Wat is er nieuw

Subtropische aquarium 160cm

Freeek

Member
Lid geworden
27 december 2024
Leeftijd
38
Goedenavond,

Over een aantal maanden ben ik zover dat ik eindelijk mijn aquarium weer kan terugplaatsen na de verhuizing/ verbouwing van 10 maanden.

Technische aspecten:
akvastabil move 160, Filter aqual hypermax 4500, 400 watt staaf verwarming. Verlichting van hvp deze wil ik gaan aansturen tot ik plusminus 15 lumen per liter heb.

Ik wil graag mijn aquarium subtropisch hebben minmaal temperatuur tussen de 19/20 graden. en minimaal onderhoud

De bewoners die ik wel wil hebben zijn de. honing gourami of de epiplaty dageti Apistogramma borreli, garnalen welk kleurslag ben ik nog niet over uit. corydoras hastatus of pygmaeus als deze op lagere temperatuur gehouden kunnen worden?

ik wil graag nog een leuke scholen vissen die wat kleiner blijven toevoegen
Deze soorten heb ik zelf al gevonden.
Vuurterta
Neontetra
Willen jullie deze aanvullen?

Deze bak is volgens internet 1.60 x 50 x 60 (?). Natuurlijk kun je in een grote bak kleine visjes houden, maar iets groter is natuurlijk ook een optie.

Je zou voor een dergelijke bak ook naar Zwaarddragers (Xyphophorus sp) kunnen kijken. Leuke actieve vissen die een dergelijke bak zeker zullen waarderen.

Mijn aquarium is 160x60x60. Ik wil graag wat kleinere soorten houden in wat grotere groepen/scholen dus ik zoek eigenlijk alleen vissen die passen in een aquarium van 60x30x30.

Een leuke fotoalbum heb je Jelle.

Ik zoek ook nog een functionele slak soort om samen met de garnaaltjes te zorgen dat ook alle restjes worden opgegeten

Even een update van hoe ik mijn bestand voor ogen heb
Boven: honing gourami 4m 6v
Midden: Afrikaanse lichtoogjes 35x lichte twijfel met de Neontetra, koperzalm. Koperzalm weet ik niet zeker of die op 20graden gehouden kunnen worden.
Middenonder: corydoras pygmaeus 30x
Bodem Apistogramma borreli 4m 6v
Rode vuurgarnalen
Zebra appelslakken

Graag zie ik wat feedback op dit bestand.

Ik weet niet of garnalen en Apisto s een goed idee zijn tenzij je veel schuilplekken hebt en het niet erg vindt als ze af en toe wat snoepen.
Voor het midden is de R Espei ook een leuk goed scholend visje.

Even een update van hoe ik mijn bestand voor ogen heb
Boven: honing gourami 4m 6v
Midden: Afrikaanse lichtoogjes 35x lichte twijfel met de Neontetra, koperzalm. Koperzalm weet ik niet zeker of die op 20graden gehouden kunnen worden.
Middenonder: corydoras pygmaeus 30x
Bodem Apistogramma borreli 4m 6v
Rode vuurgarnalen
Zebra appelslakken

Graag zie ik wat feedback op dit bestand.

Afrikaans oogjes zijn wel eerder boven zwemmers. Alleja toen ik ze had zwommen ze vooral bovenste waterlaag

Ik heb alle vertrouwen in de vuurgarnalen aangezien deze samen met de slakken de eerste bewoners zullen zijn. De Apistogramma komen pas als laaste.

Kan de espei wel op 20 graden gehouden worden?

Afrikaans oogjes zijn wel eerder boven zwemmers. Alleja toen ik ze had zwommen ze vooral bovenste waterlaag
Dat had ik inderdaad gelezen

Ken je pseudomugils? Erg mooie visje, maar geen idee hoe dat met de rest van het bestand gaat, maar zou de moeite waar kunnen zijn om er eens naar te kijken?

Nou ik zal ff reageren mbt garnalen icm Apisto. Geen goed huwelijk kan ik uit ervaring zeggen. Een 3wk geleden 35 vuurgarnalen gehaald voor in mn Lido, en ik heb er Apisto Agassizi in zwemmen. Na een paar dagen was het aantal al behoorlijk vermindert. Ik denk dat er nu nog maximaal een 10stuks ronddwalen tussen de bladeren en het hout. Nu waren ze niet zo duur, maar €15 aan levend voer in een paar dagen, tja ik weet het niet.

Ken je pseudomugils? Erg mooie visje, maar geen idee hoe dat met de rest van het bestand gaat, maar zou de moeite waar kunnen zijn om er eens naar te kijken?
Inderdaad hele mooie vissen. Zover ik kan lezen komen deze vissen ook in brak water voor ,hierdoor twijfel ik of deze volledig zoetwater gehouden kunnen worden.

Nou ik zal ff reageren mbt garnalen icm Apisto. Geen goed huwelijk kan ik uit ervaring zeggen. Een 3wk geleden 35 vuurgarnalen gehaald voor in mn Lido, en ik heb er Apisto Agassizi in zwemmen. Na een paar dagen was het aantal al behoorlijk vermindert. Ik denk dat er nu nog maximaal een 10stuks ronddwalen tussen de bladeren en het hout. Nu waren ze niet zo duur, maar €15 aan levend voer in een paar dagen, tja ik weet het niet.
Als ik het goed heb heb jij de garnalen later dan de Apistogramma toegevoegd hierdoor worden garnalen snel voor voer aangezien.

Daarom kies ik ervoor om met de garnalen te beginnen ,hierdoor zal er genoeg garnalen zijn tegen die tijd dat de Apistogramma er in komen op de populatie op orde te houden.

https://aquainfo.nl/artikel/pseudomugil-gertrudae-dwerg-regenboogvis/
https://aquainfo.nl/artikel/pseudom...antsoffi is een,uit Australie en Nieuw Guinea. (Even aan @John. vragen of ze ook een lagere temperatuur verdragen.)
Zie hier voor de verschillende soorten pseudomugil en ik zie zo niet direct dat ze niet in zoet water kunnen, maar @John. zal je hopelijk verder kunnen helpen, en anders weet hij misschien wel.

https://aquainfo.nl/artikel/pseudomugil-gertrudae-dwerg-regenboogvis/
https://aquainfo.nl/artikel/pseudomugil-ivantsoffi/#:~:text=De Pseudomugil ivantsoffi is een,uit Australie en Nieuw Guinea. (Even aan @John. vragen of ze ook een lagere temperatuur verdragen.)
Zie hier voor de verschillende soorten pseudomugil en ik zie zo niet direct dat ze niet in zoet water kunnen, maar @John. zal je hopelijk verder kunnen helpen, en anders weet hij misschien wel.
Dan wacht ik even of John reageert

Ik hoop dat John of iemand anders misschien iets over deze mooie vis pseudomugil Luminatus kan zeggen of deze ook op 20 graden gehouden kan worden.

@John. kun jij hier iets over zeggen?

He Freek,

Ik heb voornamelijk lichtoogjes. Afrikaanse soorten. Van Pseudomugil weet ik niet zo veel, deze komen uit Papoea-Nieuw-Guinea. Ik weet dat er enkele brakwater pseudomugil zijn maar dat is de luminatus niet maar cyanodorsalis. 20 graden is wel wat fris voor ze. Ik zou het lekker op Poropanchax normani houden. In een grote bak zwemmen normani gewoon in het midden maar ze scharrelen ook boven en beneden rond.
Als je een echt middenlaag lichtoogje zoekt zou ik eens kijken naar het geslacht Procatopus.

M v.g. John.

Ik zoek niet specifieke een licht oogjes. Gewoon een mooi scholenvis die wat kleiner blijven max 4cm en rond de 20 graden gehouden kan worden. Mijn plan is met veel hout/bladeren met drijfplanten en een aantal moerasplanten.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan