Wat is er nieuw

Superfish Garnalenbakje

Killerfish

Well-known member
Lid geworden
13 maart 2011
Leeftijd
31
Ik heb momenteel een glasbakje staan met een ledstrip erboven voor verlichting, maar ik wil toch al een redelijke tijd een klein aquarium. Ik heb nu voor niet al te veel geld een 0,5 jaar oude bak gezien, welke ik hopelijk vanavond op kan halen (auto afhankelijk van of ouders thuis zijn). Bij de bak zitten ook een filter en thermostaat, al ga ik de filter niet gebruiken. Ik wil de bak nml gebruiken om cr of cb in te kweken en ik denk dat ik hier beter een sponsfilter/luchtfilter voor kan gebruiken??

Nu heb ik echter nog wel wat vragen: Ik wil deze in gaan richten voor cr en cb garnalen. Is het mogelijk dat als ik de bak met warm water en een spons schoonmaak, om deze te vullen met oud aquariumwater en een ingedraaide sponsfilter, de bak gelijk draaiende heb. Ik wil het water uit mijn 'garnalenbakje' gebruiken waar ook de filter al enige tijd in draait. Plantjes wil ik in eerste instantie uit mijn rekord halen en evt na een tijdje wat bij halen. Is dit mogelijk? Want in feite verander ik alleen de bak

Ik zal zo gauw ik de bak heb foto's plaatsen

Ik zou idd de bak eerst schoonmaken, als je al je spullen uit het andere aqua gebruikt zou ik hem ook nog wel een tijdje laten draaien. je doet er wel nieuw grind etc in neem ik aan??

Woensdagavond mijn bak op kunnen halen en gelijk schoongemaakt 😀. Dit was gelukkig deels al gedaan door de vorige eigenaar, dus zo heel veel werk had ik hier gelukkig niet mee. De oude bak, zie de update van mijn rekord topic op 3-12-'13, staat dus nu leeg. Ik heb het grootste deel van het water in een emmer gedaan zodat ik de bak kon verplaatsen. Hierdoor kon ik mijn nieuwe superfish op de uiteindelijke plaats zetten. Ik heb in mijn superfish een combi van oud en (uitgespoeld) nieuw zand gebruikt. Ook heb ik de sponsfilter en thermostaat van de oude bak gebruikt. Ik heb woe de planten eringedaan, zonder deze te planten. Ik had hier niet genoeg tijd voor. Dit is dan ook een reden voor de late update. Ook was het water niet echt helder, dus foto's maken had toch niet zo'n zin. Ik heb do avond even de planten geplant, maar was hier toch niet zo tevreden mee. Even heen en weer naar de LFS dus voor wat nieuwe planten. Deze heb ik uitgespoeld en tijdelijk in mijn rekord 600 gedaan, om de paar garnalen die mee zijn verhuisd met het water ed niet onnodig meer te stressen. Achterin heb ik de lysimachia nummularia aurea geplant en de rechter zijkant heb ik beplant met naaldgras. Ook heb ik er nog een stekje ingezet van een mij onbekende plant en een paar sprietjes vallisneria, welke niet aan wouden slaan in mijn rekord. Hopelijk groeit hij hier wel uit. De bedoeling is dat de lysimachia de hele achtergrond vult. Linksvooring heb ik een grote pluk javamos met daarachter een garnalenflat. Het stuk hout dat erin staat komt ook uit de oude bak. Dit is tot nu toe het lievelingsplekje van mijn garnalen. Een aantal cr en cb garnalen zaten al in de bak, deze zijn met het water ed verhuisd. De rest van de garnalen, voor zover ik weet, heb ik vanmorgen ook verplaatst. Nu hopen dat ze gaan kweken. Genoeg tekst, tijd voor :foto:

Totaaltje:
858965_0_82_8.jpg

Naaldgras/rechterkant:
189715_0_82_9.jpg

577291_0_82_10.jpg

Jonge cr tussen het naaldgras:
562192_0_82_6.jpg

Zwangere cr met op het hout een jonge cb:
372693_0_82_7.jpg

Zwangere cr:
139375_0_82_4.jpg

Jonge cr/cb. Je kunt hier echt goed zien hoe klein ze nog maar zijn:
731496_0_82_6.jpg

925552_0_82_2.jpg

cb jong naast de staart van de volwassene:
377311_0_82_3.jpg

Ja, maar dat maakt niks uit want er blijft gwn cr en cb uit komen
Geen kruisingen ofzo 😉

Is niet helemaal waar Nick,zitten vaak garnalen tussen de nakweek van cr en cb die door het onderling kweken bruinachtig zijn 😉

Bedankt voor de reacties.
@knager: zoals ook al eerder aangegeven, kruisen de cr of cb wel, maar het 'eindproduct' blijft cr of cb
@seabait: worden de garnalen dan bruin met wit of helemaal bruin? Mocht dit gebeuren, kan ik de garnalen altijd nog opsplitsen. Gaat er gewoon 1 vd 2 soorten in mijn rekord.

Ik ben tkt nu toe erg tevreden over mijn bak. Ik moet gewon even geduld hebben en alles laten groeien. Dan zie ik wel verder of ik iets wil veranderen of niet. Ik blijf hier natuurlijk updaten, met zoveel mogelijk foto's.

Wel heb ik nog een vraagje: is het een goed idee om te kijken of mijn lfs capata bladeren heeft en er hier een paar van in te doen? Wat is hier de meerwaarde van en moet/kan ik deze dan ook in mijn rekord doen?

Enkel het rood of zwart heeft dan een bruinige kleur,later splitsen van de garnalen werkt niet want dan zijn de genen al verspreid en kan je zelfs al zitten ze apart maanden later nog crs tussen de cbs krijgen en andersom.
Gewoon de eventuele wat bruinige nakweek goedkoop wegdoen bv.

Catappa zou een antibacteri�le werking hebben maar biedt bovendien een mooie natuurlijke schuilplek voor kleine garnaaltjes en ze eten het graag.
Ze zijn wel duur in de winkel meestal,ik koop ze zelf via een webshop en heb je voor hetzelfde geld meer dan het dubbele aantal bladeren vergeleken met de winkel.

Bedankt voor de snelle reactie. Blijven die bruin-witte wel gewoon geslachtsrijp? Wat betreft de bladeren, ga ik dan zeker even naar kijken, maar wat is een beetje een normale prijs voor welk aantal?

Ja is verder niks mis mee op de kleur na en nakweek van zulke garnalen zijn vaak ook gewoon weer heel mooi met eventueel een paar mindere.

Ik heb ze via deze shop,

http://voervoorvis.nl/Overige%20Product ... 20(10stuks)

Als je bv 2 keer 10 stuks neem ben je met verzendkosten nog veel goedkoper uit dan 7 catappabladeren van bv Dennerle.
Bladeren zijn wel wat groot voor kleine bakjes maar met een schaar kan je ze mooi kleiner knippen.

EDIT-ik krijg de link niet goed maar daar iig 😉

Vanmiddag even bij de LFS langs geweest, hij kon ze niet bestellen. Andere lfs iets verder bij mij vandaan heeft er 10 voor 6 a 7 euro. Denk dan toch maar dat ik ze op internet bestel. Hoelang kun je ongeveer met 1 blaadje?
@grox, kan het kloppen dat je linkjes het nirt meer doen?

gister ook een foto gemaakt van een bijna witte jonge garnaal, nu op tel dus zal binnenkort ff foto plaatsen

Ik wacht nog even met bestellen van de bladeren. Wil deze vakantie nog even naar aquariaveldhuis in Enschede. Ik ga ervanuit dat ze ze daar ook wel hebben. Als we er dan toch zijn, kunnen we er zo wat meenemen 😀

edit: zal dit weekend ook even een foto-update plaatsen

De garnelen doen het goed, meerdere jongen gespot. Ook zijn de bladeren besteld en heb ik mijn bakje een beetje aangepast en heb ik er leisteen ingelegd. Ik ben vrijdag naar aq**riaveldhuis geweest in enschede en heb hier wat van meegenomen. Dit was in eerste instantie voor mijn rekord, maar heb dit doorgetrokken in deze bak.

Ik heb nog wel een vraagje over de garnalen, ik zag vandeweek een witte garnaal?! Ik meende toen ik mijn bak over aan het zetten was al iets anders te zien, nu hij/zij wat groter is vraag ik me toch wel af wat het is:
498224_0_82_a2.jpg
222425_0_82_a3.jpg

Mijn bakje before:
226782_0_82_20140215_220713.jpg

Mijn bakje after:
252989_0_82_20140302_162251.jpg

Stapeltje stenen:
476435_0_82_20140302_162256.jpg

Ook heb ik mijn filter achter een leisteen verstopt:
424919_0_82_20140302_162316.jpg

762328_0_82_20140302_162324.jpg

yumyumyum:
553788_0_82_a1.jpg

Ja er zitten een aantal verdwaalde vuurtjes bij, welke lekker mogen blijven. Tis me teveel werk om ze eruit te vangen

Ziet er goed uit!

Ik heb nog wel een vraagje over de garnalen, ik zag vandeweek een witte garnaal?! Ik meende toen ik mijn bak over aan het zetten was al iets anders te zien, nu hij/zij wat groter is vraag ik me toch wel af wat het is

Tja,een witte garnaal tussen de crs en b's wat zou dat nou zijn.... denk een snow white 😉

Tekst veranderd: De garnalen hebben het taiwan bee gen, kunnen hier dan de witte garnalen uitkomen?

Nee,alleen gele met zwarte streepjes! 😀
Dat kan idd maar witte garnalen kan je ook krijgen van "normale" crs en b's met een hoge gradatie.

Ook leuk 😀
ik heb volgens mij wel redelijk hoge gradaties, zal binnenkort ff paar foto's updaten. Kunnen de experts het bepalen

Nadat ik de vorige keer plantjes uit mijn rekord heb gehaald, kreeg ik een week of anderhalf geleden een leuke verrassing.
Ik zag iets zwemmen in mijn bakje, waarbij ik eerst niet kon raden wat nou(garnalen zwemmen immers niet echt en dat was tot op dat punt het enige wat er in mijn bakje zat, naast een aantal slakken). Na iets beter te kijken zat ik een jonge cory zwemmen. Ondertussen heb ik er al een stuk of 6 geteld, waarvan de eieren wss aan de planten hebben gezeten. Ze mogen nog in dit bakje blijven tot ze groter zijn. Groot genoeg om te overleven in mijn rekord en klein genoeg om mijn jonge garnalen niet op te eten. Toen ik net thuiskwam, ook een leuke verrassing in mijn rekord, nml eitjes van de cory's. Ik had al wel zo'n vermoeden vandeweek toen ze erg onrustig waren en vandaag was het dan zover. 13 eitjes uit mijn bak kunnen halen, waarvan er nu 11 in mijn superfish plakken en er 2 op de grond liggen. Hopelijk zijn ze bevrucht en komen ze uit.

Ook ben ik er inmiddels achter dat zwart toch echt een dominant gen is bij de garnalen, waarbij ik tot nu toe relatief meer zwarte jongen heb. Nu vind ik dit niet erg, aangezien in in eerste instantie cb garnalen wou. De cr waren meer voor de kleur.

Ook heb ik een tijdje geleden een vuurtje in dit bakje gedaan met een vage rode vlek. Kan iemand mij vertellen hoe dit evt zou kunnen? Foto staat hieronder.

Totaaltje:
763143_0_82_20140320_172448.jpg

Eitjes, welke hopelijk bevrucht zijn:
541479_0_82_20140320_172459.jpg

Verschillende leeftijden aan garnalen. Vooral de kleine cr ben ik blij mee
911725_0_82_20140320_172512.jpg

Verstoppertje spelen? De cb is trouwens zwanger 😀 :
744463_0_82_20140320_172553.jpg

Hoeveel kleine cory's zie je?:
563862_0_82_20140320_172816.jpg

kleine hint, het zijn er 3

Het vuurtje met de rode streep..:
417814_0_82_20140320_172913.jpg

Zie ook nou pas dat er precies een stukje mos voor zit. Zal binnenkort even kijken of ik een betere foto kan maken van hem/haar

Leuk topic om te volgen 🙂
Ik vond laatst ook zo'n muggenlarf in gevlekt jasje ^^ Heb nog maar net Cory's dus was wel ff een mysterie wat dat gevalletje was (en nu blijkt m'n hele bakje vol eitjes te zitten 😛)

Maar kleine corys worden groot en dan zijn ze nog steeds schattig hoor. Nu een deel in mijn rekord zwemmen van vorige kweekpoging ( de rest heb ik verkocht). Zijn leuke visjes en erg actief. Mocht ik ook groter gaan qua bak, ik blijf ze houden

9 vd eitjes in dit bakje beginnen te verkleuren, waarbij de andere 2 helaas wit blijven. De eitjes dit op de grond lagen zie ik niet meer, mogelijk zijn deze opgegeten. Ook net 5 eitjes in mijn rekord zien hangen. Deze laat ik hangen, omdat ik denk dat ze hier meer kans hebben op overleven dan op de bodem in mijn superfish. Spannend...

Mooi hoor. Dat vuurtje lijkt mij meer op een erg lelijk gekleurde CR voor zover ik het kan zien 😛

Hij komt uit een bak met alleen vuurgarnalen, dus dat zou niet mogelijk kunnen zijn toch?

Ontzettend leuk garnalen bakje heb je!!!

Zijn er nog eitjes uitgekomen?

Nickvis, ben benieuwd wat je ervan gaat maken
freggel, helaas gaat dat bij mij niet zo snel. Duurde de vorige x volgens mij ook bijna een week. Maar maakt me niet uit als de jongen het maar overleven😀

Killerfish zei:
Hij komt uit een bak met alleen vuurgarnalen, dus dat zou niet mogelijk kunnen zijn toch?

Nee dan niet, dacht dat die uit je CR's was gekomen of zo 😛

Eitjes waren gisteren weg dus denk dat ze uitgekomen zijn, mede omdat ze steeds donkerder werden. Heb nog geen visjes zien zwemmen, maar kan nog. In het bakje is redelijk de mogelijkheid voor hele kleine visjes om zich te verstoppen. Heb de jongen die er nu al inzaten(de wat grotere) ook in het begin niet gezien. De eitjes in mijn rekord hangen er nog, al zijn het er nog maar 3. Zo te zien komen deze ook snel uit.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan