Stiphodon sp


Seabait

Well-known member
Lid geworden
11 december 2011
Berichten
34,289
Locatie
Middelburg
Ik heb wat Stiphodons waarvan ik de naam niet zeker van weet en zou van de kenners graag hulp hebben.
Mooi excuus ook om ze allemaal te showen want ben sinds kort een grote fan van deze visjes geworden ;)

Eerst een soort waarvan ik de naam wel weet dankzij Panchax (Rick)

S ornatus,heb ik 3 stuks van.

593715_0_82_p1130145.jpg


588381_0_82_p1130191.jpg


434433_0_82_p1130192.jpg


112273_0_82_p1130195.jpg


233226_0_82_p1130193.jpg


351574_0_82_p1130194.jpg


Van de volgende denk ik dat het de S zebrinus is maar weet het niet zeker.
Een betere foto is lastig omdat deze best wat schuw is,zou kunnen omdat het er maar 1 is.
Is de achterste vis.

629875_0_82_p1130161.jpg


Van de volgende heb ik er behoorlijk wat,zijn me verkocht als de S rutilaureus.

391769_0_82_p1130177.jpg


277164_0_82_p1130179.jpg


542581_0_82_p1130190.jpg


En op de volgende foto vraag ik me ook af wat de middelste is?

553126_0_82_p1130172.jpg


Mochten er nog andere mensen zijn met Stiphodons voel je dan niet bezwaard om ze hier te laten zien.
 
Zijn zeker mooi Bertus maar er zijn nog veel mooiere soortjes alleen zijn die wat moeilijk te krijgen helaas.
Net ff deze afdeling doorzocht en kwam nog een aantal andere Stiphodons topics tegen.
Blijkt toch dat rutilaureus geen juiste benaming is voor die van mij want worden zo goed als nooit verkocht.
 
Rick had het ook over de atropurpureus.
Ze lijken iig veel op de jouwe idd.

Leuk dat je foto's plaats alleen een beetje jammer dat ze 10 keer van betere kwaliteit zijn dan die van mij... :D
 
Mooie vissen John. Hoeveel heb je er nu in de bak zitten dan??
Eten ze niet de garnalen op die ik zag?
 
Die bovenste foto's zijn inderdaad Stiphodon ornatus (voorheen ST02 "Rainbow-color").
Dan een twijfel van me bij die S.zebrinus. Heb deze ook, maar dacht zelf aan vrouwelijke S.maculidorsalis (voorheen ST01 "Orange fin") (deze mannen worden werkelijk prachtig).
De laatste foto's de S.atropurpureus (blauwe). S.rutilaureus ziet er totaal anders uit en komt eigenlijk nooit in de handel voor.

Maar nog blijft het wat lastig om het met zekerheid te zeggen.. :p
Want je hebt ze nog niet zo lang en kunnen ze nog meer op kleur komen. Er zou tussen die Ornatus (en die middelste onder) toch een ander soortje kunnen zitten. Deze soort verschilt al enorm onder elkaar (bij mij is niet ��n precies hetzelfde).
Ook lijkt tussen de Atropurpureus, ��n of meerdere S.semoni's tussen te zitten. (Semoni's loopt het blauw mooi in ��n lijn en Atro.. heeft meer zwart en een gekleurde zoom in de vinnen).

Groot nadeel bij deze vissen is dat in de handel al verkeerd genaamd zijn en zelden gesorteerd. In een verkoopbak zitten meestal meerdere soorten bijelkaar, terwijl ze als ��n soort besteld zijn.
De vrouwen zijn van bijna allen Stiphodon-soorten zwart/wit gestreept, maar bijv die S.maculidorsalis weer niet.

Maar bij sommige van je heb ik twijfels en zou het wel fijn zijn als andere leden het kunnen bevestigen.
Bijv Henri heeft een betere kijk op dan ik.
 
Ik zou er nu 18 moeten hebben John.
Ze laten de garnalen met rust maar zou het geen ramp vinden als ze ze wel aten want worden er stiekem weer best veel ;)

Bedankt voor je reactie Rick.
Had zelf ook al het idee dat er weleens iets anders tussen die ornatus kon zitten want 1 heeft zwarte ogen.
Denk ook dat je gelijk hebt over de maculidorsalis ipv zebrinus.

Ja wachten op Henri maar ;)
 
Rick heeft gelijk; de tweede is Stiphodon maculidorsalis

Bij de soort die je verkocht is als S. rutilaureus zie ik, net als Rick,
twee soorten op de eerste foto:
De twee meest linkse zijn Stiphodon atropurpureus en de rechtse is Stiphodon semoni.

Ook op de foto's van Corydorasfan twee soorten;
De eerste S. atropurpureus, de andere twee S. semoni.

Het eenvoudigste onderscheid tussen deze twee soorten is om te kijken naar de rugvin:
Transparant-> S. semoni
Niet transparant(met stippen, soms helemaal zwart, met rode zoom)-> S. atropurpureus.

want 1 heeft zwarte ogen.

Zwarte ogen is geen onderscheidend kenmerk voor een soort. Het is meer een teken van opgewondenheid/dominantie. Veel (zo niet alle) Stiphodon soorten kunnen dat laten zien(zowel mannen als vrouwen)
 
Bedankt voor je reactie Henri.
Heel leerzaam zo.
Nu nog de vrouwtjes leren herkennen van de semoni en atropurpureus.
Kan/wil jij mij daar meer van vertellen?
 
Oeh mooie stiphodons!!!! Jaloersss ;)

Waar koop je die toch, ik kan ze nergens vinden hier in de buurt...
 
Kunnen de meeste zaken wel bij hun leverancier voor je bestellen hoor.
Maar is dan wel afwachten wat je precies krijgt.
 
Dat ze je garnalen niet eten is overigens niet zo raar, aangezien Stiphodons de biofilm tussen algen eten. Je hebt heel goed bealgde stenen nodig voor deze visjes.
 
Klopt helemaal Erik,zijn een aantal stenen met algen waar ze van grazen maar de meeste moeten nog begroeien.
De achterwand is gelukkig wel voor een groot deel bedekt met alg en daar grazen ze dan ook flink van.
Sommige hebben graag het bovenste randje en steken dan net met hun kopje boven water,echt grappig.
Verder voer ik ze bij met zinkende vlokken en waffers die voor het grootste deel uit plantaardig voer bestaan.
 
Kan/wil jij mij daar meer van vertellen?

Ik kan een poging doen.

Allereerst lijken vrouwtjes van vele Stiphodon soorten (op het eerste gezicht) erg op elkaar.
Soms is het verschil alleen duidelijk wanneer je ze op de operatietafel onderzoekt.

De laatste jaren zijn er nog veel soorten beschreven en er zullen nog velen onbeschreven zijn ( en waarschijnlijk ook nog velen niet ontdekt).

Kortom, met 100% zekerheid kan ik niets zeggen.
Het zou al veel helpen wanneer we wisten waar de visjes uit de aquariumwinkel vandaan kwamen; dan zouden we al enkele soorten kunnen uitsluiten.

Wel zijn er soms duidelijke verschillen. Een S. ornatus vrouwtje zul je niet snel verwarren met een S. percnopterygionus vrouwtje.

Ik heb op dit moment een S. atropurpureus vrouwtje (tenminste, ik denk dat dat het is) zwemmen waar ik nog geen foto van in m'n album heb. De rest kun je in het bergbeekbakjes album vinden op pagina 3.
bergbeekbakjes

Tot slot heb ik nog wel een berg pdf-jes, waarin de wetenschappers wat orde in de Stiphodon chaos proberen te scheppen. Ik kan de relevante artikelen naar je mailen wanneer je er interesse in hebt.
 
Bedankt voor je reactie weer.
Is me duidelijk dat het eigenlijk zo goed als onmogelijk is om ze onderling te herkennen,eigenlijk ook niet zo belangrijk voor me denk ik want kweken met ze is ook 100% uitgeloten.
 
Verschillen tussen S. semoni vrouwtjes en S. atropurpureus vrouwtjes zijn nog wel redelijk te zien. Verschillen tussen S. ornatus vrouwtjes en S. atropurpureus vrouwtjes wordt al wat moeilijker.
Op Seriously Fish hadden we het eerst over Stiphodon ST02, die later ge�dentificeerd zijn als S. ornatus.
Maar tussen de verschillende vissen die we eerst bij de S. ST02 indeelden zitten nog wel wat verschillen (zowel qua tekening en grootte). Ik ben er nog steeds van overtuigd dat niet elke vis die we indeelden bij ST02 tot S. ornatus behoort.

Kweken is nooit 100% uitgesloten. Je zou de eerste kunnen zijn.
Een zout en/of brakwaterbakje zou ik dan wel bij de hand houden. :)
 
Ja je weet het maar nooit Henri ;)

Gewoon omdat het zo'n mooie is (vind ik dan)


518467_0_82_p1130290.jpg
 
Dankje Bertus.
Echt bizar hoe ze van het ene moment op het andere van kleur kunnen veranderen.
 
Zal eens wat nieuw leven inblazen hier,stiekem toch aardig wat leden hier met deze mooie visjes.
Foto van Froggies die deze knappert in zijn bak heeft zitten,

s1s4kz.jpg
 
Verdorie John, als je zo door gaat met die foto's hier moet ik ook nog een hillstream bak op mijn verlanglijstje gaan zetten!! :D
 
Sorry! ;)

Heb je de link van Storm al bekeken? daar staan echt bizar mooie in en veel foto's van iemand die ze in het wild opzoekt.
 
Ik had m al opgeslagen in mijn bookmarks. ;) Nog niet alles bekeken, maar zitten wel hele mooie exemplaren tussen!

Voorlopig even geen ruimte en budget voor een nieuw aquarium dat aan de eisen voor de Stiphodon kan voldoen, maar vind ze wel heel erg mooi :) Wie weet ooit ;)
 
Mijn droom is in iedergeval uitgekomen ik heb eindelijk Stiphodon percnopterygionus kunnen vinden.

Ze hebben hun eigen bak gekregen met een paar rhino´s.

Nu nog wat Atropurpureus / Semoni´s vinden en mijn hillstream is compleet. :engel:
 
Nou ik had dus nog wat Stiphodons besteld onder de naam Atropurpureus,

Had er 5 besteld maar 2 hadden het niet overleefd dus uiteindelijk ook maar voor 3 betaald.

Maar vraag me af of het uberhaupt wel de semoni of atropurpureus is..?
 

Terug
Bovenaan