Stevige stellingen


D

Dennis_89

Guest
Hallo Allen,

Iemand toevallig nog een stevige stelling tegengekomen die tenminste 300 kilo per plank kan houden? Dit voor mijn kweekruimte in opbouw. Ik ben tot nu alleen stellingen tegengekomen die of heel erg duur zijn (denk aan paar honderd per stuk) of maar tot 150kg per plank kunnen houden, ik denk dat die gaat doorbuigen. Misschien betonplex oid erop leggen, iemand ervaring?

Groet,
Dennis
 
Indien je zelf een beetje handig bent kun je er het beste zelf eentje maken van hout. Of je moet er eentje laten lassen.
 
Mijn handen willen niet meer wat dat betreft :). Heb wel zitten denken gewoon lange planken aan de muur te schroeven met stevige staanders.
 
Gamma stellingen van metaal.

Heb ik ook staan, heb alleen de borden met 20 mm versterkt.
 
Ik zag ze staat op de site, 175kg per plank. Van spaanplaat. Moet ik die planken niet vervangen met betonplex? Zie zo het heel zootje in mekaar storten.
 
Toen ik zulke kasten gebruikte voor aquaria heb ik transparant, plastic tafelkleed om de platen geniet. Dat werkte prima.
 
Jones zei:
Toen ik zulke kasten gebruikte voor aquaria heb ik transparant, plastic tafelkleed om de platen geniet. Dat werkte prima.

Dat is een goede tip! Maar dan nog, 175kg? Is wel echt kielekiele :(
 
Daar heb je wel een punt. Ik heb er geen grotere bakken dan 125l. op gehad.
 
Ik wil op een aantal 3x 50 liter. Dat zal even goed gaan, maar dan zal het wel gaan buigen.
 
Ja, platen meteen vervangen door dikker materiaal. Heeft het wel gehouden bij mij, maar gaat zeker doorhangen, waardoor ook het metaal van de dragers buigt.

Voor zwaardere stellingen moet je in Duitsland zijn. Vaak aanbiedingen bij Metro en heel soms bij de Nederlandse variant Makro.
Ik heb er 1 van 1,60 x 0,50.

Die zijn "iets" beter dan de gamma-stelling.
 
AadMec zei:
Ja, platen meteen vervangen door dikker materiaal. Heeft het wel gehouden bij mij, maar gaat zeker doorhangen, waardoor ook het metaal van de dragers buigt.

Voor zwaardere stellingen moet je in Duitsland zijn. Vaak aanbiedingen bij Metro en heel soms bij de Nederlandse variant Makro.
Ik heb er 1 van 1,60 x 0,50.

Die zijn "iets" beter dan de gamma-stelling.

Die leveren toch niet aan particulieren?
 
Dennis_89 zei:
AadMec zei:
Ja, platen meteen vervangen door dikker materiaal. Heeft het wel gehouden bij mij, maar gaat zeker doorhangen, waardoor ook het metaal van de dragers buigt.

Voor zwaardere stellingen moet je in Duitsland zijn. Vaak aanbiedingen bij Metro en heel soms bij de Nederlandse variant Makro.
Ik heb er 1 van 1,60 x 0,50.

Die zijn "iets" beter dan de gamma-stelling.

Die leveren toch niet aan particulieren?

Klopt, maar ken je niemand met een Makropas?
 
dN8LPLIxL8w-k-V1bWhBz4kztTMFR03P.jpeg

2 tegen elkaar, desnoods extra plank erop.
staat 2 x 1 m op.


dN8LPLIxL8w-k-V1bWhBz4kztTMFR03P.jpeg
 
AadMec zei:
Klopt, maar ken je niemand met een Makropas?
Dat is natuurlijk ook een optie, ja die ken ik wel. Wat ik zo kon zien is het rond 200 � 300 per stelling. Nou ja, als ik dan zeker weet dat ik geen scherven en spartelende vissen in een grote plens water vind is het me dat wel waard.

Bertus zei:
2 tegen elkaar, desnoods extra plank erop.
staat 2 x 1 m op.

Gaat dus voornamelijk om de het frame het houdt? Die 175kg per plank gaat dus niet over wat het frame kan dragen?
 
Frame is sterk genoeg,hoor.

Haakt in elkaar, zo je ziet ,op 1 plank ook 200 kg.
Is vrij sterk staal,gevouwen.
 
Dank voor de info, ik heb er niet zoveel verstand van zoals je merkt.
 
Wij hebben ze al staan, dus kunnen jou informeren, dat die goed zijn,toch?
 
Met Bertus eens. Het frame houdt 60 / 80 cm bakken prima.
Maar het hout idd echt meteen vervangen !!!


Ik heb een zwaardere gekocht omdat ik mn meterbak erop kwijt wilde.
Heb er nog 1 staan met 3 60 cm bakken erop overigens. Planken (achteraf) vervangen grrrrr
 
Dank allebei, zal ik toch eens serieus kijken naar die gamma stellingen, voor die prijs mag er best wat aan vertimmerd worden. Wil er inderdaad ook een 1.20 op kwijt. Aan de muur schroeven, spaanpaat eruit, dan ben ik vast een heel eind.
Heeft het je bakken gekost Aad :S ?
 
Voor een 1,20 zou ik de gammastelling dus niet gebruiken !!! Da's ruim 300 kilo
Ik heb stukken van een oude kastdeur gebruikt.
En gelukkig want vanmorgen had een emmer vol water (klaargezet voor de jongen) gelekt op de bovenste plank argggg
 
Had de oude wel beplakt overigens en heb er nog twee staan !!
 
Staan bij mij gewoon los.
Zijn stabiel,hoor.
 
Nou gelukkig is alles hier nog in de planningsfase en heb ik dus geen haast. Bakken zijn nog niet eens besteld, dus ik heb alle tijd om, zoals nu, af en toe een balletje op te gooien. Die 1,20 staat trouwens nu op een grote grenen dressoir. Maar het was niet de bedoeling dat die kast mee verhuisd. Andere optie was om een volledige kweekstelling ergens op te doen, maar daar heb ik intussen vanaf gezien. Eens zien wat ik dan met die 120 aan moet. Misschien zet ik die wel gewoon op een stevige tafel. Beetje overdreven om voor die ene bak een aparte stelling te kopen. Misschien schroef ik wel iets in elkaar met steigerhout o.i.d.
 
Nou,dat is ook niet goedkoop.

Voor 25 euro ,90 cm.breed
 
Bij mij zijn de planken van mijn ijzeren rekken,na ongeveer 6 jaar een beetje hol gaan staan, ik heb op elke plank een 60 liter, en potten en op de bovenste plank 3 kleine 40cm bakken met de helft water. Ik heb mijn planken met tenkofix ingesmeerd, wordt ook voor daken gebruikt en Is waterafstotend. Maar dit Is wel duur.
Ikzelf heb 3 stellingen en die doen het al 7 jaar, geen probleem ;)
Ik zou dan toch je bakken aan gaan passen als dat zou kunnen .
 
Jootje67 zei:
Bij mij zijn de planken van mijn ijzeren rekken,na ongeveer 6 jaar een beetje hol gaan staan, ik heb op elke plank een 60 liter, en potten en op de bovenste plank 3 kleine 40cm bakken met de helft water. Ik heb mijn planken met tenkofix ingesmeerd, wordt ook voor daken gebruikt en Is waterafstotend. Maar dit Is wel duur.
Ikzelf heb 3 stellingen en die doen het al 7 jaar, geen probleem ;)
Ik zou dan toch je bakken aan gaan passen als dat zou kunnen .

En je hebt ook zo'n stelling van de gamma?
 
Ik heb ze bij hornbach vandaan, toen 2 voor � 40,- een aanbieding.
 
Ik wilde ook een stelling kopen. Zo'n stelling van de Gamma zou, volgens de gebruiksaanwijzing, 275 kg per plank aankunnen. Wilde er bakken van 180 liter opzetten.
Dat ding viel al uit elkaar van ellende als je er naar keek. En het hout was ook niet echt betrouwbaar.

Goedkoop bleek toch duurkoop te zijn. Kijk anders eens op Marktplaats. Daar staan tweedehands stellingen voor relatief weinig geld.
 
Daar was ik ook naar aan het kijken en ik was er ook bang voor. Heb in schuur ook van die stellingen staan, daar staat niks zwaars op dus dan durf ik het wel aan. En ik wilde 300 liter erop zetten, gaat hem niet worden.
 
In mijn kweekruimte heb ik erg sterke professionele magazijnstellingen staan waarbij ik de legborden van vezelplaat heb vervangen door betonplex. Het draagvermogen is vele honderden kilo's per niveau.
Er staan op Marktplaats verschillende bedrijven die ze in alle soorten en maten te koop hebben. Omdat dat niet altijd goedkoop is heb ik een aantal maanden op de veilingsites van BVA auctions, online veilingmeester en proveiling gezocht naar stellingen. Omdat het vaak stellingen zijn die afkomstig zijn uit faillissementen waar je op biedt kan je geluk hebben en voor een klein bedrag een stelling kunnen kopen.

Ik heb een mooie Inhaakstelling kunnen kopen voor �180,- en eentje voor �13,-. Vooral de laatste was erg goedkoop. De staanders daarvan heb ik niet gebruikt en heb ik doorverkocht voor �30,-.

Op de stellingen heb ik aquaria staan van 100x40x40 en 120x40x50, telkens twee boven elkaar. Geen enkel probleem met het draagvermogen van de stellingen.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
visstisck zei:
Ik wilde ook een stelling kopen. Zo'n stelling van de Gamma zou, volgens de gebruiksaanwijzing, 275 kg per plank aankunnen. Wilde er bakken van 180 liter opzetten.
Dat ding viel al uit elkaar van ellende als je er naar keek. En het hout was ook niet echt betrouwbaar.

Goedkoop bleek toch duurkoop te zijn. Kijk anders eens op Marktplaats. Daar staan tweedehands stellingen voor relatief weinig geld.

Dat is nou gewoon lulkoek Vis.

ik moet ze met een hamer uit elkaar slaan,om ze een andere plaats te geven.

Die vallen niet uit elkaar van ellende.

De bordjes, ja,van 1 cm,is prut.
Wat wil je,voor 23 euro?

Dan leg je er zelf nieuwe in.
Kijk even de vorige pagina, daar zie je 2 foto,s.

Dat ding viel al uit elkaar van ellende als je er naar keek???
Echt?
 
Die stellingen halen vaak juist de stevigheid en stabiliteit uit het gewicht dat je erop zet.
 

Terug
Bovenaan