Superfish home 40L


Piev

Member
Lid geworden
30 januari 2020
Berichten
11
Leeftijd
40
Locatie
België
Beste leden,
Wij hebben zoals de titel zegt een aquarium van 40L met citroen garnalen en 5 boraras brigattae.
Deze draait momenteel met hang on filter van eheim maar zijn we de laatste 6 maanden niet meer zo tevreden over, wegens veel lawaai en problemen.
Na wat lezen op dit forum denken we er aan om een externe filter te nemen.
Wij dachten aan deze : eheim buiten experience 250 te nemen.
Wat denken jullie van deze keuze?
Mensen die deze hebben en tevreden zijn of raden jullie ons toch andere filter aan?
Groeten Evi en Pieter
 
Klein foutje kwa vissen, het zijn sundadanio axelrod.
Alle tips welkom voor de filter, ander merk mag ook of andere die jullie geschikt lijken;-)
 
Afgelopen weekend hadden we zo'n zelfde vraag en eigenlijk kun je al je antwoorden daar wel vinden. De filters die daar genoemd worden zijn eigenlijk al 'overkill' voor een 40L garnalen bakje met wat danio's maar wellicht kun je er wel je voordeel mee doen. De door jou voorgestelde 250 versie lijkt mij echt veel te groot.

 
Ik denk dat je prima uit de voeten kan met een binnenfilter zoals de Aquaflow 100. Die je noemt hebben een grote overkill en je wil vast geen golfslagbad.
 
Beide bedankt voor de reactie.
De aquaflow 100 hebben we gehad, maar na een jaar was deze toch niet naar onze wensen, maakte meer lawaai en haperde vaak na opstart bij waterwissel.
De classic versie's die ik zag in jouw vraag Daniel lijkt ons qua onderhoud iets minder makkelijk, we hadden wel vernomen dat deze wel zeer betrouwbaar zijn. Maar het lijkt ons wat omslachtig voor onderhoud. ( geen ervaring wel mee).
Waar we gisteren ook nog aan twijfelden was deze: Eheim eccopro 130 ( 2032).
Zou deze beter keuze zijn dan de filter die we eerst voorstelden.
Groeten Evi Pieter
 
Onderhoud van een 2213 is erg simpel als je er kranen bij gebruikt. Vwb je Aquaflow 100 dan denk ik dat de rotor weleens smerig kan zijn geweest want ik gebruik ze al jaren en ik hoor ze niet eigenlijk.
 
Alweer bedankt voor de reactie ;-),
Wij dachten dat je e slangen moest afkoppelen bij de 2213. En dat lijkt ons wat omslachtig :). Zoal we al zeiden we hebben er geen ervaring mee ;-).
Daarme dachten we de eheim buiten experience te nemen maar als we dan het topic van Daniel lezen stappen we hier van af en dan leek de ecco pro 130 beter, ziet er makkelijker uit voor onderhoud( maar staan open voor alle alternatieven).
Wat we bij de aquaflow ook merkten dat er vaak garnalen in de filter aanwezig waren en vaak dode die er in vast zaten. Moet ook wel zeggen dat we hiervoor vuurgarnalen hadden en die met zeer veel waren.
Groeten Evi en Pieter
 
Ja het klopt dat er een garnaal in dat filter terecht kan komen en ik deed vaak een stukje panty om het huis heen. Ook met een buitenfilter kan dat gebeuren en moet je een filterguard erbij hebben zodat de garnalen niet alsnog in je filter terecht kunnen komen. Of een stuk spons om de afzuigkorf.
 
De filterguard dachten we zoiezo te nemen ;-).
Op de hang on filter hebben we stukje panty hangen over de buis, maar we merken dat die het niet naar behoren doet, doen we de panty er af hadden we gemiddeld 50 garnalen in de filter wat aardig wat extra werk mee bracht.
Daarmee dat we nu externe filter willen.
 
Het probleem met de garnalen in je filter los je niet op door een extern filter te nemen. Het wordt daarmee alleen maar lastiger om de garnalen terug in je aquarium te plaatsen. Wat geluid betreft los je waarschijnlijk wel wat op, de reguliere externe filters zijn muisstil. Zo'n filterguard is wellicht voor de allerkleinste garnaaltjes nog niet genoeg. Ik zou zelf een voorfilterspons op de instroom plaatsen om zo zeker te zijn dat je niets op zuigt, wel zal je die wekelijks moeten reinigen. Voordeel daarbij is wel dat je externe filter veel schoner blijft en minder onderhoud nodig heeft.

Dan kom ik nu bij welk type filter. Een Eheim classic is reeds ruimschoots besproken en geniet nog steeds mijn voorkeur, wel heb je gelijk dat het wat onderhoud betreft niet het meest eenvoudige filter is. Ik vraag mij echter af hoe belangrijk zoiets is, als je er maximaal 4x per jaar mee bezig bent.

Een paar alternatieve externe filters :

Eheim Ecco pro 130 is ook een leuk filter. Heeft een voorfilter en dan nog twee bakjes en komt met filtermateriaal van Eheim. 'Nadeel' van dit filter is net als bij de classic series dat het aan en afkoppelen nog steeds met kraantjes gaat.
Eheim Experience zou ook een prima keus zijn echter zoals in het voorgaande topic heb ik daar zelf geen ervaring mee. Op 'papier' heeft deze filter alles wat je wilt inclusief makkelijk ontkoppelsysteem, alleen dan wel de 150 versie nemen en niet de 250.
JBL e402 is voor jouw aquarium meer dan geschikt en een leuk klein extern filter met alle opties. Bakjes voor media, makkelijk ontkoppel systeem en komt met alle toebehoren om dit aan te sluiten.
Dennerle Scapers Flow. Een kruising tussen een hang on the back en potfilter. Wat capaciteit betreft meer dan voldoende en is dus een potfilter die je ophangt achter/naast je aquarium, net als een hang on the back. Deze heb ik zelf nooit gebruikt maar in winkels genoeg zien draaien in de kleinere aquarium en ook muisstil. Komt ook nog eens met een aanzuigspons die veilig is voor garnalen. Als je de ruimte achter de bak hebt is dat wellicht nog wel de meest ideale filter voor jouw aquarium.
 
Zo'n filterguard voldoet perfect voor garnalenbakken, vrijwel alle garnalenkwekers gebruiken ze (wij ook) je hebt ze in twee maten 16 mm en 12 mm
 
Alweer bedankt voor de reactie;-).
De Dennerle Scapers Flow kenden we nog niet en gaan we morgen eens wat meer info over zoeken, ziet er mooi filter.
Over jbl filters zijn we wat terughoudend omdat we er toch al iets meer negatieve commentaren lezen. We vonden de e402 ook mooie filter maar door de reactie's van sommige mensen op het net, We beseffen ook ieder aquarium is anders dus kan mss hier wel goed draaien. We twijfelen daar aan. Vonden ook de slangen mooier, maar dat is natuurlijk niet het belangrijkste .
Morgen nog eens wat video's bekijken van de Eheim Ecco pro 130 want we dachten dat daar het afkoppelen makkelijker leek.
Maar nogmaals bedankt voor de reacties, jullie helpen ons goed verder om een keuze te maken .
groeten Evi en Pieter
 
Beste leden,
We hebben toch voor de Eheim Experience 150 gekozen en besteld, word maandag geleverd als alles mee zit.
We hebben afgelopen dagen nog wat verder gezocht naar revieuws over filters en waar we hebben besteld waren er zeer veel goede reacties over onze keuze.
De jbl filter had al minste onze voorkeur maar op de site waar we hebben besteld werd er zelden goed over gepraat.
Dennerle Scapers Flow filter waren we ook serieus aan het twijfelen, maar gingen we iets meer moeten uitzagen in de afdekplaat.
De Eheim Ecco pro 130 had ook onze voorkeur maar lijkt met die afkoppeling iets te omslachtig en daardoor hebben we dan gekozen voor de experience 150.
En we hebben er ook 2 voorsponzen gekozen. Vond vrouwtje het mooiste .
Nu hopen we dat de hang on filter nog eventjes mee kan want deze doet het slechter en slechter, vandaag weer rotor er moeten uithalen, draaide nadien uur of 2 goed en nu weer bijna geen circulatie meer, dus vrezen dat die ver kapot is.
We willen jullie bedanken voor het mee denken ;-)
 
Leuk te horen ;-).
We hopen hier tegen dinsdag kunnen aan te sluiten, maandag helaas dagje ziekenhuis, dus zal het er niet van komen vrees ik ;-)
 
Hallo allemaal,
Ondertussen is de filter aan het draaien en wat een stilte. Moeten al kijken naar de spray bar om te zien of deze wel draait.
We gaan deze nu maand laten meedraaien met de andere filter en dan de oude verwijderen.
Zeer tevreden over de aankoop ;-).
 
  • Leuk
Waarderingen: cors
en nog steeds tevreden ? ik zit met hetzelfde dilemma, ik word gek van de binnenfilter die snel vuil word of zuignappen werken slecht een buitenfilter geeft meer rust lijkt me
 
Nog steeds zeer tevreden over.
Als we niet zouden kijken in de aquarium zou je denken dat deze niet draait :).
Ondertussen is de hang on filter verwijderd en bewoners stellen het goed.
3 zwangere citroentjes ondertussen en morgen komt er andere soort garnaal bij.
 
Ik heb via marktplaats een eheim 2222a pomp en een kogelafsluiter om de stroom te beheersen , nu nog het juiste filtermateriaal en en iets voor de inlaat en we kunnen van start ik heb een bak met rode vuurgarnaaltjes en een bak met blue velvets doen het beide erg goed
 
Iets voor de inlaat zou ik er idd zeker bij nemen ;-).
Verder veel succes en hopelijk doen de garnalen het verder goed e .
Wij zijn zeer tevreden van onze aankoop en daarom nu ook nieuwe soort erbij die niet kunnen kruisen met de citroentjes
Hier net de nieuwe bewoners erbij ze, cardidina backline -fishbone garnalen.
Foto's volgen nog in ander topic ;-)
 

Terug
Bovenaan