Wat is er nieuw

Superfish home 80

NicoleE

Well-known member
Lid geworden
27 juli 2013
Leeftijd
56
Ik heb vandaag een nieuw aquarium gekocht. De basis is 65x31 cm. De hoogte moet ik zelf meten omdat Aquadistri alleen de totale hoogte aangeeft. Het aquarium wordt dadelijk nog gebracht.

Ik wil jullie vragen mee te denken over een bestand voor een bakje zonder CO2. Ben niet van de guppies en platies alhoewel ik ze mooi vind.

Ik zou ook graag biotoop gericht werken maar het mag ook een gezelschapsbakje worden.
Ik houd van kleurrijk.

Willen jullie eens meedenken?

En ja, eens ik echt ga starten zal ik een fototopic openen 🙂

Ik ben er helemaal nog niet uit, er is zoveel moois en interessants. Ik heb gelukkig ook nog even tijd omdat we nog een stuk woonkamer moeten schilderen, vanwege de hitte waren we daar tijdelijk mee gestopt.

Wat mij betreft kan het nog alle kanten op. Mijn pH kH en GH van het kraanwater zijn erg hoog.

PH 8
GH 18
KH 13

Meting is van een paar maanden geleden.

Edit: bedankt voor de link!

Kleurrijk en biotoopgericht....Aziatisch !!! Daar zijn de mooiste en kleurrijkste planten te vinden, ook qua vissen en garnalen.

Bedankt voor de tip @Herbstnebel , dit ga ik in gedachten houden.

Je hebt eigenlijk wel goeie waterwaardes voor een Malawibak te starten, dat is Afrikaans met kleurrijke visjes maar amper planten want die worden opgegeten. Maar dan moet de grootte van je bak meer dan verdubbelen.

Je hebt eigenlijk wel goeie waterwaardes voor een Malawibak te starten, dat is Afrikaans met kleurrijke visjes maar amper planten want die worden opgegeten. Maar dan moet de grootte van je bak meer dan verdubbelen.
Ja inderdaad, maar misschien moet ik eens zoeken naar kleine soorten uit die regio. Geen idee wat daar in te krijgen is. Maar ik moet zeggen dat de voorgestelde bestanden uit Azië (uit de link van Ton) ook best leuk zijn. Ik heb echter geen idee van de verkrijgbaarheid van sommige soorten.

Ik denk dat ik over een tijdje, met een wensenlijstje, eens bij de lfs ga kijken en dan nog eens mijn huiswerk thuis opnieuw ga doen.

Ringbandsnoekjes of apistogramma borelli spreken me wel aan.

Slakkenhuiscicliden kunnen wel in 60cm, maar die komen uit het Tanganyika Meer:juggle:😉

Slakkenhuiscicliden kunnen wel in 60cm, maar die komen uit het Tanganyika Meer:juggle:😉
Leuke tip! Hier ga ik me zeker in verdiepen! Ook wat betreft beplanting en bij vissen.

Poeh, gisteren heel wat gelezen en bekeken. Het wordt er alleen maar moeilijker op.

Ik neig naar garnalen (een mooie gradatie vuurtjes) en na een half jaar dat aan te vullen met Otocinclus, een schooltje van 10 of zo. Ik begreep dat die afblijven van jonge garnaaltjes. Ik zou dan het bijgeleverde filter (Superfish Aquaflow 300) met een panty beschermen of waarschijnlijker een lucht filter gaan gebruiken.

Of een Betta man met bijvissen (een harempje met alleen vrouwen kan in deze bak volgens mij niet?). Als bijvis dacht ik dan aan Nanostomus marginatus. Dat vind ik een erg mooi visje, maar ik kan nergens vinden of de temperatuur en waterwaarden een beetje overeenkomen. Omdat Betta's bedeesde eters zijn volgens mij, (1) vraag ik me af of de Nanostomus zich met voertijd niet gedraagt als kleine haaitjes (zoals de Hyphessobrycon bentosi die ik in een andere bak heb).

(2) Is er een website waar ik de optimale temperaturen en waterwaarden van diverse soorten zelf kan opzoeken?

Overigens is de hoogte van de bak 42,5 cm. Dat wordt dan 65x31x40 cm = 80 liter, voor de bezetting zal ik uitgaan van het bodemoppervlak. De extra hoogte is naar mijn idee vooral leuk om te spelen met vissen in verschillende lagen. De bak heeft een afdekplaat die ik niet perse hoef te gebruiken. Wel fijn tegen springende vissen natuurlijk en een Betta zal dat zeker waarderen omdat de lucht boven het water dan warmer blijft.

Overigens heb ik ook al een nadeel ontdekt aan de bak. Met name aan het filter. De stroming loopt niet mooi rond als ik de spraybar gebruikt, die is tekort daarvoor. Eindstopje eruit halen is een optie, ik zal vandaag ook even Superfish bellen of ik ze verlengstukjes hebben voor de spraybar en bij de LFS eens vragen of zij er een oplossing voor hebben. Met de stroming moet ik dus nog gaan spelen. Maar ik heb tijd want het stuk hout dat ik gekozen heb heb ik eerder gebruikt en had toen royaal 5 weken nodig om in te wateren ;-)

Wat een gebrabbel he, maar het geeft me gelijk de kans om mijn gedachten nog eens op een rij te krijgen.

In zo n bakje zou je met deze waterwaarden prima de Multi s kunnen huisvesten.

Als je voor de Betta gaat dan zou ik inderdaad enkel 1 man nemen. Betta s houden niet van drukke vissen om zich toe dus daar zou ik ook rekening mee houden.
Er zijn leden die het filterhuis uit deze bakjes halen.

(2) Is er een website waar ik de optimale temperaturen en waterwaarden van diverse soorten zelf kan opzoeken?

Seriouslyfish.com is in mijn ogen de betrouwbaarste. Kwa temperatuur over het algemeen liever aan de onderkant dan bovenkant zitten.

Ik weet niet hoe de spraybar eruit ziet maar als het een standaard maat is Kun je zelf een dun stukje pvc met einddop halen, gaten in boren en wel over de breedte monteren.

Ik zou dan het bijgeleverde filter (Superfish Aquaflow 300) met een panty beschermen of waarschijnlijker een lucht filter gaan gebruiken.

In dit geval kun je wellicht het filterhuis eruit halen en kiezen voor een buitenfilter met een korf die garnalenproof is.

In dit geval kun je wellicht het filterhuis eruit halen en kiezen voor een buitenfilter met een korf die garnalenproof is.

Ik had geen idee dat het filterhuis eruit kon! Ik heb het er bij de dierenspeciaalzaak waar ik het aquarium kocht wel over gehad omdat ik voorheen bij een Juwel het filterhuis eruit had gesloopt. Ik ga eens zoeken op het forum of ik er wat informatie over kan vinden. Dankjewel voor de tip!

Zijn dat korfjes die over een standaard korf gaan of aparte korven?

In zo n bakje zou je met deze waterwaarden prima de Multi s kunnen huisvesten.

Als je voor de Betta gaat dan zou ik inderdaad enkel 1 man nemen. Betta s houden niet van drukke vissen om zich toe dus daar zou ik ook rekening mee houden.
Er zijn leden die het filterhuis uit deze bakjes halen.

Ik heb de Multi's volgens mij nooit in de LFS hier gezienm alhoewel ik me meen te herinneren dat ik in een bak lege slakkenhuizen heb zien liggen.

Ik heb geen auto (meer) omdat ik hem alleen als boodschappenkar en hondenkar gebruikte ;-) en vond dat toch wel een dure hobby worden zo ;-)
Ik heb in Geleen Aquaworld en Knops (ligt schuin er tegenover) in de buurt. Het liefst zou ik bij een van deze zaken de vissen aanschaffen - online bestellen vind ik nogal wat voor levende have. Aquaworld heeft wel een flinke keuze. Ik zou daar moeten kunnen slagen als ik bereid ben het bestand aan te passen.
Met planten online bestellen heb ik geen probleem, dat heb ik eerder gedaan.

Goed dat je aanhaalt dat ik bij een Betta voor rustige bijvissen moet kiezen, daar had ik niet aan gedacht.

Klopt. Ik heb nog 2 Aquaflow 100 in de nano s en heb dan onder de deksel een stukje panty maar je moet het inderdaad goed in de gaten houden want dat slibt erg snel dicht.

Klopt. Ik heb nog 2 Aquaflow 100 in de nano s en heb dan onder de deksel een stukje panty maar je moet het inderdaad goed in de gaten houden want dat slibt erg snel dicht.

Hmmm zo zie je maar, al pratende kom je wel op ideeën. Ik zou de kous over het hele filter getrokken hebben. Aan jouw oplossing had ik dan weer niet gedacht.
Hier zit trouwens een Aquaflow 300 in, met een kleine ruimte voor bv siporax.

Misschien ook eens verdiepen in killivis, kleurrijk en de meeste te houden in kleinere aquaria.

Misschien ook eens verdiepen in killivis, kleurrijk en de meeste te houden in kleinere aquaria.

Daarvan weet ik dat de LFS ze heeft ;-) Dankjewel voor de tip, ik ga er zeker naar kijken. Ik heb ze op mijn lijstje gezet voor nader te onderzoeken soorten 🙂

Edit, blij dat ik hier toch het topic geopend heb, want jullie komen met soorten waar ik zelf nooit aan gedacht had.

Dankjewel Mike en John,

Ik ga inderdaad van de week naar de LFS neuzen wat er aan kleine vissen zit wat me aanspreekt. Ik begin langzamerhand wat meer idee te krijgen van wat ik wil maar ik wil ze graag in het echt zien. Ik hoop dat ze killievissen hebben zitten en de Apistogramma borelli (niet samen, het is de een of de ander). Ook wat betreft scholenvisjes heb ik het een of ander in gedachten. Als ik ze 'live' gezien heb zal ik ook wat specifiekere vragen kunnen stellen.

Wat betreft bodem, ik heb JBL sansibar zwart (in de praktijk toch wel grijzig) liggen een een grindbodem (die echt te scherp is voor cory's). Kunnen killievissen en Apistogramma borelli op grind of is daar ook een zandbodem voor nodig?

Ik weet welke kant ik op wil, of het kan is een tweede.

• 1x Betta man (niet perse splendens, hangt af van beschikbaarheid).
  • 3 Badis Badis, 1m en 2v
  • 4 Kuhli's
  • Een paar torenslakjes (als dit met de overige bewoners samen kan)

Zou dit samen kunnen in een 60 x 31?

Mijn LFS doet soms enkel aan koppelverkoop, kan ik bv ook van de Badis badis 2 koppels houden?

De bodem is een zandbodem geworden, JBL Sansibar black. Is 3,5 tot 4 cm hoog genoeg of moet ik er nog wat bij leggen (voor de planten?)

Wat bedoel je met "koppelverkoop" ?

Va sommige soorten kun je enkel 1 man en 1 vrouw kopen of een veelvoud ervan, en dus niet 1 man en meerdere vrouwen. Ik weet dat ze dit bv bij de diamantgouramies hanteren.

Een beetje vreemde regel, als ik 3 vrouw Gouramie heb en één man welke wat is gaan mankeren kan ik geen enkele man nemen als aanvulling.
Maar oké sommige winkels hebben hun reden.

Mee eens... misschien als ze je kennen dat ze een uitzondering maken, geen idee.

Dankjewel Mike en John,

Ik ga inderdaad van de week naar de LFS neuzen wat er aan kleine vissen zit wat me aanspreekt. Ik begin langzamerhand wat meer idee te krijgen van wat ik wil maar ik wil ze graag in het echt zien. Ik hoop dat ze killievissen hebben zitten en de Apistogramma borelli (niet samen, het is de een of de ander). Ook wat betreft scholenvisjes heb ik het een of ander in gedachten. Als ik ze 'live' gezien heb zal ik ook wat specifiekere vragen kunnen stellen.

Wat betreft bodem, ik heb JBL sansibar zwart (in de praktijk toch wel grijzig) liggen een een grindbodem (die echt te scherp is voor cory's). Kunnen killievissen en Apistogramma borelli op grind of is daar ook een zandbodem voor nodig?

Volgens mij kaap je het topic, of mis ik iets😉 eigen topic openen?

Volgens mij kaap je het topic, of mis ik iets😉 eigen topic openen?
Oeps! Ik heb een eigen topic maar vergiste me hier in het draadje. Ik kan het helaas niet verwijderen.
Kapen ja, maar per vergissing en niet doelbewust.

Ik was dit draadje net gaan volgen omdat het interessant leek voor me. Notificatie kwam binnen en ik keek niet verder dan mijn neus:stom:

Ok mijn wensbestand weer op de schop. Ik lees op het forum dat de Dario dario lastige eters zijn en niet eens altijd diepvriesvoer accepteren. De lfs ligt me te ver weg om me afhankelijk te maken van levend voer.
Dario dario schrap ik om deze redenen. Terug naar de tekentafel.

• Betta man of vrouw, eentje!
  • Pangio Kuhli en....
Ik ga de Danio margaritatus eens bekijken maar hobbykwekers zegt daarover:

Deze Danio’s zijn ten opzichte van andere grotere vissoorten erg verlegen. Dit kan ervoor zorgen dat de Danio’s niet genoeg eten binnen krijgen. Houd ze daarom niet bij grote of dominante vissoorten.

Hmm de Betta?

Lastig hoor!

Ja lastig en ik heb daar geen ervaring mee. Waarom niet 1 mooie Betta man met een leuke bodembewoner?

Ja lastig en ik heb daar geen ervaring mee. Waarom niet 1 mooie Betta man met een leuke bodembewoner?

Ik vind dat eigenlijk zonde van de hoogte van de bak. Dat schreeuwt om een middenlaag vind ik. Ik ben bang dat het anders wel erg leeg oogt. De Kuhli's laten zich overdag amper zien?

Maar er zijn meer kleine soortjes die scholen dus ik blijf even verder zoeken. Ik heb nog tijd want ik ga rustig indraaien.

Hopelijk komt donderdag het pakket met planten. Dan vul ik ook het aquarium deels met water uit de andere bak. Hebben de plantjes gelijk voeding.

Ik heb overigens hier in de 60cm 1 Betta met 6 Panda s en 8 Brigittaea s zwemmen en dat gaat prima.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan