Stomme actie, heel veel beginnersvragen.


Het water is troebel, melk-wittig. Als ik google op afbeeldingen en filmpjes van cloudy tank water of waterbloei dan zijn er veel voorbeelden van hoe mijn water er uit ziet. Weten doe ik het niet, ik ben immers een volslagen leek. Ik ga het een week aankijken, en elke dag 50% verversen, en dan hopen dat het wat rustiger wordt.
 
Verversen helpt niet.
Is net als melk,blijft wit.

Dan wel een UV erin hangen.
Een Aquael UV-C 500 is voldoende.
Aquael - Aquaplantsonline


Aquael Unifilter 1000 met UV led 1000 l/h. �57,55. Bekijken � Aquael Unifilter 500
met UV led 500 l/h. �41,35. Bekijken � Aquael UV 3W sterilizer. �39,00.
www.aquaplantsonline.nl/unit-aquael-c-68_352.html -

Heb ik ook,gebruik hem ook als Bijfillter,bij meer vervuiling in de bak.
Als je hem hebt,gewoon inzetten.
UV kan je later uitzetten,dan een gewoon filter.
 
Aquael Unifilter 500 met UV led 500 l/h 41 euro.
PLus je krijgt punten,voor volgende bestelling.
 
Kijk het nou eerst eens even aan! Voor je straks iets duurs koopt wat je niet echt nodig hebt. Waterbloei is niet schadelijk voor de vissen dus je kunt het gerust even aankijken.
 
Dat was ook het plan. Dagelijks 50% verversen en als het over anderhalf tot twee weken niet een stuk beter is kan ik altijd nog een dergelijk filter aanschaffen :)
 
Nee,het is niet schadelijk.
Alleen nemen de algen wel zuurstof weg.


Bestrijding:
Het licht 2 x 24 uur uitschakelen en de bak geheel afdekken, tevens gedurende de periode het filter vaak schoonmaken.
Eventueel als het mogelijk is een flinke hoeveelheid levende watervlooien in de bak te zetten, deze eten namelijk zweef algen.
Nadat de verlichting weer is ingeschakeld moet de bak van dode watervlooien worden gezuiverd.
Een oude �vaak� effectieve methode is een stukje koperdraad in het aquarium hangen, hierbij moet u wel de vissen in de gaten houden, daar deze methode niet geheel zonder risico is.
Het gebruiken van een UVC-lamp.
 
Vandaar toch ook de extra zuurstof, extra planten en dagelijks verversen Bertus, of heb ik dat verkeerd begrepen?
 
De visjes lijken overigens gewoon vrolijk te zijn ( op de zwarte sluier na, die vertoont raar gedrag, jaagt de anderen constant weg, en door de hele bak heen, hij/zij achtervolgt de andere visjes gewoon)

De visjes happen overigens ook niet naar lucht bovenin de bak, ze zijn wat aan het grondelen en heen en weer aan het zwemmen. Een beetje wat je kunt verwachten van een vis zeg maar :)
 
Nu is er nog genoeg zuurstof.
Ligt ook aan de mate van ,hoeveel alg erin zit.

Zweefalg
Ook wel waterbloei genoemd, hierbij kleurt het aquariumwater na een tijdje ondoorzichtig groen of bruin.
Het gaat om een eencellige primitieve plantje dat lage eisen stelt voor zijn groei.


Is het ZO?
 
Als het water wit is heb je geen zweefalg maar bacteriebloei. Heel normaal in deze situatie. Als de waardes stabiliseren verdwijnt dit.
 
Dat is het, bacteriebloei (en ik zie op verschillende websites dat zowel de algbloei als bacteriebloei waterbloei genoemd wordt, het is echter echt wit, totaal niet groen)
 
Ik heb nog een stomme vraag.
Ik heb mooie plantjes in de bak staan en lees net hier ergens dat de loodbandjes er af moeten ( wist ik natuurlijk ook niet). Kan ik de plantjes gewoon in het fijne grind stoppen of moet ik daar weer wat aan toevoegen? Ik wil niet teveel rommelen met allerlei toevoegingen maar een loodvergiftiging daar zitten de vissenkinders ook niet op te wachten lijkt me
 
Je kan ze gewoon in het grind stoppen. Zorg er wel voor dat de worteltjes net onder de bladeren een beetje boven het grind blijven, Vallisneria houdt er niet van om diep geplant te worden.
 
Hoi Prisci,

zo ziet het er idd een beetje uit, troebel wit.
 
Hoort gewoon bij de opstart fase, lekker laten rusten, gaat vanzelf weg :)
Ik zou niet allemaal klooien met UV en dergelijke, daarmee verstoor je alles weer.
Mijn waterbloei ging ook vanzelf weg, belangrijkste is nu dat je bak goed indraait.
 
Klooien met UV? verstoor je alles? Kul.
Bacterie gaat in het filter,en in de bodem.
Waarom wordt er bij Koi vijvers constant UV gebruikt?
OM het water zuiver te houden.
 
Welkom! Ik vind dat je het geweldig doet! Prachtige bak dat is wel wat anders thuiskomen dan een kom! Je waardes gaan echt wel veranderen en het water wordt echt wel helder met een externe pomp, heeft wat tijd nodig. Wat sluiers ook heel leuk vinden is Pistia..... Kleine drijfplanten met lange wortels( eenmaal aangeschaft vermeerderd dit vanzelf). Af en toe knabbelen ze wat aan die wortels, maakt niet uit, groeit vanzelf weer aan. Google eens op aquaplantsonline..... Beste site voor aquariumplanten ed . Zeer goede ervaringen mee! Sterker nog.... Ik bestel alleen hier! Ze hebben werkelijk alles voor vissen ( behalve hikari voor sluiers....). Veel succes en plaats nog eens foto's!!! Vind het erg leuk om mee te leven!
 
Welkom Sterrekind! Wat leuk dat je sluierstaarten hebt! Jammer dat er altijd weer verkeerd wordt ingelicht, maar het ligt niet aan jou ;). Zo te zien ben je een echte dierenliefhebber :).

Ik vind eigenlijk dat alle mensen die in een dierenwinkel/dierenafdeling werken gewoon een opleiding moeten krijgen en dan ook goed moeten voorlichten, maar helaas zal dat nooit gebeuren :(.
 
Ben ik helemaal met je eens Olivier, maar zolang dieren in Nederland nog steeds wettelijk gezien worden als een gebruiksvoorwerp/bezitting gaat dat niet veranderen vrees ik. Ik vind sowieso eigenlijk dat tuincentra geen levende dieren zouden moeten verkopen, klaarblijkelijk weten ze er echt niets van.
 
Sterrekind zei:
Ben ik helemaal met je eens Olivier, maar zolang dieren in Nederland nog steeds wettelijk gezien worden als een gebruiksvoorwerp/bezitting gaat dat niet veranderen vrees ik. Ik vind sowieso eigenlijk dat tuincentra geen levende dieren zouden moeten verkopen, klaarblijkelijk weten ze er echt niets van.
Helaas niet alleen de tuincentra, maar ook de dierenwinkels (en soms zelfs in aquariumspeciaalzaken) ;(
Veel mensen zijn hier ooit verkeerd begonnen, net zoals ik (vooral door verkeerde voorlichting) :(
 
olivierw zei:
Ik vind eigenlijk dat alle mensen die in een dierenwinkel/dierenafdeling werken gewoon een opleiding moeten krijgen en dan ook goed moeten voorlichten, maar helaas zal dat nooit gebeuren :(.

Ben ik voor een groot gedeelte met je eens. Alleen : ben jij dan ook bereid om plotseling 25 % meer voor je vis te gaan betalen ??? Geschoold personeel is namelijk duur. Nu doen de winkels het vaak met goedkope (zaterdag)hulpjes en welwillende stagiaires, want die kosten niet zo veel. Zorg er voor dat je van te voren goed je huiswerk doet en je komt niet zo snel voor verrassingen te staan
 
Ik heb 850 euro voor mijn katje betaald, dus ja, ik ben wel bereid om meer te betalen voor mijn vissen. Ik vrees alleen dat het gros van de mensen dit niet is. Wat an sich geen probleem is, ik denk dat de mensen die een sluiertje kopen in de winkel ( zoals ik) gewoon echt geen flauw idee hebben waar ze aan beginnen. Zelfs op dozen van nano-aquaria staan afbeeldingen van bakjes ( 30 liter) met drie goudvissen er in.

En als het verkopend personeel het ook al niet weet dan blijft dit probleem wel in stand. Ik moet zeggen dat dit niet alleen met goudvissen zo is, hetzelfde gebeurt met reptielen. Eigenlijk alle beesten worden wel misbruikt, en zonder een goudvissen-bevrijdings-front op te willen zetten, vind ik dat toch best heel kwalijk.

Ookal zijn het maar goudvissen.. :)

Gelukkig denken de mensen hier daar hetzelfde over en heb ik mijn bakje nu redelijk op orde.



Dan de update wat mijn bak betreft. Ik heb de afgelopen 2 dagen 50% ververst, en denk dat ik vandaag even oversla om te zien hoe de bak zich houdt. Het water is al wat helderderderderder ( minder troebel dus) en ook hebben we er nog 5 extra grote mosbollen aangeschaft welke al mooi zuurstof produceren. De vissen maken het uitstekend. Het blijkt wel dat een van de visjes die we hebben uitgekozen ( omdat ie er zo koddig uitzag) volgens mij gewoon echt een doorgefokt exemplaar is. Zijn oogjes zijn echt enorm en hij is scheel.

Hij eet gelukkig wel dus we zien wel hoe oud we hem kunnen laten worden, met een beetje geluk is het gewoon een lelijk ding en heeft ie er geen last van.

De wat grotere zwarte moor is wat rustiger aan het worden. Alleen tijdens voedertijd is ie ietwat enthousiast en jaagt ie alle andere vissen weg. Gelukkig heb ik hier altijd wel iemand in de buurt die mee kan helpen en nu voeren we op twee plekjes zodat iedereen wat te eten krijgt en dat gaat goed.
 
Ook van mij van harte welkom!
Fantastisch wat je voor je vissen hebt gedaan. Ik vind je bak een plaatje. Heel mooi, hoor.
 
Bertus zei:
Klooien met UV? verstoor je alles? Kul.
Bacterie gaat in het filter,en in de bodem.
Waarom wordt er bij Koi vijvers constant UV gebruikt?
OM het water zuiver te houden.

Nou, daar denk ik anders over .
Dit wordt gebruikt omdat het systeem meestal ontoereikend is .
Eerst maak je de zweefalg dood om het dan af te vangen om daarna af te breken in je filter ??
Eigenlijk belast je het systeem nog meer .....

Maargoed , iedereen is vrij om dat te gebruiken maar het is en blijft symtoombestrijding .

Ik heb in het verleden ook wel eens zweefalg gehad in een aquarium en daar kom je vanzelf vanaf .
Het kan soms lang duren (uit ervaring = weken) maar als alles goed klopt kom je er vanaf .

Persoonlijk zou ik flink gaan voeren !
 
Ik vind alleen je stenen erg groot en dat gaat weer ten koste van een flink aantal liters water. En die bellen dingen drijven CO� uit je bak en dat hebben je planten juist nodig.

Verder hulde! ;)
 

Terug
Bovenaan