, en er mij dus geen verantwoordelijkheid treft.

Dus... Hoe oud zijn deze vissen (vlak na aankoop)?
1709285596152.png
1709285609145.png

1709285460862.png
1709285492225.png
1709285508094.png
1709285525565.png
1709285537397.png
1709285553052.png
1709285570562.png



Maak ik de filter gewoon nog eens schoon? Of blijf ik er nu beter af?
Je tip om wat meer waterwissels te doen klinkt heel goed. Bedankt. Ik verhoog de frequentie.
 
Ik ben geen groot guppenkenner, maar die zijn dus iig volwassen geweest bij aankoop. En dan hangt het er maar net vanaf hoe lang ze er over gedaan hebben van de kweker tot bij jou thuis.

Van het filter blijf je beter af, eventueel kun je checken of de doorstroming nog goed is, alleen verschonen als de doorstroming duidelijk verminderd is.
 
Nee filter zit wel goed dan.
Bedankt voor je inbreng @Lysia !
Mijn garnalen gaan alvast weer helemaal berserk bij de waterwissel (nu bezig). En ik ga voorlopig mijn gemoedsrust zoeken in de pensioenwaardige leeftijd van die gups.
Ik wil hen enkel langs deze weg nog mijn verontschuldigingen aanbieden dat ik hen op hun ouwe dag geen verzetje meer gegund heb. Een bak met alleen maar mannetjes. En ik mij afvragen waarom er geen tientallen kleine gupjes verschenen.
 
Guppen die in de stroming hangen, wellicht is het zuurstofgehalte te laag?
Om dat uit te sluiten, zijn er een paar vragen: (ik zet er cursief achter wat de invloed is, voor het geval dat iemand dat spannend vindt.)
Voeg je extra CO2 toe? CO2 is voor de planten goed, maar bij teveel stikken de vissen.
Is er oppervlaktebeweging van het water? Normaal gesproken (zie ook de andere vragen) is water dat aan de oppervlakte beweegt, voldoende voor zuurstofuitwisseling.
Is de bak bovenmatig vol gepropt met vis? Natuurlijk zit er bijna altijd meer vis in een aquarium dan in de natuur, maar daar heb je dan ook hulpmiddelen voor om dat op te vangen (uitstroom filterpomp bijv die het water in beweging brengt). Als je filter het aantal vissen bij kan houden, hoef je je over het aantal icm met de O2 geen zorgen te maken.
Welk moment zie je de vissen vooral 'hangen', 's ochtends/ overdag/'s nachts? 's Nachts is de zuurstofproductie van de planten verminderd/ afwezig, als de vissen dan 'hangen', is dat een aanwijzing dat er echt te weinig O2 in de bak aanwezig is.
Is de watertemperatuur verhoogd ten opzichte van de periode dat de vissen nog niet 'hingen'? Warmer water kan minder zuurstof bevatten dan kouder water.
 
In volgorde!
- Ik voeg geen CO2 toe. Ik ben de gek die er flessen Sodastreamwater in gooide tot voor een paar maand. Dat vermeld ik hier ook nog een laatste keer: https://aquaforum.nl/threads/the-force-awakens-eheim-125l-van-krønch.181367/post-2488704
Mijn CO2 meter staat constant donkerblauw - veel te weinig CO2 - maar mijn planten moeten wekelijks gesnoeid worden, die woekeren meer dan dat ze lijken af te zien. Dus laat ik het maar zo.
- Oppervlaktewater... mja, kan beter. De Amazone kikkerbeet verovert wekelijks weer meer dan de helft van het oppervlak. Maar een kaamlaag zoals ik die in het begin had is er niet meer. Ik heb al veel kikkerbeet weggegooid de laatste weken.
- Zeker niet volgepropt met vis. Ik heb momenteel 6 en een halve gup en 5 garnalen in een 125 liter.
- Ik zie die vissen overdag hangen. 's Nachts kan je ze nagenoeg niet zien. Staan mooi donker eenmaal de lamp uit is. Ik neem aan dat ze daar dan ook wel hangen.
- Watertemperatuur is ongewijzigd 23.5 °C sinds dag 1 van mijn aquariumavontuur.

En het geronk dat je misschien hoort in het laatste filmpje is de luchtpomp die ik sinds een week frequenter aan leg, omdat ik ook al even gegokt had op te weinig zuurstof.

Ik apprecieer ten zeerste de tijd die jullie in deze diagnose steken!
Als je aan nog andere factoren denkt, vraag erop los.
 
Zie je de garnalen zitten? Waar zitten die ? Normaal zijn garnalen veel gevoeliger voor als er iets mis is met het water en komen ze naar boven.

En ik ben zeker geen expert maar wij hebben nu ook al enkele jaren enkel mannen guppen zitten en ik moet zeggen dat ze er al redelijk volwassen uitzien op het eerste zicht.


En nog een vraagje waar ik het antwoord ook niet op weet. Als je 0 PO4 hebt en 0 NO3 geef je dan voldoende plantenvoeding?
 
En nog een vraagje waar ik het antwoord ook niet op weet. Als je 0 PO4 hebt en 0 NO3 geef je dan voldoende plantenvoeding?
Nee, maar dat hoeft niet te betekenen dat de planten er beroerd uit zien. Als het beetje voeding dat door je bak geproduceerd wordt, net genoeg is dat je planten het nog een beetje doen, kan het werken. Maar waarschijnlijk gaan de planten het wel beter doen als ze net wat meer krijgen.
 
Zie je de garnalen zitten? Waar zitten die ? Normaal zijn garnalen veel gevoeliger voor als er iets mis is met het water en komen ze naar boven.

En ik ben zeker geen expert maar wij hebben nu ook al enkele jaren enkel mannen guppen zitten en ik moet zeggen dat ze er al redelijk volwassen uitzien op het eerste zicht.


En nog een vraagje waar ik het antwoord ook niet op weet. Als je 0 PO4 hebt en 0 NO3 geef je dan voldoende plantenvoeding?
De garnalen doen het heel goed. Ze zitten voornamelijk op de bodem of op het hout, nu en dan bovenin tussen de wortels van de drijfplanten. Bijna wekelijks vervelt er een. (Da's een goed teken toch he?)
Ik geef normaal wekelijks wat plantenvoeding (ongeveer 15ml Profito) en bij nulmetingen - zoals die laatste van 20 feb - dikwijls wat extra KH2PO4/KNO3, maar was daar nu mee gestopt ondat die vissen het niet goed deden. Die kregen even absolute voorrang!
Ook omdat de planten er gewoon goed uit zien en dikwijls gesnoeid moeten worden. Maar, zoals Lysia schrijft, dat zegt waarschijnlijk niet alles... Ik zal terug wat meer plantenvoeding aanbrengen.

De teneur is hier alvast dat de guppy's vermoedelijk gewoon aan hun houdbaarheidsdatum geraakt zijn he? Dan is het gewoon ongelukkig toeval geweest dat er op 3 weken 3 vissen gestorven zijn.
'k Heb er nu dus nog 6. Ze lijken zich wel te amuseren. Ik ga misschien best op zoek naar wat wijfjes, voor nog hogere amusementswaarde.

Bedankt voor de input @sannick en (alweer!) @Lysia !
 
Ik ben geen guppy expert, heb er alleen veel te veel (al jaren) in mijn oudste aquarium zwemmen.
Als je waterwissels doet, gebruik je dan een waterverbeteraar?
Heb je ook al eens op het chloorgehalte getest?

Daarbij heb ik door de jaren heen gemerkt dat er periodes zijn dat ze wel achter elkaar dood gaan. Zo had ik binnen een week dat er met name (volwassen) vrouwtjes doodgingen. 35 stuks was eens de max. Grote kans dat ze een vergelijkbare leeftijd hadden. De rest bleef zich normaal gedragen en er was geen sprake van een ziekte, hitte golf o.i.d.
Dit fenomeen herhaalt zich elk jaar. Zo ook op dit moment waar het nu niet alleen vrouw guppen zijn maar wel volwassen exemplaren. Ruim 5 maanden is er op enkel stuks jongbroed, geen uitval geweest.

Ik hoop voor je dat de andere guppy’s mooi en gezond blijven.
 
Ik ben geen guppy expert, heb er alleen veel te veel (al jaren) in mijn oudste aquarium zwemmen.
Als je waterwissels doet, gebruik je dan een waterverbeteraar?
Heb je ook al eens op het chloorgehalte getest?

Daarbij heb ik door de jaren heen gemerkt dat er periodes zijn dat ze wel achter elkaar dood gaan. Zo had ik binnen een week dat er met name (volwassen) vrouwtjes doodgingen. 35 stuks was eens de max. Grote kans dat ze een vergelijkbare leeftijd hadden. De rest bleef zich normaal gedragen en er was geen sprake van een ziekte, hitte golf o.i.d.
Dit fenomeen herhaalt zich elk jaar. Zo ook op dit moment waar het nu niet alleen vrouw guppen zijn maar wel volwassen exemplaren. Ruim 5 maanden is er op enkel stuks jongbroed, geen uitval geweest.

Ik hoop voor je dat de andere guppy’s mooi en gezond blijven.
Wauw, wat een vreemd fenomeen. Misschien zitten er veel guppy's in een zelfmoordguppysekte waar wij mensen gewoon helemaal niets van snappen.
Bedankt voor de info.
- Waterverzachter heb ik inderdaad staan, ik liet die de laatste tijd gewoon draaien bij de waterwissels, tot ik die 3 graden GH mat; sindsdien schakel ik hem terug uit bij de verversing. GH is daardoor wel al wat gestegen maar nog niet genoeg. Ik overweeg aanschaf van een GH-up product.
- Chloor heb ik nog nooit getest. Ik zal misschien met die GH-up ook meteen een chloortester kopen. 'k Denk wel niet dat er hier veel chloor in het water zit.
 
Klein misverstand: de watervoorbereider (Biotopol) die ik gebruik bindt diverse elementen in het water die in het aquarium schadelijk kunnen zijn en zetten het om in voor vissen en planten onschadelijke of te gebruiken elementen. Het verzacht het water dus niet. De GH in mijn bak is hoger dan 7 en KH is 6. PH is eigenlijk voor guppy's aan de lage kant rond 6,8 maar aangezien ik meet met een JBL strip kan het ook gerust wat hoger zijn en meer naar de 7 of er wat overheen zitten. Moet nog druppeltesten aanschaffen.
 
Woon je in Belgie? Want in Nederland heb je niks nodig hoor. Gewoon kraanwater met een regelmatig waterwissel en een goed filter gaat t em doen. En een test als je zeker wilt weten of het nog een beetje schoon is.

Als die middeltjes die je in het water gooit, daar houdt vooral de winkel ban. Die verdient daar zo fijn aan.

Ik las op aquariumscience het artikel over guppies. Dat biedt een hoop duidelijkheid waarom ze zo zwak zijn. En ook waar ze bevattelijk voor zijn. Is wel interessant als je guppen wilt blijven houden.
 
Woon je in Belgie? Want in Nederland heb je niks nodig hoor. Gewoon kraanwater met een regelmatig waterwissel en een goed filter gaat t em doen. Al die middeltjes die je in het water gooit, daar houdt vooral de winkel ban. Die verdient daar zo fijn aan.

Ik las op aquariumscience het artikel over guppies. Dat biedt een hoop duidelijkheid waarom ze zo zwak zijn. En ook waar ze bevattelijk voor zijn. Is wel interessant als je guppen wilt blijven houden.
 
In Belgie schijnt er soms chloor in het water te zitten.

Ja, dat artikel bedoel ik.
In Nederland komt dat ook incidenteel voor. Als je niet de mogelijkheid hebt om je water met flink wat luchtbijmenging aan te vullen, en je hebt gevoelige dieren, is testen niet zo'n stom idee.
 
Sowieso is testen een goed idee als je problemen hebt.
Ik heb t alleen niet zo op al die commerciele middeltjes die van alles beloven maar uiteindelijk alleen geldkloppers zijn.
 
Met meer guppies die dan wel overleven door het nageslacht ben je die pas voorbij
 
Als ze met zijn allen voor de uitstroom van het filter gaan zwemmen komt daar kennelijk iets uit dat ze lekker vinden en niet in de rest van het water zit.
Mooi van het filter afblijven, zou ik zeggen.
Tekort aan zuurstof lijkt me sterk, gezien het aantal planten dat je hebt.

Ik zie dat je alleen mannen hebt.
Dat is niet bevorderlijk voor hun welzijn.
Dit gedrag herken ik wel uit de periode toen al mijn vrouwtjes dood waren.
Het hield op toen ik het aangevuld had.
Alleen had ik twee mannetjes ipv tig.
Hier zou drie keer het aantal mannen aan vrouwen bijgevoegd moeten worden om de balans te herstellen, en dat is wel heel veel vis.

Ik heb (misschien iets te vluchtig, dus ik kan over iets heen gelezen hebben.) het topic even doorgescrolled en las dat je ook waterverbeteringsproducten gebruikt.
Mijn advies; stop ermee.
Ververs het water eens een keer voor 70% ofzo en laat dat tot rust komen.
Al die toevoegingen zorgt voor een verandering in het water dat eerst weer moet stabiliseren.
Een goed beplante bak met de juiste graad van visbezetting heeft geen middeltjes nodig.
(Bubbelwater toevoegen om het CO2 op te krikken heeft mijns inziens geen nut. De CO2 doet, net als in je drinkglas, "bloeb" en is het water uit.)

Maar ik zou er eens een paar vrouwen bij stoppen.
Kijken wat dat met de heren doet.
Als ze daar van opleven: mannen eruit en vrouwen erin.
Met een paar roofvisjes ter postnatale geboortebeperking.
 
Als ze met zijn allen voor de uitstroom van het filter gaan zwemmen komt daar kennelijk iets uit dat ze lekker vinden en niet in de rest van het water zit.
Mooi van het filter afblijven, zou ik zeggen.
Tekort aan zuurstof lijkt me sterk, gezien het aantal planten dat je hebt.

Ik zie dat je alleen mannen hebt.
Dat is niet bevorderlijk voor hun welzijn.
Dit gedrag herken ik wel uit de periode toen al mijn vrouwtjes dood waren.
Het hield op toen ik het aangevuld had.
Alleen had ik twee mannetjes ipv tig.
Hier zou drie keer het aantal mannen aan vrouwen bijgevoegd moeten worden om de balans te herstellen, en dat is wel heel veel vis.

Ik heb (misschien iets te vluchtig, dus ik kan over iets heen gelezen hebben.) het topic even doorgescrolled en las dat je ook waterverbeteringsproducten gebruikt.
Mijn advies; stop ermee.
Ververs het water eens een keer voor 70% ofzo en laat dat tot rust komen.
Al die toevoegingen zorgt voor een verandering in het water dat eerst weer moet stabiliseren.
Een goed beplante bak met de juiste graad van visbezetting heeft geen middeltjes nodig.
(Bubbelwater toevoegen om het CO2 op te krikken heeft mijns inziens geen nut. De CO2 doet, net als in je drinkglas, "bloeb" en is het water uit.)

Maar ik zou er eens een paar vrouwen bij stoppen.
Kijken wat dat met de heren doet.
Als ze daar van opleven: mannen eruit en vrouwen erin.
Met een paar roofvisjes ter postnatale geboortebeperking.
🙏 Thanks a bunch!
Voor alle duidelijkheid, je suggereert een 70-ish% waterwissel en daarna langer niet meer? Enkele weken zonder waterwissel? (Of bedoel je enkel geen producten meer toevoegen?)
 
guppen uit een standaard dieren winkel zijn op een af andere manier zwak.
waarvan dit komt zijn diverse theorieën
mijne is iets besmettelijks zoals vis tb of gekweekt op water met zout (een kleine hoeveelheid keukenzout in het water is gezond voor guppen ze komen uit een brakke omgeving oorsprongkelijk)

ze worden niet heel oud maar zouden het toch wel 1 a 2 jaar moeten volhouden (dit zijn jong volwassen guppen)
Haal de afwijkende gelijk uit je bak zet ze appart of verlos ze uit hun lijden.

meestal houd je dan de helft wel over
en lijkt het daarna onder controle. maar nieuwe toevoegen vanuit de winkel is meestal weer het zelfde probleem (ook bij de vissen die nog in je bak zaten)

kijk eens op marktplaats
jonkies bij iemand vandaan zijn over het algemeen veel sterker mogelijk omdat ze nooit anders dan zoet water hebben gehad
maar ook gewoon omdat kleintjes sterker zijn
 
🙏 Thanks a bunch!
Voor alle duidelijkheid, je suggereert een 70-ish% waterwissel en daarna langer niet meer? Enkele weken zonder waterwissel? (Of bedoel je enkel geen producten meer toevoegen?)
Ik bedoel: rust in het water kweken.
Dus nu een beste waterwissel, daarna de gebruikelijke (10-20%) op de gebruikelijke momenten en geen additieven.
En dan kijken of het wat rustiger wordt allemaal.
 
Doe ik.
Bij een gebruikelijke waterwissel ververs ik steeds 1/4 tot 1/3. 'k Zal een beetje minder verversen de komende maand.

En ik was aan het twijfelen om ergens wijfjes te gaan kopen ook in het weekend...
(Marktplaats/2dehands geeft me niks in de buurt, dus dan maar opnieuw in een aquariumzaak. Toch bedankt voor de tip @bart125.)
Maar nu hangt nummer 4 sinds half februari ook alweer halfstok.
1709904406132.png


Zou ik nu riskeren om hier wijfjes bij te steken of ga ik die gewoon vermoorden door dat te doen?
 
Hij zal niet doodgaan omdat je er een vrouwtje bij doet.

Let wel : ik zeg niet dát het aan het tekort aan vrouwtjes ligt, ik zeg dat het een mogelijkheid is.
Houdt dus ook goed de waterwaarden in de gaten, want die moeten stabiel blijven.
Beide maatregelen, water verversen en vrouwtjes erbij, zijn om te kijken of het verbetering brengt.

Eigenlijk kan je nog beter even wachten met die vrouwtjes erbij kopen, denk ik.
Stel dat het verslechtert/verbetert.
Komt dat dan doordat het water tot rust komt of doordat de vrouwtjes erbij zijn gekomen?

En als het niet verbetert, dan kan je maar beter geen extra visjes gekocht hebben.

Ik zou het even zo laten.
Eén ding tegelijk.
Eerst maar het water.
 

Terug
Bovenaan