Welke buitenfilter? Eheim Classic 250 (2213) of Eheim eXperience 150 (2422)


A

AD2020

Guest
Ik ben op zoek naar een buitenfilter voor mijn aquarium ter vervanging van Dennerle Nano-hoekfilter XL. Na de afgelopen dagen veel research te hebben gedaan twijfel ik tussen de Eheim Classic 250 (2213) en de Eheim eXperience 150 (2422). Qua totaalprijs ontlopen ze elkaar niet veel aangezien ik voor de Classic wel de dubbele kranen erbij zou willen hebben. Daarnaast zou ik bij de Classic gebruik maken van Siporax. De eXperience is reeds voorzien van een ontkoppelmechanisme en geschikte filtermedia (SUBSTRATpro is vergelijkbaar met Siporax). Naast mechanische en biologische filtering wil ik ook gebruik gaan maken van chemische filtering (Seachem Purigen).

Gelet op mijn aquarium, welk model (en waarom) zouden jullie mij adviseren?
 
Op zo n bak zou denk ik zelfs de 2211 het prima doen want die had ik op een 65 liter bak maar de 2213 zal prima voldoen en ik vindt dat ook fijne filters icm de kranen.
 
Ik zou zelf voor een 2213 gaan omdat ik daar de meeste ervaring mee heb, die experience ziet er wat moderner uit met mandjes en kraansluitingen maar ik heb dat nooit echt gemist bij een 2213. Inderdaad wel die dubbele kraantjes nodig dus koop dan de plus versie. Ik heb zelf nooit gewerkt met een experience filter hoor maar wat ik zie aan de laatste series Eheim is de kwaliteit alleen maar achteruit gegaan. Ik koop alleen nog Eheim classics en wil ik wat moderners stap ik over naar een ander merk. JBL of OASE op dit moment.

Maar welke het beste is voor jouw bak? Gooi een muntje op en kies er een. Beide filters zullen doen wat jij wil. Kijk ook eens naar de JBL e702 of zelfs een e402. Zelfde principe als die experience wat prijs betreft ook in de buurt denk ik.
 
Op zo n bak zou denk ik zelfs de 2211 het prima doen want die had ik op een 65 liter bak maar de 2213 zal prima voldoen en ik vindt dat ook fijne filters icm de kranen.

Waarom zou jij kiezen voor de 2213 i.p.v. de 2422?

Ik zou zelf voor een 2213 gaan omdat ik daar de meeste ervaring mee heb, die experience ziet er wat moderner uit met mandjes en kraansluitingen maar ik heb dat nooit echt gemist bij een 2213. Inderdaad wel die dubbele kraantjes nodig dus koop dan de plus versie. Ik heb zelf nooit gewerkt met een experience filter hoor maar wat ik zie aan de laatste series Eheim is de kwaliteit alleen maar achteruit gegaan. Ik koop alleen nog Eheim classics en wil ik wat moderners stap ik over naar een ander merk. JBL of OASE op dit moment.

Maar welke het beste is voor jouw bak? Gooi een muntje op en kies er een. Beide filters zullen doen wat jij wil. Kijk ook eens naar de JBL e702 of zelfs een e402. Zelfde principe als die experience wat prijs betreft ook in de buurt denk ik.

Thanks voor je advies en toelichting! Ik had mijn zinnen eerst ook op de 2213 gezet, totdat ik de 2422 zag en discussies las over de plaatsing van het filtermateriaal. De meningen zijn hier blijkbaar over verdeeld, met name omtrent de filterwatten. Volgens Eheim moeten deze helemaal bovenin (als laatste dus), maar volgens anderen hier moeten deze voor de biologische filtering worden geplaatst. De 2422 lijkt mij hiervoor makkelijker, aangezien deze verschillende mandjes heeft en de 2213 uit slechts 1 mand bestaat. Hoe ervaar jij dit?
 
Thanks voor je advies en toelichting! Ik had mijn zinnen eerst ook op de 2213 gezet, totdat ik de 2422 zag en discussies las over de plaatsing van het filtermateriaal. De meningen zijn hier blijkbaar over verdeeld, met name omtrent de filterwatten. Volgens Eheim moeten deze helemaal bovenin (als laatste dus), maar volgens anderen hier moeten deze voor de biologische filtering worden geplaatst. De 2422 lijkt mij hiervoor makkelijker, aangezien deze verschillende mandjes heeft en de 2213 uit slechts 1 mand bestaat. Hoe ervaar jij dit?
Ik ben het volledig eens dat de filterwatten het beste voor je biologische materiaal komen, dit kan natuurlijk ook bij een 2213. Heb je de video van pondguru wel eens gezien over de 2213? Hij gebruikt een verknipt rond vijverplantenbakje om een casette te maken voor het mechanische filtermateriaal waarna je het biologische spul er op legt. Het is wel wat omslachtig, daar ben ik het mee eens. Als je het handiger vindt om twee bakjes te gebruiken, een voor mechanisch en een voor biologisch dan is de 2422 wellicht de betere keus. Hoe die kwalitatief is durf ik echter niet te zeggen en ik ken ook niemand die dat filter gebruikt.

De JBL series die ook met bakjes werkt is wel veel gebruikt hier op het forum, en ik gebruik zelf een 900 serie en daar ben ik ook tevreden over. Dus als je dan toch bakjes wilt dan zou ik je uit mijn eigen ervaring de JBL e702 willen adviseren. Eventueel kun je de uitstroom iets knijpen als blijkt dat de flow te hoog is.
 
Nog als toevoeging op bovenstaand bericht.

In mijn 2213 en 2215 filters heb ik het biologische materiaal (siporax) in een grote filterzak zitten. Bij onderhoud til je die er zo uit om bij het mechanische materiaal te komen. Beetje hetzelfde als een mandje eruit tillen eigenlijk.
 
Ik heb geen ervaring met de 2224.

:thumbs:

Ik ben het volledig eens dat de filterwatten het beste voor je biologische materiaal komen, dit kan natuurlijk ook bij een 2213. Heb je de video van pondguru wel eens gezien over de 2213? Hij gebruikt een verknipt rond vijverplantenbakje om een casette te maken voor het mechanische filtermateriaal waarna je het biologische spul er op legt. Het is wel wat omslachtig, daar ben ik het mee eens.

Die video had ik gezien inderdaad, maar wat je zegt; ik vind het een wat omslachtige oplossing helaas.

Als je het handiger vindt om twee bakjes te gebruiken, een voor mechanisch en een voor biologisch dan is de 2422 wellicht de betere keus. Hoe die kwalitatief is durf ik echter niet te zeggen en ik ken ook niemand die dat filter gebruikt.

Dit is exact hetgeen waar ik tegenaan loop. Ik vind weinig reviews en ervaringen m.b.t. de experience serie op zowel dit forum als het algehele wereld wijde web. Bevreemd mij, aangezien Eheim toch een populair merk is....

De JBL series die ook met bakjes werkt is wel veel gebruikt hier op het forum, en ik gebruik zelf een 900 serie en daar ben ik ook tevreden over. Dus als je dan toch bakjes wilt dan zou ik je uit mijn eigen ervaring de JBL e702 willen adviseren. Eventueel kun je de uitstroom iets knijpen als blijkt dat de flow te hoog is.

Je hebt het mij niet makkelijker gemaakt, nu twijfel ik tussen de 2213, 2422 en JBL e702 :D Gisteravond heb ik me verdiept in de JBL e702, maar ook hier lopen de meningen uiteen m.b.t. de opbouw van het filter waardoor ik nog niet overtuigd ben. Ik vraag mij af of het voorfilter volstaat als mechanisch filter. Daarnaast wordt er geadviseerd om de filterwatten aan het onderste gedeelte van het voorfilter toe te voegen, zodat het water hier voor de uitstroom nog doorheen gaat. Echter loop ik dan tegen hetzelfde 'probleem' als de 2213 aan (deel van de mechanische filtering vindt plaats na de biologische filtering). Het alternatief zou dan zijn om de onderste basket volledig in te richting met mechanische filtering (grof, medium en fijn), maar ook daar zijn de meningen over verdeeld (voornamelijk met als reden dat het voorfilter de mechanische filtering doet...).

Nog als toevoeging op bovenstaand bericht.

In mijn 2213 en 2215 filters heb ik het biologische materiaal (siporax) in een grote filterzak zitten. Bij onderhoud til je die er zo uit om bij het mechanische materiaal te komen. Beetje hetzelfde als een mandje eruit tillen eigenlijk.

Thanks, goede tip! Maak jij ook gebruik van filterwatten in de 2213 en zo ja, waar heb je die geplaatst?
 
Kijk ook eens naar de Eheim Ecco Pro.
Die had ik destijds op een Juwel Rio 125.
Vond ik een zeer gebruiksvriendelijke filter.
Heel fijn in onderhoud.
Ik weet niet meer precies welk nr ik had.
 
Ik zou persoonlijk voor een 2213 kiezen en dan de plus versie met slangen en kranen erbij, reden omdat de classic range veel robuster zijn gemaakt en ook al 30jaar bewezen betrouwbaar.
De experience versie met mandjes zijn ook prima alleen het ontkoppel mechanisme wil nog wel eens falen en afbreken wel zijn mandjes praktischer en makkelijker.

Er zijn ook andere merken die goed zijn Aquael,Fluval en Oase maken tegenwoordig ook zeer degelijke goede filters, persoonlijk blijf ik liever weg van JBL niet omdat ze echt slecht zijn maar ze willen nog wel eens gaan lekken op de koppaking en met name de grote versie 1902.

Kwa werking van diverse filter zal er niet veel verschil te merken zijn, maar wil je simpel en degelijkeheid voor een leuke prijs dan kom je toch op de Eheim classic uit.
Ik zou verder geen modern nieuwe serie van Eheim nemen omdat het kunststof van veel mindere kwaliteit is en prijzen zijn gewoon te hoog voor wat je krijgt.
 
Kijk ook eens naar de Eheim Ecco Pro.
Die had ik destijds op een Juwel Rio 125.
Vond ik een zeer gebruiksvriendelijke filter.
Heel fijn in onderhoud.
Ik weet niet meer precies welk nr ik had.

Nóg meer keuzemogelijkheden haha. Ik zie dat deze over een voorfilter beschikt. Kun je hem ook zo inrichten dat er eerst volledige mechanische filtering alvorens biologische filtering plaatsvindt?

Ik zou persoonlijk voor een 2213 kiezen en dan de plus versie met slangen en kranen erbij, reden omdat de classic range veel robuster zijn gemaakt en ook al 30jaar bewezen betrouwbaar.
De experience versie met mandjes zijn ook prima alleen het ontkoppel mechanisme wil nog wel eens falen en afbreken wel zijn mandjes praktischer en makkelijker.

Er zijn ook andere merken die goed zijn Aquael,Fluval en Oase maken tegenwoordig ook zeer degelijke goede filters, persoonlijk blijf ik liever weg van JBL niet omdat ze echt slecht zijn maar ze willen nog wel eens gaan lekken op de koppaking en met name de grote versie 1902.

Kwa werking van diverse filter zal er niet veel verschil te merken zijn, maar wil je simpel en degelijkeheid voor een leuke prijs dan kom je toch op de Eheim classic uit.
Ik zou verder geen modern nieuwe serie van Eheim nemen omdat het kunststof van veel mindere kwaliteit is en prijzen zijn gewoon te hoog voor wat je krijgt.

De bewezen betrouwbaarheid is ook de reden waarom ik in eerste instantie neig naar de 2213. Alleen het feit dat het omslachtiger is om de volledige mechanische filtering voor de biologische filtering plaats te laten vinden, houdt mij nog wat tegen. Maargoed, misschien moet ik dat dan maar loslaten en kijken hoe het gaat als ik de filterwatten na de biologische filtering plaats.

Met de moderne nieuwe serie bedoel je de EccoPro lijn? Als ik het goed heb begrepen is de eXperience lijn namelijk een voortzetting van de bewezen Professional lijn?
 
Nóg meer keuzemogelijkheden haha. Ik zie dat deze over een voorfilter beschikt. Kun je hem ook zo inrichten dat er eerst volledige mechanische filtering alvorens biologische filtering plaatsvindt?



De bewezen betrouwbaarheid is ook de reden waarom ik in eerste instantie neig naar de 2213. Alleen het feit dat het omslachtiger is om de volledige mechanische filtering voor de biologische filtering plaats te laten vinden, houdt mij nog wat tegen. Maargoed, misschien moet ik dat dan maar loslaten en kijken hoe het gaat als ik de filterwatten na de biologische filtering plaats.

Met de moderne nieuwe serie bedoel je de EccoPro lijn? Als ik het goed heb begrepen is de eXperience lijn namelijk een voortzetting van de bewezen Professional lijn?

De grove sponzen zijn vrij stevig en daarop deed ik gewoon een klein laagje filterwatten en biologische media in een nylonkous er boven op en ik heb daar nooit problemen mee gehad.
Ze draaien allebei nog hier 1 op de rio180 samen met het internfilter van Juwel zelf en de andere gebruik ik enkel op de rio450 om chemische te filteren met Silicaat exit om het silicaat uit het water te houden..
Idee van pondguru van een vijver potje op maat te knippen is ook een prima optie maar nog nooit geprobeert omdat het hier nooit een probleem heeft opgeleverd op de ouderwetse manier dit filter te vullen.
 
De grove sponzen zijn vrij stevig en daarop deed ik gewoon een klein laagje filterwatten en biologische media in een nylonkous er boven op en ik heb daar nooit problemen mee gehad.
Ze draaien allebei nog hier 1 op de rio180 samen met het internfilter van Juwel zelf en de andere gebruik ik enkel op de rio450 om chemische te filteren met Silicaat exit om het silicaat uit het water te houden..
Idee van pondguru van een vijver potje op maat te knippen is ook een prima optie maar nog nooit geprobeert omdat het hier nooit een probleem heeft opgeleverd op de ouderwetse manier dit filter te vullen.

Thanks! Bedoel je met de 'ouderwetse manier' zoals Eheim het zelf voorschrijft (bovenop de biologische media) of zoals je aangeeft een klein laagje filterwatten bovenop de grove sponzen? Jij ervaart dus geen hinder van hetgeen Pondguru beschrijft? (filterwatten worden platgedrukt (en dus minder/niet functioneel) door de biologische media)
 
Gisteravond heb ik me verdiept in de JBL e702, maar ook hier lopen de meningen uiteen m.b.t. de opbouw van het filter waardoor ik nog niet overtuigd ben. Ik vraag mij af of het voorfilter volstaat als mechanisch filter. Daarnaast wordt er geadviseerd om de filterwatten aan het onderste gedeelte van het voorfilter toe te voegen, zodat het water hier voor de uitstroom nog doorheen gaat. Echter loop ik dan tegen hetzelfde 'probleem' als de 2213 aan (deel van de mechanische filtering vindt plaats na de biologische filtering). Het alternatief zou dan zijn om de onderste basket volledig in te richting met mechanische filtering (grof, medium en fijn), maar ook daar zijn de meningen over verdeeld (voornamelijk met als reden dat het voorfilter de mechanische filtering doet...).
Ik zou daar niet zo 'moeilijk' over doen en het onderste mandje voor mechanisch gebruiken. Zie dat voorfilter als extra, hierdoor spaar je de andere mechanische sponsen en hoef je minder vaak schoon te maken. Hoe meer spons hoe beter en je hebt de ruimte want voor jouw aquarium is 1 bakje vol met biologische media ruim voldoende.

Thanks, goede tip! Maak jij ook gebruik van filterwatten in de 2213 en zo ja, waar heb je die geplaatst?
Mijn Eheim classics zijn ingericht van onder naar boven met: Laagje Eheim Mech --> Blauwe Eheim spons --> Filterwatten --> Siporax (in filterzak). Ik heb dus ook niet moeilijk gedaan met een vijverbakje en gewoon de siporax op de filterwatten gelegd, gaat prima.

De grove sponzen zijn vrij stevig en daarop deed ik gewoon een klein laagje filterwatten en biologische media in een nylonkous er boven op en ik heb daar nooit problemen mee gehad.
Precies, zo doe ik het dus ook.

Thanks! Bedoel je met de 'ouderwetse manier' zoals Eheim het zelf voorschrijft (bovenop de biologische media) of zoals je aangeeft een klein laagje filterwatten bovenop de grove sponzen? Jij ervaart dus geen hinder van hetgeen Pondguru beschrijft? (filterwatten worden platgedrukt (en dus minder/niet functioneel) door de biologische media)
Ik ervaar er ook geen hinder van. Een 'beschermlaagje' ergens is misschien nog beter maar zo werkt het prima.

Oh en om het nog moeilijker te maken.. Met een ander aquarium zat ik met hetzelfde vraagstuk en vond het zonde om een heel mandje van mijn JBL 900 op te offeren voor mechanisch dus toen heb ik dit gemaakt. Het witte potje staat in serie (zit geen motor in) met de JBL en bevat alleen spons om mechanisch te filteren. De JBL bevat dus alleen biologisch materiaal (en ik heb de voorfilterspons laten zitten). Voor jouw bakje wellicht wat overdreven maar voor de wat grotere systemen zeker een mooie oplossing. Nodig is het niet, helemaal niet als je dus genoeg ruimte in je filter hebt voor mechanisch en biologisch, en met de JBL e702 (of classic 2213) heb je dat zeker voor jouw aquarium.

IMG_0541.JPG
IMG_0621 (2).JPG
 
Ik zou daar niet zo 'moeilijk' over doen en het onderste mandje voor mechanisch gebruiken. Zie dat voorfilter als extra, hierdoor spaar je de andere mechanische sponsen en hoef je minder vaak schoon te maken. Hoe meer spons hoe beter en je hebt de ruimte want voor jouw aquarium is 1 bakje vol met biologische media ruim voldoende.


Mijn Eheim classics zijn ingericht van onder naar boven met: Laagje Eheim Mech --> Blauwe Eheim spons --> Filterwatten --> Siporax (in filterzak). Ik heb dus ook niet moeilijk gedaan met een vijverbakje en gewoon de siporax op de filterwatten gelegd, gaat prima.


Precies, zo doe ik het dus ook.


Ik ervaar er ook geen hinder van. Een 'beschermlaagje' ergens is misschien nog beter maar zo werkt het prima.

Oh en om het nog moeilijker te maken.. Met een ander aquarium zat ik met hetzelfde vraagstuk en vond het zonde om een heel mandje van mijn JBL 900 op te offeren voor mechanisch dus toen heb ik dit gemaakt. Het witte potje staat in serie (zit geen motor in) met de JBL en bevat alleen spons om mechanisch te filteren. De JBL bevat dus alleen biologisch materiaal (en ik heb de voorfilterspons laten zitten). Voor jouw bakje wellicht wat overdreven maar voor de wat grotere systemen zeker een mooie oplossing. Nodig is het niet, helemaal niet als je dus genoeg ruimte in je filter hebt voor mechanisch en biologisch, en met de JBL e702 (of classic 2213) heb je dat zeker voor jouw aquarium.

Bekijk bijlage 288721Bekijk bijlage 288722

Dank! Aangezien zowel jij als @edje555 geen problemen ondervinden wanneer de Siporax rechtstreeks op de filterwatten worden gelegd bij de Eheim 2113, ga ik ook voor die oplossing :thumbs: Nog een aantal vraagjes omtrent het gebruik van de 2213:
-Heb jij ook wel eens gebruik gemaakt van Purigen? Kan ik zo'n 100ml zakje dan gewoon bovenop de Siporax leggen?
-Welke filterwatten gebruik jij?
-Gebruik jij 1 of 2 blauwe Eheim sponzen?
-Enig idee waarom er geen medium sponzen zijn voor de 2213?

p.s. Mooie oplossing heb je bedacht voor je JBL filter!
 
Graag gedaan.
-Heb jij ook wel eens gebruik gemaakt van Purigen? Kan ik zo'n 100ml zakje dan gewoon bovenop de Siporax leggen?
Ja heb ik, elke vorm van chemishche filtrage leg ik dan gewoon bovenop de siporax. Purigen, actieve kool etc.

-Welke filterwatten gebruik jij?
Op dit moment een standaard zakje van de Ranzijn, witte filterwatten met een goudvis er op.
Wel heb ik een bestelling lopen van filterdoek/katoen die hopelijk de filterwatten gaan vervangen. Je schijnt die te kunnen uitspoelen. Dat moet ik eerst nog maar eens testen.

-Gebruik jij 1 of 2 blauwe Eheim sponzen?
Ik gebruik 1 blauwe spons, niet om een specifieke reden.. ik had er maar 1 liggen. 2 kan ook als je de ruimte hebt.

-Enig idee waarom er geen medium sponzen zijn voor de 2213?
De eheim mech filtert grof, de blauwe spons is medium en de filterwatten zijn fijn. Als je perse 3 'fase' spons wil hebben zou je ook een noppenset kunnen bestellen en zelf op maat knippen. Het werkt bij mij met 1 medium spons echter prima.

Succes er mee!
 
Graag gedaan.
-Heb jij ook wel eens gebruik gemaakt van Purigen? Kan ik zo'n 100ml zakje dan gewoon bovenop de Siporax leggen?
Ja heb ik, elke vorm van chemishche filtrage leg ik dan gewoon bovenop de siporax. Purigen, actieve kool etc.

-Welke filterwatten gebruik jij?
Op dit moment een standaard zakje van de Ranzijn, witte filterwatten met een goudvis er op.
Wel heb ik een bestelling lopen van filterdoek/katoen die hopelijk de filterwatten gaan vervangen. Je schijnt die te kunnen uitspoelen. Dat moet ik eerst nog maar eens testen.

-Gebruik jij 1 of 2 blauwe Eheim sponzen?
Ik gebruik 1 blauwe spons, niet om een specifieke reden.. ik had er maar 1 liggen. 2 kan ook als je de ruimte hebt.

-Enig idee waarom er geen medium sponzen zijn voor de 2213?
De eheim mech filtert grof, de blauwe spons is medium en de filterwatten zijn fijn. Als je perse 3 'fase' spons wil hebben zou je ook een noppenset kunnen bestellen en zelf op maat knippen. Het werkt bij mij met 1 medium spons echter prima.

Succes er mee!

Wederom dank. 2213 it is :D
 
@DanielHoogland, @edje555 of andere aquarianen met de Eheim 2213 :D Vandaag heb ik de buitenfilter in ontvangst mogen nemen en uiteraard direct mee aan de slag gegaan :)

Ik heb de filtermedia als volgt opgebouwd: helemaal onderin (dus onder de filtermand) een héél dun laagje Eheim Mech (net zoals Pondguru doet in zijn filmpje). Vervolgens in de filtermand (van onder naar boven): 4cm Eheim Mech, de bijgeleverde blauwe Eheim spons (dit betreft overigens geen medium spons, maar een 'coarse pad'), de bijgeleverde Eheim fine filter pad + een dun laagje eigen aangeschafte filterwatten (in totaal 3 cm aan filterwatten), circa 0.75 liter Siporax in een JBL fine FilterBag en aansluitend bovenop een zakje met 100ml Purigen. Aangezien een foto meer zegt dan 1000 woorden:

20200205_191937.jpg




20200205_192032.jpg


20200205_195832.jpg


Is dit een juiste opbouw van het filter of valt er nog wat te tweaken? Ik heb zowel Eheim Mech als Siporax over. Daarnaast zat er bij de filter nog Substrat Pro en Eheim Mech (zelfde naam, maar zien er toch anders uit dan de losse die ik besteld heb). Deze heb ik beide niet gebruikt.

Ten slotte nog een opmerking: het filter draait goed, maar het geluid valt me op dit moment nog wel tegen. Ik hoor echt continue een overduidelijk zoem/brom geluid in mijn woonkamer. Het geluid komt uit de kop van het filter en ik vermoed dat dit de rotor betreft. :help:
 
Dat ziet er goed uit! De opbouw is wat mij betreft prima.

Als je nog siporax of substrat pro over hebt, en ruimte in je filter kun je dat er gewoon in de filterzak bij gooien. Substra pro is vergelijkbaar met siporax en wat mij betreft net zo goed.

Wat geluid betreft, dit kan nog wat lucht zijn en dit kun je proberen eruit te krijgen door het filter te kantelen (terwijl die aan staat) of licht schudden. Ook moet zo'n rotor altijd even indraaien en heb begrepen dat het na een paar weken minder wordt. Al hoor ik de filters van Eheim die ik zelf heb draaien helemaal niet eigenlijk en ook niet in het begin.. Van wat ik me kan herinneren, maar die zijn dan ook al jaren oud.
 
Dat ziet er goed uit! De opbouw is wat mij betreft prima.

Als je nog siporax of substrat pro over hebt, en ruimte in je filter kun je dat er gewoon in de filterzak bij gooien. Substra pro is vergelijkbaar met siporax en wat mij betreft net zo goed.

Wat geluid betreft, dit kan nog wat lucht zijn en dit kun je proberen eruit te krijgen door het filter te kantelen (terwijl die aan staat) of licht schudden. Ook moet zo'n rotor altijd even indraaien en heb begrepen dat het na een paar weken minder wordt. Al hoor ik de filters van Eheim die ik zelf heb draaien helemaal niet eigenlijk en ook niet in het begin.. Van wat ik me kan herinneren, maar die zijn dan ook al jaren oud.

Thanks! :thumbs: Betreffende het geluid om subjectiviteit uit te sluiten: jij hoort echt helemaal niks? 0,0? Geen zoem, trillingen, etc?
 
Mij leek de kracht van deze filters altijd dat ze geen mandje hadden waar water langs komen "sijpelen".
Sinds enige tijd leveren ze ook deze filters dus met een mandje... sluit die wel een beetje aan in de pot of?
 
Thanks! :thumbs: Betreffende het geluid om subjectiviteit uit te sluiten: jij hoort echt helemaal niks? 0,0? Geen zoem, trillingen, etc?
Sorry maar echt niets. Soms leg ik mijn hand op het filter om te voelen of hij nog werkt. Net nog even een rondje gedaan en het enige filter wat ik hoor brommen zijn de interne Juwel bioflow filters.

Kan het zijn dat een slang ergens tegen aan komt en hierdoor wat trillingen overbrengt? De kop van zo'n eheim voel ik wel altijd een beetje trillen en ik kan mij voorstellen dan de retourslang dit kan overbrengen. Ik hoor dit overigens wel vaker voorbij komen bij verschillende filters. Vaak is het nog lucht in het filter en / of neemt het vanzelf met een paar weken af.

Wel heb ik net als Richard geen mandje in het filter. Voor het geluid zal dit niet uitmaken denk ik maar gevoelsmatig tegen een bypass vind ik dat wel zo prettig. Ik weet alleen niet of je standaard eheim spons het juiste formaat heeft om zonder mandje in te delen. Als de speling minimaal is dan kun je het ook zo laten vermoed ik, ze zullen die mandjes wel uitgedacht hebben (hoop ik).
 
Mij leek de kracht van deze filters altijd dat ze geen mandje hadden waar water langs komen "sijpelen".
Sinds enige tijd leveren ze ook deze filters dus met een mandje... sluit die wel een beetje aan in de pot of?

Ja, het mandje sluit goed af. Er is geen sprake van enige speling. Ik heb echter al uitgesloten dat dit niet de oorzaak is van het overmatige geluid (zie hieronder voor meer info).

Sorry maar echt niets. Soms leg ik mijn hand op het filter om te voelen of hij nog werkt.

Oké, dat is echt een wezenlijk verschil met die van mij. Hier is het echt in de hele woonkamer hoorbaar dat hij aanstaat. Dit terwijl de pomp ook nog eens in een (grotendeels) afgesloten meubel staat.

Kan het zijn dat een slang ergens tegen aan komt en hierdoor wat trillingen overbrengt? De kop van zo'n eheim voel ik wel altijd een beetje trillen en ik kan mij voorstellen dan de retourslang dit kan overbrengen. Ik hoor dit overigens wel vaker voorbij komen bij verschillende filters. Vaak is het nog lucht in het filter en / of neemt het vanzelf met een paar weken af.

Om uit te sluiten dat het aan trillingen door de slang en/of lucht in het filter ligt, heb ik de kop even los gehaald en in een bak met water aangezet. De bromtoon is dan direct te horen. Dit is echt een ander geluid dan het geluid op het moment dat er nog wat lucht in de kop zit. Dit had ik namelijk in het begin ook, maar ging er snel uit middels het heen en weer bewegen van de kop.

Wel heb ik net als Richard geen mandje in het filter. Voor het geluid zal dit niet uitmaken denk ik maar gevoelsmatig tegen een bypass vind ik dat wel zo prettig. Ik weet alleen niet of je standaard eheim spons het juiste formaat heeft om zonder mandje in te delen. Als de speling minimaal is dan kun je het ook zo laten vermoed ik, ze zullen die mandjes wel uitgedacht hebben (hoop ik).

Dit heb ik ook direct even gecontroleerd, maar er zit geen speling tussen het mandje en de 'huls'. Ik blijf het mandje derhalve vooralsnog gebruiken, ook omdat ik al heb uitgesloten dat dat niet de oorzaak van het geluid is.
 
Mij leek de kracht van deze filters altijd dat ze geen mandje hadden waar water langs komen "sijpelen".
Sinds enige tijd leveren ze ook deze filters dus met een mandje... sluit die wel een beetje aan in de pot of?
De 2211, 2215 en 2217 hebben geen "mandje" (filterbus). Alleen de 2213 is daarin de uitzondering. Waarom dat zo is, geen idee.
 
Ik hoor echt continue een overduidelijk zoem/brom geluid in mijn woonkamer. Het geluid komt uit de kop van het filter

De (holle) kop van de classic serie durft soms wel wat te brommen (zoemen) inderdaad. Het is niet zozeer het geluid van de rotor maar eerder een "hol" gebrom.
Ik heb dat hier opgelost door een (jute) zakje rijst op de kop te leggen waardoor het geluid volledig verdwijnt. Anderen gebruiken soms een pak rijst of een deurstop,.... Alles dat goed blijft liggen en relatief zwaar is is een optie.
 
Ik ben groot fan van de Oase BioMaster Thermo.
- Het voorfilter wat er apart uit kan is ideaal.
- Makkelijke koppelingen.
- Losse mandjes voor filtermateriaal (ik heb twee mandjes met Eheim Substrat Pro erin zitten).
- Verwarmingselement kan vervangen worden bij een eventueel defect.
- En wat ook wel fijn is; dat hij erg stil is!

misschien nog de overweging waard.
 
De (holle) kop van de classic serie durft soms wel wat te brommen (zoemen) inderdaad. Het is niet zozeer het geluid van de rotor maar eerder een "hol" gebrom.
Ik heb dat hier opgelost door een (jute) zakje rijst op de kop te leggen waardoor het geluid volledig verdwijnt. Anderen gebruiken soms een pak rijst of een deurstop,.... Alles dat goed blijft liggen en relatief zwaar is is een optie.

Thanks voor de tip, maar helaas in mijn geval geen oplossing. Op het moment dat ik op de kop druk of er iets zwaars op leg, is het geluidsverschil minimaal. De bromtoon blijft (duidelijk) hoorbaar.

Ik twijfel over wat ik nu moet gaan doen. Ben ik te ongeduldig en moet de rotor 'een paar weken' indraaien zoals sommigen zeggen? Contact opnemen met Eheim dan wel de webshop waar ik het filter heb aangeschaft?

Ik ben groot fan van de Oase BioMaster Thermo.
- Het voorfilter wat er apart uit kan is ideaal.
- Makkelijke koppelingen.
- Losse mandjes voor filtermateriaal (ik heb twee mandjes met Eheim Substrat Pro erin zitten).
- Verwarmingselement kan vervangen worden bij een eventueel defect.
- En wat ook wel fijn is; dat hij erg stil is!

misschien nog de overweging waard.

Thanks, maar ik heb de 2213 al aangeschaft en ben -op het geluid na- tevreden over het filter.
 
Ik vind het erg vervelend dat het filter wat ik je aanraad nu niet lijkt te voldoen. Zou Eheim ook op de classic serie 'bespaard' hebben op de kwaliteit en is dit nu wat er geleverd wordt? Ik durf het niet te zeggen want de laatste jaren heb ik zelf geen nieuwe Eheim meer gekocht. Ook durf ik niet te zeggen of het na het 'indraaien' nog minder zal worden. Een brommend filter zou mij ook enorm storen en wellicht een reden zijn om deze terug te sturen.
 
Ik dacht dat ik al eens eerder had gelezen dat iemand dit filter had aangeschaft en hem vanwege de bromtoon terug had gestuurd. Er bleek toen iets stuk te zijn Als ik me goed herinner. Dat is dan voor jou een optie.
Overigens heb ik dit filter ook enkele weken gehad, via marktplaats gekocht, en om dezelfde reden weer op marktplaats gezet. Heb nu een jbl 902, deze draait naar tevredenheid. Niet echt fluisterstil maar ik hoor hem nauwelijks.
Voorheen de jbl 701 gehad, deze hoorde je echt niet.
 
Misschien nog wat lucht bovenin het filter wat het geluid veroorzaakt?
Of te vol met filtermateriaal waardoor het water moeite heeft door te stromen?
 
Ik vind het erg vervelend dat het filter wat ik je aanraad nu niet lijkt te voldoen. Zou Eheim ook op de classic serie 'bespaard' hebben op de kwaliteit en is dit nu wat er geleverd wordt? Ik durf het niet te zeggen want de laatste jaren heb ik zelf geen nieuwe Eheim meer gekocht. Ook durf ik niet te zeggen of het na het 'indraaien' nog minder zal worden. Een brommend filter zou mij ook enorm storen en wellicht een reden zijn om deze terug te sturen.

Jou treft absoluut geen blaam. Ik heb vanmorgen een mail gestuurd naar de webshop waar ik het filter heb gekocht en zonder verdere vragen te stellen hebben ze mij een nieuw exemplaar opgestuurd :thumbs: Ik ga er dus vanuit dat ik over een paar dagen volledig kan genieten van de 2213.

Ik dacht dat ik al eens eerder had gelezen dat iemand dit filter had aangeschaft en hem vanwege de bromtoon terug had gestuurd. Er bleek toen iets stuk te zijn Als ik me goed herinner. Dat is dan voor jou een optie.
Overigens heb ik dit filter ook enkele weken gehad, via marktplaats gekocht, en om dezelfde reden weer op marktplaats gezet. Heb nu een jbl 902, deze draait naar tevredenheid. Niet echt fluisterstil maar ik hoor hem nauwelijks.
Voorheen de jbl 701 gehad, deze hoorde je echt niet.

Zie hierboven: ik krijg een nieuw exemplaar toegestuurd en ga er vanuit dat daarmee het probleem is verholpen en ik het bij Eheim kan houden.

Misschien nog wat lucht bovenin het filter wat het geluid veroorzaakt?
Of te vol met filtermateriaal waardoor het water moeite heeft door te stromen?

Goede suggesties, maar dat had ik al uitgesloten door de kop los te koppelen en te testen in een bak met water.
 
Netjes dat ze een andere sturen.
Misschien de rotor er even uithalen en opnieuw indoen.
 
Update: vandaag een vervangend model aangesloten en goed nieuws: deze is absoluut stiller :thumbs: Als er ook maar enig omgevingsgeluid in mijn woonkamer is hoor ik hem helemaal niet. Als er totale stilte is en ik me focus op het geluid, hoor ik hem ergens in de verte op de achtergrond. Hij is dus niet zo stil dat ik mijn hand erop moet leggen om te controleren of hij wel aanstaat, maar hier kan ik wel mee leven ;)
 

Terug
Bovenaan