Wat is er nieuw

SuperFish 30 witte waas en nu groenig

BubbelGuppy

New member
Lid geworden
1 januari 2026
Leeftijd
49
Hoi,
Met mijn superfish 30 wilde ik weer na enkele jaren weer een voorzichtige herstart maken in het aquarium houden.

Hij draait alweer 2 jaar. Maar sinds 1/2 jaar ineens een witte waas en na weer verversen en alle andere adviezen opgevolgd te hebben veranderd er weinig.
Nu weer 3 weken witte waas sie langzaam veranderd in groen.
Er zitten garnalen in en paar kleine visjes.
Co2 systeem, laatste filter veranderd naar een originele cassette van super fish. Daar het niet hielp alleen witte watten volgens advies dierenbenodigdheden zaak.
Co2 uitgehad en ju weer aan geen verschil. Lampen meer en minder geprobeerd ook geen verschil.
Test strips water waarden zien er gezond uit.
Planten groeien gezond, 5-6 soorten staan erin.
Voederen minimaal.

Wat denken jullie wat ik kan doen om weer helder doorzichtig water te krijgen?

Een foto zou helpen; alswel een indruk van wat die andere adviezen zijn die je al opgevolgd hebt, zodat je geen dubbel advies krijgt.

Een afbeelding van hoe het er nu uit ziet.

Bijlagen

• 17673853028203365865388223380747.jpg
    17673853028203365865388223380747.jpg
    1.8 MB · Weergaven: 29
Planten invoegen,
Co2 uit,
Co2 aan,
Waterpest,
Water wissel,
Witte watten,

Zou 'cloudy water' kunnen zijn, ofwel overmatige aanwezigheid van bacteriën. Wat voor filter heb je, is dat recent schoongemaakt en wat doe je qua waterwissels?

De standaard interne filter heb ik er in. En sinds nu 3 weken ook weer de cassette die kant en klaar gekocht kan worden.
Water wissel vandaag 1/3 ververst.
Dat doe ik wekelijks.

Welk ritme van wissel en vervangen filter is aan te raden?

En vooral ook: HOE maak je dat filter schoon? Zoiets krijg je vooral als je je filter te 'goed' hebt schoongemaakt.

Geen filters vervangen, je gooit je bacteriepopulatie weg en daarmee ben je eigenlijk weer van begin of aan aan het indraaien.
Het is een verdien model om je cartridges en potjes "bacterien" en water "verbeteraars" te laten kopen.

Je veroorzaakt daarmee al vrij snel ammoniak en/of nitriet pieken.
Test strips zijn ook niet bepaald betrouwbaar en missen bijna altijd ammoniak en fosfaat.
Wat zijn de waardes precies?

Wekelijks 30% wisselen is op zich prima.

Ik ben ook bang dat je nu bacteriebloei hebt doordat je de filtercartridge hebt vervangen en er dus niet een goed ingedraaid filter loopt. Dan krijg je ophoping van organisch vuil wat deze bacteriebloei kan veroorzaken en dat zie je vaak ook bij de opstart.
Je kan wat extra planten toevoegen en verder geduld hebben.

Ik neem aan dat je de Aquaflow 100 hebt? In principe hoef je daar de cartridge niet van te vervangen.

Met welke interval vervang je die cartridge normaliter en merk je enig verschil tussendoor?

Met welke interval vervang je die cartridge normaliter en merk je enig verschil tussendoor?
Een cartridge vervangen is hetzelfde effect als een nieuw buitenfilter op de bak zetten want je raakt veel bacterien kwijt. De bodem kan dat vaak redelijk opvangen maar niet altijd dus ik zou zo n cassette nooit vervangen tenzij de spons uitelkaar valt.

Een cartridge vervangen is hetzelfde effect als een nieuw buitenfilter op de bak zetten want je raakt veel bacterien kwijt. De bodem kan dat vaak redelijk opvangen maar niet altijd dus ik zou zo n cassette nooit vervangen tenzij de spons uitelkaar valt.
Ik weet hoe het werkt, daar vroeg ik ook niet naar. Ik vroeg naar hoeveel tijd er tussen het vervangen zit. En of ie ergens tussendoor wél enig verschil ziet - ofwel stabilisering van het ecosysteem.

Ik weet hoe het werkt, daar vroeg ik ook niet naar. Ik vroeg naar hoeveel tijd er tussen het vervangen zit. En of ie ergens tussendoor wél enig verschil ziet - ofwel stabilisering van het ecosysteem.
Ja dat snap ik maar ik wilde aangeven dat je dat beter nooit kan doen tenzij de spons afbrokkelt gelet op de consequenties ;))

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan