Stomme actie, heel veel beginnersvragen.


S

Sterrekind

Guest
Hoi,

Ik heb de kapitale vergissing begaan door vorige week in het tuincentrum leuk wat sluierstaartjes aan te schaffen met een vissenkommetje.Plantje, steentjes, voer, en vijf van die visjes in een mooie grote vissenkom.

Bij thuiskomst de kom gevuld, visjes er bij, en genieten maar, dacht ik. Totdat ik ( en dat had ik veel beter eerst kunnen doen, helaas ben ik van de eerst doen en dan denken) even ging googlen en ontdekte dat ik de diertjes vreselijk aan het mishandelen was. Ik wist het echt niet, bij het tuincentrum vertelde de jongeman me dat het geen kwaad kon om de visjes in een grote kom te houden , google leerde me andere zaken.

Om een heel langdradig verhaal kort te houden, de visjes zitten inmiddels in een enorm aquarium voorzien van pomp, zuurstof, planten, goede bodem en krijgen meerdere malen per dag wat speciaal voer.

So far so good. De ruimte is in ieder geval op orde.

Uiteraard hebben we nu last van het New Tank Syndrome oftewel waterbloei. Het water in het aquarium is wit uitgeslagen, een UV filter wordt morgen aangeschaft om het water netjes te krijgen.

Ik zit echter met een aantal basisvragen waar ik het antwoord zo niet op kan vinden, zoveel mensen, zoveel antwoorden, ik kom er niet meer uit.


Specificaties aquarium: Jewel Rio 240 met jewel bio 3.0 pomp.

Vraag 1:

Welke waarden voor het water moet ik hanteren en welke testkit kan ik het best aanschaffen, is het uberhaupt nodig om de waarden te testen of kan ik dit het best bij een dierenspeciaalzaak laten doen? Ik ben nu als de dood dat ik weer vannalles aangesmeerd krijg door de verkoper, deze grap heeft me al 700 euro gekost de afgelopen dagen maargoed, wat ik naar binnen sleep aan dieren, daar wordt gewoon goed voor gezorgd, de beestjes hebben hier ook niet om gevraagd. Ik wil echter niet weer een klein vermogen uitgeven aan spullen die ik eigenlijk niet nodig heb.

Vraag 2:
Hoevaak moet ik het water verversen, de een zegt 1 keer in de 2 weken 30%, de ander zegt wekelijks 50%


Vraag 3: een van de visjes lijkt nogal dominant te zijn wanneer het voedertijd is, hij duwt de andere visjes aan de kant, is het stress door het gedoe van kom naar aquarium en moeten ze hun plekje nog vinden, of moet ik deze meneer ( gok ik, geen flauw idee of het een man is) er uit halen?

Vraag 4:

Welke UV filter kan ik het beste aanschaffen in combinatie met bovengenoemde pomp? Ik heb echt geen flauw idee meer, en zie door de bomen het bos niet meer, heel graag zou ik wat antwoorden krijgen op mijn vragen zodat ik de gemaakte fout in ieder geval goed kan maken en mijn visjes alsnog een lang en gelukkig ( en vooral gezond) leven mogen hebben in ons huis.
 
Ik zou willen antwoorden,maar het gaat in de nek kriebelen.
Lijkt mij weer nep.
Normaal stel iemand zich voor.

Is dat zo? niemand reageert erop.
 
Welkom!

Super dat je je kop niet in het zand steekt en direct voor een betere huisvesting hebt gezorgd.

Qua verversing zou ik voorlopig iedere 2 dagen 50% aanhouden. Je aquarium is nog niet ingedraaid dus je gaat een nitrietpiek krijgen. Ook is de bak direct vol bezet (sluierstaarten hebben 50l. per vis nodig tot ze een cm. of 15 zijn, daarna het dubbele).

Het is zeker verstandig om een testsetje aan te schaffen. Liefst druppeltests want die zijn nauwkeuriger. De waardes die nu essentieel zijn om te meten zijn NO2 en NH4/NH3. Dit zou ik de komende weken dagelijks testen en moeten 0 zijn. Zo niet, direct verversen want beiden zijn giftig.

Houd het voeren even op 2x per dag een beetje zodat de belasting op het water niet te hoog is. Gewoonlijk is dit niet aan te raden bij jonge vissen (die moeten praktisch zwemmen in het voer), maar het kan even niet anders.

Voor in de toekomst is het handig om pH, KH, GH en NO3 te kunnen meten.

Ook wil ik je adviseren om een sterke externe filter aan te schaffen zoals de Jebao 304. De interne filters van Juwel zijn niet sterk genoeg voor grote vervuilers.
Dit kan nog even wachten hoor! Je hebt al een hoop geld uitgegeven voor je visjes dus niemand zal je er scheef om aankijken als dit er nu even niet meer af kan.

Het dominante visje zou ik even blijven aankijken. Goudvissen zijn totaal niet agressief aangelegd :)

Een UV-filter lijkt me niet nodig. Je bak is onstabiel en dat is logisch gezien de gang van zaken. Komt vanzelf weer goed met een beetje geduld (dat gelukkig gratis is ;) )
 
Nou ja zeg, wat een onvriendelijke reactie :( waarom doe je dat?
 
Bertus zei:
Ik zou willen antwoorden,maar het gaat in de nek kriebelen.
Lijkt mij weer nep.
Normaal stel iemand zich voor.

Is dat zo? niemand reageert erop.
Pardon, Bertus? Hoezo zou dit nep zijn?

Ik lees alleen een verhaal van iemand die een fout gemaakt heeft en nu kosten noch moeite spaart om dit recht te zetten. Kunnen we dan niet beter proberen te helpen?

Voorstellen is niet verplicht.
 
Ik bedoelde dus de reactie van Bertus met onvriendelijk.

Jones, dank je wel voor je uitgebreide antwoord. Ik zal ze de komende tijd om de twee dagen 50% verversen, en niet al te veel voeren. Ik voer ze nu steeds kleine beetjes en dit eten ze ook allemaal op, ik probeer er zoveel mogelijk om te denken dat er geen voedsel blijft liggen.

Een druppelset ( die van JBL, in een koffer, is dat wat? ) zal ik morgen gelijk ophalen bij de dierenspeciaalzaak. Wat de externe pomp betreft, ik noteer het zeker als aanschaf voor in de toekomst ( vind ik denk ik ook mooier, deze zwarte koker is toch wel een beetje lelijk in het aquarium, dit terzijde)

Mochten er nog meer dingen zijn waar ik echt om moet denken, dan hoor ik het heel graag!
 
3b6b.jpg



Hier een afbeelding trouwens, van de nepvissen in het nep-aquarium :)
 
Jones zei:
Bertus zei:
Ik zou willen antwoorden,maar het gaat in de nek kriebelen.
Lijkt mij weer nep.
Normaal stel iemand zich voor.

Is dat zo? niemand reageert erop.
Pardon, Bertus? Hoezo zou dit nep zijn?

Ik lees alleen een verhaal van iemand die een fout gemaakt heeft en nu kosten noch moeite spaart om dit recht te zetten. Kunnen we dan niet beter proberen te helpen?

Voorstellen is niet verplicht.

Ben jij die andere vergeten,die de boel in de maling nam
 
Sterrekind zei:
3b6b.jpg



Hier een afbeelding trouwens, van de nepvissen in het nep-aquarium :)


Wauw, Dat is mooi.

Kom maar een klap geven.
Toch,wat zuurstofplanten opzij,goed voor het water.
Cabomba ,mooie plant.
DE valesneria,is mooi,maar doet verder niets aan het water.
 
Dat vind ik jammer Bertus, maar heel eerlijk gezegd kan ik me leukere manieren bedenken om de boel in de maling te nemen als met een paar mooie visjes in een aquarium.
 
Dat was heel anders, Bertus. Goudvissen, een maanvis, Axolotl en nog wat in een klein kommetje. Is toch niet te vergelijken? Alsof een troll zo'n lang bericht schrijft + er wordt nergens geprovoceerd in de post van Sterrekind.

@ Sterrekind
Je hebt de bak alvast mooi ingericht. Wat hebben ze een ruimte he! Maar ze groeien hard hoor dus je bak zal niet lang leeg lijken.

JBL heeft verschillende koffers. NO2 wil je nu sowieso hebben NH3/NH4 liefst ook en de andere testjes die ik heb aangegeven. JBL is wel een erg goed en betrouwbaar merk.

Ik zou wat meer plantjes in je bak zetten. Dat voorkomt dat je algenproblemen krijgt en sluiers rommelen er graag mee. Snelgroeiende planten zoals hoornblad en waterpest zijn heel geschikt.
 
Sterrekind zei:
Dat vind ik jammer Bertus, maar heel eerlijk gezegd kan ik me leukere manieren bedenken om de boel in de maling te nemen als met een paar mooie visjes in een aquarium.

Ja,maar dat zie je hier vandaan niet,he.
 
Ze hebben prachtig de ruimte, heerlijk om te zien hoe ze een beetje door de bak heen rommelen en wat in het grind graven. Wat plantjes betreft, deze hebben we nu zo neergezet, we willen er nog wat algenballen bij hebben ( die vind ik zelf erg mooi en ik zie de visjes er ook regelmatig even mee rotzooien). De andere plantjes schrijf ik even op, als ik bij de dierenwinkel hier sta kom ik zo weer thuis met een bellenvulkaan, een totaal onzinnig beeldje, wat kattenspeeltjes en de planten vergeet ik dan weer!
 
Bertus zei:
Sterrekind zei:
Dat vind ik jammer Bertus, maar heel eerlijk gezegd kan ik me leukere manieren bedenken om de boel in de maling te nemen als met een paar mooie visjes in een aquarium.

Ja,maar dat zie je hier vandaan niet,he.

Dat klopt maar ik vind het niet zo heel aardig van je dat je mij direct beticht van trollen. Beetje jammer, zo jaag je mensen wel weg. En een echte troll krijgt neem ik aan gewoon een ban hier?
 
Super dat je zo snel een aquarium hebt gekocht!
Hij ziet er nog eens prachtig uit ook :D
Ik ga met jones mee qua advies, heb toen ik zelf nitriet had gemeten met druppeltest zelfs elke dag 50% ververst tot het 0 was.
Als hij uiteindelijk helemaal is ingedraait (na zo'n 5 weken) minimaal 1 x per week 50% verversen en het voeren dan opbouwen naar zo'n 3 tot 5 x per dag.
Zou je als basisvoer hikari aanbevelen.
Vind het zelf ech top!

Ik zou ook geen uv filter halen, mijn waterbloei ging ook vanzelf weg, is niet schadelijk en natuurlijk process
 
Sterrekind zei:
Bertus zei:
Sterrekind zei:
Dat vind ik jammer Bertus, maar heel eerlijk gezegd kan ik me leukere manieren bedenken om de boel in de maling te nemen als met een paar mooie visjes in een aquarium.

Ja,maar dat zie je hier vandaan niet,he.

Dat klopt maar ik vind het niet zo heel aardig van je dat je mij direct beticht van trollen. Beetje jammer, zo jaag je mensen wel weg. En een echte troll krijgt neem ik aan gewoon een ban hier?

Ho,dat ik ik niet gezegt,hoor.
Zou niet durven.
 
Nep zijn en trollen is hetzelfde Bertus, maar geeft niet, we hebben het er niet meer over, goed?
 
Misuzu zei:
Super dat je zo snel een aquarium hebt gekocht!
Hij ziet er nog eens prachtig uit ook :D
Ik ga met jones mee qua advies, heb toen ik zelf nitriet had gemeten met druppeltest zelfs elke dag 50% ververst tot het 0 was.
Als hij uiteindelijk helemaal is ingedraait (na zo'n 5 weken) minimaal 1 x per week 50% verversen en het voeren dan opbouwen naar zo'n 3 tot 5 x per dag.
Zou je als basisvoer hikari aanbevelen.
Vind het zelf ech top!

Ik zou ook geen uv filter halen, mijn waterbloei ging ook vanzelf weg, is niet schadelijk en natuurlijk process

Hikari voer, kan ik dat bij de dierenspeciaalzaak halen of moet ik dat op internet bestellen? Geen idee hoor, ik weet er echt niks van.

UV filter blijft lekker in de winkel liggen, spaar mijn geld wel op voor een extern filter voor de bak.

Bedankt voor de tips!
 
Super, meeste lfs hebben wel hikari voer staan, de koi varianten zijn wat goedkoper.
Zou er ook een speciaal voor je oranda nemen, is goed voor zijn wen.
Online is wel meer keus, bestel zelf altijd online
 
Misuzu zei:
Zou er ook een speciaal voor je oranda nemen, is goed voor zijn wen.
Online is wel meer keus, bestel zelf altijd online
Dat zou ik niet doen. Een grote wen hebben is niet bepaald gunstig voor de vis zelf.
 
Hallo Sterrekind,

Tof van je dat je de vissen alsnog een goede huisvesting heb gegeven.
Je mist alleen nog in je aquarium echte waterplanten, zoals Waterpest of Cabomba of Hoornblad.
Ik heb zelf ook de gewone Ambulia en Hoornblad voor je die als onkruid in mijn aquariums groeien.
Omdat je geen woonplaats in je profiel hebt ingevuld kan je ze gratis komen ophalen indien je in de buurt woont van R'dam.
 
Kan alleen maar zeggen: :thumbs:

Helaas een verkeerde start, maar je hebt je fout snel hersteld! En nu lekker genieten, prachtige bak!!
 
Henk, wat aardig van je. Ik zit zelf in de regio Utrecht,en heb zojuist een kennis gesproken die al jaren een goed draaiend aquarium heeft ( met andere vissensoort, dat wel) maar die heeft een hele plantenkweek en bood ook wat aan. Evengoed heel erg bedankt voor het aanbod.
 
nO1AZOLTCQcZQY_o0RgdcRuInOZTuNQM.jpeg


Bertus, het ziet er nu zo uit. Het is nog wit, nog niet groen aangeslagen gelukkig. Dit is een voorbeeldfoto die ik gewoon even met google heb gezocht, maar zo ziet het er wel uit, ietsje minder wittig maar duidelijk niet helder.
 
Link werkt niet,Sterrekind.

Naar,zit het er WEL in,dan zou toch een UV -C erin hangen.
Of nog een week wachten,hoe het verder gaat.
 

Terug
Bovenaan